بازدید 3800
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران؛

وزیر جدید صمت بنگاهداری را کنار بگذارد/ مشکلات صنعت دستوری حل نمی‌شود

خالقی با تأکید بر اهمیت پرهیز وزیر جدید از بنگاهداری وزرات صمت، افزود: اصرار به ادامه سیاست غلط بنگاهداری وزارتخانه صمت توسط وزرای قبل ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه صنعت و تجارت بوده است، وزیر جدید باید با درس از گذشته، این سیاست غلط را کنار بگذارد.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷ 09 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با دوبار استیضاح و یکبار کارت زرد مجلس یازدهم کنار گذاشته شد. بیشترین انتقاد به فاطمی‌امین مربوط به نبود برنامه در تجارت داخلی و خارجی و ایجاد فضای نامناسب برای رشد و توسعه تولید بود. کنار گذاشته شدن او با تصویب دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس همزمان شده است.

حالا وزارت صمت در آستانه تحولی بزرگ در انتظار وزیر جدید است، وزیری که انتظار می‌رود دست کم اشتباهات گذشته را تکرار نکند.

آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت و گو با مجمع کارآفرینان ایران، درباره آنچه از وزیر صمت جدید انتظار می‌رود، گفت: در حال حاضر بخش صنعت با مشکلات بسیاری روبه رو است که گذر از برخی از این مشکلات می‌تواند با به روی کار آمدن وزیری شایسته تسهیل شود.

وی ادامه داد: مهمترین این مشکلات مربوط به تأمین اجتماعی، گمرک و مالیات است که با حضور وزیری کاردان در وزارت صمت که توان مذاکره و پیگیری دارد، تا حد زیادی قابل حل هستند.

خالقی با اشاره به عضویت وزیر صمت در شورا‌های تأثیرگذار در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور، اظهار کرد: وزیر صمت عضو شورا‌های پر اهمیت مانند شورای پول و اعتبار، شورای عالی صادرات و شورای عالی کار و... است، عضویت در این شورا‌ها به معنی برخوداری از نظر اثر‌گذار در سیاست‌گذاری‌ها و انتقال آن به نهاد‌های بالا دستی است.

وی معتقد است؛ وزیر جدید با کمک و همراهی بخش خصوصی و متخصصان می‌تواند راهکار‌های مناسبی برای کاهش مشکلات کنونی بخش پیدا و آن‌ها را برای سیاستگذاری به نهاد‌های بالا دستی انتقال دهد.

خالقی تصریح کرد: همچنین بخش خصوصی توان آن را دارد که در تدوین برنامه‌های وزیر جدید برای صنعت و تجارت کشور کمک و راهنما باشد و در مسیر اجرا انحراف را به حداقل برساند.

وی با تأکید بر اهمیت پرهیز وزیر جدید از بنگاهداری وزرات صمت، افزود: اصرار به ادامه سیاست غلط بنگاهداری وزارتخانه صمت توسط وزرای قبل ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه صنعت و تجارت بوده است، وزیر جدید باید با درس از گذشته، این سیاست غلط را کنار بگذارد.

خالقی یادآور شد: تصدیگری مشکلی است که تمام بدنه دولت به آن مبتلا شده، در حالی طبق قانون دولت مکلف است دست از تصدیگری برداشته و به برنامه‌ریزی و نظارت بپردازد.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین نسبت به بوروکراسی ادرای حاکم بر وزارت صمت انتقاد کرد و گفت: وزارت صمت به شدت به بوروکراسی ادرای مبتلا است، امری که تبدیل به مانعی بزرگ دیگر در مسیر سرعت بخشیدن به امور در حوزه صنعت و تجارت است.

خالقی ادامه داد: سرعت، لازمه توسعه در بخش صنعت و تجارت است و کاهش بوروکراسی ادرای حداقل انتظار از وزیری است که عهده دار وزارتخانه صمت می‌شود.

وی بکارگیری نیرو‌ها و مدیران متخصص در سازمان‌ها تابع را نیز بسیار مهم دانست و افزود: بکارگیری نیرو‌ها و مدیران متخصص در سازمان‌ها تابع، وزارت صمت را کارآمدتر می‌کند و به حاشیه راندن نیرو‌های متخصص می‌تواند برنامه‌های وزارت صمت را کم نتیجه و یا حتی بدونه نتیجه کند.

خالقی دیگر انتظار از وزیر آینده صمت را دوری از حل مشکلات صنعت و تجارت به صورت دستوری عنوان کرد و افزود: حل مشکلات تجارت داخلی و خارجی و ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه تولید دستوری ممکن نیست، پیش بردن مسائل به شکل دستوری محکوم به شکست است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر