بازدید 13268
با چهارصد و شصت و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

فاجعه انفجار سد کاخوفکا با زیر آب رفتن ده ها روستا در اوکراین/آغاز ضد حمله اوکراین علیه روسیه/بزرگ‌ترین رزمایش هوایی ناتو در آلمان

چهارصد و شصت و چهار روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷ 07 June 2023

فاجعه انفجار سد کاخوفکا با زیر آب رفتن ده ها روستا در اوکراین

بین الملل تابناک: چهارصد و شصت و چهار روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

هشدار روسیه درباره تحریکات هسته‌ای اوکراین
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۳:۲۰

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد که کی‌یف در حال بررسی امکان انفجار تاسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای مصرف شده در خارکف است.

 ماریا زاخارووا امروز چهارشنبه در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت که کی‌یف در حال بررسی امکان انفجار تاسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای مصرف شده در خارکف است.

 او گفت: رژیم کی‌یف به دلیل شکست‌های نظامی در رویارویی با روسیه، در حال بررسی منفجر کردن تأسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای مصرف‌شده در خارکف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: این البته مرگ سیاسی است که رژیم کی‌یف دچار آن شده است، زیرا آنها خود را به بن‌بست کشاندند و نتوانستند بیرون بیایند و اراده لازم را پیدا کنند برای اعتراف به اینکه پس از فروش کشور، مردم و تاریخ، خود را فروختند.

وی همچنین تأکید کرد که مسئولان اوکراینی شهامت کافی برای اعتراف ندارند و تنها انجام چنین اقدامات تروریستی و خرابکاری در مقیاس بزرگ باقی می‌ماند.

بزرگ‌ترین رزمایش هوایی ناتو در آلمان
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۳:۲۰

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برنامه برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش هوایی به منظور نمایش قدرت به روسیه را برنامه ریزی کرده است.

بر اساس اعلام این رسانه، ناتو در این خصوص اعلام کرد که بزرگ ترین رزمایش پدافند هوایی تاریخ خود را به میزبانی آلمان برگزار می کند.

رزمایش «دفاع هوایی ۲۳» که از هفته آینده (به وقت محلی) آغاز می شود، ۱۰ هزار شرکت کننده و ۲۵۰ هواپیما از ۲۵ کشور دارد. قرار است در این رزمایش به حمله شبیه سازی شده به یکی از کشورهای عضو ناتو پاسخ داده شود.

به گزارش رویترز، ایالات متحده به تنهایی ۲۰۰۰ پرسنل گارد ملی هوایی و حدود ۱۰۰ هواپیما را برای شرکت در رزمایش آموزشی اعزام می کند.

«امی گاتمن» (Amy Gutmann) سفیر ایالات متحده در آلمان در این ارتباط گفت: این تمرینی است که برای هر کسی که تماشا می‌ کند کاملاً تأثیر گذار است و ما کسی را مجبور به تماشای آن نمی‌ کنیم.

اختلاف سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا بر سر حمایت از اوکراین
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۱:۳۷

کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه از تلاش‌های هم حزبی‌هایش در مجلس سنا برای تامین بودجه بیشتر تسلیحاتی به اوکراین در درگیری با روسیه انتقاد کرد.

وی طی مصاحبه با خبرنگاران گفت که با پیشنهاد لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه برای لغو محدودیت‌های پنتاگون مخالفت کرده است.

مک کارتی اضافه کرد: جمهوری‌خواهان و لیندسی برای هر جنگی پول خرح می‌کنند ولی هنوز هدف پیروزی در این جنگ مشخص نشده است.

واکنش چین به انفجار سد «کاخوفکا»
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۱:۳۶

سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه (هفتم ژوئن) گفت فروریختن سد «کاخوفکا» در اوکراین پکن را به شدت نگران کرده است. 

«وانگ ونبین» در نشست خبری روزانه این وزارتخانه گفت: ما به شدت نگران تخریب سد کاخوفکا هستیم. عمیقاً نگران اثرات بشردوستانه، اقتصادی و زیست‌محیطی ناشی از آن هستیم. 

در پی انفجار این سد که سیلاب ناشی از آن هزاران نفر را آواره کرده، اکنون نگرانی‌های فزاینده به خطرات ناشی از آن برای حیات وحش، زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و منابع آب و آلودگی احتمالی رودخانه دنیپرو به دلیل نشت مواد شیمیایی صنعتی از نیروگاه برق آبی «نووا کاخوفکا» معطوف شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه چین که کشورش پیش‌تر طرح صلح برای حل بحران اوکراین را پیشنهاد داده، در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد همه طرف‌های درگیر در اوکراین به راه‌حل سیاسی متعهد باشند و با یکدیگر برای تنش‌زدایی همکاری کنند. 

این دیپلمات ارشد چین گفت: از همه طرف‌های مرتبط با درگیری‌ها می‌خواهیم از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی کنند و برای حفاظت از ایمنی غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی همه تلاش خود را به کار ببندند. 

مجارستان: ارسال تسلیحات به اوکراین، تهدیدی برای همه جهان است
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۱:۳۵

 وزیر خارجه مجارستان با بیان اینکه ارسال حجم زیاد تسلیحات خارجی به اوکراین آتش آشوب را پس از پایان درگیری با روسیه، در سایر نقاط جهان روشن می‌کند، از ظهور بحران‌های جدید در "مناطق ناپایدار" ابراز نگرانی کرد.

 «پیتر سیجارتو» طی سخنرانی در مجمع بین‌المللی صلح بوداپست، موضع دولت خود در قبال جنگ روسیه و اوکراین را تشریح کرد و گفت که این درگیری پیامدهای گسترده‌تری، فراتر از مرزهای اوکراین خواهد داشت.

سیجارتو با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد تا تسلیحات داده شده به اوکراین به کشورهای دیگر منتقل نشود؟، گفت: مناطق بسیاری در جهان وجود دارد که حتی بخش کوچکی از تسلیحات ارسال شده به اوکراین، می‌تواند منجر به ناپایداری جدی و خطرناک در آنجا شود. خشونت و ترور ممکن است در مناطقی که در حال حاضر بی‌ثبات هستند، افزایش یابد که این می‌تواند به موج دیگری از مهاجرت منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها پایان دادن به درگیری ها می‌تواند امنیت ما را تضمین کند، اظهار داشت: مجارستان به دلیل مجاورت و داشتن مرز مشترک با اوکراین، اولین کشوری است که در معرض خطر تشدید تنش‌ها قرار دارد.

سیجارتو ادامه داد: به همین دلیل است که ما خواستار آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات صلح هستیم، حداقل امیدواریم که صلح پایدار و بلندمدت در منطقه برقرار شود.

وزیر امور خارجه مجارستان افزود: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نه تنها هیچ کمکی به پایان درگیری در اوکراین نکرده بلکه به شدت به اقتصاد این اتحادیه آسیب وارد کرده است.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با زلنسکی و پوتین درباره حادثه سد «کاخوفکا»
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۱:۳۵

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی امروز چهارشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی به او پیشنهاد ایجاد کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین را داد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از گفت‌وگوی اردوغان با زلنسکی اعلام کرد: رئیس‌جمهور اردوغان گفت می‌توان کمیسیونی با مشارکت کارشناسان طرف‌های متخاصم، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی از جمله ترکیه برای بررسی دقیق انفجار در سد کاخوفکا تشکیل داد. 

همچنین دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود درباره حادثه رخ داده در این سد خبر داد و اعلام کرد در این تماس اردوغان بر لزوم انجام تحقیقات جامع درباره فرو ریختن سد کاخوفکا تاکید کرد. 

طبق این بیانیه، اردوغان همچنین برای ارائه حمایت‌های لازم به منظور پایان دادن به درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرد. 

پوتین: انفجار سد کاخوفکا اقدامی وحشیانه بود
۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۱:۳۲

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در اولین واکنش خود به انفجار سد کاخوفکا در مناطق تحت تسلط روسیه این اتفاق را اقدامی وحشیانه از سوی نظامیان اوکراینی دانست.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اقدام به انفجار این سد از سوی نیروهای نظامی اوکراین یک اقدام وحشیانه است که منجر به یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی در مقیاس بزرگ شده است.

فاجعه سد کاخوفکا با زیر آب رفتن ده ها روستا در اوکراین

یک منبع در خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد پس از فرو ریختن سد نیروگاه برق-آبی «کاخوفکا» در جنوب اوکراین، حدود دو هزار و ۷۰۰ خانه زیر آب رفت. 

سه‌شنبه سد «نووا کاخوفکا» در منطقه خرسون تخریب شد و بخش‌های وسیعی از منطقه را آب فراگرفت که هزاران نفر را مجبور به ترک آنجا کرد. 

منبع خدمات اضطراری به خبرگزاری «تاس» گفت: بر اساس جدیدترین آمار، سیلاب حدود دو هزار و ۷۰۰ خانه در ۱۵ شهرک در منطقه خرسون را فراگرفت. در مجموع، ۲۲ هزار نفر در آن‌ها زندگی می‌کردند. تقریباً هزار و ۳۰۰ نفر خارج شده‌اند. 

طبق این گزارش، مقام‌ها ۴۰ سرپناه موقت با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ نفر را مستقر کردند که در حال حاضر ۳۴۵ غیرنظامی در آن‌ها ساکن شده‌اند. 

پیش‌تر تاس از اعلام وضعیت اضطراری در بخش الحاق شده منطقه خرسون به روسیه، در پی انفجار و تخریب سد در این منطقه خبر داده بود. 

به نوشته خبرگزاری دولتی تاس روسیه، سه‌شنبه شب ارتش اوکراین به این نیروگاه حمله کرد. گلوله‌باران دریچه‌های هیدرولیک سد را تخریب کرد که باعث خروج کنترل‌نشده آب شد. 

طبق این گزارش، در حال حاضر ۱۴ شهرک در منطقه سیل‌زده قرار دارد و ممکن است در مجموع حدود ۸۰ روستا زیر آب برود. تخریب این سد باعث آسیب زیست‌محیطی جدی شده و زمین‌های کشاورزی در امتداد رودخانه دنیپرو با آب شسته شده و این خطر وجود دارد که کانال کریمه شمالی کم‌عمق شود. 

در حالی روسیه اوکراین را مقصر می‌داند که کی‌یف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آن و هم‌چنین اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه روسیه شده است. 

این سد مهم بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد و چند منطقه مسکونی و شهر در پایین آن قرار دارد. به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد. 

به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا تقریباً برابر دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتا آمریکا را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند. 

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است. 

آغاز ضد حمله اوکراین علیه روسیه

 یکی از مقام‌های ناتو و یک مقام اطلاعات نظامی ارشد اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) به شبکه آمریکایی «سی ان ان» گفت که مقام‌های آمریکایی و غربی نشانه‌هایی از آغاز ضدحمله اوکراین علیه روسیه مشاهده کرده‌اند.

این مقام‌‌های ناتو و اروپایی گفته‌اند در حالیکه ارتش اوکراین در جستجوی نقاط ضعف خطوط دفاعی ارتش روسیه است، نبردهای میان ارتش اوکراین و روسیه در 48 ساعت گذته در شرق اوکراین بیش از پیش تشدید یافته است.

بحث ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسیه مدت‌هاست که توسط اوکراین و متحدان غربی این کشور مطرح می‌شود و اخیراً نیز کی‌یف حملات گسترده‌ای را علیه مواضع روسیه در دونتسک انجام داد که دفع شد.

بنا بر گفته این مقام‌های غربی، در حالیکه حملات اولیه تحت عنوان حملات «شکل‌دهی» برای دست‌کم دو هفته است که در جریان است، اما نیروهای اوکراینی در چند روز گذته، در حال محک‌زنی مواضع روسیه از طریق حملات توپخانه‌ای و حملات زمینی هستند تا مناطق آسیب پذیری که قادر به نفوذ به آن هستند را شناسایی کنند.

در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در خصوص آغاز عملیات نظامی اوکراین علیه روسیه، وزارت دفاع روسیه بامداد دوشنبه اعلام کرد نیروهای ارتش اوکراین عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. با وجود این، طبق اعلام وزارت دفاع روسیه،س نیروهای اوکراینی موفق به شکستن پدافند روسیه در مناطق جنوبی نشده‌اند.

جلسه شورای امنیت در رابطه با تخریب سد کاخوفکا برگزار شد

شورای امنیت سازمان ملل متشکل از ۱۵ عضو این سازمان روز سه‌شنبه به وقت محلی به درخواست روسیه و اوکراین پس از تخریب سد کاخوفکا بر روی رودخانه دنیپر تشکیل جلسه داد.

 در سازمان ملل متحد، اوکراین و روسیه یکدیگر را متهم به انفجار سد کاخوفکا کردند.

در همین رابطه، ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که مطمئن نیست چه کسی مقصر انفجار سد در اوکراین است، اما منطقی نیست که اوکراین این کار را با مردم و قلمرو خود انجام دهد.

معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل: امیدواریم در روزهای آینده اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست بیاوریم

رابرت وود معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده می‌داند چه کسی مسئول است، به خبرنگاران گفت: ما اصلاً مطمئن نیستیم، امیدواریم در روزهای آینده اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست بیاوریم.

وود افزود: اما چرا اوکراین باید این کار را با قلمرو و مردم خود انجام دهد، سرزمین را در سیل غرق کند و ده‌ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کند؟، این منطقی نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد: تخریب سد کاخوفکا هزینه وحشتناک جنگ بر مردم را به نمایش گذاشت

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم پیشتر روز سه‌شنبه گفت: سازمان ملل هیچ اطلاعات مستقلی در مورد چگونگی انفجار این سد ندارد، اما آن را یکی دیگر از پیامدهای ویرانگر حمله روسیه به اوکراین توصیف کرد.

بسیاری از اعضای شورای امنیت نیز در نشست روز سه‌شنبه تاکید کردند که اگر روسیه در فوریه سال گذشته به همسایه خود اوکراین حمله نمی‌کرد، این بحران رخ نمی‌داد.

نماینده روسیه در شورای امنیت: دولت کی‌یف با تخریب سد کاخوفکا مرتکب جنایت شد

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، بدون اینکه مدرکی ارائه کند، اوکراین را به تخریب سد کاخوفکا در راستای تلاش برای ایجاد فرصت‌های مطلوب برای سازماندهی مجدد واحدهای نظامی خود برای ادامه ضد حمله خود متهم کرد.

نبنزیا به اعضای شورای امنیت گفت: خرابکاری عمدی که کی‌یف علیه تأسیسات زیرساختی حیاتی انجام می‌دهد بسیار خطرناک است و اساساً می‌تواند به عنوان جنایت جنگی یا اقدام تروریستی طبقه‌بندی شود.

نماینده اوکراین در شورای امنیت: این اقدام روسیه با هدف ایجاد تلفات غیرنظامی و تخریب هرچه بیشتر است

سرگئی کیسلیسا سفیر اوکراین در سازمان ملل نیز متقابلا بدون اینکه مدرکی ارائه کند، روسیه را به اقدام تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی اوکراین متهم کرد و گفت: این اقدام با هدف ایجاد تلفات غیرنظامی و تخریب هرچه بیشتر است.

کیسلیسا افزود: از نظر فیزیکی غیرممکن است که بتوان سد کاخوفکا را به نحوی از بیرون با انجام گلوله‌باران منفجر کرد، این سد توسط مواد منفجره‌ای که نیروهای روسیه در آن کار گذاشته و منفجر کردند، تخریب شده است.

 مسئول کمک های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل: عظمت این فاجعه در روزهای آینده به طور کامل درک خواهد شد

مارتین گریفیث مسئول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل، به اعضای شورای امنیت گفت: عظمت این فاجعه تنها در روزهای آینده به طور کامل درک خواهد شد.

وی افزود: اما از قبل واضح است که انفجار این سد، عواقب شدید و گسترده‌ای بر هزاران نفر در جنوب اوکراین در هر دو طرف خط مقدم نبرد از طریق از دست دادن خانه، غذا، آب سالم و معیشت خواهد گذاشت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶۲
پوتین و مدلیوف خدا لعنتتون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
زلنسکی اوکراین را میدان نبرد روسیه و غرب کرد بیچاره مردم اوکراین که درحال کشته شدن هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
خدا لنعت کنه باعث بانی جنگ یعنی امریکا که هرجا هست یک جنگم هست
ناشناس
| Romania |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
بیشمار. مرگ بر پوتین ادمکش
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
دلقک در جنگ با کمک ناتو هیچ غلطی هم نتونست بکنه حالا به مرحله خودزنی رسیده ، عقل که نباشه جان در عذابه
ناشناس
| Belgium |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
خدا طرف حقه. با لعنت و فحش هم چیزی عوض نمی شه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
تو هنوز بلد نیستی اسم مدودف رو درست بنویسی
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
اگر اطلاع داشتی که بعد از مغول هیچ کشوری به اندازه روسیه ایران را تحقیر نکرده از روسیه دفاع نمی کردی بدان واگاه باش که روسیه 7 برابر کشور بلژیک از خاک ایران تصرف کرده و پدر بزرگهای ما را کشته حرم امام رضا را به توپ بسته مجلس ملی که شروع تمرین دوموکراسی در ایران بود به توپ بسته اگر اندکی مطالعه کنی کار سختی نیست یک گوگلی بکن و از این نااکاهی که وجودت را پر کرده خودت را رها کن در ضمن 16 کشوری که همسایه روسیه هستند از تمامی بدون استثنا زمین گرفته روسیه اگرسیوترین کشور دنیاست در ضمن برای چه همه کشورها به سمت غرب فرار می کنند یکی به طرف روسیه نمی رود چرا همه نخبگان عالم به امریکا فرار می کنند چرا پدر و مادر با امریکا در ستیزند پسر در بهترین دانشگاه امریکا درس می خواند و کسی مزاحمش نمی شود چرا 5400مسئول همه فرزندانشان به امریکا فرار کرده اند یکی هم به روسیه نرفته یعنی همه انها به اندازه شما عقل نداشتند و همشون اشتباه کردند.

اگر درک داشتی از کشوری حمایت نمی کردی که 7 برابر ّلژیک از خاک ایران را به سرقت برده و اجداد ما را کشته اگر عمق فکر کنی می بینی دق کنیم حق داریم خیلی از جامعه شناس ها عدم پیشرفت ایران را به علت تحقیری که مغول ها کردن و در ریشه ایرانیان ماند باعث شده ولی من می گویم تحقیرقی هم که روسیه کرد و اجدادما را کشت و 7 برابر بلژیک ایرانیان را از ما جدا کرد را هم نباید نادیده بگیریم
اوکراین فدایی غربی ها شده یه زمان پایتخت روسیه بود خود زلنسکی لهجه غلیظ روسی داره اسمش هم ولودمیر هستش قیافش هم به غربی ها نمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
اوکراین فدای کشورگشایی های پوتین شده...انگار روح هیتلر در پوتین تجلی پیدا کرده.. بهانه های الکی و واهی میاره...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
تا جایی که به یاد دارم مسکوا پایتخت روسیه بوده
از
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ولی ]چو ن از جنسن مظفرالدین شاه و محمد علی شاه و اشرف غنی هستی نمی توانی زلنسکی را درگ کنی ولی در عوض تا دلت بخواهد تو ادم بی غیرتی هستی], اگر اطلاع داشتی که بعد از مغول هیچ کشوری به اندازه روسیه ایران را تحقیر نکرده از روسیه دفاع نمی کردی بدان واگاه باش که روسیه 7 برابر کشور بلژیک از خاک ایران تصرف کرده و پدر بزرگهای ما را کشته حرم امام رضا را به توپ بسته مجلس ملی که شروع تمرین دوموکراسی در ایران بود به توپ بسته اگر اندکی مطالعه کنی کار سختی نیست یک گوگلی بکن و از این نااکاهی که وجودت را پر کرده خودت را رها کن در ضمن 16 کشوری که همسایه روسیه هستند از تمامی بدون استثنا زمین گرفته روسیه اگرسیوترین کشور دنیاست در ضمن برای چه همه کشورها به سمت غرب فرار می کنند یکی به طرف روسیه نمی رود چرا همه نخبگان عالم به امریکا فرار می کنند چرا پدر و مادر با امریکا در ستیزند پسر در بهترین دانشگاه امریکا درس می خواند و کسی مزاحمش نمی شود چرا 5400مسئول همه فرزندانشان به امریکا فرار کرده اند یکی هم به روسیه نرفته یعنی همه انها به اندازه شما عقل نداشتند و همشون اشتباه کردند.

اگر شعور داشتی از کشوری حمایت نمی کردی که 7 برابر ّلژیک از خاک ایران را به سرقت برده و اجداد ما را کشته اگر عمق فکر کنی می بینی دق کنیم حق داریم خیلی از جامعه شناس ها عدم پیشرفت ایران را به علت تحقیری که مغول ها کردن و در ریشه ایرانیان ماند باعث شده ولی من می گویم تحقیرقی هم که روسیه کرد و اجدادما را کشت و 7 برابر بلژیک ایرانیان را از ما جدا کرد را هم نباید نادیده بگیریم
ولادیمیر پوتین و دلودیمیر زلنسکی میتونستن مثل دوتا داداش باشن اما غرب با غربگدا کردن زلنسکی باعث دعوا شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
هر ملتی میتونه سرنوشت خودش رو انتخاب کنه

این بهانه خوبی برای توجیح تجاوزگری و جنایات ارتش روسیه و در راس اونها پوتین نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
! اوکراین به عنوان یه کشور مستقل داشت زندگیشو میکرد! این پوتینه جهان خوار عشقه کشور گشایی به بهانه های الکی تجاوز رو شروع کرد. خودت رو به حماقت نزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
شرق گدا برات نوشتم اگر سانسورچی تابناک منتشر کنه
پوتین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
پوتین خالی بدون پسوند که نمیشه!!! ملعونی.جنایت کاری.دیوانه خودشیفته ای ....باید دنبال اسمش باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
پوتین شجاع جنگاور
ناشناس
| Belgium |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
عشق است
روسيه جنايت ميكند
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
حتما شماامریکایی ها به نفع بشریت کار میکنید دروغگوهای بزرگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ایشون با وی پی آن تشریف میبرن آمریکا بعد از خاموش کردن وی پی آن به وطن باز میگردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
10.06 سه سوال برو بالا مفصل جوابت را داده ام
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ناتو و امریکا هم لابد انجا با کمک نازیها یه قل دو قل بازی می کند
انتشار اخبار تخریب سد از زبان نشریات روسی توسط تابناک عجیب غریبه!!
هیچ کشوری تاسیسات خودش رو تخریب نمیکنه که هموطناش بی خانمان بشن یا نارضایتی گسترش پیدا کنه!!!
این یکجانبه گرایی از طرف شما کاملا غیرحرفه ای محسوب میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
سد تو مناطق تحت کنترل روسیه بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
مگر صدام به کردها حمله شیمیایی نکرد ، مگر ترکیه یک و نیم میلیون نفر از مردم خودش رو نکشت ، مگر میانمار مردم خودش رو به جان هم ننداخت ، سیاست بی پدر مادر تر از این حرفاست با طناب روسیه و آمریکا و اکرایو و اروپا چنگ نزنید نظاره گر باشید و آماده تا گرد و غبار این جنگ هم بخوابد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
وقتی اکراین استانهای روس نشین خودش رو بمباران و نسل کشی می کنه قطعا سد هم منفجر می کنه
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
کارهای دیوانه وار دقک تمامی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
محمد علی شا نظفرالدین شاه و اشرف غنی محترم 10.07 نگو دلقک کسی که جنگ و مردن را انتخاب کرده و با زن و بچه اش در کیف هروز می میرند بگو شیر اوکراینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
جواب مفصلتر را چهار سوال بالاتر داده ام بی زحمت بخوان
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
معلومه کم سن و سالی. تا بوده از این اتفاقات بوده در جنگها
چرا موضع گیری مقامات اوکراین را منعکس نمی کنید
رسانه بیطرف ازاد . تابی
روسیه دین و مذهب ندارد و وحشی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
مردم روسیه هم مثل مردم المان دوران هیتلر؛ قربانی اعتماد خود به دیکتاتوری بی رحم وخودشیفته شده اند که روزی کشورشان را به ورطه بدبختی وفلاکت خواهد رساند
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
اوکراین به اندازه کافی بوق دروغگو دارد
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
اتفاقا روسیه مهد تمدن و خانه بسیاری از نویسندگان و موسیقی دانان مشهور جهان است
این تخریب سد فقط از روس و روسگدا بر میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
شهردار گفته کار اکراین بوده
روس های وحشی!! مسخره س ک کسی اینارو مهار نمیکنه!! لعنتیا
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ناتو بزرگترین جوک تاریخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
می تونی بگی چی جوری جوکه که ما هم بدونیم الان برات گوشت را 500 کردهو دو ده دیگر قد کوتاهی به ایرانیان بر می گرده
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
سزای کسی که به امریکا امید ببندد همین است
یعنی چی اوکراین میگه یه کوچولو حمله کنیم ببینیم روسیه کجا ضعف داره
مگه فوتباله؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
خب از زلنسکی توقع بیشتر داری
واقعا اوکراینیها وحشی شدن به سد خودشونم رحم نمکینند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
صفت خودت را که بسیار شبیه مظفرالدین شاه و محمد علی شاه و اشرف عنی افغانی است به بچه شیر اوکراینی نسبت نده او اگر فرار می کرد الان دربهتری پنت هاوس های امریکا زندگی می کرد و اوکراین را روسیه می گرفت و کار تمام می شد و عرب هم هیچ کاری ازش بر نمی امد ولی بر خلاف تمام کارشناسان او ماند وجنگید و زو و بچهایش هم زیر بمباران کیف زندگی می کنند کمی فکر کار سختی نیست که ندانسته از کشوری حمایت میکنی که 7 برابر بلژیک از ایران زمین گرفته و اجداد ما را کشته و تحقیر کرده حرم امام رضا را به توپ بسته و خراب کرده مجلس ملی را به توپ بسته و خراب کرده اگر غیرت داشته باشی باید از این طرفداری خودکشی کنی..
یکسال پیش می گفتند پوتین سرطان دارد الزایمر و پارکینسون دارد این هفته می میرد تمام حرفهای غرب پرستان مثل همین حرفشان راست است. این پوتین که من می بینم حلوای ملکه را خورد حلوای بایدن را هم می خورد :))
روسیه به عنوان وسیع ترین کشور جهان با ۱۴ کشور مرز زمینی و با چند کشور دیگر مرز دریایی دارد.
اگر قرار به تجاوز و کشورگشایی بود گزینه های بسیار بهتری در دسترس روسیه بود که هم از نظر نظامی ضعیفتر بودند هم حمایت ناتو و غرب را نداشتند هم صاحب منابع بیشتری به نسبت اکراین بودند. اینکه چرا به اکراین حمله شد جوابش مثل روز روشن است برای کسانی که بخواهند واقعیتها را ببینند
من نه طرفدار اکراین و غرب هستم نه طرفدار روسیه. ولی مشکلی که با هموطنان عزیز طرفدار غرب دارم استانداردهای دوگانه این دوستان است.

مثال می زنم. شما اگر تاریخ جنگ جهانی رو مطالعه کرده باشید کشور سوئد بعد از جنگ جهانی دوم دچار چیزی شبیه قحطی مواد غذایی شده بود. و بعد از این جنگ وضعیت اقتصادی سوئد چیزی شبیه کشورهای جهان سومی و بسیار اسف ناک تر بود.

جنگ افغانستان و سپس عراق نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور سوئد قلمداد می شه. چون برای نخستین بار کارخانه های ساخت سلاح در سوئد تاسیس و شروع به فروختن سلاح به کشورهای ناتو برای جنگ در افغانستان کردند. و به قولی سوئد بارش رو یک شبه بست و در جنگ افغانستان از کشور متوسط به پایین به کشوری پولدار تبدیل شد.

حالا این وسط یه تعداد پناهنده هم از این کشورهای ویران شده پذیرفت تا بگوید ما حقوق بشر برایمان مهم است.

حالا شما از هموطن عزیز غربزده ما سوال کنی عمرا چنین موضوعی را بداند و اگر بداند هم انکار می کند.
از نظر او فروش بهپاد توسط ایران به اکراین (صرفا چون دوست غرب است) جنایت قلمداد می شود.
ولی ریختن بمب و موشک روی سر مردم افغانستان و عراق که اصلا در یک قاره دیگر از کشورهای عضو ناتو قرار داشتند توسط امثال سوئد و سایر کشورها هیچ ایرادی ندارد بلکه نخبه بودن سران کشورهای غربی را نشان می دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
تو که انشاالله راست میگه ولی خدا لعنت کنیه ادم دروغگو را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
سوئد در جنگ شرکت نکرد و دچار قحطی نبود کجا تاریخ جنگ جهانی دوم را مطالعه کردی پا منبر مداح محل لابد
تا الان چند تا از متخصص های جنگ که اتفاقا دو تاشون امریکایی هستند گفتن شواهد نشون میده کار طرف روسی نبوده
دیگه باقیش مشخصه.
زلنسکی داره از ترس مرگ خودکشی می کنه.
این منطقه ای که سد منفجر شده دست روسها افتاده بوده.
احتمالا این کار و کردند که تانکها و نیروهای روسیه در گل گیر کنند و جلوی پیشرفتشون گرفته شه.
عراق هم یک بار این کار و کرد در جنگ با ما.
شهردار شهری که زیر اب رفته تو مصاحبه اش گفته که کار اکراین بوده
انوقت ایتجا یه عده ظاهرا مدعی هستن از شهردار بیشتر می دونن
روسیه و اوکراین هنوز باید مشغول و در باتلاق جنگ گرفتار باشند البته نقشه برای مهار روسیه می باشد که به درستی اجرا می شود. همانند جنگ ایران و عراق که 8 سال ادامه دادند.
در شروع جنگ روسیه و اوکراین، رییس جمهور فرانسه جناب مکرون در مصاحبه ای گفت که این جنگ طولانی خواهد بود در حالی که پوتین ادعا داشت که در یک هفته اکراین را تصرف خواهد کرد. لعنت خدا بر بانیان جنگ
اکراین فکر می کرد اگر روابطش با همسایه را فدای منافع آمریکا کند آمریکا و ناتو از وی دفاع خواهند کرد. ولی در عمل دیدیم که اکراین مخروبه شد و ناتو طی یکسال نتوانست روسها را بیرون براند.

در سیاست خارجی مدارا با همسایه خیلی مهمتر است. چون همسایه تا ابد همسایه می ماند ولی ابرقدرت یه روز آمریکاست یه روز انگلیس یه روز چین و ... همینطور این چرخه تغییر قدرت ادامه دارد.
در جنگ ایران و عراق هم عراقیها سد خودشان را عمدا منفجر کردند تا نظامیان ما در گل گیر بیفتند منتها ظاهرا سن یک سری از دوستان قد نمی دهد
علت جنگ دخالت اروپا و آمریکاست.اینده زلنسکی مانند صدام میشود خود غربیها زلنسکی را نابود میکنه
گیبسون کارگردان معروف امریکایی و سازنده فیلم مصایب مسیح داره یه مستند 4 قسمتی درست میکنه که توش بازار 34 میلیارد دلاری قاچاق جنسی بچه‌ها رو برملا میکنن، گفتن پای افراد بسیار مشهور هم در میان هست و کشوری هم که متهم اصلیه اکراینه! غربگداجان کلاهت و بذار بالاتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
اگه کار روسها بود قاچاق کودکان اکراینی و اینو برملا کرد چه کسانی در کرملین پشت ماجرا هستند چه گلی سر میگیری اون وقت
اکراین کشوری که فکر کرد میتواند ریشه روسی خودش را جابجا کند ،ولی در حال خشکیدن است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر