بازدید 5150
۱

گوگل فردا شب تاریخ‌ساز می‌شود؟

در فاصله‌ی یک روز به برگزاری Google I/O ۲۰۲۳، جزئیات اتفاقات این کنفرانس مهم و سرنوشت‌ساز فاش شده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 09 May 2023

به گزارش تابناک به نقل از زومیت، خبرگزاری CNBC در گزارشی اختصاصی می‌گوید هوش مصنوعی قرار است «تم مرکزی» Google I/O ۲۰۲۳ باشد، کنفرانسی که فردا شب به وقت تهران با محوریت توسعه‌دهندگان برگزار خواهد شد. به گفته‌ی منابع آگاه، گوگل در این مراسم چندین خبر درباره‌ی هوش مصنوعی مولد اعلام خواهد کرد، ازجمله رونمایی یک مدل زبانی بزرگ با استفاده‌ی عمومی.

اسناد داخلی مراسم I/O نشان می‌دهند گوگل قصد دارد از PaLM ۲، جدیدترین و پیشرفته‌ترین مدل زبانی این شرکت،‌ رونمایی کند. PaLM ۲ بیش‌ از ۱۰۰ زبان را شامل می‌شود و از مدت‌ها پیش در قالب کدنام Unified Language Model وارد مرحله‌ی آزمایشی شده است. این مدل زبانی توانایی زیادی در حوزه‌ی کدنویسی و حل مسائل ریاضی و آزمون‌های نویسندگی و تحلیل دارد.

گوگل در کنفرانس I/O قصد دارد روی این موضوع تمرکز کند که «هوش مصنوعی چگونه به مردم برای رسیدن به پتانسیل کامل‌شان کمک خواهد کرد.» در همین راستا شاهد قابلیت‌هایی برای بارد و موتور جست‌وجو خواهیم بود.

رقابت گوگل با مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی به بالاترین حد رسیده است و هر دو شرکت تلاشند فناوری موردبحث را وارد تعداد بیشتری از سرویس‌ها کنند. مایکروسافت به‌لطف شرکت سازنده‌ی ChatGPT توانسته است تعداد کاربران بینگ را به‌شدت افزایش دهد و گوگل همچنان در حال کار روی چت‌بات بارد است.

گوگل مدل زبانی PaLM را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد. حدوداً دو ماه پیش شاهد معرفی API اختصاصی PaLM به‌همراه مجموعه‌ای از ابزارهای سازمانی هوش مصنوعی بودیم. گوگل می‌گوید این ابزارها به کسب‌وکارها برای تولید متن، عکس، کد، ویدیو، صدا و موارد دیگر کمک خواهند کرد.

گوگل ماه گذشته‌ی میلادی در ادعایی هیجان‌انگیز گفت مدل زبانی Med-PaLM ۲ که بر اساس داده‌های پزشکی تعلیم داده شده است می‌تواند سؤالات را با دقت ۸۵ درصد پاسخ دهد و در سطح پزشک متخصص ظاهر شود.

گوگل در مراسم I/O به‌روزرسانی جدیدی برای بارد معرفی می‌کند تا این چت‌بات توانایی کدنویسی و حل مسائل ریاضی و منطق را پیدا کند. بارد همچنین شروع‌ به پشتیبانی از زبان‌های ژاپنی و کره‌ای خواهد کرد. گوگل از مدتی پیش، کار روی مدل‌های قدرتمندتری از بارد را شروع کرده است.

اسناد داخلی نشان می‌دهد گوگل مشغول کار روی مدلی چند حالتی از بارد با نام Multi-Bard است که دیتاست عظیم‌تری دارد و مسائل پیچیده‌ی ریاضی و کدنویسی را حل می‌کند. گوگل همچنین نسخه‌های دیگری را با نام Big Bard و Giant Bard آزموده است.

گوگل قصد دارد در I/O قابلیت‌های جدیدی برای ابزارهای خانواده‌ی Workspace شامل شیت و اسلایدز و میت معرفی کند. گوگل مدتی پیش گفته بود دسترسی به هوش مصنوعی را در جیمیل و داکس امکان‌پذیر خواهد کرد.

یک تصویر که توسط CNBC مشاهده شده، نوار کناری (سایدبار) را در اپلیکیشن Slides نشان می‌داده که شامل صفحه‌ی چت بوده است. ظاهراً در این حالت کاربر می‌تواند متنی را وارد کند تا تصویر مدنظر بر اساس کلمات تولید شود.

در مراسم چهارشنبه‌شب گوگل افزون‌بر هوش مصنوعی شاهد رونمایی گوشی تاشدنی پیکسل فولد خواهیم بود. گوگل ادعا می‌کند پیکسل فولد «بادوام‌ترین لولای گوشی‌های تاشدنی» را دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
اینارو ولش کن. مرغ و تخم مرغ امروز چنده؟ لایحه حجاب و عفاف به کجا رسید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر