بازدید 6546

برگزاری «روز نکبت» در سازمان ملل برای نخستین بار

مراسم یادبود هفتادو پنجمین سالروز پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین به رغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در سازمان ملل برگزار شد تا این روز را که "روز نکبت " (روز مصیبت تأسیس رژیم صهیونیستی) نامگذاری شده است، به رسمیت بشناسد.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸ 16 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مراسم یادبود پاکسازی قومی فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ که برای نخستین بار روز دوشنبه به وقت محلی (۱۵ ماه می ،۲۵ اردیبهشت ماه) در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار شد در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در پاییز گذشته بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد روز نکبت شده بود. روزی که خاطره آن در اذهان همه آزادیخواهان جهان برغم گذشته بیش از هفت دهه همچنان زنده است.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۲۷ برابر با ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی صهیونیست‌ها با اشغال سرزمین فلسطین، پایه های ناامنی، بی ثباتی، جنایت و اشغالگری را در منطقه بنا کردند. فلسطینی ها و ملل منطقه این روز را «روز نکبت» (روز مصیبت تأسیس رژیم صهیونیستی) نام گذاری کرده اند.

اکنون نزدیک به ۸ دهه از اشغال سرزمین مقدس فلسطین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد و در این مدت اشغالگران صهیونیست با بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی شان از هیچ جنایت و وحشیگری برای تصاحب و ادامه اشغالگری خود فرو گذار نبوده‌اند.

صهیونیست ها گرچه با کمک امپراتوری رسانه ای آمریکا و غرب در تلاش برای شنیده نشدن صدای مظلومیت مردم فلسطین و جنایات خود شده اند، اما هر روز صدای مردم فلسطین در جهان بلندتر می شود.

با حمایت غرب به ویژه آمریکا تاکنون هیچ یک از قطعنامه های سازمان ملل علیه این رژیم اجرا نشده و حتی برای برگزاری مراسم روز نکبت نیز تمام تلاش خود را بکار گرفتند اما ناکام ماندند.

منابع آگاه به خبرنگار ایرنا در نیویورک گفتند که از چند روز قبل از برگزاری این مراسم، آمریکا و رژیم صهونیستی در حال لابی با کشورهای مختلف جهان برای شرکت نکردن در این مراسم بودند و به این کشورها فشار وارد کرده و مدعی شده بودند برگزاری این نشست مانع تلاش های برای یافتن راه حل سیاسی می شود.

آمریکا از زمان شدت یافتن جنایات کابینه جدید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه، تاکنون در شورای امنیت سازمان ملل مانع صدور هرگونه بیانیه ای علیه این رژیم به بهانه داشتن حق دفاع این رژیم شده است.

منابع صهیونیستی نیز اعلام کردند دهها کشور تحت فشارهای رژیم اسرائیل حاضر به مشارکت در نشست سازمان ملل به مناسبت سالروز نکبت نشدند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: با تمام قدرت با دروغ نکبت مقابله خواهیم کرد و به فلسطینی‌ها اجازه نمی‌دهیم که به دروغ ‌پردازی ادامه دهند.

شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد وزارت خارجه و گیلعاد آردان سفیر این رژیم در سازمان ملل در تلاش برای جلوگیری از حضور سفرا و مقامات در این مراسم بودند اما به رغم همه این تلاش ها، این مراسم برگزار شد تا بار دیگر جهان شاهد ناکامی آمریکا و این رژیم در پنهان کردن جنایاتشان باشد.

تاکید سازمان ملل بر تعهد در حمایت از حقوق فلسطینیان

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این مراسم اعلام کرد: بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه، از سال ۲۰۰۵ که این دفتر شروع به ثبت آمار قربانیان فلسطینی کرد، سال گذشته بیشترین تعداد فلسطینی ها در کرانه باختری اشغالی کشته شده اند. همچنین از سال ۲۰۱۵ تاکنون، سال گذشته بالاترین تعداد غیرنظامیان اسرائیلی کشته شده اند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: ما بار دیگر درخواست خود برای احترام به وضعیت موجود تاریخی در اماکن مقدس در بیت المقدس، در راستای نقش ویژه اردن را تکرار می کنیم.

دی کارلو گفت: تنها در هفته گذشته، در جریان تشدید خطرناک درگیری ها در غزه، حملات هوایی اسرائیل منجر به کشته شدن ۳۳ فلسطینی از جمله زنان و کودکان شدند. یک اسرائیلی یک زن غیرنظامی نیز بر اثر شلیک راکت فلسطینی ها کشته شدند.

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: فلسطینی ها سزاوار زندگی با عدالت و کرامت، حق تعیین سرنوشت و استقلال هستند. موضع سازمان ملل روشن است. اشغال باید پایان یابد. راهکار دو کشوری باید صلح و امنیت پایدار برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها را به طور یکسان داشته باشد و در راستای حقوق بین الملل، قطعنامه های سازمان ملل و توافقات قبلی باشد.

دی کارلو ادامه داد: ما خواستار دیدن کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل هستیم که با صلح و امنیت در کنار یکدیگر زندگی می کنند و بیت المقدس به عنوان پایتخت هر دو کشور است.

معاون دبیر کل سازمان ملل گفت: ما بر تعهد سازمان ملل متحد برای حمایت از حق مسلم مردم فلسطین به تعیین سرنوشت خود و پیشبرد صلح عادلانه، همه جانبه و پایدار در منطقه تاکید می کنیم.

اعتراف سازمان ملل به نزدیک به هشت دهه بی عدالتی

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز برگزاری مراسم یادبود پاکسازی قومی فلسطینیان و هفتاد و پنجمین سالروز نکبت در سازمان ملل را نشان دهنده اعتراف سازمان ملل به بی عدالتی دانست و گفت این بی عدالتی از سال ۱۹۴۸ بر مردم فلسطین وارد شده است.

محمود عباس تصریح کرد: ملت فلسطین حق تعیین سرنوشت، استقلال کشور خود و بازگشت آوارگان را دارند. فلسطینی‌ها داوطلبانه کشورشان را ترک نکردند و مردم فلسطین در حال کشف نادرستی روایت «اسرائیل» در مورد روز نکبت (سالروز تأسیس رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین) هستند.

رئیس تشکیلات خودگردان ادامه داد: «اسرائیل» به حملات خود به مردم فلسطین ادامه می‌دهد، نکبت را انکار، از بازگشت آوارگان جلوگیری و سرزمین های فلسطینی را اشغال و مصادره می کند.سازمان ملل صدها قطعنامه برای به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین صادر کرده اما حتی یک قطعنامه در این زمینه اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: برخی از کشورها که همه آنها را می‌شناسند مانع از اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در مورد مسئله فلسطین شده‌اند. ما خواستار تعلیق عضویت «اسرائیل» در سازمان ملل و یا وادار کردن این نهاد بین‌المللی به اجرای تصمیمات صادره هستیم. «اسرائیل» به تعهدات خود در سازمان ملل عمل نکرده است.

محمود عباس تاکید کرد، کشورهایی هستند که پذیرفته‌اند «اسرائیل» فراتر از قانون باقی می‌ماند و از طریق اعمال حق وتو برای این رژیم جعلی در برابر هرگونه مجازات محافظت می کنند.

محمود عباس با بیان اینکه این انگلیس و ایالات متحده هستند که مسئولیت مستقیم مصائب و مشکلات ملت فلسطین را بر عهده دارند، ادامه داد: در پشت نکبت و مصیبت ملت فلسطین و دادن سرزمینشان به «اسرائیلی‌ها» اهداف استعماری انگلیس و آمریکا است.

در این مراسم نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، گروه ۷۷ ، اتحدیه عرب، جنبش عدم تعهد (نم) و سازمان همکاری های اسلامی هر کدام پیام خود را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی قرائت کردند. در این مراسم اعلام کرد برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز پیامی به این کنفرانس ارسال کرده است.

این مراسم در نوبت عصر با اجرای موسیقی زنده و پخش ویدئوهایی همراه بود که ۷۵ سال اشغال فلسطین را به تصویر می کشید. در مراسم عصر، یکی از گزارش های شهید شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی الاصل شبکه الجزیره به زبان عربی منتشر شد.

همزمان با برگزاری مراسم روز نکبت در سازمان ملل، برخی گروههای حامی فلسطین نیز در شهر نیویورک در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تجمعاتی را از روز گذشته برگزار کرده اند.

از سوی دیگر، یک رسانه آمریکایی نیز اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا در تلاش است که سفیر سابق واشنگتن در سرزمین های اشغالی را به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا برای پیگیری روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه تعیین کند.

از زمانی که دولت راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرده است، اکثر کشورهای عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم آغاز کرده بودند، تا حد زیادی این روند را متوقف کردند. البته این روند پس از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط با میانجیگری چین نیز بطور کلی متوقف شده است.

تارنمای آکسیوس نوشت: کاخ سفید امیدوار است این توافق که در زمان دولت ترامپ امضا شده است را گسترش دهد و آن را تقویت کند. معرفی نماینده ویژه از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، تلاش ها در این زمینه را ادامه دهد.

معرفی شاپیرو در حالی انجام می شود که مقامات ارشد کاخ سفید برای عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل تلاش می کنند.

دو مقام آمریکایی گفتند معرفی شاپیرو به عنوان نماینده ویژه آمریکا در توافق ابراهیم، تا حدی به این دلیل است که یائل لمپرت، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در زمینه توافقنامه ابراهیم و انجمن نقب، به زودی سمت خود را ترک می کند و قرار است به عنوان سفیر آمریکا در اردن معرفی شود.

این مقامات افزودند که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره نیز کاخ سفید را تحت فشار قرار داده اند تا برای تقویت این توافق تلاش بیشتری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل