بازدید 2518

دیدار امیرخان متقی با امیرعبداللهیان در سمرقند

سرپرست وزارت خارجه افغانستان با حسین امیرعبداللهیان در سمرقند و در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان دیدار کرد.
کد خبر: ۱۱۷۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴ 13 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان ظهر امروز (پنجشنبه) ۲۴ فروردین ماه و در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرخان متقی امروز به عنوان مهمان و بنا به دعوت ازبکستان، میزبان این نشست وارد سمرقند شد.

قرار است چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزرای خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان در شهر سمرقند برگزار شود.

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزاری خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود که به جز وزرای خارجه روسیه و چین بقیه وزرا به صورت حضوری در نشست تهران شرکت کردند و اعلام شد که چین میزبانی سومین نشست را برعهده خواهد داشت. وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه ۵ آبان ماه در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است. 

سومین نشست همسایگان افغانستان ۱۰ و ۱۱  فروردین ۱۴۰۱ در تونشی واقع در استان «آن هویی» در شرق چین با حضور وزرای خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و روسیه برگزار شد. روز اول نشست دیدارهای دوجانبه انجام و روز پنجشنبه دو نشست برگزار شد. نشست همسایگان افغانستان به اضافه روسیه و همچنین نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، قطر، اندونزی و هیأتی از طالبان. امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم در نشست دوم حضور یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل