بازدید 2839

فصلی تازه از همکاری چین و کشورهای آسیای مرکزی

برگزاری نشست آتی چین و آسیای مرکزی در اواسط ماه جاری میلادی به میزبانی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین از ایجاد فصلی تازه میان پکن و آسیای مرکزی حکایت دارد.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 15 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از «سی جی تی ان»، نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان، صدر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در این نشست دو روزه شرکت خواهند کرد.

بنابر اعلام رسانه های خبری، این نشست تلاش های دیپلماتیک موفق چین و نفوذ منطقه ای رو به رشد این کشور را از طریق ایجاد مشارکت استراتژیک جامع یا حضور پنج کشور آسیای مرکزی را نشان می دهد و از سطح بالایی از اعتماد و همکاری برخوردار است.

بر اساس این گزارش مادامی که کشورهای حاضر در این نشست به دنبال انعقاد قراردادهای جدیدی هستند، به نظر می رسد که این نشست نتایج مثبتی در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته باشد.

یکی از مهمترین نکات برجسته این اجلاس، مشارکت فعال رئیس جمهور چین با کشورهای شرکت کننده در این نشست است که نشان از تعهد پکن برای تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی است.

انتظار می رود روئسای جمهور حاضر در این نشست یک سند سیاسی مهم را به امضا رسانند.

این نشست همچنین یک نقطه عطف در روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی است. چین به عنوان یک شریک اقتصادی کلیدی در منطقه از طریق ابتکاراتی مانند یک کمربند و یک جاده، سرمایه گذاری های قابل توجهی را در توسعه زیرساخت ها، تجارت، اتصال کشورها تسهیل کرده است و می تواند زمینه برای رشد و توسعه اقتصادی در منطقه را فراهم آورد.

در چهارمین نشست وزرای خارجه چین و کشورهای آسیای مرکزی که اواخر ماه گذشته میلادی در شهر شیان چین برگزار شد، مقدمات سیاسی همه جانبه برای نشست آتی سران چین-آسیای مرکزی، تبادل نظر عمیق در مورد همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی انجام و همچنین در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل، و اجماع گسترده ای حاصل شد.

طرفین توافق کردند که نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می در شیان برگزار شود.

چین گانگ وزیر امورخارجه چین نیز با تاکید بر ضرورت کار برای امنیت مشترک، گسترش همکاری امنیتی افزود: طرفین بر این باورند که در حال حاضر پیچیدگی و تغییرات در وضعیت آسیای مرکزی چالش های جدیدی را برای توسعه و ثبات شش کشور ایجاد کرده است. این شش کشور مصمم به تشدید مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته فراملی و جرایم سایبری، تقویت تماس‌ها و تعاملات در مورد مسئله افغانستان و حفاظت مشترک از صلح و آرامش در منطقه هستند.

وی اظهار داشت: چین و کشورهای آسیای مرکزی در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مواضع یکسان یا مشابهی اتخاذ می کنند، آنها همکاری نزدیک خود را در چارچوب سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و سایر سازوکارهای چند جانبه حفظ خواهند کرد، اهداف و اصول منشور سازمان ملل را به شدت رعایت خواهند کرد.

اولین نشست وزیران اقتصاد و تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تهیه نقشه راهی برای تحقق این هدف، نیز اواخر ماه گذشته میلادی بطور مجازی برگزار شده بود ...

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست