بازدید 32399
۴

فرمول محاسبه سودبانکی انواع سپرده روزشمار وماه شمار

محاسبه سود بانکی سپرده‌ها، اولین قدم برای سپرده‌گذاری محسوب می‌شود. در ادامه توضحیاتی مفصل در این باره آمده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴ 29 May 2023

فرمول محاسبه سود بانکی انواع سپرده روز شمار و ماه شمار

به گزارش «تابناک»،  یکی از راهکار‌های معمول که افراد ریسک‌گریز برای حفظ سرمایه خود انتخاب می‌کنند، سپرده‌گذاری در بانک است. اما شاید مهم‌ترین مولفه برای این افراد، سودی باشد که از سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود دریافت می‌کنند. به همین دلیل است که محاسبه سود بانکی اولین قدم برای انتخاب نوع سپرده و بانک برای سپرده‌گذاری است.

امروزه سایت‌های بسیاری وجود دارند که سود بانکی را بی‌دردسر و تنها با وارد کردن مقدار مورد نظر برای پس‌انداز و درصد سود محاسبه می‌کنند. با این وجود ممکن است برخی افراد بخواهند میزان سودی که از سپرده‌های خود دریافت می‌کنند را به طور دستی محاسبه کنند و یا حداقل نحوه محاسبه سود بانکی را بدانند. به همین دلیل، در این گزارش به بررسی نحوه محاسبه سود بانکی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پرداخته‌ایم.

نحوه محاسبه سود بانکی سپرده کوتاه‌مدت

سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی برای مبالغی هستند که زیر یک سال سپرده‌گذاری می‌شوند و بانک‌ها معمولا سودی کمتر از سپرده‌های بلندمدت به آن‌ها می‌دهند.

سود بانکی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت بر اساس مبلغ سپرده در طول یک ماه محاسبه می‌شود. همچنین از آنجا که این سپرده‌ها به طور معمول روزشمار هستند، علاوه بر مبلغ سپرده و نرخ مصوب سود سپرده، در نظر گرفتن تعداد روز‌های ماه نیز حائز اهمیت است.

فرمول محاسبه سود بانکی:

سود  = روز سال ÷ [(مدت به روز) × (نرخ سود) × (مبلغ سپرده‌گذاری)]

توجه: تعداد روز سال عادی : ۳۶۵ و تعداد روز سال کبیسه : ۳۶۶ می باشد.

برای مثال اگر فردی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای یک ماه ۳۰ روزه در بانکی که به سپرده‌های کوتاه‌مدت خود پانزده درصد سود می‌دهد، سپرده‌گذاری کند، در پایان این یک ماه حدود ۱,۲۶۴,۰۰۰ تومان سود دریافت می‌کند.

(۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۱۵ × ۳۰ ) ÷ ۳۶۵ = ۱,۲۶۴,۰۴۴    برای ماه های ۳۰ روزه

(۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۱۵ × ۳۱ ) ÷ ۳۶۵ = ۱,۲۷۳,۹۷۲    برای ماه های ۳۱ روزه

محاسبه سود بانکی ماه شمار

البته توجه داشته باشید در حال حاضر بانک ها به صورت ماه شمار سود پرداخت می کنند. یعنی در صورتی که در طول ماه مبلغی از سپرده برداشت نمایید سود به آن مانده حساب شما تعلف خواهد گرفت.

فرض کنید شما در بانک ۵۰ میلیون تومان با سود ۲۰.۵% سپرده گذاری کرده‌اید. ۵ روز مانده به آخر برج مبلغ ۱۵ میلیون تومان از سپرده خود برداشت می کنید. سودی که سر ماه بانک به شما پرداخت خواهد کرد:

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ – ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰

(۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۲۰.۵ × ۳۰ ) ÷ ۳۶۵ = ۵۸۹,۷۲۶

محاسبه سود بانکی روز شمار

در حالی که قبلا به صورت روز شمار اینگونه محاسبه میشد(برای ۲۵ روزی که ۱۵ میلیون برداشتی شما در حساب باقی مانده بود نیز سود تعلق می گرفت)

(۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۲۰.۵ × ۳۰ ) ÷ ۳۶۵ = ۵۸۹,۷۲۶

(۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۲۰.۵ × ۲۵ ) ÷ ۳۶۵ = ۲۱۰,۶۱۶

۵۸۹,۷۲۶ + ۲۱۰,۶۱۶ = ۸۰۰,۳۴۲

روش محاسبه سود سپرده بلندمدت

افرادی که برای مدتی بیش از یک سال به پول خود نیاز ندارند، می‌توانند با سپرده‌گذاری بلندمدت، از مزیت این نوع سپرده که نرخ سود بیشتر آن است، استفاده کنند. البته اگر این افراد بخواهند پیش از موعد ذکر شده در قرارداد، پول خود را از حساب خارج کنند، باید جریمه‌ای به بانک بپردازند که معمولا به آن نرخ شکست می‌گویند.

محاسبه سود سپرده بلندمدت، ساده‌تر از سود سپرده کوتاه‌مدت است و کافی‌ست مبلغ سپرده را در نرخ سود سالانه سپرده ضرب کنیم.

(۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ۲۰) ÷ ۱۰۰ = ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × %۲۰= ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

برای مثال، اگر شخصی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای یک سال در بانکی که به سپرده‌های بلند‌مدت خود ۲۰ درصد سود می‌دهد سپرده‌گذاری کند، در پایان این یک سال ۲۰ میلیون تومانسود دریافت می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
سود روز شمار بدین معنی است که به مبلغ مانده در پایان هر روز سود تعلق میگیرد. مثلا اگر در پایان روز مبلغ 10.000.000 تومان داشته باشید با سود 5% سالانه بایستی مبلغ 1.370 تومان سود (در روز) به حساب واریز شود. ولی این بانکهای محترم اینطور حساب نمیکنند. به عنوان مثال اگر همین 10.000.000 تومان 29 روز در حسابتان باشد و روز 30 ام مبلغ کم بشود بر اساس آخرین مبلغ (کمترین مبلغ در طول ماه) سود به شما نعلق میگیرد. در واقع ماهانه است. روزانه نداریم. این هم روشی است که کلاه مردم را این بانکهای به اصطلاح اسلامی برمی دارند. خیلی نامردیه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
با این حساب دیگه اسمش ماه شماره نه روز شمار کلاه برداری بانک ها ازمردم و کسی هم صداش درنمیاد
محاسبات اشتباه است مردم به دردسر می افتند با این اطلاعات غلط .
در همان اولین محاسبه نرخ سود 15 درصد است نه 15 !
حتی همان اعداد مثال غلط را هم ضرب و تقسیم کنیم حاصل غلط است تابی جان
با تورم هشتاد درصد!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار