نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

تذکر قالیباف به رییس بانک مرکزی / موافقت مجلس با تقاضای دوفوریت اصلاح قانون تأمین قیر رایگان/انتقاد از بلاتکلیفی ۳ وزارتخانه کلیدی دولت سیزدهم/روسای قوا با حضور در استان سیستان و بلوچستان از خانواده شهدای جمعه تلخ زاهدان دلجویی کنند

نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی ۱۹ اردیبهشت ماه مجلس به بررسی و آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواداولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی پرداختند و بانک مرکزی را مسئول ثبات بازار و نرخ ارز دانستند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸ 09 May 2023

نشست علنی 19 اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف و رأس ساعت 8 و 8 دقیقه صبح با حضور  بیش از دو سوم از نمایندگان آغاز شد.

آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص «آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی کشور» اولین دستور کار امروز مجلس بود که روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس قرائت کرد.

بنابر این گزارش،  ارز دستوری عامل اصلی صف تقاضا در بازار رسمی ارز است و  سه دسته از عوامل موجب بروز این صف شده که اعمال نرخ‌های دستوری در بازار رسمی ارز در رأس آن قرار دارد. عدم کنترل طرف تقاضای ارز و همچنین وجود چالش‌ها در طرف عرضه ارز موجب تشدید مسأله صف متقاضایان تامین ارز شده است.

جلوگیری از درخواست‌های غیرواقعی با مسدودسازی ریالی حساب‌ها

در ادامه محمدرضا فرزین در رابطه با گزارش کمیسیون صنایع و معادن، گفت: کمیته تأمین و تخصیص ارز در بانک مرکزی تشکیل شده و مسدودسازی ریالی حساب‌ها از درخواست‌های غیرواقعی برخی افراد و شرکت‌ها که نیازی به ارز نداشتند، جلوگیری کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین افزود: در خصوص مسئله ارز اسکناس از طریق صرافی‌ها اقدام شد و در این راستا فروش ارز در صرافی‌ها ممنوع و این موضوع منوط به ایجاد حساب ارزی در بانک‌ها شده است. در واقع افراد پس از افتتاح حساب و ثبت درخواست، ارز به حسابشان واریز می‌شود.

نوسانات ارز و راهکار نمایندگان برای برقراری ثبات در بازار

در همین راستا تعدادی از نمایندگان به بیان نکته نظرات خود پرداختند، از جمله علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم با اشاره به عدم رعایت اولویت در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، گفت که «در حال حاضر تامین ارز مصرفی نسبت به تامین ارز تولید در اولویت قرار دارد که باید بازنگری شود، متاسفانه بانک مرکزی در تامین ارز، اولویت را رعایت نمی کند». (اینجا بخوانید) علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز تاکید کرد که «در تخصیص ارز اولویت بندی وجود ندارد و بین تخصیص تا تامین فاصله معناداری وجود دارد.»

مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به گزارش آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص ارز در حوزه تولید و واردات مواد اولیه، گفت که «تا وقتی که با نوسانات پیاپی نرخ ارز مواجه هستیم ثبات اقتصادی، رشد تولید و مهار تورم در دسترس نیست.» علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه و کمیسیون صنایع مجلس یازدهم هم معتقد است که «مسدودسازی حساب ها از سوی بانک مرکزی باعث شده تامین نقدینگی تولیدکنندگان با مشکل جدی مواجه شود و این موضوع خودش را در بازار نشان می‌دهد.»

روح الله ایزدخواه عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در ادامه با بیان اینکه سیاست ارزی بی‌ثبات مردم و تولیدکنندگان را متضرر می‌کند و با نرخ‌درمانی هیچ‌گاه اقتصاد کشور مدیریت نمی‌شود، تاکید کرد که «سیاست ارزی و بازرگانی باید تابع تولید باشد». سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت نیز بر تعیین اولویت تامین ارز به کالاهای اساسی تاکید کرد و گفت که «اولویت های ارزی باید به تجهیزات پزشکی، دارو و نهاده های دامی تعلق گیرد».

در جریان بررسی گزارش آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص ارز در حوزه تولید و واردات مواد اولیه، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه هدف ما عمل به قانون و اصلاح سیاست فعلی است، گفت که «حذف شرط مسدودسازی، هوشمندسازی و اعمال سقف ثبت سفارشات خواسته ماست، زیرا این میزان ثبت سفارش قابل قبول نیست، معامله های پشت سامانه باید مدیریت شود».

منطق واحد در عرضه و تقاضای ارز حاکم نیست

در پایان کار نظارتی امروز مجلس پیرامون رسیدگی به این گزارش، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «در حوزه عرضه و تقاضا یک سیستم و منطق واحد حاکم نیست، در حالی که مسئولیت ارز، نرخ سکه و حفظ ارزش پولی ملی از مأموریت‌های ذاتی بانک مرکزی بوده و رئیس بانک مرکزی نسبت به آن مسئول است لذا اینکه رئیس بانک مرکزی بگوید ما در جریان نبوده یا مطلع نیستیم، پذیرفته شده نیست.»

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 19 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواداولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور و ضمن تشکر از رئیس بانک مرکزی و نمایندگانی که نکاتی را مطرح کردند خطاب به رئیس بانک مرکزی، گفت: نکاتی که جناب آقای دکتر طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مطرح کردند، نکات مهمی است و بنده دیگر آنها را تکرار نمی‌کنم اما شما به آنها توجه و عنایت داشته باشید.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته با رئیس بانک مرکزی در حوزه دارو عنوان کرد: امروز در موضوع ثبت سفارش‌ها اولویت‌ها مشخص نیست، در حقیقت در حوزه ثبت سفارش ها دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صمت و وزارت بهداشت بیشترین سهم و حجم ثبت سفارش را دارند و این نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در حوزه ارزی در یک سیستم و منطقی حاکم نیست؛ ما در کشور باید عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دید ما در مجلس، مسئولیت ارز و بحث ارزی کشور و بحث سکه در بازار و بحث ارزش پول ملی از مأموریت‌های ذاتی و مسئولیت بانک مرکزی است لذا این موضوع را با صراحت عرض می‌کنم اینکه جنابعالی می‌فرمایید ما از برخی آمارها و درآمدهای موجود، نوع ارز و تراستی ها مطلع نیستیم؛ ما معتقدیم که این مسائل در اختیار بانک مرکزی است و در حوزه سران هم این تصمیم گرفته شده است، اگر واقعاً جنابعالی به عنوان رئیس بانک مرکزی احساس می‌کنید جایی این اختیار وجود ندارد آن را صریح به ما بگویید؛ ما معتقدیم این اختیار در دست شما بوده و درخواست شما را در جلسه سران تصویب کردیم.

قالیباف ادامه داد: لذا اینکه بگویید ما در جریان نبوده و مطلع نیستیم و در صحبت‌های امروز خود نیز به آن اشاره کردید به نظر بنده پذیرفته شده نیست، اگر موردی هست بگویید ما کمک می‌کنیم. ما معتقدیم این 3 مورد باید در بانک مرکزی متمرکز باشد و مسئولیت ذاتی جنابعالی است و طبیعتاً پاسخگویی آن هم برعهده شما خواهد بود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم در بحث مربوط به سیاست‌های ارزی است، در سیاست‌های ارزی یک قانون دائمی و یکسری سیاست‌ها که در بودجه سالانه تصویب می‌شود. ما در مجلس از شما توقع داریم این را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهید. اگر دولت و جنابعالی احساس می‌کنید جایی نیازمند اصلاح است، اشکالی ندارد، به مجلس منتقل کنید تا اصلاح شود ولی قرار نیست قانون باشد و یک کار دیگری انجام دهید.

وی افزود: این را هم دقت کنید چرا که ثبات در اینجا باشد؛ قانون دائمی داریم و آن هم مدیریت شناور ارز است. این قانون، قانون دائمی ما است، از این کاری که در حوزه مبادلات کردید نیز به همین جهت حمایت کردیم. حال یک مرتبه یک بخشی از بحث و یک موضوع را مقطوع کنیم، اینکه یک ثبات ایجاد کنیم یک بحث است، اینکه قیمت گذاری مقطوع کنیم یک بحث دیگری است که  به نظر می‌رسد این ها با توجه قوانین اشکال دارد.

قالیباف اضافه کرد: در حوزه تسهیلات بانک‌های عامل نیز دچار مشکل هستیم و احساس می‌کنیم آن طور که باید بر اساس بودجه سالانه، تسهیلات در اختیار آن چیزی که قانون پیش‌بینی کرده، قرار نمی‌گیرد و در این حوزه دچار مشکل هستیم. مخصوصا در حوزه اشتغال و تبصره 18، لذا خواهشمان این است که هم اکنون که در ابتدای سال هستیم به این موضوع توجه کنیم. سال گذشته عقب‌ماندگی زیادی در حوزه اشتغال و محرومیت‌زدایی داشتیم که ان‌شاء الله امسال تکرار نشود.

وی با اشاره به طرح اصلاح قوانین بانک‌های عامل عنوان کرد: هم اکنون تجدیدنظر در قوانین بانک‌های عامل در دست بررسی بوده و روز گذشته هم این موضوع خدمت جنابعالی گفته شد، ان‌شاء‌الله اگر نظراتی در این بخش دارید، بیاورید تا امسال که سال پایانی مجلس است بحث مربوط به بانک‌های عامل و اصلاح این قانون را انجام دهیم و بخشی از مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

موافقت مجلس با تقاضای دوفوریت اصلاح قانون تأمین قیر رایگان

تقاضای دو فوریت طرح اصلاح بند ک تبصره (1) قانون بودجه سال 1402 کل کشور دیگر دستور کار امروز پارلمان بود که با180 رأی موافق نمایندگان در نوبت رسیدگی قرار گرفت. این طرح پیرامون تکلیفی است که بر عهده وزارت نفت در خصوص تامین قیر رایگان گذاشته شده است. در همین راستا سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان متقاضی دو فوریت این طرح گفت که « مصوبه سازمان برنامه و بودجه برای شهرها و روستاها، همچنین راه‌های اصلی آسفالت اجرا نمی‌شودلذا اصلاح قانون الزامی است» این طرح البته مخالفلان و موافقانی هم داشت

اعلام وصول

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نشست امروز همچنین «طرح بانک جمهوری اسلامی ایران» را در ادامه اعلام وصول کرد.

 ناطقان میان دستور

علی کریمی فیروزجایی در ادامه نشست امروز اسامی ناطقان 7 و 5 دقیقه میان دستور را  قرائت کرد که به شرح زیر است:

عبدالجلال ایری: مدیرعامل شرکت توانیر به وعده های خود عمل نمی کند؛ وزیر نیرو چاره ای بیاندیشد

علی خضریان: تعارض منافع بخشی از مسئولان مانع اجرای عدالت در نظام آموزشی شده است

 غلامحسین رضوانی: مسئولان در برابر فتنه فتنه گران هوشیارانه عمل کنند

هاجر چنارانی: بانک‌ها از رسالتشان فاصله گرفته‌اند

حسین نوش آبادی: معلمان برای تحقق تمدن نوین اسلامی - ایرانی باید مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند

بیانیه تقدیر و تشکر نمایندگان از جهادگران بسیج سازندگی

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه نشست امروز بیانیه جمعی از نمایندگان در تقدیر و تشکر از جهادگران سازمان بسیج سازندگی را قرائت کرد

تذکرات شفاهی

در ادامه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان همچنین به بیان نکته نظراتی در خصوص موضوعات ملی و منطقه‌ای در قالب تذکرات آیین نامه‌ای و شفاهی پرداختند که به شرح زیر است:

کوچکی نژاد: رئیس جمهور هر چه سریعتر ۳ وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند

کریمی: ضرورت تعریض و بهسازی پروژه جاده اراک- کمیجان پس از گذشت ۱۵ سال

نخعی: وعده‌های سفر ریاست جمهوری به استان خراسان جنوبی اجرا شود

بهروزی فر: انتقاد از فرسودگی شبکه های برق و آب روستایی شهرستان های فومن و شفت

سعیدی: روسای قوا با حضور در استان سیستان و بلوچستان از خانواده شهدای جمعه تلخ زاهدان دلجویی کنند

رحیمی: بانک ها کمر به شکستن کمر تولیدکنندگان بسته است

احمدی: پسماند سراوان در سال جدید، در موعد مقرر مسدود شود

جوکار: ضرورت ارائه لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت

فرخی میکال: عدم پاسخگویی واحد درخصوص ساخت و ساز در روستاها، جوانان را به حاشیه شهرها کشانده است

زره تن: مناطق حادثه خیز جاده های روانسر و جوانرود اصلاح شود

آصفری: پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک علی رغم واریز سهم مردم، نیم درصد پیشرفت داشته است

اعظمی: ضرورت تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خرید تضمینی گندم

نجفی: دپوی برنج استان گیلان در اثر واردات بی رویه برنج

حیدری: طرح رتبه بندی معلمان به صورت کامل اجرا شود

رضایی: انتقاد از عملکرد سازمان اوقاف در شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین

موسوی: قدردانی نماینده ملکان از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)

احمدی بیغش: انتقاد از بلاتکلیفی ۳ وزارتخانه کلیدی دولت سیزدهم

محمدیاری: وزیر نیرو برای سرکشی از سدها به استان گیلان سفر کند

سلیمی: وزارت راه به اجاره‌بهای مسکن در شهرهای کوچک ورود کند

بابایی: صاحبان زندگی اشرافی از اجرای قانون ساخت و ساز غیرمجاز در امان هستند

اسماعیلی: منابع پرداخت خسارت وارده به کشاورزان، عشایر و دامدار شهرستان گرمی جبران شود

عنابستانی: درخواست عنابستانی برای ثبت ۸ اردیبهشت به عنوان روز غیرت ملی در تقویم

نادری: وزیر کشور نسبت به انتخاب فرمانداران و مجریان انتخابات اقدام کند

رحمانی: رئیس جمهور سازگارترین و بهترین استانداران را انتخاب کند

فیروزجائی: رئیس جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی جهاد، صمت و آموزش تسریع کند

گودرزی: شهادت الداغی نشان داد غیرت در ایران اسلامی فلسفه ای جز محبت ندارد

حسینی: دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی با شایعه‌پراکنان علیه مجلس برخورد کنند

صباغیان: پرداخت حقوق ها عادلانه نیست

بیاتی: هفته فرهنگی تفرش فرصتی برای معرفی این شهرستان است

پایان نشست 19 اردیبهشت ماه مجلس

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12:06 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (یکشنبه، 31 اردیبهشت ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
بانک مرکزی مسبب اصلی عدم توزیع سکه و ارز مناسب در بازار و بی ارزش شدن پول ملی است.
چرا کسی برای ورود کالا از چین باید دلار تهیه کند؟ دولت موظف به تامین ارز وارد کننده است.
سکه که در دست آمریکا نیست. خود بانک مرکزی مسبب گرانی آن است و بس.
چرا محاکمه و اعدام نمیشوند خود نشان از فساد ساختاریافته است.
نگاهی به احکام روسای بانک مرکزی نشان از عاملان بی ارزش کردن پول ملی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
حُسن یکدست شدن همین مصونیتهایی است که ایجاد می‌شود
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
رئیس بانک مرکزی اختیارات لازم را ندارد چاپ پول و وام دادن های بی حساب و برگشت نشدن برخی وامها همه منجر به تورم میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
بانک مرکزی به وظایف خود عمل نمیکند و پاسخگو هم نیست بانک مرکزی باید جلو رشد نقدینگی را بگیرد بانک مرکزی باید جلو وام دهی بیش از ظرفیت بانکها را بگیرد ولی هیچ کاری نمیکند
فجایع پارسال بلوچستان فقط مختصر به 8 مهر زاهدان نبود. خاش تو ماه ابان هم بود. ماجرای زاهدان یکبار هم وسط جام جهانی و بازی ولز بود. یکبار دیگر هم اواخر مهر بود.
واقعا خسته نباشند تقریبا هیچی از توش در نیامد
روسای قوا با حضور در استان سیستان و بلوچستان از خانواده شهدای جمعه تلخ زاهدان دلجویی کنند

دلجویی روسای قوه ، مردم سیستان را مجاب نخواهد کرد ، برخورد قضایی عادلانه با مسببان این حادثه تلخ راهکار این چالش است .
تابی لطفا منتشر کن
تذکر قالیباف به رییس بانک مرکزی

در کشورهای پیشرفته ، اگر بورس چنین ریزشی رخ می کرد ، کلیه مقامات اقتصادی کشور دستگیر و محاکمه می شدند .
حالا آقای قالیباف فقط تذکر می دهد .
عدم اجرای طرح همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان کارگران تامین اجتماعی

باعث شده تا دیگر نتوان هیچگونه اعتمادی به مصوبات و قوانین موجود کرد

پنجاه میلیون نفر از بازنشستگان و کارگران و خانواده شان ، ماههاست علیرعم اینکه

از بابت بدهی های معوقه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تامین

اجتماعی در بدترین شرایط اقتصادی اجتماعی و در فقر مطلق و فلاکت و بدبختی در

رنج و عذاب فقر مطلق و گرسنگی کشانده شده اند و هیچ کسی هیچ اقدام موثر

قانونی برای نجات انها انجام نداده و نمی دهد و فاجعه بزرگ نزدیک است
دولت و مجلس منخب اکثریت مردم نیستند. برای همین هم وضعیت کشور روز به روز دارد بدتر می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی اهل کاشانه ، مواظب باشید با این انتقادهای تند و البته بی اثر ، موجبات ترس ایشان را فراهم نکنید.وگرنه فرار میکنه به کاشان و دیگه کسی رو بر مقصر نشان دادن نخواهید داشت
خاندوزی هم بزودی خواهد رفت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی