بازدید 2086

صندوق اهرمی، سرمایه گذاری پرسود در بورس

در این مطلب ساز و کار صندوق‌های اهرمی و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. علاوه بر ویژگی‌های عمومی صندوق‌ها، به کارگیری ابزار اهرم مالی در صندوق‌های اهرمی باعث شده بازدهی این صندوق در واحدهای ممتاز آن تا حد چشمگیری افزایش یابد. این صندوق با گستردگی واحدهایی که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد، علاوه بر سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر فرصتی برای کسب سود سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ 31 May 2023

صندوق اهرمی، سرمایه گذاری پرسود در بورس

فرصت‌های کسب سود از بازار بورس، محدود به فعالیت مستقیم و خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف نمی‌شود. در واقع، به دلیل پیچیدگی‌های فعالیت مستقیم در بورس و پیش‌نیازهای متعددی که برای دستیابی به موفقیت داشت، روش‌های غیرمستقیم مانند صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی شدند. صندوق اهرمی یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است که به دلیل ایجاد بازدهی مضاعف برای سرمایه‌گذاران خود محبوبیت بالایی دارد. در ادامه به صندوق اهرمی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

صندوق‌ اهرمی چگونه کار می‌کند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پاسخ مناسبی برای چاش‌های موجود در بازار سرمایه و فعالیت مستقیم در آن بودند. عرضه صندوق‌ها به بازار امکانی را فراهم کرد که سرمایه‌گذاران دیگر نیازی به کسب دانش مالی و صرف زمان طولانی در بازار سرمایه نداشتند. در مقابل، سرمایه خود را به مدیران متخصص و مجرب صندوق‌های مختلف می‌سپردند و از رشد سبد صندوق، بازدهی کسب می‌کردند. در این میان، هر صندوق با توجه به دارایی‌های موجود در سبد سرمایه و میزان ریسک آن، بازدهی متفاوتی به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌‌کند. امکان ایجاد تنوع بالا در سبد دارایی صندوق‌ها، باعث شده انواع مختلفی از این ابزار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. در میان این صندوق‌ها، معمولا صندوق‌هایی که ریسک بیشتری دارند سود بهتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند. با این حال می‌توانیم همه صندوق‌ها را به چند دسته جامع‌تر تقسیم کنیم، از جمله:

  • صندوق‌های درآمد ثابت
  • صندوق‌های سهامی
  • صندوق‌های مختلط
  • صندوق‌های کالایی (طلا و ...)
  • صندوق‌های بخشی

صندوق‌های اهرمی که در دسته صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرند به ایجاد بازدهی بالا در بازار سرمایه شهرت دارند. پرتفوی این صندوق از دارایی‌هایی مانند سهام و حق‌ تقدم سهام تشکیل شده است. سبد سرمایه‌ صندوقی که از این دارایی‌ها تشکیل شده است، ریسک و در عین حال امکان کسب بازدهی بالایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. با این وجود، صندوق اهرمی بازدهی چشمگیر خود را مدیون استفاده از ابزار اهرم مالی در بازار است. 

ساز و کار اهرم مالی در بازار سرمایه و به روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. در واقع می‌توان بسته‌های اعتباری و وام‌های موجود در بازار را نوعی از این اهرم‌ها در نظر گرفت. در یک نگاه کلی می‌توان گفت، اهرم مالی با افزایش بدهی امکانی فراهم می‌کند که افراد با سرمایه اولیه بیشتری سرمایه‌گذاری را آغاز کنند. ویژگی‌های ابزار اهرم علاوه بر زمینه‌سازی برای کسب سود مضاعف، ریسک سرمایه‌گذاری را هم افزایش می‌دهد. با این حال، یک بازار نوسانی می‌تواند در ترکیب با اهرم مالی، زیان مضاعفی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند. به همین علت لازم است متقاضیان سرمایه‌گذاری در این صندوق، ریسک‌پذیری کافی برای آن را داشته باشند.

کارگزاری آگاه به تازگی جدیدترین صندوق اهرمی بازار را با نام شتاب پذیره‌نویسی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این صندوق و سرمایه‌گذاری در واحدهای آن می‌توانید به درگاه‌های اطلاع‌رسانی این کارگزاری مراجعه کنید.

ویژگی‌های صندوق اهرمی

در میان انواع صندوق‌هایی که در بازار سرمایه عرضه شده‌اند، صندوق‌های اهرمی یک ویژگی منحصر به فرد دارند. این صندوق‌ها تنها صندوق بازار سرمایه هستند که دو دسته واحد مجزا به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند، از جمله:

1- واحدهای عادی یا Date-base Unites

این واحدها در صندوق اهرمی به روش صدور و ابطالی معامله می‌شوند. سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای عادی، ریسک بالایی را متحمل نمی‌شوند. در واقع خرید واحدهای عادی صندوق اهرمی درست مانند سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت است که با توجه به سبد دارایی آن، سودی در بازه ۲۰ تا ۲۷ درصد به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.

2- واحدهای ممتاز یا Equity-base Unites

این واحدها در صندوق‌های اهرمی به روش قابل معامله در بورس (ETF) خرید و فروش می‌شوند. سرمایه‌گذاران با خرید این واحدها از ابزار اهرم مالی بهره‌مند می‌شوند و ریسک بیشتری را تجربه خواهند کرد. سود مضاعف این صندوق در واحدهای ممتاز آن ایجاد می‌شود و انتخابی جذاب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر است.

دو دسته بودن واحدهای این صندوق امکانی فراهم کرده که سرمایه از هر دو گروه سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری بالا و ریسک‌پذیری پایین، در یک صندوق همسو شوند. در این حالت هر گروه مطابق با میزان ریسک‌پذیری خود، از رشد واحدهای این صندوق بهره‌مند خواهند شد.

علاوه بر این، استفاده از ابزار اهرم مالی، مسیر کسب سود سرمایه‌گذاران این صندوق را کوتاه‌تر از دیگر صندوق‌ها می‌کند. این صندوق گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که ریسک‌پذیری بالایی دارند یا می‌خواهند در بازه زمانی کوتاه‌تری به سودی چشمگیر دست‌ یابند. با این حال، لازم است سرمایه‌گذاران بدانند که شرایط کسب سود مضاعف با استفاده از اهرم مالی در یک بازار متعادل امکان‌پذیر خواهد بود. در روزهای نوسانی بازار، به‌کارگیری اهرم مالی می‌تواند زیانی مضاعف برای آن‌ها ایجاد کند.

نکته قابل توجه دیگر در مورد صندوق‌های اهرمی، عامل نقدشوندگی آن است. معمولا عنصر بازارگردان به نقدشوندگی واحدهای یک صندوق در بازار بورس کمک می‌کند، با این حال صندوق اهرمی بازارگردان ندارد. این مساله باعث می‌شود نقدشوندگی واحدهای این صندوق به تعادل عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران وابسته باشد.

با این حال، سرمایه‌گذارانی که واحدهای یک صندوق اهرمی را معامله می‌کنند از مزایای سایر صندوق‌های بازار بهره‌مند خواهند شد. استفاده از تیم مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها، شفافیت و امنیت بالای معاملات و ... از این دست مزایا خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب ساز و کار صندوق‌های اهرمی و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. علاوه بر ویژگی‌های عمومی صندوق‌ها، به کارگیری ابزار اهرم مالی در صندوق‌های اهرمی باعث شده بازدهی این صندوق در واحدهای ممتاز آن تا حد چشمگیری افزایش یابد. این صندوق با گستردگی واحدهایی که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد، علاوه بر سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر فرصتی برای کسب سود سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم فراهم کرده است. 

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی