بازدید 10983

کاهش ۴۰ درصدی ازدواج در ایران

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده گفت: در سال ۲۰۵۰ یک‌ششم جمعیت دنیا بالای ۶۵ سال خواهند داشت و از این سال پنجره جمعیتی به‌ روی ایران بسته خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴ 27 May 2023

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، دکتر خلیل علی‌محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در کارگاه علمی تخصصی چالش‌های جمعیتی ایران و بررسی راه‌های برون‌رفت از آنها که از سوی گروه معارف اسلامی و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد، پنجره جمعیتی را فرصتی برای جهش توسعه‌ای عنوان و اظهار کرد: از این موهبت که کشورمان بیش از ۲۰ سال دیگر از آن برخوردار است باید حداکثر بهره‌گیری را داشت. 

کاهش ۴۰ درصدی ازدواج
وی با اشاره به آمار پایین ازدواج و موالید در ایران و تغییر الگوهای سنتی و رواج برخی سبک‌های زندگی ناسالم و غیرایرانی گفت: در ۱۲ سال اخیر ازدواج ۴۰ درصد و در ۷ سال گذشته فرزندآوری ۳۵ درصد کاهش داشته است.

علی‌محمدزاده در ادامه اظهار کرد: در صورت تداوم این روند سرعت سال‌خوردگی باز هم افزایش خواهد یافت و در ۳ دهه آینده، ایران در شمار یکی از پیرترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.

یک‌ششم جمعیت دنیا بالای ۶۵ سال در سال ۲۰۵۰
وی با ذکر این مطلب که در سال ۲۰۵۰ یک‌ششم جمعیت دنیا بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت، افزود: از این سال به بعد ضمن اینکه پنجره جمعیتی به‌روی ایران بسته خواهد شد نرخ جمعیت سالخوردگی ایران نسبت به میانگین جهانی رشد بیشتری خواهد یافت.

وی جامعه سالمند را دارای توانایی‌های کم برای رقابت و پیشرفت خواند و ادامه داد: یکی از دلایل رشد آهسته اقتصاد ژاپن در سال‌های اخیر به کاهش رشد و افزایش سن سالمندان و به‌تبع آن افزایش سن نیروی کار مربوط می‌شود.

این پژوهشگر حوزه سلامت و جمعیت با ذکر این مطلب که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته برای مقابله با پیری جمعیت و کاهش زاد و ولد، سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند، گفت: برابر بررسی‌های انجام‌شده به‌ازای یک درصد افزایش سالمندی در جامعه، ۲.۱۷ درصد GDP کاهش می‌یابد.

این پزشک و استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت جذب، حفظ و نگهداری نخبگان را یادآور شد و گفت: آنها منبع بزرگی برای ایده‌ها و باعث نوآوری و شکوفایی کشور هستند و در این ارتباط بایستی مراقبت و مدیریت درستی اعمال شود.

مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی ایران
رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، اهم چالش‌های جمعیتی ایران را تغییرات ساختار سنی جمعیت، سالخوردگی جمعیت، باروری پایین، افزایش مهاجرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تأخیر و ناپایداری ازدواج‌ها عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر پیشرفت بهداشتی در اقتصاد پرداخت و گفت: جمعیت سالم از یک طرف جمعیتی مولد است؛ هم از لحاظ حضور در محل کار و هم سطوح دانش و مهارت و از طرف دیگر جمعیت سالم یعنی متوسط عمر بیشتر، کاهش اولویت‌های فوری و افزایش پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری و به‌عبارتی جمعیت سالم و مولد محور مهم در پیشرفت کشورهاست.

تأثیر بهداشت در ساختار و ترکیب سنی جمعیت
وی تأثیر بهداشت در ساختار و ترکیب سنی جمعیت را پیچیده عنوان و بیان کرد: بهداشت خوب زندگی را طولانی می‌کند و در صورتی که این افزایش مربوط به سال‌های اشتغال و تولید باشد، تأثیرات اقتصادی مثبتی خواهد داشت، ازاین‌رو توجه به سلامت جوانان، زنان و میانسالان مسئله‌ای جدی و مهم است.

علی محمدزاده تأمین، توزیع و گسترش کالاهای تداوم‌بخش زندگی را حائز اهمیت خواند و گفت: همه مردم نیازهای اساسی معینی دارند که زندگی بدون آنها دشوار است. این نیازهای تداوم بخش زندگی شامل غذا، مسکن، سلامتی و امنیت است که وقتی یکی از آنها وجود نداشته باشد یا عرضه آن کم باشد، مانعی در پیشرفت و سرعت سایر امور و کاهش کیفیت و رضایت از روزهای زندگی است.

چالش‌های حوزه سلامت باروری
وی برخی چالش‌های حوزه سلامت باروری را نیز یادآور شد و گفت: افزایش نرخ سزارین که حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها را شامل می‌شود و ایران از این حیث در رتبه بالای دنیا قرار دارد، سقط‌جنین‌های خودخواسته که بیشترین علت سقط جنین در ایران است و میزان بالای ناباروری که بخشی از آنها به‌علت ازدواج‌های دیرهنگام است و عارضه تک‌فرزندی و کم‌فرزندی که در مهارت‌های ارتباطی، رفتاری و هیجانی فرزندان اختلال ایجاد می‌کند از جمله مهمترین این چالش‌هاست که بایستی با فرهنگ‌سازی عمومی و بهداشتی و اجرای برنامه‌های جامع و هدفمند به میزان‌های مطلوب نزدیک شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۷
چه بهتر که کمتر ازدواج میکنن....از بدبختی که در انتظارشون هست نجات پیدا میکنن...فقر....اجاره خونه..ارزوی ماشین....شغل....هزار تا ارزو که هیچوقت براورده نمیشه و نهایتش طلاق هست....و بچه ای که قراره بوجود بیاد و سیاه بخت بشه...با این وضعیت درخشان کشور!!!
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
نگران نباشید قراره مسئولین اقتصادی دوباره کشور را جراحی کنند البته دیگه کار از کار گذشته باید کالبدشکافی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
نگران نباش این کشور مال افغانیهاست تا الان ۲۲ میلیون نفرند و مشغول زاد و ولد
هزینه زندگی زیاد است و انسان عاقل نمی تواند ازدواج کند
به جای این حرفهای بیهوده برای زنده کردن امید در جامعه برنامه ریزی کنید. اگر مردم به آینده امید داشته باشن این جور مشکلات خودش حل می شود. اما با این ناامیدی روز افزون، هزاران طرح جوان سازی جمعیت و وعده و وعید و تهدید و غیره جواب نمیده که هیچ، تازه همینایی هم که هستن دنبال مهاجرتن یا اگه خودشون نتونن بچه هاشون را نصیحت میکنن که ما سوختیم لاقل شما برید یه کشور نرمال زندگی کنید که هر روز نگران فردایتان نباشید
راه حل دوم که به زحمت نیاز نداره و داره خود به خود انجام میشه افزایش جمعیت از طریق مهاجرت افغانها به کشور است. پس حاکمیت خیلی هم نگران نباشه هر ایرانی که برود یا بمیرد دهها افغانی وارد میشه و انصافا هم که خوب زاد و ولد میکنن.
با سلاو و احترام ، اینجانب طرح ایده و پیشنهادی برای اشتغال جوانان و دانشجویان عزیز کشورمان دارم ، تا شغل مناسب و درامد کافی برای یک زندگی نباشد معلوم است که ازدواج و همچنین فرزند آوری در کشور کم می شود. با سپاس
فقط همایش میزارن و بودجه میگیرن که چرا جمعیت داره کم میشه
میخواید درست بشه
بودجه همین نهادهای الکی قطع کنید برای جوانان مسکن بسازید بسیار موثر تر از این حرفهای به درد نخوره
خداروشکر فقط 40 درصده !
سلام من ببخت الان دوساله برای پسرم نامزده کردم بخدا نمیتونم براشون یه خونه اجاره بکونم برن سر زندگیشون با حقوق بازنشستگی کشوری با۸ تومان چجوری بتونم پسرالان۳۷ سالشه یکی پسر ۳۴ ساله هستن
درود! برای کاهش 40 درصدی ازدواج در کشور متاسفیم.
اما با نرخ فعلی استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک در 30 سال آینده بخش زیادی از کارهای یدی و جسمی به ربات ها منتقل خواهد شد.
هبچ عاقلی حاضر نیست در این شرایط یک بدبحت به بدبختهای کشور اضافه کند
یه خبر بد برای اجتماع وقتی طرف ازدواج نکنه می‌ره سراغ فساد چه دخترش و چه پسرش آقایون کلاهتون رو بالاتر بندازید فاجعه اجتماعی بزرگی در راهه نتیجه رفتار غلط در مملکت داری فقیر و غنی رو با هم میبلعه
به سیصد درصد هم خواهد رسید دیگه آدم عاقل ازدواج نمیکنه ازدواج هم بکنه بچه دار نمیشه
متاسفانه مسیولین هم دحاضر نیستند عقاید کهنه خود را کنار گذاشته به فکر رفاه مردم باشند
گرانی های پی در پی زندگی مردم ایران را فلج کرده است!
ازدواج مال آقاها و آقازاده هاشونه. ماها خیلی هنر کنیم خودمون از گشنگی نمیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
عزیزم اقا اقازاده که ازدواج نمیکنه
میره خوش گذرونی میکنه
اگر راست میگویید ومرد هستید دوماه مستاجرباشید وباحقوق کارگری زندگی کنید ‌آنوقت حساب کاردستان می یاد .‌به امیدکدوم آینده ازدواج کنند .خودمان کم بدبختی داریم
نتیجه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها باعث شد که این بلا بر سر کشورمان بیاید روزی که مرحوم هاشمی رفسنجانی پروژه ازاد سازی قیمت‌ها را کلید زد باید فکر این جا را هم می کرد با ۴۵تومان ناقابل احمدی نژاد ریشه به تیشه بنیان شیعه در این مملکت زد و کاری که گروه های تکفیری در عراق از انجام ان عاجز و ناتوان بودن ۴۵ تومان احمدی‌نژاد به نحوه احسن انجام داد بدرود
6 ماهه با ی دختر خانومی قرار ازدواج گذاشتم ،خانوادهامونم چندین بار اومدنو رفتن و تیر ماه قرار عقد گذاشتم ،بخدا الان نمیدونم چکار کنم با این هزینه اجاره مسکن و هزینه خوراک زندگی و درامد،دلشوره دارم ،از اونور هم نمیتونم پس بکشم،موندم!!!
من الان جون ۲۳ساله بیکارم و سربار خانواده ام!!برای من و نسل من چیکار کردید که برای بعدی ها می خواین انجام بدید!
با این قیمت خونه و ماشین و اجاره وصدتا کوفت زهرمار دیگه ازدواج حرام است
این دستپخت برای این مملکت و نسل جوون سالها پیش اماده شده بود و الان به ثمر نشت و به خورد مملکت دادن.

با بیمار کردن اقتصاد همه چیز رو از این مملکت گرفتن.
دین
زندگی
امید
ازدواج
فرزند
اینده
نان
تحصیل
و ....

سفره خالی داری ، اونی که ازدواج کنه یا بچه بیاره واقعا بی فکره
من دارم میبینم اونهایی که بچه میارن یا ازدواج میکنن اکثرا نون خور باباشون یا دیگران هستن.
از هر مملکتی که امید رو بگیری اون رو تبدیل به جنازه کردی
و ما داریم تبدیل به اون جنازه میشیم مثل افریقا و یا ونزویلا و یا حتی بدتر
الان وضع عراق از ما بهتره
آقا یا خانم مسؤل سانسور و حذف مطالب واقعی و دلسوزانه در تابناک، من چندین مرتبه در این سال‌ها، اخطار این مشکلات را داده بودم، اما متأسفانه سیاست تابناک و ...، این است که تحلیل های واقعی را درج نکند و بدست مقامات‌ بالاتر نرساند ( بر خلاف وظیفه شغلی روزنامه نگاری و ... ).

خلاصه تمام موارد ذکر شده در این چند سال این چند جمله است، با این قوانین مصوب‌ در مجلس، لوایح دولتی، تصمیمات شهرداری‌ها و شورای شهری ها و ... ، که از زمان "" آقای احمدی نژاد و تیم همفکرانش "" آغاز شد و متأسفانه تا به امروز هم ادامه دارد، برای مسایل کار، تولید، مسکن، مالیات و ...، متأسفانه آنها از الگوی و کشورهای غربی و شرقی اقتباس نموده اند و می نمایند ( و در ایران بدون در نظر گرفتن شرايط فرهنگی، اجتماعی و ...) این عمل وضع قوانین و ... ادامه دارد ،برآیند آنه هم این است که ، فقط و فقط هر روز مشکلات بیشتر و بیشتر مینمایند و کلاف پیچیده تر می شود و ... .

""" کلام آخر """ وقتی قوانین، مصوبات، لوایح و ... ، بعد از حدود ۱۸ سال وضع اقتصادی جامعه را به اینجا رسانیده، پس """ بهتر است که یک بازبینی در قوانین مصوب قبلی تا امروز بشود """، یعنی اگر واقعا در این مملکت زندگی می کنید و دلتان برای هموطنان و کشورتان می سوزد، علاوه بر اینکه این نوشته را حذف نکنید، لطفا به مقامات‌ بالاترتان هم نشان بدهید، شاید کاری کنند و به داد جوانان و ملت گرفتار برسند.
اونایی که ازدواج کردن پشیمون هستن.

از آمار طلاق هایی که بخاطر دریافت مستمری رخ میده هم بگین.
امان از این قطار پیشرفت که همه رو به خاک سیاه نشونده. آقا ما نخوایم پیشرفت کنیم باید کیو ببینیم؟ دست بردارید از این عوامفریبی. مردم هر روز دارن بدبخت تر میشن. آب که نداریم غذا که نداریم جمعیت زیادی میخاین چیکار؟
با این زندگی مشقت باری که برای مردم درست کردند هیچ آدم عا قل به فکر تشکیل زندگی مشترک نیست
همی پدر مادرها را جلو فرزندانشان شرمنده کردند من 3تا بچه دارم هیچکدامشان نمیتوانند ازدواج کنند با این گرانی خانه ماشین شغل که نیست کاش داشتم حداقل میفرستادمشان خارج
برای جلوگیری از بیکاری و بی مسکنی جمعیت باید کمتر از ۴۰ ملیون باشد و افغان ها را از کشور بیرون کرد فقط کارگرهای ساختمانی شان باشند آنهم بمدت حداکثر ۴ سال
در کشوری که همه مسوولین بر گرانی و تورم دامن می‌زنند و با ایجاد شغلهای غیر مفید فقط مردم را مشغول کردند مگه میشه زندگی کرد کافی قیمت سوخت ازاد بشه میلیون ها شغل بی ثمره بر چیده میشه ولی حیف که مسوولین به خاطر خودشان نمیگذارند
با چه امیدی زندگی کنیم کارمندم رو سیاه خانواده هستم اون هم در نیروهای مسلح
جالب اینجاست دولت هیچ توجهی به مجردها نمیکند و امکانات در اختیار متاهل ها قرار میدهد مثل وام و امتیاز در کاهش سربازی و استخدام ها به قول معروف متاهل خرش از پل گذشته به فکر مجردها باشید
بخدای لاشریک
امار ی نیست ب
برو تو محلات قدیمی
مثل اینکه پرورش انسان داریم
نکنه
همسایه های بغلت نشناسی برید برای مردم
مردان دولت برید بیرون خلاق هر چی لایق کاشتن درو ندارن بی محصول
نگاه به حرفاتون داد یم
از کپی برداری دکترین و پزشکها از غرب هست که این بلا رو سر ملت اوردن و الان هم با بی برنامه ای دوباره یک مشکل دیگه میخوان ایجاد کنن... دیگه دهه شصتی و هفتادیا اون بیسوادهای اوایل نیستند که از افرادی مثل شما تقلید کور کورانه کنند....
فقط و فقط سربازی اجباری مانع ازدواج و فرزندآوری می‌باشد همین.شاید گرونی و اقتصاد و چیزای دیگه هم باشند ولی بنظر مردم 80% سربازی اجباری مانع است و تا اصلاح نشود وضعیت بدترهم میشود.الان چندین میلیون جوان مشمول غایب و فرار هستند که یا ازدواج نکردند و یا اگه ازدواج کردند نمی‌توانند فرزندآوری بیشتر داشته باشند چونکه از همه چیز محرومشون کردند.
اگه به فکر ملت بودن که چهل پنج میلیون جوان مشمول غایب را تعیین تکلیف میکردند ستادکل که باید بهش گفت ستادظلم با هر طرحی راجع به تعیین تکلیف غایبین سربازی مشکل داره و مخالفت می‌کنه چطوری یه جوان سی و چند سال سن ازدواج کنه یا اگه ازدواج کرده چطوری فرزندآوری کنه که از حق و حقوق خودشون با زن و بچه محرومشون کردند تازه دم از جوانی جمعیت هم میزنند.اینا هیچ وقت مشکلی را حل نکردند که این دومیش باشه.
وای بر کسانی را که بفکر مردم ایران نیستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار