بازدید 3576
۳

هشدار وزارت بهداشت درباره سزارین‌ها در ۰۲/۰۲/۰۲

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به عوارض و خطرات احتمالی تولدهای مناسبتی و تقویمی برای مادر و نوزاد، گفت: انجام تولدهای تقویمی اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی است.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰ 18 April 2023

به گزارش «تابناک»، دکتر سلمان حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اولتیماتوم وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها برای سزارین‌ تقویمی در تاریخ «۰۲/۰۲/۰۲»، گفت: از آنجایی که در سزارین‌های تقویمی، زایمان به صورت غیرطبیعی انجام شده و مساله‌ای است که سلامتی نوزاد و حتی گاهی سلامتی مادر را هم به خطر می‌اندازد و می‌تواند به سلامت مادر و کودک آسیب بزند و از طرفی فرصت کافی برای بلوغ کامل جنین را نمی‌دهد، اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی است. از طرفی هم برای انجام این زایمان‌ها عمدتا سزارین انجام می‌شود که این اقدام هم بر خلاف برنامه‌های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت است و چندین خلاف در این زمینه انجام می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس وزارت بهداشت به صورت مکرر نسبت به این موضوع هشدار داده و بخشنامه‌ای را به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ابلاغ کرده است تا حتما از انجام این اقدام جلوگیری کنند. در نظارت‌ها هم این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مشاهده کنیم که مرکزی در تاریخ خاصی خارج از حد نرمال زایمان به صورت سزارین انجام داده، حتما تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، حتما در درجه اعتباربخشی این مراکز تجدید نظر شده و کاهش درجه اعتباربخشی خواهند داشت. معمولا یک درجه از درجه اعتباربخشی مراکز متخلف کم می‌شود که با توجه به دخل و خرج میلیاردی بیمارستان‌ها، همین کاهش یک درجه‌ای ممکن است در ماه یا سال، ضرر چند میلیاردی را برای یک مرکز بسته به میزان دخل و خرجی که دارد، به دنبال داشته باشد.  

حیدری با بیان اینکه وزارت بهداشت نظارت بر موضوع تولدهای تقویمی را به صورت جدی پیگیری می‌کند، گفت: بعد از گذشتن تاریخ تقویمی خاصی که پیش می‌آید، مانند ۱۴۰۲/۰۲/۰۲، حتما به صورت اعلام نشده از مراکز درمانی مختلف نظارت به عمل می‌آوریم تا بتوانیم اعمال قانون لازم را انجام دهیم. در عین حال برخورد با پزشکان خاطی در حیطه نظام پزشکی تعریف شده، معمولا ما پزشکان متخلف در این زمینه را هم به سازمان نظام پزشکی ارجاع می‌دهیم تا در کمیسیون انتظامی نظام پزشکی، برخورد لازم صورت گیرد.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته نیز به دلیل تخلف تولد تقویمی به چندین مرکز درمانی تذکر دادیم، درباره عوارض احتمالی انجام تولدهای مناسبتی، گفت: باید توجه کرد که مهمترین دستگاه حیاتی یک فرد دستگاه تنفسی‌اش است. برای تکامل و بلوغ کامل دستگاه تنفسی یک نوزاد، جنین باید تا آخرین روزهایی که از نظر علمی در نظر گرفته شده، در رحم مادر باشد تا به بلوغ کامل دستگاه تنفسی برسد. یکی از شایع‌ترین عوارض تولدهای زودهنگام به دلیل انجام زایمان در تاریخی خاص، نارسایی تنفسی است که در این صورت نوزاد بایدبه دستگاه ونتیلاتور وصل شود، اینتوبه شود و ... در عین حال از جهاتی مانند کاهش وزن و ... نیز عوارضی برای نوزاد دارد. در عین حال زمانی که این عوارض رخ می‌دهد، ممکن است احتمال مرگ و میر هم بالا رود.

حیدری تاکید کرد: این اقدام برای خود مادر هم می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. زایمان طبیعی هم به نفع مادر است و هم به نفع نوزاد، اما وقتی به اجبار سزارین انجام می‌دهند، اولا راحتی زایمان‌های بعدی را از بین می‌برد و در عین حال ممکن است به عفونت محل عمل یا عوارض دیگری منجر شود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
آلبرت اینشتین: حماقت بشر بی انتهاست!!!!!
وزارت کشور در اینگونه تاریخها شناسنامه صادر نکند .......
وزارت بهداشت بره نگران گرانی دارو باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار