بازدید 19879
سردرگمی بازار با مصوبه شورای رقابت برای مونتاژکاران

قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی دوباره گران می‌شود؟

روز‌های عجیب برای بازار خودرو؛ در شرایطی که شورای رقابت برای اولین بار به موضوع قیمت خودرو‌های مونتاژی ورود کرده است، لیستی از هفده خودرو با قیمت‌های جدید باب میل این شورا رسانه‌ای شد؛ اما حواشی روز‌های اخیر در خصوص این قیمت ها، احتمال تغییر مصوبه را تقویت کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶ 13 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ هفته گذشته در گزارشی به ابهامات مصوبه اخیر شورای رقابت پرداخته شد؛ گزارشی که تاکید داشت، در حالی قیمت های جدید از سوی شورای رقابت اعلام شده که  تکلیف خریداران خودروهای مونتاژی ـ که در قالب نوبت اول طرح یکپارچه طی دو ماه گذشته واریز وجه داشتند ـ نامشخص است. به بیان دیگر، خریدارانی که در سامانه یکپارچه نام نویسی کرده‌اند؛ بر اساس قیمت‌های‌ قبل از مصوبه قیمتی فعلی شورای رقابت، نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده‌ و حالا در این کشمکش شورای رقابت و مونتاژکاران، مانده اند که تکلیفشان چیست؟ 

این در حالی بود که در این فضای پرابهام، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت، ضمن اشاره به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان و اینکه تعدیل‌ها در حوزه‌های محدودی اعمال شده، خواستار بررسی بیشتر و دقیق‌تر در قیمت‌های اعلامی و هماهنگی با این دفتر (دفتر صنایع خودرو وزارت صمت) در جهت اصلاح سایر پارامترهای موثر شده بود؛ درخواستی که با واکنش اسماعیل شجاعی سخنگوی این شورا مواجه شد و وی تاکید داشت: «آنچه فعلا تصمیم گرفته شده، باید  قطعی اجرا شود و اگر نیاز به تجدید نظر است، با توجه به قیمت‌ها، هزینه های تمام شده،  صورت های مالی و تغییرات در نرخ ارز باید در کارگروه بررسی و در نهایت در یک فاصله دو تا سه ماهه ممکن است این تجدیدنظر انجام شود.»

در ادامه نیز وزارت صمت در اطلاعیه ای ضمن تاکید بر جلوگیری از گران‌فروشی خودروهای مونتاژی، اعلام کرد: به دنبال برخی برداشت‌های رسانه ای نسبت به نام دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، این وزارتخانه طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که مصوبه شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازم‌الاجراست.

تجدیدنظر در قیمت‌ خودروهای مونتاژی؟

در شرایطی که به نظر می رسید مردم و متقاضیان خرید خودرو، تا ماه های آینده نباید انتظار تغییر قیمت های اعلامی را از سوی شورای رقابت داشته باشند ـ چون سخنگوی این شورا گفته بود: آنچه فعلا تصمیم گرفته شده قطعی باید اجرا شود ـ روز گذشته سخنگوی شورای رقابت، روایتی متفاوت ارائه کرد.

شجاعی سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگویی در پاسخ به این که "خودروسازان خواهان تجدیدنظر شدند، درخواست خودروسازان در هفته پیش روی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در این خصوص احتمال تجدیدنظر در قیمت‌هاست و روند به چه ترتیبی است، اظهار داشت: «طبیعتا با توجه به محاسباتی که شورای رقابت انجام داده و این محاسبات مربوط به سال گذشته است؛ یعنی صورت‌های مالی به شرکت‌های خودروسازی به سازمان حمایت دادند و شاخص حمایت پذیری محاسبه شده طبیعتا مربوط به شش ماه اول سال 1401 بوده و محاسبات جدید قطعا انجام می‌شود، البته من یک بار عرض کردم در سه ماه آینده، اما ریاست محترم شورا به من گفتند ممکن است خیلی زودتر هم اتفاق بیفتد ما تجدیدنظر نمی‌کنیم، محاسبات جدید را براساس صورت‌های مالی ارائه می‌دهیم.»

وی در خصوص این که چرا صبر نکردید تا صورت های مالی جدید ارائه شود، اظهار داشت: «با توجه به این که از بهمن ماه ما دستورالعمل صادر کرده بودیم و تا حدی تکلیف قیمت گذاری برای بخش فروش باید روشن می‌گشت، باید اعلام می‌شد؛ اما این که ما وقتی قیمتی را اعلام می‌کنیم گاهی مصرف کننده و گاهی تولیدکننده با انتقاد و نارضایتی همراه می‌شوند ـ همان طور که ما در مورد قیمت‌های خودرو‌های تولیدی وقتی میانگین حدود 30 درصد کمتر بالاتر از قیمت‌های موجود بود اعلام شد ـ خیلی از مصرف کنندگان اعلام می‌کردند که شما به نفع تولید کننده دارید اقدام می‌کنید. الان که قیمت خودرو‌های مونتاژی پایین‌تر از قیمت‌های آن‌ها شده حالا مصرف کننده‌ها می‌گویند خیلی خوب شد. تولیدکننده‌ها می‌گویند، این به زیان ما تمام می‌شود. شورای رقابت به عنوان یک دستگاهی که وظیفه اصلی اش تنظیم گری اقتصاد است، این چارچوب را کاملا مدنظر خودش قرار داده که حمایت از مصرف کننده از اصول اساسی شوراست، اما این حمایت از دروازه‌های تولید می‌گذرد؛ بنابراین، ما نباید جوری قیمت گذاری و سیاست گذاری کینم و در تصمیمات مختلف ـ چه در مالیات، چه در گمرک و چه در تعرفه‌های دیگر ـ به شکلی عمل کنیم که تولید متوقف شود، هر اقدامی در جهت زیان و مخالفت با تولید، شورای رقابت با آن موافق نیست.»

شجایی در خصوص زمان اعلام نتیجه قیمت های جدید پاسخ داد: شورا چارچوبی دارد و تا وقتی که نتیجه نگیرد، نمی‌توانیم خروجی را اعلام کنیم، امیدوارم که تا سه شنبه نتایج قیمت‌های جدید اعلام شود.

 

ضمانت اجرایی قیمت های جدید چیست؟

این پرسشی که این روزها برای بسیاری از فعالان بازار خودرو مطرح است، زیرا تعدادی از مونتاژکاران در گذشته نشان داده اند، با قیمت هایی بالاتر از نرخ مصوب، فروش کرده اند. حال سخنگوی شورای رقابت در خصوص ضمانت اجرایی قیمت های مصوب این شورا معتقد است: طی نامه سی ام فروردین امسال که نائب رئیس محترم شورا به سازمان حمایت زدند، گفتند قیمت‌ها کاملا بررسی شود و اگر تخلف و افزایش بی رویه‌ای بوده، طبق قانون که چارچوب‌های قانونی سازمان حمایت است، باید با آن‌ها برخورد شود. شجایی افزود: در هر صورت، این فضا همین جوری نیست که ما یک چارچوب کاملا دموکراتیک داریم. یک شورایی هستیم که مرکب از بخش‌های مختلف است و بخش خصوصی هم حضور دارد و آن‌ها می‌توانند اعتراض کنند و این بررسی شود. الان هم عرض کردم، اعتراض آن‌ها در مورد قیمت‌ها قابل بررسی است و می‌تواند در قیمت جدید بیاید و این بررسی شود. سازمان حمایت کاملا این موضوع را رسیدگی می‌کند. وی در پاسخ به این که  اگر اجرا نشد چه می‌شود، گفت: سازمان حمایت به تعزیرات ارجاع می‌دهد و جریمه می‌شوند.

چه زمانی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی خارج می‌شود؟

سخنگوی شورای رقابت گفت: سیاست اصلی ما این است که واردات هم اتفاق بیفتد. باید خودرویی که این جا مونتاژ می‌کنند، از قیمت خودروی وارداتی کمتر باشد؛ اگر این نباشد، منطق را از دست دادند و این یعنی اجحاف مصرف کننده. با واردات خودرو و رقابتی شدن بازار، شورا از قیمت گذاری خارج می شود؛ شورای رقابت اصلا تلاشش توسعه رقابت است و دنبال این نیست که بازار را انحصاری کند و در اختیار بگیرد. وقتی بازار رقابتی شود، ما به آن دیگر کاری نداریم. مکانیسم بازار خودش می‌تواند عمل کند. توصیه من این است که در بحث موضوع واردات، دولت و مجلس محترم هم تلاش خودشان را بکنند و موانع را به حداقل برسانند و سیاست واردات خودرو به شکلی اجرایی شود که بازار متعادل شود، چون این به نفع همه است.

بر اساس این گزارش؛ یادآور می شود که فهرست قیمت‌های اعلام شده در هفدهم  اردیبهشت به شرح زیر بود.

نام شرکت شرح محصول قیمت
(‌ریال)
مدیران تیگو 7 پرو 10,097,451,743
مدیران تیگو 8 پرو 14,832,759,981
مدیران چری آریزو 6 پرو 10,243,757,904
مدیران پری آریزو 5 7,353,993,930
مدیران ام وی ام ایکس22 ام تی 4,845,323,694
مدیران ام وی ام ایکس 22 پرو 6,455,128,361
مدیران ام وی ام ایکس 55 پرو 9,839,268,183
کرمان جک جی 4 5,525,935,965
کرمان جک اس 3 6,322,289,287
کرمان جک اس 5 9,921,476,746
کرمان کی 7 11,376,705,247
فردا دانگ فنگ اس ایکس اس 6,457,307,724
فردا اف ام اس تی 5 8,965,324,396
فردا

چانگان آلسوین

4,740,821,750
ایلیا

دایون وای 5

11,273,355,987
بهمن

دیگنیتی پرایم

8,431,936,283
بهمن فیدیلیتی 7,286,597,360

هرچند جای چند خودروی پرطرفدار در این لیست بالا خالی است؛ از جمله این خودروها می‌توان به هایما S۵، هایما s۷، MVM X۳۳، دیگنیتی پرستیژ، ریسپکت پرایم، فونیکس FX پریمیوم، فیدلیتی پریمیوم پنج نفره، هفت نفره، KMC J۷، لاماری‌ایما، مکث موتور کلوت دنده‌ای و اتوماتیک اشاره کرد، حال باید منتظر ماند تا در روزهای آینده مشخص شود، قیمت های فوق با چند درصد تغییر دوباره رونمایی می شود؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۹
احتمالا به بچه های شورای رقابت هم پیشنهاد دریافت شاسی بلند داده شده است.
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
کاملا ملت رو مچل خودتون کردید و فدای مافیای خودرو
میدونیم برای شما مهم نیست ولی بدونید مردم در لایه لایه های زندگیشون به شدت از شما ناراضی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
یک سوال مسولین از خودشان بپرسند... چرا مردم خودرو می خردند واقعا بودن خودرو نمی توان زندگی کرد .... فقط برای حفظ ارزش پولشان آنرا تبدیل به خودرو می کنند و تمام ...
مشکل این است که یک فسمت مربوط به هزینه ها دلاری محاسبه می شود و قسمت بعدی که برای حقوق و درآمدها هست ریالی محاسبه می شوند و کفه دلاری چون ثابت نیست همواره تغییر می کند و کشور را بهم می ریزد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
مطلب خیلی ساده است،حتی پنجم ابتدایی هم داشته باشی باید بفهمی،ببینید این ماشین های مونتاژی،در افغانستان چقدر قیمت داره(نه دولت دارن،نه وزیراقتصاد و...)به همون قیمت به ملت همیشه در صحنه،بفروشند،نمیشه که مثلا این خودروها در خارج،۲۰هزار دلار باشه،داخل دربیاد۴۰هزار دلار!!!
بد ترین و زشت ترین نوع فساد این است که یک دولت و نهادهای حکومتی ، واردات

خودرو های با کیفیت خارجی را برای مردم بسیار گران و یا کلا ممنوع کنند

و خودشان چند مدل خودروی بی کیفیت و عقب مانده را انحصاری وارد یا مونتاژ کنند

و با چند برابر قیمت به مردم فلکزده کشورشان با هزار ترفند و خدعه و نیرنگ و حقه بازی بیندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
مردم اتش زیر خاکستر هستند و از این همه بی عدالتی به تنگ اومدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
بسیار خوشحالم که کشور هنوز دلسوزانی دارد که علی رغم نادانی و خودخواهی عده ای در مقابل واردات خودروهای خارجی مقاومت میکنند و حال مافیای پررو و کثیف واردکننده خودرو را میگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
دلسوز؟؟؟؟!!معنیش در فرهنگ لغت عوض شده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
الهی خدا سزای فریبکاری وریاکاری وظلمشان را بدهد
اسم اینها که تو جدول نام بردید در مقابل خودروهای روز دنیا بیشتر به فرغون شباهت داره که در هیچ کجای دنیا طرفدا نداره. بیچاره افرادی که کل پس انداز چندین سال زحمت پای این آشغالها هدر میدن و بعد از خرید هم گرفتار هزینه های تعمیرش میشن
چرا خودروهایی را که تولید کننده اصلی با کیفیت بسیار بالاتر و قیمت بسیار پایین تر عرضه می کند باید داخل کشور مونتاژ شود و با کیفیت بسیار پایین تر و قیمت بسیار بالاتر به مردم بدبخت فروخته شود؟؟؟؟؟؟
سایپا نیسان و ۵۶۰ میلیون میده هیچ کی صداش در نمیاد حالا که شاسی بلند ها رو میخوان یه خورده گران کنند همه اعتراض می‌کنند خدایی انصاف نیست فیدیلیتی ۷۰۰ میلیون نیسان آبی ۵۶۰ میلیون. خدایی عادلانه نیست
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
شیطون. ازون نماینده هایی نیستی که فیلدیلتی گرفتی ارزون شه ضرر میکنی؟ نیسان هم بیخودی گرونه
آقایان شورای رقابت خدا را درنظر بگیرید یک جایی تکتک تان باید جواب یدید
تنها راه حل کاهش قیمتها و بهبود کیفیت و کوتاه شدن دست دلالان و مافیای خودرو از جیب مردم و واردات خودروهای با کیفبت (( نه به خرید خودرو )) میباشد. این بنجلها با این قیمتها اصلا ارزش خرید ندارن . حداقل یکبار هم شده با نه گفتن به خرید خودرو از شرکتهای خودرو ساز و بازار جلوی ظلم خودروسازها رو بگیریم .
از اولش معلوم بود این تأخیر در اعلام قیمت‌ها ی خودروی مونتاژی برای گرفتن سهم شورای رفاقت از مافیا بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
شورای رفاقت
حتی اگر یک ریال از قیمت واقعی بالاتر اعلام بشه یقه تک تک شما رو در روز قیامت می‌گیریم. اگر به قیامت ایمان داشته باشند.
قانون همیشه به نفع مافیاست ولی خدایی هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
مافیا صاحب اصلی فرغون سازها هستن
سوالی که من ازین به اصطلاح مونتاژکاهای محترم می پرسم اینکه اگر این خودروها وارد بشود و هزینه های بالاسری و عوارض و .... هم بهش اضافه کنند باز هم اینقدر نمیشه. چطور این عزیزان اینقدر ادعا میکنند هزینه دارد و برایش ضرر دارد. بایستی بیان توضیح بدهند که چرا قیمت تمام شده کارشان اینقدر بالاست ؟
ببینید یه خودرو مثل دنا توربو اتوماتیک با قیمت 540 تومان (قیمت کارخانه ای) و آریزو 5 1050 تومان این اختلاف واقعا بایستی 500 میلیون باشه؟! من به نظرم قیمت آریزو با تمام قیمت تمام شده نباید بیش از 600 تومان باشه. 700 هم که شورای رقابت اعلام کرده زیاد است. معلوم است سود نامتعارفی میگیرند. یه مناظره بذارن یکی کاربلد از سمت مردم و یکی از طرف همین به اصطلاح مونتاژکارها. فکر نکنم حرفی دیگر بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
همین روزها است بجای کاهش قیمت آریزو، قیمت دنا افزایش پیدا می کند
اینهمه زور زدند قیمت‌ها را بالا ببرند مگه به این سادگی قیمت پایین میاد تازه دارند می تازند
مگه برای خودرو داخلی که مصرف کننده گفت چرا گرون کردید تجدید نظر کردید!!!! که حالا برای کاهش قیمت مونتاژی تولیدکننده اعتراض کرد تجدید نظر میکنید.
خدا به همه مون کمک کنه
ائمه جمعه در حمایت ازمردم الان بیانیه صادر میکنند
ما ملت ایران چقد بدبختیم شغل خونه و خودرو شده آرزو
مگه قیمت بر اساس فروش آنها در کشور مبدا نیست.
پس قیمت بروز شده است. دیگه شش ماهه اول 1401 و یا شش ماهه دوم چیه
خوش بحال كساني كه شاسي بلند گرفتند.
شرکت کرمان موتور اس5 را بهمن 1401 فروخته 1095 ریال حالا داره میگه 1545ریال چند برابر چند صد درصد نا مروت ها به این مردم رحم کنید.
دولت پنچر اقای رئیسی فاقد کارائی لازم است رئیس جمهور باید استیضاح شود .
الان وسیله صنعتی مشابه نمونه خارجی می سازند و گفته می شوداز نمونه خارجی با کیفیت تر است و نصف قیمت ارزی و یا یک سوم. چرا خودرو از نمونه خارجی بی کیفیت تر و گران تر است.
یکی می تونه جواب منو بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
یه مثال بزن تا جوابتو بدم
این مردم گناه دارن چرا انقدر شورای رقابت و وزارت صمت باهاشون بازی میکنن چرا باید من طلای خانومم بفروشم ماشین زیر پامو بفروشم خودروی چینی بی کیفیت و بی اپشن جک اس۵ که یک و نود بود تو یک شب بشه یک و پونصد و پنجاه من از سر ناچار که ماشینم فروخته بودم تا یک و نود واریز کنم شبش یهو شد یک و پونصدو پنجاه من از سر ناچار مجبور شدم طلاهای خانومم بفروشم قرض کنم باقیشو واریز کنم ناچار بودم چون ماشینم فروختم شبش یهو بردن بالا واگرنه بازار ازاد … چرا باید کل پولو الان ازمون بگیرن ۴ماه دیگ ماشین تحویل بدن گناه ما چیه دلتون واسه مردم بسوزه قیمتارو شورای رقابت میبرع بالا
مملکت سرگردانه
کجای دنیا خریدماشین بااین کیفیت و قیمت آرزوست
بهترین راه مبارزه باگرانی خودرو تحریم ان است اگر سه ماه مردم هماهنگ باشند وهیج کس فرقون رانخرد آ قای میرسلیم از قصه دق مرگ می شود وخیال همه راحت خدایا هرچه سریعتر مافیای خودرو وشورای رقابت وخودرو سازان بی انصاف را از صفحه روزگار محو بفرما آمین
این تیترها مشکوکه
بیخود دست و پا نزنید قیمت ها ی مصوب شورا فعلا تغییر نمیکنه
یک کارخانه باکلی هزینه یک ماشین تولید میکند با سودش میفروشد مثل ۶۰۰میلیون تومن همین ماشسن واردایران میشود باقیمت چهار یا پنج برابربه مردم میفروشند عده ای بادلالی ازکارخانه هم بیشترشودمیبرد عجب کشوری ما داریم بااین مسئلین چطور به آینده ایدولرم باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی