بازدید 61249

گوشت‌های شکار چه می‌شوند؟

حرام گوشت‌ها با توجه به ارزش گونه‌ای، یا معدوم می‌شوند یا تاکسیدرمی. مثلا اگر شغالی شکار شود کمتر احتمال دارد که تاکسیدرمی شود، در بیشتر اوقات لاشه‌ی آن معدوم می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳ 05 June 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، گاهی سوالی که در ذهن برخی خوانندگان سرنخ شکل می‌گیرد این است که لاشه گوشت‌هایی که ماموران محیط زیست کشف و ضبط می‌کنند چه می‌شود؟!

 در این رابطه با «روح الله عبادی» کارشناس حقوق محیط زیست گفتگو کردیم. علاوه بر این، از کارشناس حقوقی محیط زیست در مورد جرایمی که متخلفان بابت شکار و صید غیر مجاز به حساب دولت پرداخت می‌کنند اطلاعاتی کسب کردیم. اطلاعاتی که مطمئنا برای آن‌هایی که در این زمینه کنجکاو هستند بسیار جالب و خواندنی است.

معدوم می‌شوند!
محیط‌بانان پرکار با گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی در تلاش هستند که دست فرصت طلبان و سود جویان را از حیات وحش کوتاه کنند. خیلی از نقشه‌های شکارچیان با اقدام به موقع ماموران با ذکاوت نقش برآب می‌شود، اما متاسفانه همیشه اینطور نیست و گاهی کار به جایی می‌رسد که شکارچی غیر مجاز به مرحله‌ی چکاندن ماشه می‌رسد. گاهی هم فراتر. به مرحله‌ی ذبح، پوست کندن و یا حتی انتقال لاشه. در اخبار محیط زیستی می‌خوانیم که بار‌ها اتفاق افتاده که شکارچیان بعد از شکار و با لاشه دستگیر می‌شوند.

گوشت‌های شکار چه می‌شوند؟

لاشه‌های حیوانات وحشی که به صورت غیر مجاز شکار می‌شوند توسط سازمان محیط زیست کشف وضبط می‌شود
روال همه‌ی اخبار محیط زیستی طوری است که تا جایی این موضوع پیگیری می‌شود که گوشت شکار توسط محیط‌بانان کشف و ضبط می‌شود. در ادامه قرار است کارشناس حقوقی محیط زیست بگوید از بعد کشف و ضبط گوشت‌ها و تکلیف آن: «صید و شکار غیر مجاز در حیات وحش به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول حیواناتی است که حرام گوشت‌اند.

بیشتر بخوانید

حرام گوشت‌ها با توجه به ارزش گونه‌ای، یا معدوم می‌شوند یا تاکسیدرمی. مثلا اگر شغالی شکار شود کمتر احتمال دارد که تاکسیدرمی شود، در بیشتر اوقات لاشه‌ی آن معدوم می‌شود. اما اگر خرس، یوزپلنگ، پلنگ و دیگر حرام گوشت‌هایی که در لیست حیوانات باارزش و نادر قرار دارند شکار شوند در صورت متلاشی نشدن، لاشه به کارگاه‌های مجاز تاکسیدرمی حیوانات انتقال داده می‌شود. البته ممکن است تصمیم‌های دیگری هم در مورد گونه‌های حرام گوشت گرفته شود. گاهی لاشه‌ی این حیوانات به آزمایشگاه‌های تخصصی سازمان محیط زیست انتقال داده می‌شود برای تحقیقات و بررسی‌های تخصصی.»

اقدامات سِری!
و، اما حلال گوشت‌ها. وقتی ماموران محیط زیست، لاشه‌ی حیوان شکار شده‌ای را کشف و ضبط می‌کنند به استناد ماده‌ی ۱۷ قانون شکار و صید غیر مجاز، لاشه حیواناتی که برخلاف قانون شکار شده‌اند در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد. این به این معنی است که سازمان محیط زیست می‌تواند هر تصمیمی برای گوشت‌های کشف شده اتخاذ کند.

تصمیمات ادارات محیط زیست در مورد لاشه‌ی شکار حلال گوشت کشف شده، بسته به مقدار آن دارد. اگر مقدار آن اندک باشد، در بیشتر مواقع به عنوان تشویقی، این مقدار گوشت به محیط بانانی می‌رسد که شکارچی را دستگیر کرده‌اند. البته کاشفان این جرم هم از این گوشت، سهمی نصیب شان می‌شود.

(کاشفان جرم کسانی هستند که وقوع جرم را به ماموران اطلاع می‌دهند) خلاصه هر ارگان و سازمان و هر شخص ثالثی در جریان کشف این جرائم با محیط بانان همکاری کند از گوشت شکار کشف شده سهم می‌برد. البته قانون، سازمان محیط زیست را موظف نکرده که به کاشفان و کسانی که در دستگیری شکارچیان، ماموران را یاری می‌دهند از لاشه‌ی کشف شده سهم ببرند.

ادارات محیط زیست صرفا به خاطر تشویق و امتیاز دادن به همیاران شان، آن‌ها را نیز در این سهم شریک می‌کنند. اما اگر مقدار محموله کشف شده زیاد باشد مثلا گاهی از صیادان غیر مجاز محموله بزرگی از ماهیان صید شده کشف می‌شود، یا از شکارچیان چند لاشه حیوان حلال گوشت کشف می‌شود و... در این مواقع ادارات محیط زیست محموله گوشت‌های کشف شده را به مراکز بهزیستی اهدا می‌کنند. از این موارد بسیار است و اخبار این اقدامات پسندیده به درخواست ادارات محیط زیست، کمتر بازتاب داده می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۸
لعنت ونفرین بر کسانی که دائم به شکار جانوران وحشی بیچاره می روند .زنده ماندن در محیط زیست مناسب و بکر و طبیعی حق تمام موجودات زنده است.
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
الهی ریشه هرکس که به موجودات محیط زیست آسیب میزند و شکار می‌کتند خشک شود، خدا نابود کنه هر چی شکارچی ملعون و پست فطرته
احتمالا برای مسئولان برای ادای احترام نمیبرند؟
خیلی‌دوست‌دارم‌که‌باورکنم‌که‌این‌گوشتهابه‌بهزیستی‌داده‌میشه،ولی‌‌میدونم‌که‌بخور،بخورازتوی‌اون‌ارگان‌بیرون‌نمیره.
پاسخ ها
یه ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
دقیقا منم همینطور
ترانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
نظر منم دقیقا همینه
این مخلوقات زیبای خداوند را با چه دلیل ازبین میبرند وجدان های بیدار کحایید
این مخلوقات زیبای خداوند را با چه دلیل ازبین میبرند وجدان های بیدار کحایید
خودشان شکار می‌کنند وبین خودشان تقسیم میکنند
هرگز در اداره بهزیستی همچین موردی دیده نشده و اتفاق نیوفتاده.لاشه بین خودشون تقسیم میشه و تمام
انشاالله زن و بچه ها کسانی که که حیوانات بی زبان رو می کشند خیر
ر در دنیا و آخرت نبینند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اگر خودت میتونستی کوتاهی نمیکردی پس بیخود خودتو خوب جلوه نده
خداوند چه در این دنیا و چه در آن دنیا روح کسی که این حیوانات بیگناه را بخاطر شکم و پول شکار میکند مورد آمرزش قرار ندهد.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
جواب اونی که گفته اگه خودت می‌تونستی کوتاهی نمی‌کرده مسلمان شک نکن خیلی ها میتونن یک اسلحه بخرن وبرن شکاراما جواب این حیوانات زبان بسته رواون دنیا چی بایدبدی الان که این همه گوشت وپروتیین هست
هرگز،برای بعضی مسولان خاص در همان سهر و استان نوووش میشه
استان هرمزگان جزیره قشم روستای هنگام، آهوها دارن کم میشن کسی یا کسانی اونهارو میگیره.... لطفا رسیدگی کنید
یک لاشه را ب مسولین میدند. معدوم کردن حرفیست که انگار بچه گول میزنید
مسئولین عزیز میتونن این گوشتا رو نبخشن ، در حیات وحش ایران انقدر جاندار گوشت خوار هست ، که میتونن این گوشت ها رو به اونها بدن نه بین خودشون تقسیم کنن
باتشکر
من توتالش هستم قدیم مایه محیط بان داشتیم الان بازنشت شده ۹۵درصدرحیوانات. حلال گوشت تالش راخودش ازبین بردآخرش هم باگلوله یه نفرراکشت الان هم معلوم نیست کارشکار چی باشه
اصلا بحث گوشت شکار نیست خود شکار کردن ونکردن اهمیت دارد شما چسبید به لاشه وگوشت .
بدبختها دلتان برای خودتان بسوزد که از گوشت شکار گرفته تا اموال ومعادن و..و..و..این مملکت مال اقایان وسران وعلما وعقلا ومسئولین است وما ملت فقط درد وغمش را یدک می کشیم ؟
اهای ملت خواب کجایید هرچند خوابید ولی خیلی ها بیدارند ؟.وچیزهایی که توخواب هم نمی بینید م؟.می بینند؟
اما چه کنند که یک دست صدا نداره ؟؟...
سلام دوستان با یک خبر جدید آمدیم خدمت شما !!! خوب چه اشکالی داره حیوان حلال گوشت هست اگر آدم نخوره تا ابد نمیمونه یا گرگ میخوره یا شغال و....!! باید آموزش داده بشه که موقع شکار حیوان جوان ویا باردار شکار نشه واگر شد مجازاتش خیلی،سخت باشه در حد جریمه وزندان نباشه مثلا بچه اون حیوان را سرپرستی وهرروز ترو خشکش کنه ویا بصورت مجانی آذوقه و ... برای حیات وحش محل تخلف تهیه بشه و سر آخر خودش را بزارن جای شکار و شکارچیان دیگه او را شکار کنن اگر جون سالم بدر برد که هیچ واگر هم کشته شد دیگه عذابی نداره قصاص شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
سلام شکارچی
از نظر شما که همه چیز رو برای خوردن و مصرف کردن و
پروار شدن خودت میخای هیچ کاری اشکال نداره
سلام .شکارچی بزار این حیوانات را در طبیعت ببینیم .گوشت بازار هست لطفا برو بخر .ما به این طبیعت احتیاج داریم .ازت خواهش میکنم شکار نکن لطفا
به خاطر شون دعوا میکنن اونای که لاشه هارو میگیرن
من بچشم خود دیدم ک برای بچه های بالا میبردن و یک سال هم برای عآغآ زاده های دم کلفت البته ما ناشکر نیستیم چون اجناس رو مسعولین ارگانیک خور دارن کُپُنی میکنن یارانه ها را عرض کردم خلایق
تمام این گوشت هارو پرسنل میبره برا خودش
اگه قراره شکار نشه هیچکس نباید شکار کنه . بعضی ها از ما بهترون ها جلوی محیط بانان و حتی با اسکورت و راهنمایی این عزیزان زحمت کش شکار می فرمایند .
دروغ دروغ دروغ بنده مخالف شکار آن هم غیر مجاز اما اینکه کجامیبرنو میبخشن دروغ اندر دروغه هیچ راستی داخل این مملکت نیست همش کجکیه همش دروغه همش حرفه
دشمن اصلی محیط زیست خود سازمان محیط زیست هست اگر چند روز وقط بزاریم وسری به پارک ملی بزنیم وخوب برسی کنیم خودتون متوجه میشین که چه خبره خودشون آدم دارن میفرستن کوه شکار کسی که گوشت شکار خورد هرکاری میکنه
خواهش میکنم دروغ نگید
اولا لعنت به شکارچی و کسی که گوشت شکار رو میخوره اونهم شکار ضبط شده
دوماً گوشت شکار اول بین دادگستری و مسؤلین رده بالای دادگستری اون منطقه تقسیم میشه
سوما به رئیس شکاربانی که اون هم اگه برسه که رسیده اگه هم نرسه خودشون شکار میکنن و تقسیم میکنند
امکان اینکه محیط زیست به همیاران محیط زیست و یا کاشفان و یا مخبران سهمی از گوشت شکار بعنوان حق کشف بده خیلی خیلی کمه پس لطفاً بخاطر چند کیلو گوشت شکار چیان رو نفروشید حالا اگه در فصل بهار یا تابستان که فصل زاد آوری هست در طبیعت با شکارچی برخورد کردید سعی کنید که اونها رو ا ارشاد کنید اگر از منطقه خارج نشدن یا دوباره برگشتن برای شکار اونوقت هر تصمیمی خواستید بگیرید.بهترین کار برای باز گرداندن و زنده کردن طبیعت اینه که شرایط محیط زیست رو به چهل سال پیش برگردانید تا طبیعت و چشمه ها و رود خانه ها وحیوانات و موجودات زنده دوباره باز سازی شوند
اگر به مزه گوشت شکار پی ببرند از این به‌بعد خودشان شکار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
سلام شکارچی. جان خوبی؟ دماغت چاقه؟ مشکلی نداری؟ چیزی خاستی بگو بچه هابیارن خدمتت خسته نشی وقت
این همه از سرمایه های طبیعت دزدی میکنی خسته. یه میشی
بهزستی بیچاره امکانش نیست بدهندحق خودشون هم تازه می خورن نمیدن
گوشت شکار میبرن خودشان می خورن وبه کسی نمیدن
چرا دروغ میگین کجا به بهزیستی میرسه که ما تا حالا ندیدیم
بنده خدایی شکارچی بود میگفت محل پر شکار رو محیط بان و ریسس اداره بهمون نشون میدادن بعد این میرفته شکار میکرده و کارمندا محیط بانی هم میگفتن سهم ما یادت نره بعد تو اگ مجبور میشدن گزارش کنن میزدن شکارچی فرار کرد لاشه موند ۷ سال اینجور شکار میکرد
آیا این متد تشویق کج سلیقگی نیست که گوشت شکار حلال را به کاشف یا محیط بان دستگیر کننده شکارچی بدهند؟
بنده را ببخشیدهااا...(ضمن احترام به محیط بانان واقعی و پرتلاش) نکند خدای ناکرده محیطبان صبوری کند شکار انجام و همه کارها انجام و سپس شکارچی را دستگیر کند تا شب گوشت شکار میل بفرمایند یا بفروشند؟؟؟؟
شکار چی عاقبت خوبی ندارد شاهد عاقبت تعدادی از اقوام ودوستان بودم که شکارچی بودند. به وضع بسیار بدی رسیدند آخر حیوان بیگناه مثل ما حق زندگی داره صرفا چون اسلام شکار را حلال اعلام کرده دلیل قتل عام این زبون بسته ها نمیشود .. ای شکارچی بترس از عاقبت خودت وخانواده ات . شک نکن سرت میاد.
ای مزه میده گوشت شکار
شکار برای رفع نیاز حلال است در صورتی که شمار برای تفریح باشد و یا نیازی به گوشت آن نباشد کلا حرام است
اگر به هر ترتیبی محیط بان یا هر مامور قانون در استفاده از گوشت مجاز باشد تضائ منافع او با شکارچی درست ولی بطور غیر مستقیم و نا خودآگاه تمایل به شکار غیر مجاز و ضبط آن در وجود او شعله خواهد گرفت.
شکار حیوانات گناهیست بزرگ اکثر شکارچیان اتفاق ناگوار برای خود یا خانواده خود میفتد اما باور این که گوشت به بهزیستی داده شود غیر قابل باور است بهتره محیط بانان قبل ازشکار متخلفین را بازداشت بکنند تا نسل حیوانات از بین نرود آنها بخواطر تفریح نسل کشی میکنند
درود حق همان شکار بان است. که گوشت شکار را ببره خانه. اگر. منصفانه فکر کنید. سالی. چند شکار بان. مورد اصابت. گلوله. قرار میگیرند
‌گپ مفت
باسلام عزیزان خودم یه زمانی محیط بان بودم و....قانون جنگل در اداره محیط زیست حکم فرماست تمام
آخ دلم درداومدبااین تصویر حیوان زبون بسته هم حق زندگی درطبیعت دارد
عکس معلومه کل های شکار شده ماده هستن
شکارچی های بیرحم...
شرم نمیکنن از خدا هم نمیترسن
دستشون بشکنه حیوان زبان بسته چی بی رحمی در حقشون میشه آدم گوشت معمولی رو اگه باشه به اکراه میخوره وای چه جور گوشت شکار رو میشه خورد
من میدونم که به هیچ عنوان گوشتش توی بهزیستی تقسیم نمیشه بین خود شکارچی ها و ماموران تقسیم میشه و تمام پای گوشت به هیچ‌ عنوان به بهزیستی نمیرسه
همش قصه، خودشون اکثرا با شکارچیان دست دارن
سلام
شکارچی بودن قوانین خاص خودش را داره اول اینکه فصل شکار میره شکار دوم اینکه هر حیوانی را شکار نمیکنه فقط حیوان سن بالا و نر که بودنش در گله یا اون محیط زیاد مفید نیست(مثلا یه کل ۱۲سال و بالاتر باشاخ چثه بزرگ داخل هر گله ای باشه از دور پیداست جان بقیه حیوانات همراه به خطر میندازه و افرادی که نباید اسمش شکارچی گذاشت به حیوان همراه اون کل تیراندازی میکنند ویا پراکنده تیر اندازی کردن یکی یا بیشتر از حیوانات همراه کل شکار یا زخمی میشه
نظر بنده اینه افراد که قوانین شکار را نمیدونن به حیواناتی که نباید انگشت به ماشه شد را شکار میکنند باید همون انگشت که ماشه را چکانده قطع کنن
و کسی که واقعا شکارچی هست اصول شکار کردن را رعایت میکنه قطعا ادم زرنگ فهمیده ای هست که خیلی جاها مجوز شکار میدن و دقیقا همین اصول را هم رعایت میکنن و محیط زیست پول میگیره
پس وقتی اسم شکارچی میاد لطفا بدون فکر نظر ندید یا توهین نکنید
کسی که فصل بهار میره شکار و یه بز که دو یا سه کهره تو شکمش هست را میزنه و کنارش عکس میگیره این اقا قاتل هست شکارچی نیست
شکارچی اونی هست که مردانه وقتی گله شکار را دید اول به گله خودش نشون بده و تا فرصت فرار داشته باشند دوم به حیوانی که نر و سن بالا هست تیر کنه و اگه یه بز با کهره از جلو پاهاش رد بشه فقط تماشا کنه و به همراهش اجازه تیراندازی نده
هی مزه مده گوشت شکار
یک سوم گوشت هر یک شکار نصیب قاضی پرونده میرسه بقیه بین محیط بانان تقسیم میشه خیال همه راحت
چه خوش باور بهزیستی....!!!بهزیستی کجا بود
همونجا شبش محیط بانان آتیش و علم میکنند میزنند به سیخ یاوعلی از تو مدد.کوشت به خوبی و نرمی و طبیعی درجه یکی را میدن به بهریستی
با توجه به این که قیمت گوشت گران شده بهتر است که گوشتهای گرفته شده بین مردم که از نعمت گوشت بر خوردار نیستن پخش شود تا مردم در خواب خواب خوردن گوشت را نبینن
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی