هشدار لاریجانی جدی گرفته نشود، مشارکت پایین می‌آید

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هشدارهایی توسط دلسوزان داده شده، اما نمی‌دانم تا چه اندازه این هشدارها توسط نهادهای حاکمیتی شنیده می‌شود. 
کد خبر: ۱۱۷۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶ 22 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، در هفته‌های قبل گمانه‌زنی‌های بسیاری توسط رسانه های اصولگرا با عنوان حضور علی لاریجانی در انتخابات اسفندماه مجلس دوازدهم زده شد که در نهایت چند روز قبل لاریجانی در پاسخ به گزارش تسنیم نوشت: «بدین وسیله از «جریان خالص سازی» رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است». و این در حالی است که برای اولین بار از این کلید واژه استفاده شده است.

در این رابطه جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سابقه و پیشینه کسانی مانند علی لاریجانی در انقلاب اسلامی شفاف است؛ وی در عالی‌ترین جایگاه امنیتی مثل، دبیر شورای امنیت ملی، نمایندگی مجلس و ریاست صداوسیما و دیگر بخش‌های مختلف را داشتند. وقتی ایشان ناله خالص سازی را در کشور به عنوان گلایه و درد مطرح می کند به نظر من هشدار مهمی برای کشور است. امروز در کشور تفکری جریان دارد که فکر می کند همه باید یک جور فکر و رفتار کنند و تصمیم بگیرند که این اشتباه است. خداوند که مالک، خالق و رازق ما است و همه چیز ما را به ما داده از ما این درخواست را نکرده است که همه مثل هم فکر کنیم، خداوند در قرآن بارها و بارها تاکید کرده که به شما حق انتخاب می‌دهد خداوند در قرآن تنوع فکری و حق انتخاب بشر را به رسمیت شناخته، اما متأسفانه در جامعه‌ی ما یک عده هستند که حق انتخاب مردم و تنوع فکری را به رسمیت نمی‌شناسند.

جهان‌آبادی با تاکید بر اینکه نمی‌توان جامعه را با یک فکر اداره کرد، گفت: در یکی از کشورهای اروپایی ضرب المثلی گفته شده که می‌گوید، «در جامعه‌ای که ۷۰ نوع پنیر مصرف می‌شود یک نوع فکرحاکم نمی‌شود». جامعه ما دارای تنوع فکری، سیاسی، قومی، فرهنگی، جنسیتی است؛ شما نمی‌توانید از این‌ها یک کارخانه‌ای ایجاد کنید که انسان‌هایی با فرمت واحد تولید شود! این جامعه انسانی است. جامعه انسانی متنوع و متفاوت فکر می کند، در همه امور شناخت این تنوع و اجازه دادن به ظهور و بروز این تنوع فکری به نفع کشور و نظام است. اگر هشدار لاریجانی جدی گرفته نشود و در انتخابات آینده مجلس تنوع فکری، سیاسی، قومی، جنسیتی به رسمیت شناخته نشود و اگر بخواهیم دایره خالص سازی را تنگ‌تر کنیم، من فکر می‌کنم شرایط به گونه‌ای خواهد شد که میزان مشارکت به شدت پایین باشد و این شیوه درستی نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که این جنجال‌های پیش آمده را چگونه پیش بینی می‌کند؟ افزود: امروز هشدارهایی توسط دلسوزان داده شده، اما نمی‌دانم تا چه اندازه این هشدارها توسط نهادهای حاکمیتی شنیده می‌شود. مقام معظم رهبری به صراحت عنوان کردند این رد صلاحیت‌ها در ریاست جمهوری باید مقداری با دست گشاده انجام شود، اما دیدیم که هیچ تأثیری در تصمیم‌گیری نداشت و میزان مشارکت کاهش پیدا کرد. امروز هم در خصوص مجلس هشدارهایی شنیده می‌شود که باید منتظر  پاسخی از سوی حاکمیت، شورای نگهبان و وزرات کشور و... باشیم تا مشخص شود عقلانیت چه اندازه حاکم است.

از اصلی‌ترین تهدیدهایی که در مسیر راه نظام قرار می‌گیرد فاصله نظام با مردم است

رحیمی جهان آبادی گفت: از اصلی‌ترین تهدیدهایی که در مسیر راه نظام قرار می‌گیرد فاصله نظام با مردم است و این خطر از اسرائیل، آمریکا، سلطنت طلب و منافق دربه در و هر دشمن دیگری بیشتر است. ما برای اینکه این فاصله را کاهش دهیم باید ملت را بپذیریم تا ملت ما را بپذیرند، ملت متنوع فکر می کند و یکدست و یکرنگ نیست. در دولت و مجلس قبل به ما طعنه زده می شد که شما چرا برجام را به سفره مردم گره زدید؟! چرا در مقابل غرب چنین رفتار کردید! با این وجود آیا دولت و مجلس یکدست انقلابی همه مشکلات را حل کرد؟! نه نکرد

آسیب خالص سازی، نگاه جناحی و طیفی و دایره محدود خودی‌ها جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کند

وی با بیان اینکه تخریب دولت و وزرا به نفع کشور نیست، گفت: ما هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهیم، زیرا معتقدیم دولت، رییس جمهور، وزیر فعلی سرمایه اجتماعی کشور است ما تا جایی سیاست را نقد و از سیاست درست را حمایت می‌کنیم؛ چند روز گذشته رییسی خطاب به طالبان هشدار داد و همه‌ی ما از این مواضع اعلام حمایت کردیم، زیرا دفاع از منافع ملی جناحی و طیفی نیست. اما در همین مجلس برجام را به دلایل جناحی و طیفی آتش زدند و بعد همان افراد برای احیای برجام تلاش می‌کنند و نمی‌توانند آن را انجام بدهند. و این نشان می‌دهد، ما در کشور آسیب خالص سازی، نگاه جناحی و طیفی و دایره محدود خودی‌ها جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کند. با این سرعتی که دایره خودی‌ها بسته می‌شود، اگر ادامه دهیم لاریجانی و دیگر افراد بیرون انداخته شده و به شما قول می‌دهم چند سال بعد همین افراد که در مجلس هستند از دایره خودی بیرون انداخته شوند و در آخر چه کسی برای خودی‌ها باقی می‌ماند؟!

اشتباه بزرگی است که یک نظام مردمی را از مردم و پشتوانه خود دور کنیم

نماینده تربت جام در مجلس از تنوع فکری و فضای باز سیاسی برای انتخابات آینده گفت و افزود: آن کسی که خودی نیست سلطنت طلب ها، سازمان منافقین و تجزیه طلب های مسلح است. اما مردم معترضی که من به عنوان نماینده مجلس را قبول ندارد، کسی که با عکس شهید به خیابان می‌آید و حقوق بازنشسته را کافی نمی‌داند، دامدار و کشاورزی که حمایت وزارت جهاد را از خود کافی نمی‌‌داند و اعتراض می کند، معلمی که حقوقش پایین است و آینده شغلی ندارد و جوانی که به خاطر بیکاری به کف خیابان می‌آید خودی هستند. این یک اشتباه بزرگ است که یک نظام مردمی را از مردم و پشتوانه خود دور کنیم. باید کمک کنیم تا هم تنوع فکری جامعه لحاظ شود و فضای سیاسی باز شود تا میزان مشارکت بالا برود. این روش می‌تواند ما را نسبت به خیلی خطراتی که از سال گذشته ایجاد شده بیمه کند.
رحیمی جهان آبادی در پایان با بیان اینکه اگر مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در مشارکت و انتخابات رقابتی و مشارکتی و پرشور تاکید کردند، مربوط به همین نکته است، گفت: به نظر من رهبری به درستی خطر پیش روی نظام که مشارکت پایین در مجلس است شناخته اند و به خوبی نسبت به آن تذکر دادند. در حال حاضر وظیفه نهادهای رهبری و نظارتی و حاکمیتی است که فرمایشات رهبری را اجرایی کنند و یک انتخابات رقابتی و مشارکتی و دارای شور مردمی را ایجاد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار