بازدید 24243
روایت آمار‌ یازده ماهه ۱۴۰۱ از روند نقدینگی و پایه پولی؛

ردپای بانک‌های ناتراز در چاپ پول ۲۰۴ هزار میلیارد تومانی / انحلال بانک‌ها یا فروش املاک نجومی؟

رشد سنگین پایه پولی یا همان چاپ پول در سالی که گذشت، با تبعات تورمی همراه بوده است. این در شرایطی است که با توجه به شعار سال مبنی بر مهار تورم، کلیددار ساختمان شیشه ای میرداماد برای برخی از بانک ها خط و نشان کشیده که اگر اصلاح نشوید، به سمت انحلال می رویم!
کد خبر: ۱۱۷۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱ 28 April 2023

ردپای بانک‌های ناتراز در چاپ پول ۲۰۴ هزار میلیارد تومانی/ انحلال بانک‌ها یا فروش املاک نجومی؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته، بانک مرکزی پس از وقفه ای چند هفته ای، سرانجام گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به بهمن ماه ۱۴۰۱ را منتشر کرد. گزارشی که در بخش پولی و بانکی که شامل خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی است، مشاهده می‌شود که حجم نقدینگی در پایان یازدهمین ماه سال گذشته به بیش از ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که نسبت ماه مشابه سال قبل‌تر یعنی بهمن ۱۴۰۰، افزایش ۳۲ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشد ۲۶.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

در این میان؛ آمار مربوط به پایه پولی قابل تامل است. جایی که نشان می‌دهد در یک ماه مانده به پایان سال ۱۴۰۱، حجم پایه پولی با رشد ۲۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومانی (معادل ۳ درصد) نسبت به دی ماه، به رقم ۸۰۸ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰، افزایش ۳۹.۲ درصدی داشته است.

رقم ۸۰۸ هزار میلیارد تومانی پایه پولی تا پایان بهمن ماه سال گذشته در مقایسه با آمار اسفندماه ۱۴۰۰، بیانگر تزریق پول پرقدرت به میزان ۲۰۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان از ابتدای سال گذشته تا پایان بهمن ماه در سیستم پولی نظام بانکی دارد؛ رقمی قابل توجه که از آن با نام چاپ پول نیز یاد می‌شود.  

ردپای بانک‌های ناتراز در چاپ پول ۲۰۴ هزار میلیارد تومانی/ انحلال بانک‌ها یا فروش املاک نجومی؟

چرایی قد کشیدن پول پرقدرت در آمار‌های بانک مرکزی

این سوالی است که چند روز قبل از سوی رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داده شد؛ فرزین خطاب به مدیران عامل بانک‌ها گفته بود: درخصوص برخی بانک‌ها، مشکل اصلی به مدیریت آن‌بانک‌ها نیز برمی‌گردد و می‌بایست فورا این مشکلات را برطرف کنند؛ چراکه از ۳۳.۹ درصد رشد پایه پولی مقطع زمانی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۳۲.۷ درصد آن ناشی از افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی بواسطه افزایش اضافه برداشت آن‌ها از بانک مرکزی بوده است." پیشتر نیز رئیس کل بانک مرکزی تاکید داشت: پایه پولی با ضریب فزآینده، نقدینگی را تشکیل می‌دهد. نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ بیش از نقدینگی بوده است؛ یعنی نرخ رشد پایه پولی در سال گذشته حدود ۳۳.۹ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بوده است. متاسفانه در سال گذشته مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها افزایش پیدا کرده است.

همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی نیز اخیرا در یادداشتی اظهار داشته است: تداوم رشد پرقدرت چاپ پول، خصوصا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مى‌تواند از سوى فعالان اقتصادى حمل بر تشدید رشد نقدینگى شود و انتظارات تورمى را تشدید کند. بر اساس برآورد، از گزارش‌هایی که تاکنون ازمتغیرهای پولی داده شده است، پایه پولی، از نظر میزان مطلق رشد و میزان درصد رشد در پایان سال ۱۴۰۱، به ترتیب در حد ۲۲۰ هزار میلیارد تومان و در حد ۳۶ درصد است که از نظر میزان رشد سالانه پول پر قدرت در شرایط انتظارات تورمی رشد بسیار بالایی تلقی می‌شود. البته به‌ خاطر تداوم محدودیت اعمال‌ شده بر ترازنامه بانک‌ها که از سال ۱۳۹۹ عملیاتی و به تدریج تثبیت شد و نیز افزایش سپرده قانونی برخی بانک‌ها در اواخر سال۱۴۰۱، شتاب رشد نقدینگی قدری کاهش یافت؛ اما این به آن معنا نیست که رشد پایه پولی به‌ تدریج اثر خود را در اقتصاد و تورم برجا نگذارد.

بدهی بانک ها به بانک مرکزی ۱۳۵ درصد رشد کرد

همان گونه که رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت؛ درصد بالایی از رشد پایه پولی در سال گذشته مربوط به افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی است؛ رقمی که در سال گذشته، هر ماه رشد داشته و بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، حجم بدهی بانک‌ها به این بانک در پایان بهمن ماه سال قبل، بیش از ۳۴۴ هزار میلیارد تومان شده است. رقمی قابل توجه که نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰، رشد حدود ۸۵ درصد و نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ نیز رشد بیش از ۱۳۵ درصدی را تجربه کرده است. اعدادی که نشان از نقش معنادار بانک‌های ناتراز در دمیدن بر تورم موجود دارد.

ردپای بانک‌های ناتراز در چاپ پول ۲۰۴ هزار میلیارد تومانی/ انحلال بانک‌ها یا فروش املاک نجومی؟

انحلال بانک‌های ناتراز یا فروش املاک نجومی؟

حال در این شرایط، عزم دولت و بانک مرکزی بر برخورد قاطع با بانک های زیان ده و ناتراز است؛ بانک هایی با نگاهی به صورت های مالی آن ها در کدال، خبر از کفایت سرمایه های منفی و زیان انباشه قابل توجه می دهد. 

سید ابراهیم رئیسی نیز صبح روز چهارشنبه (ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) در جلسه هیئت دولت به موضوع اصلاحات نظام بانکی پرداخت و با تاکید بر لزوم اصلاح ناترازی بانک‌ها، گفت: اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، تصمیم خوبی بوده و این رویه باید با جدیت دنبال شود. باید در وهله اول به بانک‌هایی که اضافه برداشت دارند، اخطار داده شده و در مرحله بعدی با قاطعیت با این موضوع برخورد شود.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز در جمع مدیران بانکی بر ضرورت کنترل اضافه برداشت بانک‌ها تاکید کرد و گفت: حجم اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی قطعا قابل قبول نیست و بانک‌های ناتراز در این زمینه برای تعیین تکلیف، حتما مشمول " قاعده و فرآیند گزیر" خواهند شد. 

فرزین افزود: همانطور که بار‌ها تأکید کرده‌ام، این میزان اضافه برداشت، عمدتاً ناشی از وضعیت و عملکرد چند بانک مشخص بوده و طبعا در این شرایط که بخشی از شبکه بانکی کشور، ناتراز است، نمی‌توان سیاست‌های کنترل تورم را بدرستی و موثر در کشور اجرایی کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه از فرصت شش ماهه بانک مرکزی به برخی بانک‌های ناتراز (تا شهریور ماه) برای اصلاح اضافه برداشت‌هایشان خبر داد و گفت: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند تا این معضل اصلی‌شان را که تاثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد برطرف کنند.

فرزین خاطرنشان کرد: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، بناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم. البته عموم این بانک‌ها دارایی‌های مناسبی اعم از املاک و ... دارند و لذا هیأت مدیره این دسته از بانک‌ها باید عزم لازم را برای حل این مشکل فورا به کار گیرند.

ردپای بانک‌های ناتراز در چاپ پول ۲۰۴ هزار میلیارد تومانی/ انحلال بانک‌ها یا فروش املاک نجومی؟

جمع بندی

با توجه به موضع گیری‌های اخیر رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی و همچنین آمار‌های منتشره مبنی بر جهش خیره کننده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و رشد معنادار پایه پولی و تزریق پول پرقدرت، انتظار می‌رود که در ماه‌های پیش روی، بانک‌های ناتراز برای تراز شدن و خروج از زیان، دست به کار شوند و در گام نخست، دست از بنگاه داری بکشند و برج‌ها و پاساژ‌های لوکسی که در این سال توسط شرکت‌های زیرمجموعه خود ساخته اند را در لیست فروش قرار دهند؛ اقدامی که می‌تواند در کنار تراز شدن دخل و خرجشان، به ورود خانه خالی بانک‌ها به بازار مسکن و تعدیل نسبی قیمتی‌های نجومی مسکن در شهر تهران کمک کند؛ هرچند اگر این مسیر طی نشود، دیر یا زود باید منتظر انحلال بانک‌های زیان ده و ناتراز از شبکه بانکی باشیم. اقدامی مهم که در راستای سالم سازی نظام بانکی و خروج از چرخه چاپ پول و افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷۷
کل کشور ناتراز است .
شما دنبال بانک های ناتراز هستید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
نوشدارو بعد از مرگ سهراب
اقتصاد مثل بیماری است که هیچ کاری نمیشود برای آن کرد فقط باید نشت و دید زمان مرگش کی فرا میرسد
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
بنده به عنوان یک فعال بانکی با بیش از صدوشصت سال سابقه در امور پولی بانکی باید به ارزتان برساند که هیچ ارز خاصی ندارم و شما را ادامه برنامه قسمت قبل سریال آگهی بازرگانی دعوت می نماییم. لطفا به گیرنده های خود دست نزنید و از خط زرد لبو فروشی عبور بفرمایید
کل کشور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
من ناترازم؟ خودت ناترازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
سرآمد همه ناتراز ها بانک آینده و بانک دی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
بانک دی بزودی منحل میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
نعمت بازم سرو کله ات پیدا شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
این بانکها ناتراز نیستند که سالهاست ورشکسته شدند وتا کنون با کاغذ بازی سرپا مانده اند که عامل اصلی آن سیاستهای پوپولیستی احمدی نزاد و ادامه آن توسط حکومت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
ناتراز یعنی چه ؟ یعنی زیانش از سودش بیشتر است چطور ؟ الف تسهیلاتی که بازگشت ندارد ب یکسان بودن نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده ت در تورم 50 درصد وام 18 درصد دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
از بانک مرکزی قرض می گیرند و تورم های سنگین به ملت تحمیل می کنند ولی حاظر نیستند ملک و املاک رو بفروشند.واقعا مشخص نیست اداره این کشور دست کی هست.شما یه نگاهی به شرکت ها و دارایی های بعضی از بانک‌ها مثل بانک تجارت و صادرات که بیاندازید متوجه نمی شین که اینها واقعا بانک.هستن یا هلدینگ سرمایه گذاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
در هیچ کجای دنیا به این تعداد که در کشور ما بانک

و خطوط هواپیمایی داریم وجود ندارد

چون هر دوی این دو بانک و هواپیمایی از رانت های

کلان دولتی و حکومتی به سودهای کلان نجومی
میرسند

و فقط متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به

حلقه مافیایی قدرت و ثروت هستند !!! ؟

هر کسی مخالف و یا شک دارد با یک جستجو ساده در

گوگل میتواند خودش ببیند !!!؟
۶ کلاسه و تیم پل مدبریتی اش چه میدونن اقتصاد چیه .
اقتصاد مملکت و معیشت مردم رو انداختند توی چاه ویل
۸۰ سال زمان مببره که اقتصاد کشور برگرده به نقطه اولی که شیش کلاسه تحویل اش گرفت
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
دوره ی دکتررر روحانی و دکتر همتی تون رو هم دیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
چاه ویل چاه ویل چاه ویل
ناترازی بانک ها و چاپ پول کار دشمنه
ما خوبیم و مدیر لایق هستیم .
رفراندوم هم اصلا
صحبتشو نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
ما باید دشمن رو مجبور به مولد سازی املاک بانک ها کنیم تا دشمن نتونه ناترازی رو اعمال کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
ما نباید اجازه بدیم دشمن پول چاپ کنه و بانک هامون رو ناتراز کنه
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
شما برو یه تراز بخر همه چی رو تراز کن خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
درصورت فروش پاساژها توسط دشمن بازم آب از آب تکون نمیخوره چون با تورمی که ایجاد شده اموالو 3 برابر میفروشن یک سومش میدن بابت بدهی به بانک مرکزی، مابقی میزنن بجیب
و دوباره امسال همینکار تکرار میکنن
تنگه رو ببندید مشکل ناترازی حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
همه ناترازی ها بخاطر مشکل حجاب است همه پول و امکانات بزارید روی حل مشکل حجاب بقیه چیزها اتوماتیک تراز میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
۱۳۱۲
کجای این اقتصاد براساس اصول عملی است
خودروسازی که زیر ۲۰ میلیون خودرو تولید کند باید تعطیل شود
بنزین لیتری خیلی زیر قیمت جهانی و ماشین خیلی بالاتر از قیمت جهانی است این توی کتابهای اقتصاد گفته شده
تو کتابهای اقتصاد گفته نقدینگی سالی ۴۰ درصد افزایش پیدا کند و صدها و صدها مورد دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
باشه منتظر فرمایش شما بودیم
تقلید کورکورانه از اقتصاد دانشگاهی که از علم فاصله زیادی دارد و عملاً اقتصاد کشورهای مدعی را فلج کرده و این کشورها را در مشکلات اقتصادی بیشتر فرو برده و وارد یک تسلسل باطل کرده هیچ دردی از اقتصاد فلج شده ایران درمان نخواهد کرد و اوضاع را بدتر خواهد نمود!
مسئولان دائماً در حال یافتن فرمولی از کتاب اقتصادند تا یک مشکل اقتصادی کشور را بدون تطابق با آن بر آن منطبق و اجرا نمایند که در انتها نیز با اجرای آن یک مشکل اقتصادی دیگر پدید می آید بدون اینکه ابتکاری و هوشمندی ای برای یافتن راه حل آن مشکل از خود داشته باشند! و دوباره این دور تسلسل باطل را تکرار می کنند!
واژگانی مانند پایه پولی، ارزش پول ملی و برابری آن با ارز خارجی، نقدینگی، تورم، گرانی، بیکاری، افزایش حقوق و غیره همواره از زبان مسئولان شنیده میشود که هر دفعه هم با یک نسخه ای در حال رفع آن مشکل هستند که رفع نمیشود که هیچ! بلکه مشکلات دیگری از آن سر باز می کند و این دور تسلسل باطل ادامه می یابد و ملت هم بناچار باید تحمل کننده این مشکلات بوجود آمده توسط مسئولان باشد.
در یک اقتصاد علم محور واژگانی مانند پایه پولی، نقدیندگی، تورم، ارزش پول ملی و برابری آن با ارز خارجی و غیره نمی تواند عامل مزاحمی برای مرتفع کردن مشکلات اقتصادی کشور باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
داداش چرا حقیقت را نمی گویید.
بانک ها بخصوص بانک مرکزی سیاست اصلی تقسیم نعم مادی در جامعه را رهبری میکنند
یا بنفع صاحبان ثروت
یا بنفع مردم نود و نه درصدی
حالا شما بما بگویید سیاست این دولت کدامین گروه را حمایت می کند؟
دولتمردان لایق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
شما اولا بفرمایید علم چیست؟ خودتون میدونید علم چیه که به ما دولت مردان لایق انتقاد می کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
جناب متذکر
میشه بفرمایید چرا تورم اقتصادهای پیشرفته همه زیر ۵ درصد است
متذکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
دولت مردان لایق!
علم آن چیزی است که شما دولت مردان لایق از دانستن آن عاجزید و هر چه هم توضیح داده شود بازهم در جا خواهید زد پس بهتره همان راه نادرست خودتان را بعنوان علم طی نمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
نسخه ايشون هم مثل نسخه دكتر علفي هاست كه هيچ پزشكي رو قبول ندارن وبدون سند خاصي وصرفا با ادعابا شاخ كرگدن سرطانوخوب مي كنن
مشکل ناترازی بانک ها هم مثل مسئله حجاب اجباری و راپل برای جمع آوری ماهواره ها به هیچوجه قابل حل نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
چرا بابا توی آب بریزی حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
همگی بخاطر عدم اجرای احکام الهی است،
پول بدون پشتوانه حرام است،ربا بدتر از زنا،.گرانی وبی حجابی وروسپیگری وفقر همه بدلیل رها کردن دین وقرآن است
مملکت با تفکر دلالی و سودجویی و یا به دست دلالان اداره میشه.
هر اتفاقی بیفته سر اخر به ضرر ملت و به نفع اقلیتی انحصارگر و دلال خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
عجب عجب نه بابا
وامهای هزار میلیاردی برای بالاییها و خودیها با هاش ارز ، ملک .... می خرند و با بی ارزش شدن پول تورم هزینه آن را مردم میدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
یه 5 تومن میلیارد هم وام به ما بدین بریم ازدواچ کنیم
همتی چقدر بصیرت داشته
شما مطمئن باشید که صاحبان این بانک ها آنقدر با نفوذ و محکم هستند که بزرگتر از جناب فرزین هم نمی تواند تکانی به آنها بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
فرزین بزرگشونه، مگه فرزین از مریخ اومده؟ سابقه اش رو نگاه کنید...
صاحبان بانکها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
کی ؟ ما؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
فرزین در حال خنده: نگفتم با یک تهدید تو خالی فکر می کنند من عضو باند نیستم؟
باسقوط ارزش نفت در اقتصادی با سیستم احمدی نژادی که مشتمل بر پوپولیسم فروش منابع و خور ن خوابیدن و کارنکردن با پخش پول بود ،فرو ریخت فعالان عصر او که دلال بودند همه بیکار شدند اما ۸۰ درصد پول کشور دست آنهاست که در سال چند برابر بودجه دولت سود کاذب بانکی به آنها تعلق می‌گیرد و با این پول تمامی بازارها را ملتهب می‌کنند از مسکن تا دلار و تنها چاره کار هم خارج کردن این پول مازاد از دست انها و حداقل جلوگیری از رشد آن است دولت باید سریعا سود بانکی را مثل همه دنیا به حوالی صفر برساند و اجازه ورشکست شدن به بانک‌ها ی بد را بدهد و فقط پول های کوچک را گارانتی کند که ۹۰ درصد تعداد سپرده ها هستند ولی رقمی ۱۰ درصد کل هستند اینطوری همه بازارها فرو می‌ریزند و مردم عادی هم قدرت خرید پیدا می‌کنند مشروط بر اینکه پوپو لیسم جدیدی را حاکم نکنند که اینبار بین فقرا پول نبوده را برای کسب مطلوبیت بپاشند بدون تولید بهره ور رفاهی در کار نیست.
نشانه ها حاکی از این است که کشور وارد ابر تورم شده است و دولت هیچ کاری برای جلوگیری از آن انجام نمیدهد. مشکل اصلی بانک ها هم ظهور طبقه ی جدید افراد وام خوار هست که وام های کلان مگیرند و پس نمیدهند یا با بهره ی خیلی کم و با بخشی از سود بانکی همان وام پس میدهند. افراد وام خوار انقدر زیاد شده اند که در هر محله ای چند تا از آن ها وجود دارد و هر کسی تعدادی از اینها را میشناسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
بزرگترین وام خوارها کارمندان و مدیران خود بانکخا هستن
چرا بانکهای مشکل دار و ناتراز و .... معرفی و فکری به حالشون نمیشه؟
نباشه خدایی ناکرده زبونم لال به حایی وصل باشن؟‌
اقایان دکتر رضائی ، خاندوزی و تیم اقتصادی دولت باید پاسخگوی جراحی اقتصادی باشند شعار های تبلیغاتیشان را فراموش کردن
هر وقت تونستید جلوی مافیای خودرو رو بگیرید بعد صحبت از بانک ها بزنید ، این حرفها همش برای سرگرم کردن مردمه ، ولی دیگه جواب نمیده
مگه اضافه برداشت بانک‌ها اختیاریه؟پس این وسط بانک مرکزی چرا جلوگیری نمیکنه؟
پس بانک مرکزی چیکاره است این وسط؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
بانک مرکزی نظارت میکند عملکرد کدام بانک ضعیف تر است ، تذکر میدهد که اگه مدیر بانکی برای چاپ پول و برداشت از بانک مرکزی خسته شده اند جای خودشان رو به مدیران تازه نفس بدهند.
اگر این بانکها که به نهادهای نظامی وانتظامی وافراد وابسته به آنهاست که اسلحه و زور وپول در اختیار آنهاست جمع شود در آینده کشور متعادل .وبه سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد
بانک های نهادهای به ظاهر انقابی که ماسک انقلابی زدند وبه چپاول اموال دولت ومردم از طریق اضافه برداشت و بعدا تسعیر بالای ارز اقدام می کنند تا جمع نشوند کشور سر وسامان نمی گیرد امان از تظاهر ....................
دولت و بانک مرکزی زورشان به بانکها نمیرسد فقط حرف میزنند اقتصاد با حرف حل نمیشود عمل میخواهد که متاسفانه دولت فقط حرف میزند املاک بانکها خیلی زیاد است
مسئولین محترم لزومی ندارد این تعداد بانک با نیروهای فشل و نا کارآمد در عصر کنونی باشد ، بهترین شیوه که هم بهینه و هم بهره وری ارتقاء میابد ادغام بانکها و توسعه سامانه های آنلاین بانکداری.
عزم قاطع کفایت نمیکنه. قرار نبود از پارسال تورم بالا قطع بشه؟
تمام مشکلات و ناترازی بانکها " عدم تناسب درآمد و هزینه " دخالت سیاسیون از طریق بانک مرکزی و پرداخت تسهیلات تکلیفیست زمانیکه بانکی مکلف میشود از محل سپرده گران قیمت مشتری " که ماهیانه 18 درصد سود از بانک دریافت میکند" تسهیلات 4 درصد ازدواج بدهد خب چگونه زیان ده نباشد ؟؟؟ زمانی که نرخ تسهیلات 18 درصد و نرخ سود سپرده هم 18 درصد است چگونه بانک میتواند درآمد زایی داشته باشد ؟ یک سوال ساده ؟ چرا تا قبل از دولت احمدی نژادی هیچ بانکی مشکل ناترازی نداشت ؟؟؟ چون تا آن زمان تسهیلات تکلیفی بر اساس منابع واقعی " وجوه مشتریان " بانکها بود اما اکنون ساختمان و میز و صندلی شعبه را نیز جز منابع بانکها جهت اعطا تسهیلات تکلیفی محاسبه میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
کی گفته بانک باید درآمدزایی داشته باشه؟! همینکه زیان ده نباشه و حقوق کارمنداش رو داشته باشه بده، کافیه.
ضمنا اینا همه‌ش فیلمه، خود دولت برای اینکه از بانک مرکزی مستقیما برداشت نکنه، داره از بانکها میگیره و اونا رو به بانک مرکزی حواله میده که از بانک مرکزی بگیرین طلبتون رو
زمانیکه نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات برابر است چرا بانک ناتراز نباشد؟؟؟ 5 درصد تفاوت نرخ تسهیلات و سپرده ها بر حسب مصرف مصوبه ای هست که فقط مصوبه است و هیچگاه عملی نشد !!!
سیستم فاسد
متاسفانه در سال گذشته مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها افزایش پیدا کرده است

چیزی که من برداشت کردم این است که بانک مرکزی در ابتدا پول سپرده گذاری مردم را از طریق بانک ها دریافت و همان پول را به بانک ها می دهد که باید به همراه سود آنها به بانک مرکزی برگرداند

بانک ها هم همان پول های دریافت شده از بانک مرکزی را یا وام می دهند و یا خرج هزینه های خودشان و سرمایه گذاری طولانی و یا نامطمئن می کنند و ظاهرا یک ناترازی رخ می دهد و این ناترازی را باید دولت جبران و منجر به داستان ایجاد نقدینگی و تورم می شود

این سیستم جوابگو نیست و نباید کشور جور سودهای سپرده گذاران و هزینه های بانکی و سرمایه گذاری های طولانی مدت آنها را به گردن بگیرد
باید بانک ها را مستقل کرد و کاری کرد که بر اساس محاسبات و سود و زیان خودشان تصمیم بگیرند

موضوع خلق پول و چاپ پول و یا ایجاد اعتبار فراتر از بانک ها است و باید علمی و حساب شده باشد

مشکل اصلی تورم کشور در همین موضوع است و باید بکلی سیستم بانکداری کشور را از موضوع خلق و چاپ پول مستقل کرد و چاپ پول را به پارامترهای معتبر و علمی و مطمئن اقتصادی گره زد تا ما هم مثل بسیای از کشورها بتوانیم مشکل تورم نداشته باشیم و بتوانیم تورم را در حد نیم و یک درصد داشته باشیم آنهم بخاطر اینکه تولید را سرپا نگه داشت و گرنه حتی این نیم و یک درصد تورم هم نباید وجود داشته باشد
همه اش لاپوشونی ! اگه راست می گفتند همین الان اسم این بانک ها رو اعلام می کردن و به صورت شفاف 6 ماه بهشون وقت می دادن ...
بنظرم تنها روش جنگ تمام عیار با الیگارشها جواب میده و بس. این فقط به تصمیم سارزان ما بر می گردد که در آینده چه تصمیم را اتخاذ کنند: راه سخت ولی نجات بخش یا راه آسان ولی فروپاشنده را.
اگر تصمیم گیران بتونن با ایستادگی تمام عیار این انگل های اقتصاد جامعه رو از صحنه تصمیم سازی در کشور کنار بزنند قطعا کشور به یک ثبات اقتصادی خواهد رسید. اما اگر این کار هر چه به تعویق بیافتد قدرت آنها بیشتر شده و بر مدار هرج و مرج افزایی تلاش خود در تضعیف حاکمیت هیچ کوتاهی نخواهند کرد. هر چند تا همین حالا هم اگر کمی دیر نشده باشد، لا اقل کار بسیار سختی پیش رو است ولی تنها راه نجات است.
ااول باید مهار بانکها و سپس مهار شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی و نهایتا صنایع بزرگ مثل فولاد و خودروسازی و همینطور شرکت های بازرگانی وابسته که در زمینه صادرات و واردات فعالیت دارند بطور کامل بدست گرفته شود و سپس تمامی سیستمهای لازم برای سلامت مالی بکار گرفته شوند و به هیچ وجه هم از آنها غفلت نشود. پایداری و پایمردی مسئولان در این مسیر شرط اول است، حتی اگر به قیمت جلب این مارهای خوش خط و خال و خلع مال و آزادی های آنها منجر شود.
جناب میرکاظمی که میفرمودند ما اصلا چاپ پول نداشتیم ؟
من ستاجرم علبرغم 40 سال کار نتوانستم یک خانه بخرم ولی عده ای با کمک بانک مرکزی خانه همه مردم را خراب کردند.این وسط دولت وزیر اقتصاد رییس بانک مرکزی عوامل اقتصادی دولت خواب بودند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من تکذیب می کنم!
نتیجه مدیران جهادی!
حالا که صحبت از ناترازی شد. فکری هم به نا ترازی منابع آبی کشور بکنبد . نا چند سال دیگر کل ایران غیر قابل سکونت میشه
همش کاره دشمنه ،ما خوبیم
امروز رفتم بزرگترین شعبه فروشگاه رفاه در تبریز قفسه ها خالی و فروشگاه مثل مغازه ورشکسته و در حال جمع آوری و انحلال بود مسئله ای پیش آمده
اینقدری که از رفراندوم می ترسید اگر از خدا می ترسیدید مشکلات حل می شد.
اگر سفت و سخت به حجاب ورود کنیم همه مشکلات حل خواهد شد. آخه من با دیدن موی دخترا و زنان دلم می لرزد و گمراه میشم. با بی حجابی عرش آسمان به لرزه در میاد. از زمانیکه در دولت رئیسی بی حجابی مد شد، فقر، بیکاری و تورم توفان به پا کرد!
گدایی دوباردرخونه ای رازد زنصاحبخانه طبقه بالا بود گفت اگرپایین بود کمکت میکردم باردوم پایین بود وگفت اگرطبقه بالا بودم کمکت میکردم گدا گفت ما هم بالا هم پایینت را دیدیم نقل آقای همتی هم نقل زن صاحبخونه است خجالت هم نمیکشه
فقط ما خوبيم و حاليمون ميشه همه دنيا دزد هستن و دشمن ما
شر اصلی در دستورات غیرتخصصی اصل ۴۴ بود که تورم افسار گسیخته ایجاد کرد.
قبل از ورود بانک های خصوصی تورم سالی یکبار بود الان روزی ۲ بار. بخشی از نقشه تحمیل سیاست های اصل ۴۴ بود و بخش دوم نقشه سقوط اخلاقی جامعه بود که این دوتا انجام شد بخش سوم نقشه ونزئلایی کردن اقتصاد ایران هست که با رئیسی احتمال وقوعش زیاد است.
سالی یک میلیون مسکن خواهیم ساخت .
عمرا دولت فعلی جرات و جسارت برخورد با بانکها را داشته باشد
دولت جرات و جسارت برخورد با خورو سازان را ندارد و هر روز تورم ایجاد می کنند
واقعا چطور فکر کردید زور به بانکها میرسه
همتی که قوتی ترین رییس بانک مرکزی بود صرفا تونست اونها رو ادغام کنه
انحلال پیشکش
فرزین در حد کارشناسه و در مدیریت قدرتی نداره
ناترازی بانکها از نداشتن شاغول - کمچه - ماله و سایر وسایل بنایی است .
تا بخش مدیریتی که با اتوبوس آقای صالح آبادی اومدن بانک نرن بیرون هیچی بهتر نمیشه قیمت دلار تا چند روز آینده 56 رو رد میکنه نظرات قبلی منو بخونید که همیشه درست بوده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار