بازدید 1937

امارات ۳ تفاهم‌نامه هسته‌ای با چین امضا کرد

شرکت انرژی هسته‌ای امارات از امضای ۳ یادداشت تفاهم با بخش انرژی هسته‌ای چین خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴ 08 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای العین امارات متحده عربی، «محمد ابراهیم الحمادی» مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای امارات در سفر به چین سه یادداشت تفاهم بین این شرکت و موسسه تحقیقات عملیات انرژی هسته‌ای، شرکت ملی انرژی هسته‌ای چین در خارج و شرکت صنایع انرژی هسته‌ای چین امضا کرد.

بر اساس این گزارش، تفاهم نامه اول بر فرصت‌های همکاری بین دو طرف در زمینه هسته‌ای، تعمیر و نگهداری آن تمرکز خواهد کرد، در حالی که تفاهم نامه دوم بر همکاری در زمینه راکتورهای خنک کننده با گاز با دمای بالا متمرکز خواهد بود.

یادداشت تفاهم سوم نیز با شرکت صنایع انرژی هسته‌ای چین در زمینه همکاری‌ها برای تامین سوخت هسته‌ای و سرمایه گذاری در آن تمرکز دارد.

مدیرعامل شرکت انرژی هسته‌ای امارات در این سفر با مقامات نهادهای مرتبط با انرژی هسته‌ای چین دیدار و در مورد فرصت‌های همکاری‌های آتی بین دو طرف گفت وگو کرد.

اسفند ماه گذشته امارات از بهره برداری تجاری (آزمایشی) سومین واحد نیروگاه هسته‌ای خود خبر داد و اعلام کرد که با بهره برداری سه نیروگاه برق در «براکه»، در مجموع توان تولید برق به ۴۲۰۰ مگاوات در ساعت افزایش می‌یابد.

در مارس ۲۰۲۲ نیز معاون شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی، از راه اندازی موفق دومین نیروگاه برق براکه خبر داده بود، نخستین واحد نیروگاهی براکه نیز اوایل اوت ۲۰۲۰ به بهره برداری رسیده بود.

نیروگاه براق «براکه» از غرب در حدود ۵۰ کیلومتری مرز عربستان، ۳۲۰کیلومتری مرز با عمان و ۳۵۰ کیلومتری مرز با ایران قرار دارد.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و انرژی کره جنوبی تفاهم نامه‌ای را در زمینه تحقیق و توسعه با سازمان انرژی هسته‌ای امارات به منظور توسعه و تبادل فن آوری هسته‌ای میان دو کشور امضا کرده بود.

طبق این توافق نامه، دو طرف طی سه سال آینده در زمینه تحقیق و توسعه تجهیزات نیروگاه هسته‌ای، مواد شیمیایی و سایر موارد همکاری خواهند کرد.

رآکتور براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یکهزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست.

عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای «براکه» از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت «کپکو» کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها، مجموعا ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

برخی کشورهای منطقه و حتی شماری از انجمن‌های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه پرسش‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است.

کارشناسان با بیان اینکه امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی این نیروگاه به کشورهای منطقه پاسخگو باشد، گفته‌اند: کشورهایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استانداردهای پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل