بازدید 4613
۲۰۶ با لندکروز فرقی ندارد

۱۸ هزار کشته که کسی گردن نمی‌گیرد!

تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر استاندارد‌های جهانی است. پلیس راهور، وضعیت تولید خودرو‌های داخلی و کیفیت پایین را مقصر اصلی تصادفات منجر به مرگ می‌داند. برخی حامیان خودروسازی حتی زیر بار کیفیت پایین خودرو هم نمی‌روند و می‌گویند: «چرا به خودروی داخلی می‌گویی لگن؟ لندکروز با ۲۰۶ فرقی ندارد.»
کد خبر: ۱۱۷۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹ 24 May 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، سردار سید کمال هادیان‌فر، فرمانده پلیس راهور کشور ضمن ابراز نگرانی برای حوادث ترافیکی اعلام کرده است: «سالانه بالغ بر ۱۸ هزار تَن جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند و جمعیت فعال کشور که بین ۱۵ تا ۳۵ سال قرار دارند نیز از بیشترین جانباختگان این حوادث به شمار می‌آیند.»

 آمار کشته‌شدگان ناشی از حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده‌ شده‌اند، در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱؛ ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر کشته بوده‌اند. آماری که رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور ارائه داده حکایت از آن دارد که میزان تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر استاندارد‌های جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به ۴۵ نفر رسیده که مهم‌ترین دلیل آن ایمن نبودن جاده‌ها، خودروهای بی‌کیفیت و عامل انسانی است. در این میان سوالاتی که مطرح می‌شود این است که چه کسی مسئولیت این حجم قربانی را به عهده می‌گیرد؟ قرار است کدام نهاد با یک ترمز محکم، مانع از تصادفات مرگبار جاده‌ای شود؟

 

سازمان راهداری: ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان پول نیاز است


یکی از پرتکرارترین علت‌ها که برای تصادفات رانندگی اعلام می‌شود، مشکلات راه‌ها و جاده‌ها است. به گفته کارشناسان راهداری؛ استاندارد نبودن، پیچ‌درپیچ و شیب‌دار بودن جاده‌ها از مهم‌ترین علل بروز تصادف به ویژه در نوروز و فصل زمستان است. برخی از جاده‌های بین‌راهی ایران نیز از استاندارد لازم برخوردار نیستند. اکثر جاده‌های ایرانی دوبانده هستند و کوچکترین انحراف موجب برخورد خودرو‌ها خواهد شد. در بسیاری از مواقع در شرایط جوی نامساعد و مه آلود، تصادفات زنجیره‌ای رخ می‌دهد.

ارتقا ایمنی راه‌های جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن است. اما برای اینکه چرا هنوز جاده‌ها یکی از دلایل مهم تصادفات هستند، دلیلی آورده می‌شود. رضا اکبری، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: «امسال باید ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شود، معمولا هر نقطه به‌طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد، یعنی برای اصلاح ۴۰۰ نقطه به ۴۰۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.»

خودروسازان: مشکلی نیست، ۲۰۶ با لندکروز فرقی ندارد


پلیس راهور، وضعیت تولید خودرو‌های داخلی و کیفیت پایین را مقصر اصلی تصادفات منجر به مرگ می‌داند. پلیس معتقد است خودرو می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که قادر به پیشگیری از تصادف باشد و در صورت تصادف بتواند جان سرنشینان خود را حفظ کند. اما خودرو‌های تولید داخل فاقد چنین قدرتی ارزیابی می‌شوند.

سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راهور گفته است: «در ۱۰ سال گذشته حتی به اندازه یک درصد هم شاهد افزایش کیفیت خودرو‌های تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبوده‌ایم. همچنان پراید و پژو ۴۰۵ علی رغم اینکه خط تولیدشان متوقف شده است، در صدر تصادفات فوتی هستند»

این قبیل اظهارات از جانب پلیس راهور با اعتراض وزارت صمت مواجه شده است. سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه‌ای گفته است: «تنها پلیسی که در دنیا تولید ملی خود را تخریب می‌کند، پلیس کشور ما است.»

معاون کیفیت یکی از شرکت خودروسازی نیز در این خصوص گفته است: «در حال حاضر تولید و فروش محصولات جاری خودروسازان به اندازه کافی نقدینگی وارد صنعت نمی‌کند و خودروسازان با زیان‌های انباشته محصول را تولید و تحویل می‌دهند؛ این موضوع سبب شده است که سرمایه‌گذاری لازم و کافی در توسعه محصولات نداشته باشیم.»

البته برخی حامیان خودروسازی حتی زیر بار کیفیت پایین خودرو هم نمی‌روند. برای مثال به تازگی مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مناظره تلویزیونی در برنامه تهران ۲۰،  گفته است: «چرا به خودروی داخلی می‌گویی لگن؟ لندکروز با ۲۰۶ فرقی ندارد.»

پلیس راهور: مجرم، خودروها هستند
به گفته  فرمانده کل انتظامی کشور، حجم بالای مسافران و ترافیک بالا در کنار حواس پرتی یا خواب آلودگی رانندگان از مهمترین عوامل در بروز تصادفات جاده‌ای در بخش خطای انسانی محسوب می‌شوند. برخی از کارشناسان حوزه تصادفات معتقدند نوع قوانین راهنمایی و رانندگی و جریمه‌ها در کنترل رفتار رانندگان موثر است و پلیس می‌تواند نقشی به سزا در کاهش تصادفات داشته باشد.

رئیس پلیس راهور اما می‌گوید: «پنج سال پیش یک بازنگری در قوانین راهنمایی و رانندگی و جرایم مربوط به آن شده بود. این بازنگری اثربخش بوده است؛ اما رفته رفته به دلایل مختلفی از جمله تورم جرایم دیگر در این برهه از زمان بازدارنده نیستند. جریمه ۶۰ هزار تومانی الان دیگر معنایی ندارد و به هیچ عنوان بازدارنده نیست.»

جانشین پلیس راهور ناجا نیز با بیان این جمله که: «به لحاظ قانونی تکلیفی برای پلیس در این زمینه دیده نشده است.» خودروها را مقصر اصلی آمار بالای کشته‌ها معرفی کرده است.

این دور باطل بین خودروسازان، قانونگذاران و مسئولان راهسازی مدام تکرار می‌شود. و سوالی که می‌ماند این است که مقصر مرگ ۱۸ هزار نفر در جاده‌ها چه کسی است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۴
جاده های با نقاط حادثه ساز. توجه پلیس به جریمه کردن (پنهان شدن در نقاط کور). اصرار بر فروش و یکه تازی خودروهای غیر استاندارد. راننده های بی احتیاط. خدمات و سرویس های بین راهی افتضاح. خستگی و افراط در رانندگی دراز مدت.
در کشور ما همه اینها مقصرند.
آقا همه قبول دارند که کیفیت خودروهای ما پایینه و استحکام لازم را ندارد ! همه میدانند که پراید یک خودرو سبک داخل شهری است و هزار مورد دیگر . . . اما خدا وکیلی نگاهی به ان عکسی که در همین مطلب گذاشته اید بیاندازید ، اینجا واقعاً جایی است که این شکل تصادف به وقوع بپیوندد ؟ هر آدم معمولی هم میداند که هنگام بروز این تصادف سرعت این خودروها فوق تصور بالا بوده است ! وقتی مردم ما با علم باینکه پراید لگن است در جاده ها با سرعت 160 کیلومتر راه میبرندش دیگر چه انتظاری باید داشت با لگن ها این بلایا را سر خودمان می آوریم دو فردای دیگر وقتی بنز و تویوتا و پورش سوار شویم چه میکنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
عکس مربوط به سیل نوروز 1399 شیرازه نه تصادف رانندگی!
همزمانی مسافرتها در ایام نوروز و بین التعطیلی ها بخودی خود جاده ها را شلوع میکند و جاده های ما برای این حجم از تردد مناسب نیستند / کیفیت پائین خود رو های داخلی منجر به حادثه میشود و پس از حادثه نیز با تکه تکه شدن خود رو بعلت ضعف ساختاری آمار کشته شدگانرا بالا میرود / خستگی وکم تجربگی رانندگان در مسیرهای طولانی با جاده های شلوغ و کیفیت پائین خود رو تیر خلاص را به سلامت در حین رانندگی شلیک مینماید / اصلاح این امر به نیرویی فرا قوه ای نیاز دارد که اولا بتواند با ورود خوردرو خارجی وارزان به کشور مچ خودرو سازان داخلی را بخواباند و دوما در امر کم کردن نقاط حادثه خیز فعال باشد و سوما تابلوها وعلائم راهنمایی و رانندگی واقع بینانه تر باشد سرعت در مکانهای مناسب افزایش یابد و در موقعیتهای واقعا حادثه خیز جدی تر گرفته شود وووو
دولت به دنبال بچه سازی است تا جمعیت را جوان کند در حالی که حوانان کشور که این همه خرج برایشان شده بعلت سود فرغون سازان از بین می روند. من برای این تصمیم گیران متاسفم
میرسلیم نظری نداره؟
خودروسازان حق ملت را برای داشتن خودروی بادوام و ارزان خوردن
واقعا 20 برابر استاندارد‌های جهانی؟ اگر این عدد درست باشه باید مقصرین اعدام شوند
18هزار کشته یا جاده خرابه یا عامل انسانی مافیا دوست ندارد گردن بگیرد این فاجعه بزرگ را مردم میدانند لگن تولید میشود مدیران نمیدانند ایا مافیا به مدیران پول میدهد بابت سکوت انها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مافیا خوب دفاع کرد ازلگن هایش شهروند تنهاست تنهاست نه پلیس بیداره نه قاضی
یک عامل پنهان رو بهش اشاره نکردین و اونهم ضعف اساسی در موضوع اورژانس و عملکرد آن در ساعات اولیه پس از تصادف است. که بعضا در نقاطی وجود ندارد و باعث تلف شدن مصدومان قابل احیا در ساعات اولیه تصادف می شود. در یک کلام در ایران خدا نگهدار مسافران است.
باسلام واحترام اگر امکان داره به اقای محسن رضائی که یک از اعضای کمیته اقتصادی هست بگوییددر صورت امکان فقط وفقط دو برج یا دوماه از یارانه های مردم می توانند اختصاص بدند به جاده های خراب وحادثه خیز هم مردم آسیب نمیبینند هم جادها درست می شود......با تشکر فراوان
گردن گفتن نداره خود کرده را تدبیر نیست لگن نخرن نه اینکه حمله میکنن برای خرید لگن بی کیفیت تو جاده تابلو زده اینجا سرعت ۸۰ اینجا پیچ خطر ناک سرعت ۵۰ .... میبینی طرف با سرعت ۱۲۰ میره هم خودشو نابود میکنه هم یک خانواده مظلوم رو
مرگ 18 هزار نفر بعلاوه به جا ماندن چندین هزار نفر مصدوم و معلول
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست