بازدید 8771
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران:

خطاهای متعددی در فرایند سقوط هواپیمای اوکراینی وجود داشته است/عامل وقوع عامل انسانی بوده که خطای در تشخیص بوده است/جعبه سیاه ما هم تاییدی برای شلیک موشک دوم ندارد

براساس قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، اتهاماتی که به این افراد تفهیم شده به این صورت بوده که اتهام متهم ردیف اول  مباشرت در قتل شبه عمد بوده و حداکثر مجازاتش سه سال حبس است.  اتهام دیگری  برای متهم ردیف اول تحت عنوان لغو دستور در شرایط آماده باش رزمی در نظر گرفتیم؛ لذا فردی که پشت این سامانه موشکی نشسته، قصد تیراندازی داشته ولی قصد کشتن نداشته است.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 18 April 2023

تابناک _ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران گفت: خطاهای متعددی در فرایند سقوط هواپیمای اوکراینی وجود داشته است.

علی افتخاری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد پیچیده و متعدد فنی داشت و لازم بود تحقیقات این پرونده به صورت ویژه در دستورکار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گیرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران ضمن اشاره به این که در این خصوص یکی از بهترین بازپرس ها را مامور رسیدگی کردیم، ادامه داد: از همان ابتدای شروع تحقیقات اکیپی از بهترین ضابطان را تشکیل دادیم. هیئت‌های کارشناسی تشخیص دادیم و اینها می‌طلبید که وقت موسعی داشته باشند و به همین دلیل رسیدگی به این پرونده طول کشید.

وی افزود: همه همکاران قضایی ما در سازمان قضایی نیروهای مسلح تمام تلاش خودشان را در چارچوب قانون و مقررات رسیدگی را بدون هیچ اغماضی انجام داده اند. ما جلسات متعددی تشکیل دادیم؛ ۲۰ جلسه تشکیل شد. ما نسبت به بخش عمده ای از مقصران رسیدگی کردیم اما بخش دیگری برای تکمیل تحقیقات مفتوح است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران ادامه داد: ما یکسری افراد غیر از افراد نظامی مقصر داریم؛ افرادی که مصاحبه های متعدد کردند و ذهن افراد و خانواده ها را مشوش کردند؛ اینها رسیدگی خواهند شد.

افتخاری افزود: خطاهای متعددی در این فرایند سقوط هواپیما وجود داشته است اما در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که شبکه پدافندی آسمان کشور نقصی نداشته است؛ یعنی از نظر سیستماتیک نقصی نبوده است. عامل وقوع عامل انسانی بوده که خطای در تشخیص بوده است.

وی ادامه داد: ما به همه شکات دادنامه را ابلاغ خواهیم کرد. ما افراد متعددی از مقامات و فرماندهان را بر اساس مستندات و شکایات احضار کردیم. قصور آنها توسط مقامات قضایی رسیدگی شده است؛ افراد دخیل همین ۱۰ نفر بودند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران ادامه داد: اگر افرادی منع تعقیب خوردند تقصیری برایشان نبوده است. یک سال و نیم بررسی شده است. درباره رسیدگی به جرم بقیه افراد (غیرنظامی) باید گفت که در مراجع عمومی باید رسیدگی شود و اینها نظامی نیستند.

افتخاری درباره این که چرا دو موشک به سمت هواپیما شلیک شد؟ گفت: بعد از اینکه موشک اول شلیک می شود کاربر می‌بیند که هدف در حالت پیش رونده است و به زعم خودش یک موشک کافی نبوده برای سقوط و دومین موشک را شلیک می‌کند. ما در داده های خودمان به این نتیجه نرسیدیم که موشک دوم اصابت کرده است چون خود این سامانه به محض شلیک اگر اصابت موفقیت آمیز باشد این را در سامانه موشکی اعلام می‌کند. جعبه سیاه ما هم تاییدی برای شلیک موشک دوم ندارد.

وی ادامه داد: کلی‌یر شدن شرایط خاص دارد؛ فضای کشور اگر بخواهد قرمز باشد مراجع مرتبط با این موضوع باید اظهار نظر کنند آن شب به این نتیجه نرسیدند که وضعیت قرمز وجود داشته و باید این کار را انجام دهند. شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور مسئول این کار بوده است؛ ضرروتی نداشته این کار اتفاق بیفتد. اگر این فرد دقت می‌کرد و مسامحه نمی‌کرد این اتفاق نمی افتاد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران درباره این که رادار توانایی تشخیص هواپیمای مسافربری از موشک را نداشته است، اظهار داشت: این رادار فقط و فقط برای کشف و شناسایی بوده است. ما شبیه سازی کردیم؛ در شبیه سازی ما که تمام جزییات در آن بود  دقیقا خودمان و قاضی پرونده دید که امکان اینکه تشخیص داده شود وجود نداشته است و تمیز دادن اینکه که این هواپیما بوده یا موشک  برای کاربر در شب وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه در خصوص رای صادره و  میزان مقصران حادثه، برخی مطرح می کنند بین جرم و مجازات تناسبی وجود ندارد و رای را ضعیف قلمداد می‌کنند گفت: براساس قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، اتهاماتی که به این افراد تفهیم شده به این صورت بوده که اتهام متهم ردیف اول  مباشرت در قتل شبه عمد بوده و حداکثر مجازاتش سه سال حبس است.  اتهام دیگری  برای متهم ردیف اول تحت عنوان لغو دستور در شرایط آماده باش رزمی در نظر گرفتیم؛ لذا فردی که پشت این سامانه موشکی نشسته، قصد تیراندازی داشته ولی قصد کشتن نداشته است.

افتخاری با اشاره به اینکه در برخی رسانه های متخاصم مطرح شده که در  اغتشاشات،  کسانی که اقدام علیه امنیت  کردند یا فردی  را کشتند یا خیابان را بستند چرا مجازاتشان با رای صادره در این پرونده متفاوت است؟ گفت: این فرد ( متهم پرونده اوکراین) با هدف تامین امنیت این اقدام را کرده و  اینکه تشخیص اشتباه داده و مرتکب خطا شده باید مجازات شود ولی هدفش تامین امنیت بوده؛ ولی کسی که داخل خیابان رفت، هدفش برهم زدن امنیت و مجازاتش متفاوت است و نباید این موضوعات با هم مقایسه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۱
برای مبرا کردن مسئولین مخل در موضوع می‌توان هزار جور توجیه آورد .
به نظرم خانواده مسافرین پرواز کار درستی انجام دادند که شکایت خود را از دادگاه پس گرفتند .
چون چنین نتیجه ای قابل پیش بینی بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
نوبت مقصران واقعی هم میرسه
ناشناس
| Canada |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
مقصر مسافرانی بودن که بلیط خریدن اگر از این پرواز استقبال نمیشد هواپیمایی اکراین به ایران نمی آمد و این اتفاق نمی افتاد و آن بنده خدا هم موشک شلیک نمی‌کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
بله واقعا همین‌طوره نوبت مقصران واقعی هم میرسه
آمریکای جنایتکار عامل تهدید منطقه باید منطقه را ترک کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
برو عمو کدوم کشوری حاضر میشه نیروهای نظامی خودش رو برای یه اشتباه محاکمه کنه؟ ایران خیلی هم عالیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
اینها کمترین قصور و گناه را داشتند

و طبق معمول همیشگی مقصران اصلی در امن و امان
ناشناس
| - |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
دوست گرامی شما نه سواد حقوقی دارید نه سررشته ای از حقوق بهتر است درست اظهار نظر کنی چرا که هر گونه اتهام بعنوان تشویش اذهان عمومی در نظر گرفته خواهد شد
جعبه سیاه شما اصلا قابل استناد نیست چون جعبه سیاه اونا جایی دیگه س
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
فیلمش موجوده که برای بار دوم هم زدنش.
متاسفانه مسئولان هیچ درکی از اهمیت این ماجرا ندارند .
حتی در اتهامات منتشر شده هم می توان رد پای تناقض را دید.
یک واحد تور ام یک بصورت آف لاین و بدون اتصال به شبکه راداری کشور دقیقا در مسیرپروازی هواپیماهای فرودگاه امام ،
عدم لغو پروازها و تعطیلی فرودگاه آنهم در زمانی که به گفته خودتان شرایط آماده باشد بوده و امکان داشت با هواپیما و موشک های دشمن مواجه شویم .
و از همه بدتر کتمان سه روزه این ماجرا در صورتی که همان لحظه اول واحد موشکی می دانسته است که موشک شلیک کرده است .
و نیاز به سه روز تحقیق نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
اصلا باورکردنی نیست! چطور ممکنه بری کنار باند فرودگاه مستقر بشی و نتونی هواپیمارو از موشک تشخیص بدی. دلایلشون بچه گانه است و مردم قوبل نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
اکثر ما سربازی رفتیم و دیدیم که برای یک پوکه فشنگ

ساعتها و روزها کل گروهان و گردان را تحت فشار قرار

دادند و چطور دو فروند موشک بسیار مهم و خطرناک و

با ارزش شلیک شده بود و سه روز مسولان در دوربین

تلویزیون زل میزدند و منکر میشدند !!!!!؟؟؟

د
برای‌ چنان‌ شبی‌ که مثلا‌ احتمال‌ حمله‌ دشمن‌ ( امریکا‌ ) میرفت‌ این اقایان‌ فرماندهان‌ vچقدر‌ هوشیار و‌ بیدار‌ بودند‌ که‌ چنین‌ فاجعه‌ ای‌ رخ‌ داده‌ بود‌ ؟!!!
اونشب‌ که هیچکدوم‌ از‌ سران‌ نظامی‌ نباید‌ خواب‌ به چشمشون‌ میامد‌ چطور‌ اوضاع‌ حفاظت از‌ اسمان‌ مملکت‌ را به چند نفر‌ رده‌ پایین‌ سپرده‌ بودند‌ و کی به آنها فرمان‌ میداد‌ ؟!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
مقصر اصلی این قضیه الان نشسته داره ریشاشو رنگ میزنه و به ریش همه ما میخنده. راستی مگه یادتون رفته فرماندهان و سران نظامی همون موقع گفتند ما از آقای ریش قشنگ خواستیم پروازها رو لغو کنه اما ایشون موافقت نکردند.
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
مرد حسابی ریش قشنگ که تدارکاتی هم نبود. ،مگه بنده خدا نگفت تا صبح جمعه نفهمید قرار بنزین گرون بشه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
چرا‌ اینقدر‌ بی انصافید‌ ؟
ریش‌ قشنگ‌ هیچ‌ کاره ای‌ نبود‌ خودتون‌ هم خوب میدونید‌
اونهایی‌ که‌ اینقدر‌ ادعا‌ داشتند‌ و دارند‌ نشون‌ دادند‌ الکی پز‌ میدن
من که فقط وقت کشی دیدم تا زمان برنامه تموم شه.
1 - همیشه و بخصوص در چنین مواقعی باید هماهنگی کامل بین هواپیمائی و پدافند هوائی برقرار باشد و پدافند هوائی زمان و مسیر هواپیمای تیک آف کرده را دقیقاً ببیند.

2 - اپراتور باید این درک داشته باشد که آیا موشک یا هواپیمائی که مسیری از غرب یا شرق تا تهران یا از دریا تا تهران را پیموده چرا با هیچ سامانۀ پدافندی مواجه نشده یا گزارش نشده، پس این احتمال که از تهران به پرواز در آمده زیاد میشود و در شلیک باید وسواس داشته باشد.

3 - سرعت این پرنده مشخص میکرد که موشک نیست، حال اگر هواپیمای آمریکائی بود و ساقط میشد، با آن سیاست دست به کشتار جمهوریخواهان که نمونه اش بلافاصله پس از حادثۀ لاکربی، علیۀ لیبی با آن شدت و بمباران وسیع انجام شد، چه بود، این موضوع لحاظ شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
دیدگاه شما کاملاً درسته، ببخشید اشتباهی منفی دادم، یدونه منفی رو مثبت در نظر بگیرید
عجیبا غریبا! چه تحقیقات گسترده ای :))
تناقض
اینکه می گوید .آن شب مشکلی نشده و مسئولان به این نتیجه نرسیدند که وضعیت قرمز باشد،
خوب این می شود تناقض.
احتمال درگیری هوایی و پرواز موشک ها بر آسمان ایران و مخصوصا تهران بسیار زیاد بود و ترامپ گفته بود ۵۱نقطه ...را می زند و در آن شرایط اجازه پرواز داده می‌شود.

مقصران در دنیا و آخرت مجازات میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
موشک یهو از وسط ایران که ظاهر نمیشه چطور رادارهای پدافندی اونوندیدن وارد کشور شده
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران گفت: خطاهای متعددی در فرایند سقوط هواپیمای اوکراینی وجود داشته است.

اینجا استفاده از واژه سقوط درست نیست.

حقایق و درسهای بسیاری را می‌توان از این رویداد استخراج کرد.

تمام اولویت کشور و بودجه کشور شده تولید موشک. موشکی که قرار بود از کشور دفاع کند ولی هواپیمای مسافربری را زد، آنهم روسی بود!!!

چون در وضعیت آماده‌باش کامل بودیم موشک شلیک کردیم ولی در وضعیت آماده‌باش کامل نه اپراتور آمادگی داشت و نه تنظیمات سامانه موشکی آماده بود!!!

اگر به فرض روزی موشک با کلاهک هسته‌ای داشته باشیم و یک نفر اشتباها شلیک کند، چه می‌شود!!!
اگه بخودش یه زحمت می داد و سرش رو ار توی اتاقش بیرون می آورد می دید که هواپیما ی مسافربریه نه موشک تازه داره از تهران دور میشه نه به سمت تهران میاد
دود از کله آدم بلند میشه: میگه کلی یر کردن لازم نبود اگر این فرد خطا نمیکرد اتفاقی نمی افتاد!!! کسی به این فرد حالی کنه که بستن آسمان به این دلیل انجام میگیره که اگر کسی خطا کرد اتفاقی نیوفته.
مسئله مهم این است که بپذیرم این اقدام به احتمالی خطای انسانی غیر عمد بوده و اپراتو دچار اشتباه شده ضمن اینکه فرض جنگ الکترونیک و عدم امکان تماس بافرماندهی هم وجود داشته و اپراتور شخصا تصمیم میگیرد .
خداوند بهترین قاضی است
تناقض ها رو ببینید : "جعبه سیاه ما هم تاییدی برای شلیک موشک دوم ندارد." یعنی شلیک نشده ؟ خب هم خودتون می گید شلیک شده ، هم فیلمش هست. اگه برخورد نکرده ، خب یه جایی باید به زمین می خورده یا نه ؟ جای دیگه گفتن " تمیز دادن اینکه که این هواپیما بوده یا موشک برای کاربر در شب وجود نداشته است." مگه قرار بوده با چشم ببینه که تو شب و روزش فرق کنه ؟ بابا یه توضیح ساده که سوال بیشتر ایجاد نکنه دیگه !
پس فیلم دوربینهای مدار بسته چی که نشون میده دوبار شلیک انجام شده ؟؟؟
((دقیقا خودمان و قاضی پرونده دید که امکان اینکه تشخیص داده شود وجود نداشته است و تمیز دادن اینکه که این هواپیما بوده یا موشک برای کاربر در شب وجود نداشته است.)) مگه شب روز داره؟ هواپیمای737 حدود 13 برابر موشک کروز هست. تصویر راداریش فرق داره. بعد این سامانه موشکی چرا فقط آن روز در مسیر پروازهای خروجی فرودگاه امام آورده شد؟
نمیدونم بخندم یا گریه کنم قاضی میگه کسی که موشگ شلیک کرده قصد زدن به هدف را داشته ولی قصد کشتن نداشته
اگر بروز اشتباه را بپذیریم ، آنهم در شبی که مسئولان میدانستند خطر نزدیک است و ممکن است امریکا به تلافی موشک باران عین الاسد ، حمله کند ، چنین اشتباهاتی رخ داده است .
سوال من این است که اگر در شبی که انشاا... هیچ وقت نرسد .
نیروی هوایی امریکا به ایران حمله سراسری کند چه چیزی می تواند ما را نجات بدهد ؟
جملات و داشته باشین!

1- ""..ما در داده های خودمان به این نتیجه نرسیدیم که موشک دوم اصابت کرده است چون خود این سامانه به محض شلیک اگر اصابت موفقیت آمیز باشد این را در سامانه موشکی اعلام می‌کند. جعبه سیاه ما هم تاییدی برای شلیک موشک دوم ندارد..."

تو تمام فیلم های موجود، شلیک موشک دوم دیده میشه ولی اونا ندیدن!


2- "ما شبیه سازی کردیم؛ در شبیه سازی ما که تمام جزییات در آن بود دقیقا خودمان و قاضی پرونده دید که امکان اینکه تشخیص داده شود وجود نداشته است و تمیز دادن اینکه که این هواپیما بوده یا موشک برای کاربر در شب وجود نداشته است."

تو بدنه موشک مثل هواپیما از چراغ استفاده میشه؟! تشخیص هواپیما در شب با توجه به روشنایی چراغ های اون توسط یک بز نیز قابل انجام هست.


n...............................
خودتون دارید میگید برای اپراتور امکان تفکیک بین هواپیما و موشک نبوده پس اپراتور باید رو چی دقت میکرده؟ اپراتور مسامحه کرده یا اونی که باید دستور میداده آسمون برای هواپیماهای مسافربری بسته بشه؟ وقتی رو سیستم ها تون امکان تفکیک هواپیما و موشک نبوده چطور پرواز هواپیماهای مسافربری رو ممنوع نکردید؟
به شدت تکذیب میکنم، اصلا هواپیمایی سقوط نکرده و ساقط هم نشده.
متاسفانه چه خوشمون بیاد و چه نیاد، با توجه به‌ دلایل مختلف به نظر نمیرسه که موارد عنوان شده بتونه قانع کننده و حقیقت داشته باشه
فیلم پرتاب موشک دوم هست بازم کتمان می کنید
موشک بدرد سفره خالی مردم نمی خورد
مسئولان محترم قضایی، نه نتیجه احکام شما و نه دلایل ساقط کردن هواپیما به دل مردم نمیشینه،آخر برادر من این چه سیستمی است که قادر نیست هواپیما ی غول پیکر مسافر بری رو در ارتفاع پایین از موشک تشخیص بده ،والله با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است،کدام موشک در شب چندین چراغ روشن دارد ؟؟
مقصر کسی که در روز جنگی اجازه پرواز داده
چرا به سامانه ای که تفاوت موشک و هواپیما را نمی تواند تشخیص دهد در تهران و نزدیک فرودگاه اجازه فعالیت داده اند؟ کدام مسئول این اجازه را داده؟
برادر من ، جعبه سیاه را ول کن ، موشک های سامانه تور را بشمر ، معلوم می شه دو تا شلیک شده یا یکی. اگر راداری نمی تواند ۷۳۷ ۳۰ *۵ متری را از موشک ۵ *۱ متری تشخیص بدهد، یکهو دیدید فردا مرغابی را به جای موشک زد ها ، از ما گفتن
حالا چرا ۳ روز شلیک موشک به هواپیما را پنهان کردید ؟؟؟؟!!!!
تنها خاصیتی که این موشکها با این همه هزینه سیاسی و اقتصادی تا امروز برای ما داشتن از دست دادن این هموطنان بوده!
کاش ایران هم بتونه یه نسخه AutoGPT بومی درست کنه. چون هوش مصنوعی میتونه همه چیز ما رو دگرگون کنه و بهبود ببخشه. ما همینطور که پیام رسان های ایتا و بله و سروش رو درست کردیم باید یه هوش مصنوعی خفن هم درست کنیم در این راه میتونیم از خور chatGPT هم استفاده کنیم. اگه همه تمرکزمون رو بزاریم رو اینکار حتما پیشرفت زیادی می کنیم
آقای حامد اسماعیلیون تا حالا من که ندیدم از ترامپ شکایتی داشته باشه در حالیکه این درگیری رو ترامپ شروع کرد. دلیلش هم اینه که اگر این کار رو بکنه غربیها دیگه بهش محل نمیذارن! شاید هم مساله اش فقط عدالت نیست بیشتر دشمنی با حکومت ایرانه. در این جریان غربیها دست پیش رو گرفتن که پس نیفتن وگرنه مقصر اول ترامپه.
تقصیر آمریکایی هاست ..اگه اونا ما رو تحریم نمی‌کردند و سیستم راداری که بتونه موشک رو از هواپیما تشخیص بده بما می‌فروختند نمی رفتیم جنس بنجل بخریم و قص آلی هذا
حالا شاید مسافرا نمردن فقط بدحال شدن !!!!!!!
مصاحبه ایشان را از تلویزیون مستقیم گوش دادم
متاسفانه بنظر می رسید حقایق را بازگونمی کرد و با حایشه رفتن از جواب تفرع می رفت.
در هر صورت این اتفاق نه برای مردم عادی و نه برای متخصصین امر به هیچ عنوان پذیرفته نیست
که یک هواپیمای مسافربری که از فرودگاه امام پرواز کند و تا شهریار که حدودا" کمتر از 40 کیلومتر مسیر است در هوا حتی با چشم غیر مصلح هم قابل تفکیک با هواپیمای نظامی و موشک است.
احتمالا جعبه زیادی سیاهه
در جریان پرواز ایرباس ایران ایر در خلیج فارس و سرنگونی آن توسط ناو آمریکایی می گفتیم چطور ناو به اون پیشرفته نتوانسته ایرباس را از اف-14 تشخیص بده! حالا 737 را از موشک تشخیص ندادیم!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم