بازدید 2424

حمایت آمریکا از عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا در تداوم تلاش واشنگتن برای پروژه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعراب به رغم توقف روند سازش اعلام کرد که واشنگتن از عادی سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی حمایت می کند.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴ 24 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی درباره گفتگوی تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولیعهد عربستان گفت: ما از ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه خاورمیانه از جمله عادی سازی روابط با عربستان حمایت می کنیم.

منابع خبری صهیونیستی فاش کردند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، با میانجی گری بحرین پیرامون عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «عرب ۴۸» به نقل از منابع عربستانی نوشت: از جمله خواسته‌های مطرح شده ریاض در این گفت‌وگو، «اعطای تسهیلات» به نفع کرانه باختری و «دست کشیدن ارتش اسرائیل» از کرانه باختری «به نفع فعالیت دستگاه‌های امنیتی فلسطین» اعلام شده است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که گفت‌وگوی تلفنی بن سلمان با نتانیاهو و کوهن با میانجیگری بحرین و با فشار آمریکا صورت گرفته است.

این گزارش اعلام کرد که بن سلمان به بحرین رفته، جایی که گفت وگوها با مقامات صهیونیست از منامه و به واسطه عبداللطیف الزیانی وزیر امورخارجه بحرین انجام شده است.

در گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع سعودی که نام و مسوولیت آنان فاش نشده آمده است ، " به درخواست سعودی ها، بحرین بعنوان میانجی انتخاب شده است. "

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره وضعیت سرزمین های اشغالی و فلسطین گفت که واشنگتن همچنان از وضعیت تاریخی مسجد الاقصی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سه مقام آمریکایی 25 اردیبهشت ماه به تارنمای آکسیوس گفتند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال معرفی دن شاپیرو، سفیر سابق این کشور در اسرائیل به عنوان نماینده ویژه واشنگتن برای توافق ابراهیم جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

بر اساس این گزارش، از زمانی که دولت راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرد، اکثر کشورهای عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم آغاز کرده بودند، تا حد زیادی این روند را متوقف کردند.

با این حال، کاخ سفید امیدوار است این توافق که در زمان دولت ترامپ امضا شده است را گسترش دهد و آن را تقویت کند. معرفی نماینده ویژه از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، تلاش ها در این زمینه را ادامه دهد.

معرفی شاپیرو در حالی انجام می شود که مقامات ارشد کاخ سفید برای عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل تلاش می کنند.

واکنش آمریکا به موضوع رئیس بانک مرکزی لبنان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره حکم بازداشت "ریاض سلامه " رئیس بانک مرکزی لبنان از سوی آلمان پس از فرانسه، اظهارنظر در این زمینه را به آلمان و فرانسه واگذار کرد اما گفت که آمریکا به همکاری با هر فردی که به عنوان رییس جدید بانک مرکزی لبنان انتخاب شود، ادامه خواهد داد.

متیو میلر افزود: به صورت کلی باید بگویم که ما انتظار داریم دولت لبنان در معرفی رئیس جدید بانک مرکزی به روند مرسوم احترام بگذارند و بر وظیفه ایجاد ثبات در اقتصاد لبنان متمرکز شوند.

بر اساس گزارش ها، آلمان حکم بازداشت ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان را صادر کرده است. پیش از این نیز، فرانسه به دلیل طرح دادخواست علیه ریاض سلامه به اتهام فساد و تخلفات مالی، حکم بین‌المللی بازداشت وی را صادر کرده بود.

خبرگزاری فرانسه پیش از این خبر داده بود که دادستان‌های بین‌المللی حکم بازداشت سلامه را صادر کرده‌اند. وزیر کشور لبنان نیز اعلام کرده است که حکم بازداشت ریاض سلامه، رئیس کل بانک مرکزی این کشور را از اینترپل دریافت کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار