بازدید 2923

هر آنچه باید از صندوق های اهرمی بدانید!

صندوق های سرمایه‌گذاری متعددی در بازار بورس ایران وجود دارند. صندوق‌هایی مانند صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت و مختلط، از جمله صندوق‌های شناخته شده در بازار هستند. اخیرا صندوق های اهرمی هم در بازار بورس کشور فعال شده‌اند. این صندوق‌ها نوع جدیدی از صندوق‌های سهامی هستند که ریسک بالایی دارند.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 30 April 2023

صندوق های سرمایه‌گذاری متعددی در بازار بورس ایران وجود دارند. صندوق‌هایی مانند صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت و مختلط، از جمله صندوق‌های شناخته شده در بازار هستند. اخیرا صندوق های اهرمی هم در بازار بورس کشور فعال شده‌اند. این صندوق‌ها نوع جدیدی از صندوق‌های سهامی هستند که ریسک بالایی دارند.

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که دانش زیادی از بازار بورس دارند مناسب است و می‌تواند سود خوبی برای آن‌ها به همراه داشته باشد. 

صندوق اهرمی چیست؟

سوال اصلی اینجا است که صندوق اهرمی چیست؟ در ادامه تلاش می‌کنیم تا به سوالات شما در خصوص این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پاسخ دهیم. صندوق سرمایه گذاری اهرمی همانطور که از نام آن مشخص است، عملکردی مشابه اهرم دارد. این صندوق‌ها برای افراد ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار مناسب هستند. بیشترین درصد پورتفوی صندوق های اهرمی به سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم اختصاص داده شده است.

واحدهای صندوق های اهرمی با دو روش صدور و ابطالی و قابل معامله در بورس (ETF) معامله می‌شوند. روش معامله واحدهای این صندوق، ارتباط مستقیمی با میزان ریسک آن‌ها دارد. واحدهایی که با روش صدور و ابطالی معامله می‌شوند، بدون ریسک هستند و عملکردی مشابه با صندوق‌های درآمد ثابت دارند. این در حالی است که واحدهای ETF، پرریسک هستند.

باید بدانید که صندوق‌های اهرمی ETF در بازار فرابورس کشور معامله می‌شوند. در حالت کلی به واحدهای بدون ریسک صندوق های اهرمی، واحد عادی و به واحدهای پرریسک، واحد ممتاز گفته می‌شود.

واحدهای ممتاز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • واحدهای ممتاز عام: این واحدها قابل خرید و فروش در بورس هستند ولی خریداران واحدهای ممتاز، حق رای در مدیریت صندوق را ندارند.
  • واحدهای ممتاز خاص: این واحدها مختص موسسان صندوق هستند و برای انتقال آن‌ها باید از ضوابط ویژه‌ای پیروی کرد. خریداران واحدهای ممتاز خاص دارای حق رای در مجمع صندوق هستند.

باید به این نکته توجه کنید که هیچ حداقل یا حداکثری برای سود یا زیان واحدهای ممتاز وجود ندارد.
صندوق های اهرمی ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند و در استراتژی‌های مالی بلندمدت جایگاهی ندارند. 

بازدهی صندوق سرمایه گذاری اهرمی

بازدهی صندوق های اهرمی برای واحدهای ممتاز و عادی متفاوت است. برای درک نحوه سوددهی این صندوق به مثال زیر توجه کنید:
تصور کنید که شما واحدهای عادی صندوق اهرمی را خریداری کرده‌اید و این صندوق اهرمی تضمین داده که حداقل 25 و حداکثر 30 درصد سود به شما پرداخت کند. در چنین شرایطی:

  • در صورتی که سود این صندوق برابر با 35 درصد باشد، سود 30 درصدی
  • در صورتی که سود این صندوق 20 درصد باشد، سود 25 درصدی به شما پرداخت می‌شود. 

این در حالی است که خریداران سهام ممتاز در حالت اول با ضرری 5 درصدی و در حالت دوم با سودی 35 درصدی مواجه شده‌اند.
به عبارت بهتر در شرایط نزولی بازار، اختلاف میان سود پرداختی و سود بدست آمده از فعالیت صندوق، توسط دارندگان واحدهای ممتاز به دارندگان واحدهای عادی پرداخته می‌شود. همچنین در شرایط صعودی، سود مازاد صندوق تنها به دارندگان واحدهای ممتاز پرداخت خواهد شد.

دقیقا به همین دلیل توصیه می‌شود که از صندوق‌های اهرمی برای کوتاه‌مدت استفاده کرد. افرادی که شناخت خوبی از بازار دارند می‌توانند با پیدا کردن نقاط ورود و خروج به بازار در زمان کوتاه، بیشترین سود ممکن را از طریق سرمایه گذاری در صندوق های اهرمی کسب کنند. 

نکته مهم: باید به این مورد توجه کنید که صندوق های اهرمی (برخلاف سایر صندوق‌های بازار) ضامن نقدشوندگی و رکن بازارگردان ندارند. به همین دلیل شرایط صندوق، با توجه به میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. این مورد باعث می‌شود نقدشوندگی واحدهای صندوق های اهرمی به اندازه سایر صندوق‌ها نباشد.

آن دسته از سرمایه‌گذاران بازار بورس که توانایی لازم برای قبول ریسک نقدشوندگی و زیان‌دهی صندوق اهرمی را دارند، می‌توانند با سرمایه گذاری در صندوق اهرمی در شرایط صعودی بازار به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.

مزایای صندوق های اهرمی

  1. سازگار با سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران: تفاوت بین سهام عادی و ممتاز صندوق‌های اهرمی باعث شده تا این صندوق به صورت همزمان برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز مناسب باشد. در واقع همه سرمایه‌گذاران بازار بورس می‌توانند با توجه به سطح ریسک‌پذیری خود از سود این صندوق‌ها بهره ببرند.
  2. سود بیشتر: سود دریافتی خریداران واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی در شرایط صعودی بازار، چندین برابر بیشتر از سود سایر سرمایه‌گذاران خواهد بود.

نتیجه‌گیری

همانطور که گفتیم صندوق اهرمی، نوع جدید از صندوق سهامی است که سود و ریسک بالا را به صورت همزمان دارد. این صندوق با توجه به خاصیت اهرمی خود، سود یا زیان سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. خرید واحدهای صندوق‌های اهرمی، پیش از شروع دوره صعود و فروش واحدهای آن، پیش از شروع دوره رکود باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سود حداکثری دست پیدا کنند. البته برای دستیابی به این سود باید اطلاعات دقیق و درستی از شرایط بازار داشت.

به همین دلیل توصیه می‌شود تا پیش از خرید و فروش واحدهای صندوق اهرمی از افراد مطلع کمک بگیرید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست