بازدید 5177

کیهان: رفراندوم همین است که در راهپیمایی‌ها می‌بینید

قانون اساسی جمهوری اسلامی با این که توسط نمایندگان منتخب مردم در انتخاباتی آزاد تدوین گردیده بود، اما پس از آن هم در یک همه‌پرسی به آرای عمومی گذارده شد و با ۹۵ درصد آرای شرکت کنندگان به تصویب رسید و حتی اصلاحیه آن نیز در سال ۱۳۶۸ مجددا از طریق رفراندوم عمومی، باز با اکثریت قاطع آرای ملت به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۱۷۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ 20 April 2023

به گزارش «تابناک»، روزنامه کیهان نوشت: سال‌هاست رسانه‌های جهان سلطه و اربابانشان بر طبل رفراندوم یا همه پرسی در جمهوری اسلامی می‌کوبند، در حالی که نظام اسلامی ایران، در طول تاریخ، تنها نظام منبعث از یک انقلاب به شمار می‌رود که با همه‌پرسی یا رفراندوم و کسب بیش از ۹۸ درصد از آرای ملت تاسیس شد.
 
هیچ یک از انقلابات مشهور تاریخ اعم از فرانسه و روسیه و کوبا و ویتنام و الجزایر و ... از طریق ارجاع به آرای عمومی، نظام سیاسی مورد نظر خویش را حاکم نساختند و هیچ کدام از کشور‌های مدعی دموکراسی و جهان آزاد اعم از انگلیس و سوئد و نروژ و دانمارک (که همچنان به نظام قرون وسطایی پادشاهی و سلطنت موروثی آن هم در قرن ۲۱ پایبند هستند) یا ایالات متحده آمریکا، نه برای تاسیس خود و نه برای تدوین و اجرای قانون اساسی و البته اصلاحیه‌های بعدی، به همه‌پرسی یا آرای عمومی مراجعه نکردند.
 
درحالی که برخلاف کشور‌های یاد شده، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اقشار مختلف مردم ایران بار‌ها در راهپیمایی‌های عظیم میلیونی مانند تظاهرات تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷، رای خود را به جمهوری اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی اعلام کرده بودند، آنچه در هیچ یک از دیگر انقلابات جهان و رژیم‌های به اصطلاح دموکراسی سابقه نداشت و ندارد.
 
آن‌ها با پدیده‌ای به نام رفراندوم بیگانه‌اند
 
قانون اساسی جمهوری اسلامی با این که توسط نمایندگان منتخب مردم در انتخاباتی آزاد تدوین گردیده بود، اما پس از آن هم در یک همه‌پرسی به آرای عمومی گذارده شد و با ۹۵ درصد آرای شرکت کنندگان به تصویب رسید و حتی اصلاحیه آن نیز در سال ۱۳۶۸ مجددا از طریق رفراندوم عمومی، باز با اکثریت قاطع آرای ملت به تصویب رسید.
 
اما فی‌المثل قانون اساسی ایالات متحده آمریکا توسط گروهی از فراماسون‌ها (که هیچ گونه نمایندگی یا وکالتی از سوی ملت نداشتند) وتحت تاثیر نظرات «جان لاک» نوشته شد و به اجرا درآمد و در اصلاحیه‌های آن حتی امروز نیز آرای مستقیم مردم نقشی ندارد.
 
در کشور‌های سلطنتی برخی مانند انگلیس اساسا فاقد قانون اساسی تدوین شده هستند و اغلب به همان قوانین قرون وسطایی که حافظ سلطنت موروثی آنهاست، پایبند بوده و یا مانند سوئد به اسناد کهنه قرون نوزدهمی اتکا می‌کنند که تفاوت چندانی با قانون‌های توحش وایکینگ‌ها ندارد!
 
رفراندوم دائمی در کوچه و خیابان‌ها
 
از طرف دیگر در طول سال‌های پس از انقلاب، به جز آن ۳ رفراندوم اصلی، بار‌ها و بار‌ها همه‌پرسی و رفراندوم‌هایی به سبک و سیاق دوران مبارزات و تظاهرات انقلاب انجام گرفت که هر بار ده‌ها میلیون نفر از آحاد مردم در آن شرکت نموده و آرای خود را در مورد مسائل مختلف مملکتی اعلام کردند؛ راهپیمایی‌های عظیم بیست و دوم بهمن (سالگرد پیروزی انقلاب) و روز جهانی قدس (در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان) که هر ساله و در سراسر کشور برگزار شده و تقریبا اکثریت اقشار ملت را به صحنه می‌آورد، از جملهء همین همه پرسی‌های دائم برای نظام جمهوری اسلامی است.
 
به جز دو راهپیمایی ثابت هر سال، ده‌ها راهپیمایی دیگر نیز به مناسبت‌ها و ضرورت‌های کشور و انقلاب برگزار می‌شود که در اغلب آنها، مردم به طور خودجوش و بدون دعوت و برنامه‌ریزی قبلی شرکت کرده و نظر خود را در مورد مبرم‌ترین مسائل کشوری بیان می‌کنند. از جمله این راهپیمایی‌ها و تظاهرات می‌توان به تشییع باشکوه و بی‌سابقه پیکر‌های پاک سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی و همرزمش ابومهدی المهندس اشاره کرد که چشم‌های جهانیان را خیره ساخت تا آن جا که حتی معاندترین و خبیث‌ترین دشمنان جمهوری اسلامی را وادار به اعتراف نمود.
 
بدرقه ده‌ها میلیونی سردار سلیمانی و یارانش توسط ملت در شهر‌های مختلف در شرایطی صورت گرفت که فشار‌های اقتصادی پس از ۶ سال و نیم حاکمیت دولت به اصطلاح تدبیر و امید به نهایت خود رسیده و وقایع تاسف بار آبان ۹۸ هم زخمی برآن افزوده بود، امّا در آن بدرقه تاریخی حتی آسیب دیدگان آن وقایع نیز آمدند و به آرمان‌ها و باور‌ها و راه و منش سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی رای دادند.
 
به جز این، راهپیمایی‌های پرشکوه ملت در ۹ دی ماه ۱۳۸۸ برای جمع کردن فتنه پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یا راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در مخالفت با اغتشاشات پاییز و... از جمله دیگر همه پرسی‌های مردمی بود که به جز نظام جمهوری اسلامی، در هیچ رژیم شرقی یا غربی دیگری اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد.
 
اما در مورد قضیه رفراندوم این سؤال همچنان باقی است: در کجای دنیا برای مسائل مهم سیاسی و نظامی و اقتصادی رفراندوم برگزار می‌شود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۹
با مقایسه نظرات کیهان و دیگران ،این نتیجه نادرست حاصل میشود که مردم حاضر در تظاهرات علیرغم شعور و بصیرت انقلابی، درک سیاسی لازم را ندارند و این توهبن به مردم شرکت کننده در تظاهرات است.
در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ با شور و شوق فراوان عنوان شد که همه آمدند و ۲۱ میلیون نفر در سراسر کشور در راهپیمایی شرکت کردند
بسیار خب آمار شما درست و دقیق و ۲۱ میلیون شرکت کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن از کوچک و بزرگ کل خانواده ها.
ولی جمعیت ایران دست کم ۸۵ میلیون نفر است که با همه گزارش های اعلامی آخرین برآورد از حضور پرشمار همان ۲۱ میلیون نفر بوده است.
پس تکلیف آن دست کم ۶۴ میلیون ایرانی دیگر که در راهپیمایی شرکت نکردند چه میشود؟ آنها که جایی برای ابراز عقیده ندارند و احتمال قریب به یقین عقیده ایشان با راهپیمایان یکی نبوده و تعدادشان دست کم سه برابر راهپیمایی کنندگان است در کجای تصمیم گیری ها قرار می گیرند؟
ما که چیزی حالیمون نیست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
حاج حسین حالیشه که اینچنین تحلیل می کند!!! حاجی جان شما هم مثل مریکا، فرانسه،انگلیس و.... انتخابات آزاد برای مجلس و ریاست جمهوری برگزار کنید ما اصلا رفراندوم نمی خواهیم!!! چون خود نمایندگان واقعی مردم پی گیر آن خواهند شد
بهتر است بگویید آن چیزی است که نمی بینید
پاسخ ها
محمددد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
رفراندوم همین امتیازهایی است که در نظرات میبینی
همون هایی که تصاویرش فوتوشاپ میشه ؟ یا اونهایی که فیلم زنده سه تا شهرش تو مانیتور تلوزیون مثل همه ؟
شوخي نكن !
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
قبول، قبول. امسال که بقول خودتان جمعیت حاضر در تظاهرات بیشتر از چند سال اخیر بوده تصاویر را بدهید کارشناسان تا بگویند چند در صد مردم در راهپیمایی 22 بهمن و قدس شرکت کردند.اگر حتی توانستید به 15 در صد برسید. مملکت مال شما. آقای شریعتمداری! مردم امروز هم از نظر سواد و هم از نظر میزان دسترسی به اطلاعات چندین برابر دوازده فروردین سال 58 هستند ضمنا جمعیت ایرانی حاضر در کشور بیش از 82 ملیون است. آره داداش د
اینایی که تو اعتراضات میبینید هم رفراندوم هست
این ایده از سه جهت مشکل دار است:
۱-امکان ارزیابی کمی و طبقه بندی سنی آن وجود ندارد (هر چند به فرض صحیح بودن این ایده راهپیمایی های گذشته درصد بسیار کمی از کل جامعه را شامل شده و خود نقض غرض پیشنهاد دهنده است)
۲-هدف از راهپیمایی با هدف نظرسنجی مطابقت ندارد.
۳-با توجه به مداخله قدرت نتیجه نهایی دارای بیاس است.
در کجا الان خدمتتان میگویم در سوئیس حتی برای خریدن جنگنده برای نیروی هوایی هم چون پولش مال مردم است رفراندوم برگزار کردند و همینطور برای هر چیز دبگری. سخت نیست کافیست گوگل کنید البته که خوب سوییس یک کشور عقب مانده و داغان است ما نباید خودمان را باهاش مقایسه کنیم
مگر چند درصد مردم در راهپیمایی شرکت می کنند؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
یا مگر در قانون اساسی گفته شده رفراندوم و راهپیمایی کی هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
حداکثر 5 درصد
اگر واقعا اکثریت دارید و وحشتی ندارید :
یا رفراندوم برگذار کنید
یا با مخالفان هم اجازه راهپیمایی و حضور در خیابان بدهید

تا سیه روی شود هر که در او غش باشد !
پاسخ ها
محمددد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
درود
ماکیاول باید بیاد پیش تو شاگردی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
خدایش بیامرزاد
حاج حسین سوادتو بالا ببر و بیشتر مطالعه کن معنی رفراندوم با تظاهرات فرق داره
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
حاج حسن فرمایش درستی دارند وای دارم بزاره مخالفان هم ازادانه بیاند توخیابان ولی این حق به مخالفان نمیدند واژه احتمالا بیاند میشند اغتشاشگر
در انگلیس برای عضویت یا خروج از اتحادیه ی اروپا، رفراندوم برگزار شد.
در خصوص کدوم یک از مسائل کشور شهامت برگزاری همچین رفراندومی را دارید؟
همون جمعیت باشکوه ؟؟
"در کجای دنیا برای مسائل مهم سیاسی و نظامی و اقتصادی رفراندوم برگزار می‌شود؟"
یکیش همین سوییس!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
سویس که کشوری درپیته باید از کشور پیشرفته ای مثل افغانستان الگو برداری کنیم کیهان ازم راضی باش خوبه
روزنامه کیهان
سعودی اینترنشنال تبدیل شد به صهیونیستی ایران اینترنشنال
بهمین سادگی فردا همین کیهان رفراندوم خوبه
با عرض پوزش من یه سوال دارم مگه روزنامه کیهان هنوز وجود داره یا اگه هست کسی اونو میخونه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
برای شیشه پاک کردن حرف نداره
وقتی همه مردم قدرت درک همه مسائل را ندارند چرا مدام اونها رو در رفراندوم های تظاهرانی دعوت می کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
عالی گفتی،بهترین جواب همینه
رفراندوم کیلویی چند؟
؟؟؟؟
این موع استدلالهای آبکی بسیار نتیجه عکس خواهد داشت
خوب خوبه تو شهر ۸ میلیونی مثل تهران ۱۰۰ هزار نفر اومدن راهپیمایی خودت درصدش رو دربیار حسین جون
میتونی آمار شرکت کننده ها تو انتخابات رو هم مد نظر قرار بدی،در بهترین حالت زیر ۱۰ درصد
آره تو راست میگی
اگر امکانش هست یک مجوز راهپیمائی هم برای مخالفان صادر کنند لازم هم نیست از یک هفته پیش کل رادیو و تلویزون و بیلبوردها رو هم برای این کار بسیج کنن و کلی اتوبوس و هدیه مجانی بدن و خیابونها رو هم ببندند بعد این جناب کیهان متوجه میشه تو چه خوابی فرو رفته . البته احتمالا بدونه الان هم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
محل برگزاری را هم اتوبان تهران قم تعیین کنید که هیچ هزینه و مزاحمتی برای مسئولین و نیروهای انتظامی و پلیس نداشته باشد.هیچ مدرسه و اداره ای راهم تعطیل نکنید و فاصله را حد اکثر از تهران تا
کاشان.خوبه؟
بزرگترین راه پیمایها در قبل از پیروزی انقلاب در سرتاسر کشور و توسط اقشار مختلف برگزار میشد اما حضرت امام که رهبری و مرجعیت کامل داشتند این مورد را به عنوان رفراندوم قبول نکردند و دستور به برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی دادند..حالا چطور میشود چند راه پیمایی خودجوش را به عنوان رفراندوم در نظر گرفت؟ خوبه زمان امام اقایان کیهان کاره ای نبودند.
جمعیت به خواب زده
اگر رفراندم این است که در خیابانهاست پس بدها به حالمان که کمتر از ده درصد مردم در تظاهرات شرکت می کنند
البته در صورتی که مخالفان هم بتونند راهپیمایی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
ا ۶ ماه کشور راهپیمایی شما بود دیگه حضورتون انقدر زیاد بود که جهان مبهوت شد ( 0/2 درصدی های عزیزم)
رفراندوم برگزار کنید .
خب از چی میترسید ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
واقعا،ولی اگه جواب رفراندوم رو هم دستکاری کنن چی؟
اگر رفراندوم همین است که در راهپیمای ها می بینیم
پس اجازه راهپیمایی بدهید تا رفراندوم را مشاهده کنید
اینکه روز قدس ۵۰۰۰ نفر در تهران بیرون بیایند ایا نظر همه مردم تهران است
آقای شریعتمداری کسانی که به این قانون اساسی رای داده اند به گفته خود شماها 80 در صدشان بیسواد بوده اند. و جمعیت ایران هم 36 میلیون بوده است. جمعیت ایران هم اکنون 86 میلیون است و تعداد باسواد ها حداقل 65 در صد. بعلاوه تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی در تمام کشور حداکثر دو میلیون نفر است . دو میلیون نفر نمی تواند برای 86 میلیون نفر تصمیم بگیرد
اصلا درست می فرمایید ولی یکبار رفراندوم برای مسائل مختلف برگزار کنید نتیجه آن باعث بسته شدن دهان یاوه گویان خواهد شد میگید نه امتحان کنید
پس اگه اینطوره بذارین مخالفان هم بیان تو خیابون ببینید تعداد کی بیشتره
از کی تا حالا کمتر از دو درصد حضور ، شده رفراندوم
تابناک جان. شما که جرأت نداری هیچ کامنتی را در مورد کیهان منتشر کنی و انگار کیهان سرور شما ها هست و ازش دستور می‌گیرد پس لطفا حرفی در موردش نزن که بعد مجبور نشی هرچی کامنت هست را اصلا نشون ندی. چه برسه به اینکه بخوای بگی قابل انتشار نیست.
این چه حرفی بی معنی است ، زمان گرانی بنزین هم میلیونها نفر در اعتراض به گرانی ها آمدنند توی خیابان و گفتنند اغتشاش گر !!!!!!!
وقتی طرف جمعیت قطره ای رو در برابر دریا ، رفراندوم میبینه چی باید بهش گفت
حق تجمع قانونی رو به ما هم بدین تا بهبهتون نشون بدیم راهپیمایی یعنی چی!
من که روزنامه کیهان را خیلی دوست دارم چون صفحه آن بزرگ هست مرتب کیلویی میخرم برا شیشه پاک کردن و الگوی خیاطی!!!
تکلیف رو روشن کنید . بالاخره مردم قدرت تحلیل و حق رفراندوم دارن یا ندارن . حداقل باحرف هاتون رو با خودتون هماهنگ کنید .
ایران 85 میلیونه چند نفر شرکت می کنند
ماقبول داریم اشکال نداره همونایی که توراهپیمایی شرکت میکنن
ولی بزارین منتقدین هم بیان یه تجمع سکوت برگزار بکنند اونوقت حسین اقای شریعتموداری قضاوت بکن
یه گروه ازمردم ایران در جهت باد حرکت می کنند
رفراندوم شما پولیه ولی رفراندوم آزاد بدون پوله
و لطفا از طرف 70 میلیون نفر که تو خونه هستند حرف نزنید
اولا نگویید کجای دنیا که خیلی پاسخ دارد
دوم اینکه نگویید «همه مسایل» تا موضوع را منتفی کنید
چهار موضوع اساسای فعلا مطرح است برای رفراندوم که ایران را پاره پاره کرده است
پنج کیلومتر آدم در خیابان عرض چهل متر اگر هر نفر یک متر جابگیرد می شود دویست هزار نفر
بله رفراندوم در سال ۵۸ خوب بود و مردم هم قدرت تحلیل داشتند و یا برای فلسطین خوب است هر دقیقه یه حرف
آقای حاج حسین اگه می دانید این دو سوال را جواب بدهید: یکی اینکه اگر راهپیمایی رفراندم است چرا علیرغم راهپیمایی های بسیار بزرگ از جمله در ماه محرم 1357 امام خمینی رفراندم جمهوری اسلامی را برگزار کرد؟ مگر نه اینکه مردم در راهپیمایی هایی بسیار با اکثریت قاطع در آن سال در همه جای ایران برگزار کرده بودند. امام میدانست که هیچ چیزی بدون رای روشن مردم در شرایط شفاف و عادلانه کارایی ندارد.
دوم اینکه رفراندم دو جهت دارد که ممکن است عده ای به موضوع رفراندم رای مثبت و عده ای به آن رای منفی بدهند. تظاهرات فقط رای مثبتی ها را نشان می دهد و زمانی عادلانه می شود که به رای منفی ها هم اجازه راهپیمایی آزاد داده شود. بدون این معنی تظاهرات یکطرفه قطعا رفراندم نخواهد بود.
بجای این تصورات نپذیرفتنی فقط قبول بفرمایید عده خیلی خیلی زیادی مثل شما فکر نمی کنند و آرای آنها را هم در اداره اموری که در سرنوشتشان موثر است نظر بگیرید. اگر این کار را کردید دیگر کسی حرفی از رفراندم هم نمی زند که اینطوری برای اغیار و اجانب کلاهی هم فراهم نمیشود.
آقای کیهان چند تا مطلب ...اولا اگر از میدون آزادی تا میدون امام حسین کیپ تا کیپ آدم بچینیم یعنی روی نرده ها و درختا و گارد ریل ها و پل ها همه ، حتی به 500000 نفر هم نمیرسه میگی نه مساحتش رو حساب کن !!!!! ثانیا تو راه پیمایی کلی غیر ایرانی و سیاه پوست و ..... بودنا اونا هم حق رای داشتن ؟؟؟؟؟؟!!!!!
اگر رفراندوم با راهپیمایی یکی بود در قانون اساسی بجای رفراندوم می نوشتند راه پیمایی
قطعاً و بر اساس قانون اساسی رفراندم با راهپیمایی فرق دارد و هر یک در جای خود قرار دارند
برای حل مشکلات اساسی ما سیستم استخاره داریم دنیا نداره خداروشکر
بنابراين در ترمينولوژي بايد نظر حاج حسين آقا لحاظ بشود و كل دنيا بدونن كه

رفراندوم = آنچه در راهپيمايي ها مي بينيد !

مردم هم قطعاً موقع انتخابات ، به شماها خواهند گفت كه آنچه در راهپيمايي مي بينيد
حاج حسین چرا به کلمه رفراندوم حساسیت داری تظاهرات با رفراندوم فرق داره دلاور
رفراندوم واقعی آمار شرکت کنندگان در انتخابات هست !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل