بازدید 11512

صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی / متهم ردیف اول به ۱۳ سال حبس محکوم شد

رای پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال بررسی‌های همه‌جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه، صادر شد.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶ 16 April 2023

صدور رای پرونده هواپیمای اوکراینی/متهم ردیف اول به ۱۳ سال حبس محکوم شد

پس از واقعه تلخ سقوط پرواز شماره پی اس ۷۵۲ به مقصد اوکراین در حوالی تهران و در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ و در گذشت ۱۷۶ تن از سرنشینان این هواپیما، رسیدگی قضایی همه جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضائی نیرو‌های مسلح ایران آغاز شد؛ بررسی این پرونده، یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده ترین فرآیند‌های قضایی چند سال اخیر کشور بوده است.

از آغاز وقوع حادثه، دادسرای نظامی بررسی‌های دقیق و همه جانبه را در چندین مرحله آغاز کرد و سرانجام، این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد.

پس از تشکیل دو جلسه از دادگاه، اولیای دم و وکلای آن‌ها نسبت به برخی محتویات پرونده و کیفرخواست صادره، ایراداتی را مطرح کردند که رئیس دادگاه در جهت حفظ حقوق اولیای دم، پرونده را با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده کرد.

سپس این پرونده مهم به گروه کارشناسان جدید ارجاع شد و آن‌ها نیز بعد از بررسی‌های دقیق، نظر نهایی خود را اعلام کردند و دور جدید جلسات دادگاه دوباره آغاز شد که در قالب ۱۸ جلسه (زمان تقریبی هر جلسه به طور متوسط ۵ ساعت بوده است) به طول انجامید.

سرانجام پس از برگزاری در مجموع ۲۰ جلسه دادگاه که در آن در مجموع ۱۱۷ شاکی شکایت خود را ثبت نموده، ۵۵ شاکی در جلسات دادگاه صحبت کردند و قرائت لایحه داشتند و ۲۰ وکیل نیز به وکالت از شاکیان شکایت و ادله مربوطه را بیان کردند. شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصل انجام شده در دادسرا و دادگاه، اظهارات و گزارش‌های ضابطان نظامی و دادگستری، گزارش‌های پزشکی قانونی، نظریات علمی و تخصصی هیات‌های کارشناسی، تحقیقات بین المللی، اظهارات مطلعین و کارشناسان و شاکیان و دفاعیات متهمان اقدام به صدور رأی کرد.

در دادنامه صادره متهم ردیف اول به عنوان فرمانده سامانه‌ی دفاعی تور ام یک، به تصور اینکه ویژگی‌های هدف شبیه به موشک کروز بوده، بر خلاف دستور پست فرماندهی و بدون اخذ مجوز و مغایر با دستورالعمل‌های مربوطه، اقدام به شلیک دو فروند موشک به سمت هواپیمای اوکراینی پرواز پی اس ۷۵۲ کرده است.

در شرح اتهامات متهم ردیف اول آمده است: براساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است و بر اساس اظهارات مسئول میز پست فرماندهی، طی پیام هشداری به تمام مواضع پدافندی اعلام شده بود که هیچکس حق ندارد بدون هماهنگی فرماندهی اقدامی بکند.

همچنین وضعیت آماده‌باش ۳ اعلام شده لزوما به معنی وضعیت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش به اختیار بودن یا مجاز بودن شلیک در آن شرایط قابل پذیرش باشد.

بنا بر اعلام ستاد کل نیرو‌های مسلح، فرمانده سامانه درصورت قطع لحظه‌ای ارتباط نیز برابر دستورالعمل قطع ارتباط باید در وضعیت انتظار و آتش قطع، قرار می‌گرفته است.

جابه‌جایی مداوم سامانه در طول شب، بدون انجام هماهنگی لازم با پست فرماندهی، اشراف ناکافی به مفاد دستورالعمل‌های پدافندی مربوطه، عدم تنظیم ناوبری یا شمال‌یابی سامانه بعد از جابجایی و خاموشی سامانه، اعلام آمادگی عملیاتی سامانه بدون تامین لایه‌های ارتباطی پایدار، ضعف و عدم تلاش موثر برای برقراری ارتباط با پست فرماندهی به منظور شناسایی هدف کشف شده قبل از شلیک اول و دوم، توجیه ننمودن کارکنان عملیاتی سامانه به محیط پیرامونی و کریدور‌های هوایی، از دیگر اشتباهاتی است که درخصوص متهم ردیف اول این پرونده ذکر شده است.

دادگاه با توجه به اینکه رفتار متهم ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف کشف شده بوده و با اعتقاد به متخاصم و نزدیک‌شونده بودن هدف، به سوی آن شلیک نموده و قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را نداشته، اتهامات انتسابی به متهم ردیف اول را وارد دانسته و بزهکاری وی را احراز کرده است.

براساس رای صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است این متهم به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است.

براساس رأی صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم همچنین به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم شده است. امانه دفاعی تور ام یک) ۱۳ سال حبس تعزیری است که اشد مجازات (۱۰ سال حبس) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

متهم ردیف اول علاوه بر حبس به پرداخت دیه در حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته‌اند نیز محکوم و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

همچنین دادگاه بنا بر بر اتهامات مندرج در دادنامه و اشتباهات و قصور رقم خورده از سوی سایر متهمان این پرونده؛

متهمان ردیف دوم و سوم (پرسنل سامانه دفاعی تور ام یک) را به یک سال حبس

متهم ردیف چهارم (مسئول میز سامانه‌های دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس

متهم ردیف پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس

متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) را به ۲ سال حبس

متهم ردیف هفتم پرونده (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به ۲ سال حبس

متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به تحمل یک سال و نیم حبس

متهم ردیف نهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) را به تحمل یک سال حبس

و متهم ردیف دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا و فضای سپاه) را به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه در مورد متهمان ردیف دوم تا دهم علاوه بر مجازات‌ تعیینی، مجازات ترمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

براساس این گزارش، با توجه به درخواست برخی شاکیان از دادگاه، دادسرای نظامی مکلف شده است تا تحقیقات در مورد این پرونده را ادامه دهد و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصرین احتمالی دیگر، اقدام قانونی را معمول کند.

رأی صادره در این پرونده بدوی است و طرفین می‌توانند به این رأی اعتراض کنند و ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رأی فرصت برای اعتراض به آن وجود دارد.

براساس این گزارش برای هر جانباخته این حادثه، ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به عنوان پرداخت‌های دل جویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی در نظر گرفته شده است که به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد.

 یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی سال ۱۳۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند.

سی ام آبان سال ۱۴۰۰ نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران برگزار و در این جلسه از دادگاه که ۱۰ متهم از رده‌های مختلف نظامی حضور داشتند، کیفرخواست پرونده توسط نماینده دادستان قرائت شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱۶
این متهم ردیف اول بی ........... اسم نداره ؟یه بسیجی کشته شد 5نفر به اعدام و6نفر به 115سال زندان محکوم شدند آنهم با عکس واسم و............
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
حداقل اسمشان را می گفتند تا دو روز بعد پست و مقام جدیدشان را تبریک می گفتیم
حسین
| Canada |
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
در پاسخ به این که حبس تعزیری چیست باید گفت ، حکم زندانی است که همانند سایر حبس های دیگر از روزی شروع می شود که محکوم علیه به موجب حکم قطعی قابل اجرا ، محبوس و زندانی می گردد که در حبس تعزیری در صورت وجود شرایطی، دادگاه می تواند اجرای حکم را به تعویق بیاندازد و یا مجازات های دیگری را جایگزین حبس کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
شرایط جنگی بوده و به عمد مردمو نکشتن
دارم به این فکر می کنم اگر ما هم در اون شرایط سخت بودیم و مجبور بودیم تصمیم سخت بگیریم چه می کردیم
و اگر یک لحظه ماشه را ما فشار می‌دادیم آیا باید 13 سال از عمرم تلف میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
و چه نخبگانی در هواپیما بودند که هر کدامشان تأثیری مثبت در جامعه داشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
جناب اسدی خود شما هم میدونی که مقایسه کاملا بی‌ربطی داری میکنی
کو عدل کو عدالت . یا علی به تو متوسل می شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
احتمالا قاضی خیال کرده بر اثر اصابت موشک ها به هواپیما ، اون ۱۷۶ نفر سر درد گرفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
از اولیای دم بپرسید اگه با کسانی که به عنوان متهم معرفی شدن و میزان مجازات آنها موافق بودند ما کی باشیم ک حرفی بزنیم یا اعتراصی بکنیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
جناب ناسناس، چقدر حضرت علی رو میشناسی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
الان کدوم ناشناس به کدوم ناشناس داره حرف میزنه .تکلیف خودتون هم مشخص نیست
جه فایده ۴ تا کارمند گرفتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
کارمند کجا بود بابا، کی میدونه کی بوده،
اصلا کسی بوده یا نه...
چرا کسی که از قصدی هواپیما را زده و اینهمه آدم رو کشته برایش فقط حبس بریدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
به عمد نبوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
واقع نمیتوانند سازمانی را که هواپیما را زده مجازات کنند بجاش 4 تا کارمند که دستور گرفتند و هواپیما را زدن مجازات کوچیک کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
پدر سیاست بسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
از قصدی نبوده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
از قصد !!!؟؟؟ میتونی توضیح بدی چرا از قصد ؟
و بعد از سه سال بدلیل رفتار خوب، متهم از زندان آزاد میشود.
آزادشون کنید به کار و زندگیشون برسن ، هدف از این احکام سنگین چیه
ما هم باور کردیم که تقصیر این ۱۰ نفر بوده!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
کی هستی تو اصلا که باور کنی یا نکنی؟
می دانید مشکل کجاست؟ مشکل این هست که دو نفر از مسئولین وزارت بهداشت که دو فرزندان انها در این هواپیما جان خود را از دست دادند به این دادگاه و این ساقط کردن شدیدا انتقاد و مطالبه گری دارند. ولی تمام مدیران و مسئولان و نمایندگان و مقامات دیگر الان در برابر این مسامحه در بستن فضای هوایی کشور سکوت محض کردند. احتمالا این دو پدر و مادر داغدیده هم اگر برای فرزندان حود اتفاق نیافتاده بود الان مانند سایر مسئولان و فعالین سیاسی سکوت محض کرده بودند. درد واقعی کشورهای در حال توسعه همین هست که فقط اگر خدای نکرده بلایی سر حودمان یا عزیزمان نیاید اقدامی برای روشن شدن جریان و مطالبه گری و اجرای عدالت نمی کنیم و فرزند خود را که شرکت حمل و نقل دریایی دارد بدون هر گونه پست سازمانی و با تی شرت برای معرفی و سهولت تجارتش به دیدار رسمی مسئولان کشور همسایه می بریم و کسی هم انتقاد کند می گوییم ایشان دارد با دور زدن تحریمها در خط مقدم مبارزه با دشمن هست..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
نوشتید در حال توسعه شما ایران رو در حال توسعه می‌بینید؟
۱۷۶ نفر انسان بیگاه!۱۴ سال!!احتمالا بعد سه روز ۱۳ ماه ۳۶۳ روز عفو میخوره!!مردم هم که دراز گوش!!حالا خدا کنه متهم ردیف اول انسان باشه و سامانه موشکی نباشه!!چون اصلا اسم و فامیل نداره!
اونم بعد یکی دو سال عفو میخوره آزاد میشه. البته اگه اصلا زندانیش کنن
چقدر جالب .وچه حکم جالبی صادر شده. واقعا اولیای دم حق داشتن ازاینکه شکایت را رها کردن.گاهی وقتا دونفر رابه جرم کشتن یک نفر ویا یکی رابه جرم چاقو کشیدن درخیابان اعدام میکنید ولی دراین مورد هیچگاه اعلام نشد که چه دستورات اتش را صادر کرده و......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
به عمد که نخواسته مردم رو بکشه
شرایط جنگی بوده
در کشورهایی که مسئولین و مقامات در واقع استخدام مردم برای اداره وزارتخانه ها و دولت هستند دارای مزایا و حقوق مکفی بالایی هم هستند چون به همان نسبت حقوق بالا مسئولیت بسیار بالا و طاقت فرسایی هستند. یادم میاد که در حادثه جانگداز اتش سوزی مدرسه ابتدایی شین اباد بخاطر بخاری غیر استاندارد یا معیوب وزبر اموزش و پرورش وقت در برابر در خواست قبول مسولیت و استعفا فرمود مگر من نصاب یا تعمیرکار ان بخاری بودم که باید قبول مسئولیت کنم؟ او هرگز حتی نمیداند وظیفه اصلی یک مدیر در حوزه خود اطمینان از اجرای مقررارت و استانداردهای ایمنی با پایش مداوم هست. نتیجه ان گونه برداشت از مسئولیتها توسط مقامات و مسئولان فجایع متعدد دیگری مانند همین اهمال در اموزش و عملیات در جریان این ساقط کردن فاجعه امیز هواپیما یا دکترین زمستان سخت و.... می باشد و باز عده ای دفاع می کنند و می خواهند بی مسئولیتی خود را با یک حکم ساده بپوشانند. افسوس

..
قابش بگیرید بزنید به دیوار!
واقعا این دادگاه تمام احکام را طبق دین اسلام ناب محمدی و عدل علی و دین اسلام تصمیم گیری شده است و باید همه قبول کنند چون دادکاه دل بخواهی کسی تصمیم نمی گیرد...
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
دل به خواهی تو که بوده
۱۷۶ نفر کشته شدند برای هر نفر چند ماه ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
مگر عمدی بوده ؟ حادثه در شرایط خاص پیش اومده که ممکنه برای هر کشوری اتفاق بیفته ، الان در آمریکا چند ماهه قطار موار شیمیایی از ریل خارج میشه و فاجعه به بار میاره کسی اعدام میشه یا کسی مثل شماها جار و جنجال بی جهت راه میندازه ؟؟؟؟؟
ناشناس
| France |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
جناب خودم
بی جهت ؟؟؟؟؟
خجالت بکش
بیا کدوم کشوری اینکارو میکرد که نیروهای خودشو زندانی کنه؟
اصلا اگه حکمی صادر نمیشد سنگینتر بود!
از کی تا حالا زیدستانی که طبق قانون نظامی از مافوق اطاعت می کنند متهم ردیف اول می شوند؟؟؟!!!!!!!!
این پرونده در آینده به دیوان بین المللی کیفری می رود و آنجا برای متهمین اصلی حکم جلب صادر می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
احسنت
ردیف اول کشته شدن چند صد تا آدم...
۱۳ سال زندان برای کشتن ۱۷۶ نفر؟؟؟ ان هایی که جان ‌این۱۷۶ نفر بی گناه رو گرفتن شب ها خوابشون می بره؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
شما خوبی !!؟؟؟
با نیم نگاهی به خبر بالا چنین برداشت می شود که نوعی بی سروسامانی در سیستم نظامی و ناآموخته بودن نیروهایی که خود به نوعی آتش به اختیار بوده اند؛ بانی این رویداد تلخ بوده اند. جا دارد که چند پرسش اساسی پاسخ داده می شد:
- آیا سامانه به دستور فرماندهان بالادستی در وضعیت آماده باش نبوده است؟ پس چرا مقام های بالادستی مثل سردار حاجی زاده که خود با اضطراب فراوان و برای توجیه این رویداد در حال توجیه و پذیرش مسئولیت این اتفاق بوده است؛ نه از مقامش و نه در جایگاهش تغییری اتفاق نیافتاد و به هیچ عنوان در جایگاه متهم قرار نگرفت و صرفا به مقام های پایین دستی بسنده شد. مگر جز این نمی تواند باشد که این افزاد فقط برای اقناع افکار عمومی محاکمه صوری شده باشند!
- اگر سیستم به روش آتش به اختیار عمل می کند؛ چرا و چگونه امور مهم کشور در دست افرادی می باشد که بدون آموزش واقعی در جایگاه فرماندهی و تصمیم گیری های بسیار بسیار مهم قرار می گیرند؟ این نشانه سامان نیافتگی وضعیت دفاعی کشور نمی تواند باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
دقيقا
عدالت اجرا شد خدارا شکر
اون سه روز تاخیر مجازات نداره؟؟؟
این همه آدم مردن بعد یکسال و دوسال حبس!
خنده دار ترین و غیر باور ترین حادثه قرن در ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
جوک سال
فقط یه شوال پرا ظرف 24 ساعت خیلی سریع بقایای هواپیما را جمع اوری کردید و اینکه چرا در بالاترین سطح مقامات کشوری به مردم دروغ گفتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معنی عدالت متوجه شدم
زخم نکنید
بنده سال ۹۵ به دلیل چندجمله در وبلاگ نویسی شش سال حبس گرفتم ، مقایسه بفرمایید حکم کشتن این همه آدم چقدر عادلانه و منطقی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
اینجا مجازات انهدام سطل آشغال، اعدامه
مجازات انهدام هواپیما با صد و هفتاد و شش تا آدم، چند سال حبس...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
شما ترور فکر میکردی 6 سال هم برای شما کم بوده
الان کشته شدگان شهیدن و میرن بهشت ؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عجب احکام عادلانه ای !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نزدیک به ۱۵۰ نفر کشته شدند و در مجموع برای عاملان ۱۵ سال حبس در نظر گرفته شده که قطعا بعدا عفو شامل حالشان میشود .
# عدالت یخ زده
176 نفر کشته شدند
1 نفر هم حکم قصاص نگرفته
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
میشه بفرمایید چرا قصاص؟ مگر عمدی بوده ؟ اگر عمدی بوده چه دلیل منطقی وجود داره که یک کشور در شرایطی که به دشمن حمله میکنه خودی را مورد هدف قرار بده ؟
پسر میر سلیم ۲ سال زندان و مورد مشابهش ۲۰ سال زندان دادن یه ضرب المثل معروف میگه گیریم پدرت میرسیلیم قاضی شود با مجرم رحمان و رحیم
دشمن چند سال حکم حبس گرفته ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
دمت گرم
الان عدالت اجرا شده ؟؟؟!!!
کلا اگر دادگاه برگزار نمیشد عادلانه تر نبود ؟!
الان عروسی متهمان است
خوشبحال متهمان پرونده
لااقل دشمن رو قصاص و اعدام کنید !
قاضی پرونده خبر داره که ۱۷۶ نفر مُردن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
احتمالا خیال کرده که ۱۷۶ نفر خط و خش برداشتن به علت افتادن در چاله هوایی و هواپیما در سلامت کامل رفته فرودگاه اوکراین
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
نه بابا فكر كنم بهش گفتند اين متهم رديف اول سطل آشغال آتش زده! تازه همينم بهش نگفتند وگرنه حكم اعدام واسش صادر ميكرد!
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
نه فقط تو خبر داری
اولا چرا اسم متهمین را اعلام نمی کنید؟
ثانیا بجز متهم اول ( که حتما حقش اعدام بوده و مورد لطف دادگاه قرار گرفته است) برای بقیه بین یک تا سه سال زندان تعیین شده که عملا از میزان مجازات برخی نویسندگان و هنرمندان کمتر است !
فقط هیچی؟
پس کو عدالت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
ملت سر کارند و دیگر هیچ
من جای خانواده این عزیزان بودم بی خیال اون متهم ردیف اول می شدم.این بابا کلا فرق بین کروز و هواپیما و تفاوت بین اندازه و سرعت این دو رو متوجه نیست.سواد این کار رو نداشته .باید اونی که ایشون رو آموزش داده و فرماندهی که انتخابش کرده رو توبیخ کنن.
من یادمه چند سال پیش یه اف-14 (شهید فصیحی)رو پدافند سپاه اشتباهی زده بود که بعد اون قرارگاه پدافند رفت زیر نظر ارتش.برام جالبه چرا باز سپاه سیستم پدافندی داره.این چندمین مورد از این دست اشتباهات هست متاسفانه
خوب ۱۷۶ نفر بیگناه را به هلاکت رساندند و ۱۳ سال زندان که ۳ سالش گذشته و چون سابقه دار نبوده و یکسال دیگر هم شامل عفو میشوند !!!!!

و با چند درجه تشویقی احتمالا بازنشسته و با خانواده شان به استراحت خواهند پرداخت و هیچی به هیچی و خلاص!!!!!!
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
مثل آمریکایی ها بهش مدال می دادند خوب بود؟ یک راننده کامیون تخلف کنه بزنه به یک اتوبوس اعدامش میکنن؟قتل عمد محسوب میشه؟شما اون لحظه اونجا
بودی؟براتون بازسازی صحنه انجام شده؟قاضی هستی؟پرونده رو برات خوندن؟ یا عالم به غیبی که اینجور با اطمینان نظر کارشناسی میگذاری در ضمن اون دشمن هست که به هلاکت میرسونناز این کلمه میشه حدس زد فارسی رو زیاد مسلط نیستی
متهم ردیف اول کسی هست که آسمون رو پاکسازی نکرد تا پروازی انجام نشه.
متاسفانه این اصلا عادلانه نیست که متهمان اصلی محاکمه نمیشن.

دوم اینکه اپراتور و افسر ارشد کمتر از دو سه دقیقه وقت واسه تصمیم گیری دارن، چطور با مقامات بالاتر هماهنگ کنن، فی الواقع دستورات قبلا داده شده که به پرنده های ناشناس شلیک کنن.
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
موافقم
عجب
فقط ۱۳ سال حبس برای کشتن ۱۷۶ نفر؟ حداقل حبس ابد بهش می دادید و به بقیه هم بالای ۱۰ سال حبس می دادید تا کمی عدالت رعایت بشه
الان حکم طرف صادر شده، فکر کنم میتونید ازش نام ببرید و تصویرش رو در رسانه ی مللللللی نشون بدید.
۱۷۶ انسان رو کشته، درسته کارش به سنگینی درگیری دو خانم بر سر حجاب در اتوبوس نیست ولی بعد از ۳ سال میشه تصویرش رو با نام در تلویزیون پخش کرد.
فرشته عدالت کور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
طيب الله انفاسكم. احسنت. حجاب بسيار مهم تر است
پیچیده ترینُ خوب اومده !!!!!!!!!!!!!!!!!!! . بعد از ۱۰ روز ، منهدم کردن هواپیما رو گردن گرفتن و بعد از ۳ سال حکم مقصرُ دادن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
ده روز نبود. دو روز بود
ناشناس
| Canada |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
دو روز نبود.سه روز توجیه و حاشا بود و مسخره کردن بویینگ و امریکا و غیره
حالا چه عجله ای بود؟
کاملا ناعادلانه است همه شون باید اعدام میشدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
اونیکه بایداعدام بشه اصلا تو این جایگاه نبود
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
چشم...از این به بعد همه پروندها رو بدین ایشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
چرا ؟ واقعا چرا ؟ خودت میدونی یا جوگیر شدی ؟
اطمینان داشته باشید اون دنیا بدجوری شرمنده خانواده های کشته شدگان لین پرواز میشید،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
دقیفاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
چرا آن دنیا مگر در همین دنیا آبرویی دارند اینها تا آخر عمر باید با عذاب وجدان بگذرانند و نهایتا هم در دادگاه دیگری رسیدگی شود
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
یک لحظه خودت رو بگذار جای اون اپراتورهای بنده خدا....فکر میکنی حال خوشی دارند فکر میکنی همین حالا شرمنده نیستن اتفاق خوبی نیافتاده حتی اگر خواهر مادر من هم تو اون هواپیما بودن همین حرف رو میزدم...قتل غیر عمد تاوانش دیه هست هز چند دیه اون بندگان خدا رو به خانواده هاشون بر نمیگردونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
به اون دنيا اعتقاد دارن؟
ناشناس
| Russian Federation |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
آقای ایران یک لحظه خودت را بگذار جای اون
اپرانور و هواپیمایی به اون غول پیکری تو فاصله نهایت هزارمتری که فرد کور مادرزاد حد اقل از روی صدای اون هم تشخیص میداد این همه آدم چطور نتوانستند تشخیص برن
ای کاش خاشقچی یا جرج فلوید توی این هواپیما بودن
قاضی احتمالا خبر نداشته که هواپیما موشک خورده و خیال کرده بر اثر نقص فنی سقوط کرده و متلاشی شده
مجازات قتل چقدر کم شده؟
متهم به آتش زدن سطل اشغال را اعدام ميكنند اما عاملان كشته شدن تقريبا عمدي 176 نفر را 13 سال حبس!؟؟؟؟؟
بابا شوخی نکنید ،
عدالت که مهمترین رکن کاملا نادیده گرفته میشه بعد شما از ظاهر مردم حذف میزنید
اميدوارم در دادگاه عدل الهي تمام عاملين اين فاجعه كه باعث مرگ انسانهاي بي گناه شدند و بررسي كنندگان و حكم دهندگان به سزاي عملشان برسند. خيلي بد است انسان از دستگاه قضايي نااميد شود.
هر چی میخواستم بگم دیگران گفتن! بقیه حرفها رو هم نمیشه زد منتشر نمیشه.
اون اصل کاری که دستور رو صادر کرده، آسمان رو پاکسازی نکرده، دستور آتش به اختیاری داده و ... سر پستش برقراره دیگه... یه سری آدم مجهول الهویه و احتمالا سرباز وظیفه رو محاکمه کردن اونم با احکام خنده دار... لعنتیا 176 نفر پرپر شدن. شب راحت می خوابید؟؟؟
شرم تنها چیزی است که الان احساس میکنم
شاید شوخی اسانه ای هست
کدام کشوری تابحال پس از ساقط کردن هواییمای مسافربری به عمد یا اشتباه مسئولان انرا محاکمه کرده است؟ این اولین بار است که چنین حرکتی انجام میشود۔برخی مدال هم داده اند۔
ساقط کردن یه هواپیما با کلیانسان بی گناه فقط و فقط 13 سال حبس؟؟؟
ضمن احترام به رای قاضی شخصا معنقدم احکام صادر شده برای متهم ردیف اول سنگین میباشد و عدم هماهنگی بین ردهای بالاتر موجب بروز خطا شده و احکام آنان باید سنگین تر باشد .
از یک منظر این احکام با عدالت صادر شده چون هیچکدوم از عوامل اصلی اصلا محاکمه نشدن فقط 4 تا دونه کارمند بدون اسم و مشخصات محاکمه شدن که کاری نکردن و فردا پس فردا هم آزاد میشن .
برای این که بدانیم حکم خوبی صادر شده یا نه اولا یک مقایسه با موارد مشابه در دیگر کشورها بکنید.

بعد خودتان را یک بار جای خانواده شهدای حادثه بگذارید یک بار هم جای خانواده متهمان حادثه بعد معدل بگیرید چه حکمی مناسب بود
از افرادی که یکطرفه قضاوت می کنند چه این طرف چه ان طرف تعجب میکنم واقعا خودشان را جای طرف مقابل بگذارند ببینند باز هم می توانند آن طور قضاوت کنند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی