بازدید 3712

جزئیات اصلاحیه قانون کار برای امنیت شغلی

اصلاح بعضی از قوانین با هدف تامین امنیت شغلی کارگران به مجلس ارائه شده است که براساس آن کارگران امنیت شغلی خواهند داشت و همچنین کارفرمایان دیگر حق اخذ سفته و چک از کارگران را ندارند.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶ 13 May 2023

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، درراستای اصلاحات بندهایی از قانون کار حداکثر مدتی که می توان با کارگران مشمول قانون کار، قرارداد مدت موقت منعقد کرد چهار سال خواهد بود و بعد از آن، قرارداد موقت به حالت دائمی در خواهد آمد.
 
بعد از ایام هفته کارگری بود که علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار از پیش نویس «لایحه اصلاح موادی از قانون کار» خبر داد.
 
وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات مفصل و بررسی مزایا و معایب قراردادهای کار دائم و موقت و اثرات هر یک بر طرفین رابطه کار، اجتماع و اقتصاد کشور، پیش نویس «لایحه اصلاح موادی از قانون کار» تهیه و مطابق با ماده ۲۲ آیین نامه داخلی هیئت دولت جهت سیر مراحل قانونی تصویب طی نامه شماره ۱۱۸۹۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ به معاون اول محترم رییس جمهور ارسال شد.
 
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در ایام هفته کارگر سال گذشته کمیته ای برای قراردادهای کارگری و امنیت شغلی این قشر تشکیل شده است، گفت: اصلاح بندهایی از قانون کار در این کمیته نهایی شده که می تواند بخشی از مشکلات کارگران را خصوصا در زمینه امنیت شغلی رفع کند.
 
وی تاکید کرد: اصلاح بعضی از قوانین با هدف تامین امنیت شغلی کارگران به مجلس ارائه شده است که براساس آن کارگران امنیت شغلی خواهند داشت و همچنین کارفرمایان دیگر حق اخذ سفته و چک از کارگران را ندارند.
 
اکنون بندهایی از این اصلاحیه که به زودی صورت می گیرد. شامل موارد زیر است.
 
۱. حداکثر مدتی که می توان با کارگران مشمول قانون کار، قرارداد مدت موقت منعقد کرد چهار سال خواهد بود و بعد از آن، قرارداد موقت به حالت دائمی در خواهد آمد.
 
۲. دریافت چک و سفته و اوراق بهادار از کارگران ممنوع خواهد شد.
 
۳. اخراج کارگران درصورت بروز تخلفات انضباطی تسهیل خواهد شد.
 
۴. اخراج زنان کارگر، در ایام مرخصی زایمان و تا پایان دوران شیردهی (دوسالگی فرزند) ممنوع خواهد شد.
 
۵. ازدواج کارگر نباید موجب خاتمه قرارداد کار او شود.
 
اصلاح این بندها در راستای افزایش امنیت شغلی و رفع دغدغه های کارگران است. در شرایطی که بیش از ۹۶ درصد کارگران قرارداد موقت دارند، ضروری بود که مسئولان برای امنیت شغلی قشری که رونق تولید وابسته به دستان آنهاست اقدامی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
خیلی ممنون که اطلاع رسانی کردید. همین ماه کارگر های قدیمی را تسویه میکنیم و کارگر جدید استخدام میکنیم.
پاسخ ها
Ehsan
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
البته اگه تونستی کارگر جدید جذب کنی
کارفرما با کارگر قرارداد موقت چند ماهه می بندد و به دو باره تجدید می کند وبه قانون شما ریشخند می زند.
سلام با این فرهنگ کار تو این مملکت و مشکلات موجود گل بود به سب زه نیز آراسته شد.
بند شماره 3 كه خيلي خيلي در جمايت از كارگران نوشته شده
آقای رییس میخواد از زیر طرح ساماندهی کارگران در بره ، واقعا باید به حال این جامعه تاسف خورد
دولت فکر میکنه کارفرما باید لاالخره نیروی کارش راداشته باشه
چه حمایتی از کارفرماها انجام میشه که این توقعات ازشان میره
یه سهم کارفرمایی بیمه تامین اجتماعی قراربود توسط دولت پرداخت بشه که اون روهم پرداخت نکرد
خوب شد گفتی
سلام ما که عمرمون هدر شد چی کی می‌خواهد جواب دهد حالا که کارگر کم شده این قانون ها را می‌گذارند دنیا دنیای سرمایه داریه این ها همش الکیه
عرضه داريد موقعيت هاي شغلي را زياد كنيد اينطوري كه منجر به تعطيل شدن كارگاه ها ميشود
اصلا هیچ کس بفکر ما کارگرها نیست.هر شرکت کارگاهی که میری کار میکنی به هر نحوی حق وحقوق ما کارگرها را بالا می کشند دریغ از یک ناظر از بیمه یا از اداره کار که بفکر کارگر باشه .هر ناظری هم میاد فقط بفکر بیشتر بودن پولی هست که از شرکت دریافت میکنه تا حق را از کارگر بگیره وبه کارفرما بدهد تا کارفرمایان عزیز بیشتر و بیشتر حق وحقوق کارگر را پایمال کنند
هر کس این بندها را نوشته معلوم است یک پروفسور عالیقدر بوده وگرنه مگر ممکن مغز یک انسان عادی اینهمه قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل داشته باشد. ازدواج کارگر نباید منجر به ایجاد زلزله شود. جل الخالق
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی