بازدید 11319

افزایش شدید قیمت خودرو با مخالفت دولت مواجه شد

معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به شورای رقابت:اصلاح یکباره قیمت‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 08 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، اصلاح درصدهای افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت که از سوی شورای رقابت تعیین شده است به زودی آغاز می‌شود. از اواخر سال گذشته موضوع اصلاح قیمت خودروهای داخلی در شورای رقابت مطرح شد و بارها درصدهای متعددی از میزان افزایش قیمت خودرو مطرح شد؛ در نهایت شورای رقابت مصوبه میزان افزایش قیمت خودروها را ابلاغ کرد، اعدادی که به اعتقاد معاون اول رئیس جمهور غیرمتعارف است و برخلاف شعار سال جاری آثار تورمی دارد. در این میان کارشناسان و اعضای ناظر در شورای رقابت هم مخالفت‌های خود را با درصدهای افزایش داده شده، رسانه‌ای کردند؛ وزارت صمت نیز اعتقاد دارد که باید بازنگری در درصدهای مصوب شده، صورت گیرد. شورای رقابت همانگونه که در آخرین بیانیه خود آورده تأکید کرده که قیمت‌گذاری انجام شده با در نظر گرفتن شرایط تولیدکننده است لذا این امر نشان می‌دهد که خریدار خودرو مورد توجه قرار نگرفته است. نکته دیگر آنکه تا زمانی که عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد هر گونه افزایش قیمت به ضرر مصرف‌کننده خودرو است چرا که در بازار قیمت‌ها جهشی می‌شود. افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو با هدف نزدیک شدن قیمت‌ها به نرخ بازار گرانی بیشتری را بر بازار خودرو تحمیل می‌کند همانگونه که طی چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم، قیمت اکثر خودروها بیش از 35 میلیون تومان افزایش داشته است.

مسأله دیگر آنکه گفته شده شورای رقابت بیش از آنکه نگاه به قیمت کارخانه‌ای خودرو داشته باشد معیارش نرخ‌های بازار آزاد بوده است. در سال‌های گذشته شورای رقابت به صورت غیرواقع بینانه قیمت‌های خودرو را تعیین می‌کرد و اکنون هم از واقعیت‌های اقتصاد فاصله گرفته و تصور بر این است که با گران شدن یکباره قیمت کارخانه‌ای خودرو، بساط سودجویی و واسطه‌گری برچیده می‌شود اما کارشناسان اعتقاد دارند زمانی می‌توان با سوداگری در بازار خودرو خداحافظی کرد که تولید از تقاضا پیشی بگیرد. لذا قیمت‌هایی که با شیوه شورای رقابت سربه فلک می‌کشد تنها می‌تواند چالش جدید برای دولت سیزدهم ایجاد کند.

  محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. او در این نامه با اشاره به اینکه اصلاح یکباره قیمت‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواست تا در تعامل با وزارت صمت به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت‌گذاری‌ها اقدام شود. به دنبال نامه معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت صمت اعلام کرده که آماده است در اسرع وقت با برگزاری جلسات فوری با شورای رقابت، بر مبنای صیانت توأمان از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودرو و با لحاظ پرهیز از اتخاذ تصمیمات تورم‌زا، فرایند قیمت‌گذاری خودرو به گونه‌ای تعیین شود که هم فاقد اثرگذاری نامطلوب بر بازار باشد، هم تقاضاهای سوداگرانه در بازار را کاهش دهد و به افزایش تولید و عرضه خودرو نیز منتهی شود تا صرفه و صلاح مصرف‌کنندگان واقعی خودرو نیز لحاظ شود. وزارت صمت در اطلاعیه خود یادآور شده طبیعی است افزایش تولید خودرو موجب کاهش تقاضای کاذب و کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد شد. با این حال بار دیگر تأکید می‌شود که حذف کامل تقاضاهای سوداگرانه در بازار خودرو، نیازمند تصویب مالیات بر عایدی سرمایه همراه با ابزارهای قانونی لازم در مجلس است. در این میان اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در خصوص نامه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به شورای رقابت مبنی بر توقف اجرای مصوبه افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی گفت: شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و وظیفه خود را در خصوص تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو انجام داده است حال ممکن دولت نگاه متفاوتی داشته باشد که باید دید استدلال آنها چیست. او افزود: شورای رقابت سقف قیمت‌ها را بر اساس دستورالعمل اعلام کرده اما اجرای آن متوجه چهارچوب‌ها و سیاست‌گذاری وزارت صمت است. 

سخنگوی شورای رقابت با تأکید بر اینکه البته دخالت‌های دستوری در قیمت‌ها نتیجه مثبت نداشته است، گفت: شورای رقابت حامی بخش تولید است و باید منافع تولیدکنندگان را برای افزایش تولید و رونق بازار در نظر گرفت چرا که کاهش عرضه خود عامل تورم‌زا است.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز درباره اینکه موضع‌گیری وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت چیست گفت: قیمت‌های جدید هنوز به وزارت صمت ابلاغ نشده است اما از آنجا که معاون اول رئیس جمهور خواستار متعادل‌سازی قیمت‌ها شده است، دوباره درصدهای افزایش قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه شورای رقابت با وزارت صمت و سازمان حمایت در تعیین قیمت‌ها مشورت کرده است، افزود: وزارت صمت هنوز از درصد افزایش قیمت انواع خودروها اطلاعی ندارد.

بی‌توجهی شورای رقابت به ناظران این شورا

شورای رقابت تصمیم گرفته که قیمت خودرو را به نرخ بازار آزاد نزدیک کند ، مقوله‌ای که می‌تواند به جهت عدم هماهنگی عرضه و تقاضای در مقطع فعلی بحران‌آفرین شود. در این باره با روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر شورای رقابت گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید:
 
ارزیابی شما از نامه معاون اول رئیس جمهور به شورای رقابت چیست؟

من موافق صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور و مخالف افزایش قیمت خودرو هستم، معتقدم که در این مقطع زمانی ضرورت دارد به سمت کاهش هزینه‌های تولید برویم نه اینکه قیمت‌ها را افزایش دهیم. راه اصلاح وضعیت خودرو، افزایش قیمت خودرو نیست. دولت و شورای رقابت باید تدبیری اتخاذ کنند که قیمت تمام شده خودروها کاهش پیدا کند به عنوان مثال مواد اولیه و به ویژه کالاهای پایه به قیمت جهانی در بورس کالا عرضه نشود. بهره‌وری خودروسازان افزایش پیدا نکند؛ اگر خارج از این حوزه‌ها حرکت کنیم، خطا صورت گرفته است. راه‌حل مسائل اقتصادی گران‌سازی نیست و با این اتفاق فقط مشکلات را به آینده موکول می‌کنیم. ضمن اینکه فشار چنین تصمیم‌های مستقیم بر مردم وارد می‌شود.

در گذشته قیمت‌ها با توجه به نرخ تورم اصلاح نمی‌شد ولی اکنون قیمت‌ها فراتر از نرخ تورم دیده شده است. دیدگاه شورای رقابت چیست؟

نگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه قیمت خودرو نباید دستوری تعیین شود؛ اما این مقوله در مورد صنعت خودرو صدق نمی‌کند. چون خودرو اساساً در کشور ما انحصاری است. آقایان شورای رقابت بیانیه دادند که قیمت دستوری، مشکلات صنعت خودرو را حل نمی‌کند. وقتی صنعت خودرو انحصاری و یا شبه دولتی است، قیمت دستوری موضوعیت ندارد و مسأله ما نباید مبحث قیمت دستوری باشد. شاید در یک بازار آزاد صحبت این دوستان درست باشد که البته چنین بازار آزادی در هیچ کجای جهان وجود ندارد. در همه کشورها و حتی لیبرال دولت‌ها تا حدودی در قیمت‌گذاری خودروها نقش دارند. لذا با واژه قیمت‌گذاری دستوری آقایان می‌خواهند نرخ خودرو را آزاد کنند و این امر قابل توجیه نیست.

از نگاه ما قیمت درمانی نسخه بی‌فرجامی است. یعنی مدیریت اقتصادی را نمی‌توان با نرخ‌ها حل و فصل کرد. نرخ درمانی در ایران شکست خورده است. باید به دنبال راه حل‌های سازکاری و ساختاری باشیم. از جمله آن کاهش هزینه‌ها و اصلاح ساختار هزینه‌های خودروسازان  و روابط زنحیره تولید است به عنوان مثال ضرورت دارد خودروساز با فولادساز رابطه بلندمدت تعریف کند.

نظرتان در مورد عملکرد شورای رقابت چیست؟

انتقادهای متعددی صورت گرفت و حتی با موضوع مسدودسازی حساب‌های مردم برای خرید خودرو هم انتقادهای صریحی داشتیم. بارها عنوان کردیم که روش‌های مورد استفاده غلط است. اما آقایان بدون توجه به صحبت‌های خیرخواهانه، کارشناسی و دلسوزانه تصمیم خود را می‌گیرند. در هفته جاری موضوع و نحوه قیمت‌گذاری  خودرو در شورای رقابت در مجلس عنوان می‌شود و از ورود معاون اول به این حوزه دفاع می‌کنم. شعار امسال مهار تورم و رشد تولید است با قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت رشد تورم هم خواهیم داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۶
یعنی افزایش ناگهانی نباشه. کم کم باشه تا مردم نامحسوس له شوند و بمیرند.
لعنت به این همه سوءمدیریت
کشور را نابود کردید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
ماشین نخرند می میرند؟ اتفاقا ماشین بخرند می میرند.ماشین اصلا قضیه مهمی نیست ما خودمون داریم خودمون رو اذیت میکنیم. مردم خیلی طماع و حریص شدند می شناسم افرادی که چندین خودرو در خانواده دارند باز هم نتقاضی هستند. قانع نیستند. وقتی قانع نباشی مدام در عذابی
جنگ زرگری
افزايش 40 درصدي قيمت خودرو بعد از 3 سال افزايش شديد قيمت نامگذاري شده در حاليكه نرخ تورم در اين مدت بيش از 150 درصد افزايش داشته است! مطمئنا ادامه اين روند با عث شكاف بيش از پيش صفهاي خريد و در نتيجه افزايش نرخ بازار قيمت خودرو خواهد شد، موضوعي كه 2 بازنده اصلي خواهد داشت: 1- مصرف كننده حقيقي 2- توليد كننده
راه مهار تورم، سركوب قيمت و تحميل زيان به توليد كننده نيست، اين راه منجر به كاهش توليد و در نتيجه افزايش بيشتر قيمت خودرو خواهد شد.
راه درست اين است كه قيمتها منطقي شده و زمينه براي افزايش توليد توسط توليد كننده فراهم شود تا در اثر افزايش عرضه، قيمتهاي بازار كاهش پيدا كند.
خودت رو ناراحت نکن اونم یک شعار مثل بقیه شعارها بزار این اساتید مدیریت اقتصاد پدر مردم رو دربیارن .مشکلی نیست عادت داریم‌.
حقوق کارگر از تورم پنجاه درصد عقب هست.۳۵ درصد هم برا ماشین بیاد.طوری نیست.شما راحت باش.
پاسخ ها
ایملن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
حالا اومدو خودروساز نرخو برد بالا اونجوری ک دلشون میخاست بعد اگه خلف وعده کردن بازم قطره چکانی تولید کردن چی؟ چضمانتی هست؟ ک تولید رو با تقاضا یکی کنن خودتو الکی خراب نکن یا سهامداری یا پولدار
با سلام خدمت تمامی دست‌اندرکاران حوزه خودرو وهم چنین جناب مخبر معاون محترم دولت .خواهشمندیم هر چه زودتر قیمت نهایی را اعلام بفرمایید شاید افرادی درگیر این قیمت گذاری شدند و خودرو مد نظر خود را باتوجه با نداشتن قیمت ثبت نام نکردند وباری به هر جهت خودروی را انتخاب نموده آمد لذا پس از اعلام قیمت نهایی زمانی یک روزه برای ویرایش خودرو داشته باشید
با تشکر
سیاه بازی جدید از دولت اقای ریسی
نرخ پایین کارخاننه دو ازی برای رانت مقاماته و نه مردم
بازار اول تا آخر قیمت واقعی را پیدا خواهد کرد. اینکه آقای مخبر مخالف است، مانند داستان قیمت روغن و ارز 4200 می شود. به روغن ارز ترجیحی دادند و چند سال مصنوعی پایین نگه داشتند، یک دفعه چند برابرش کردند. ولی بهتر بود این افزایش تدریجی می بود نه یک دفعه. خودرو هم شاید امسال گران نکنید ولی بعد از مدتی مجبورید گران کنید. با دستور قیمت ها کم و زیاد نمی شود.
واردات خودرو را آزاد کنید قیمت پایین می آید.
اول اینکه ما مردم عادی پول نداریم چند تا ماشین بگیریم!! دوم اینکه اگه مالیات بکشن رو ماشین های اضافی. خودشون ضرر می کن و نمی تونن سود های آنچنانی و باد آورده کسب کنن!!! واقعا جنگ زرگر یه
واقعا اگه قرار باشه قیمت کارخانه ای ماشین ها اینقدر بالا باشه قیمت آزاد هم مطمئنا خیلی بالاتر میره.قیمت را کارخانه باید معقولانه بدهد حالا اینکه در بازار آزاد چی میشه بایستی دستگاههای مسئول دخالت کنند و جلو هرج و مرج و افزایش بی رویه قیمت را بگیرند.
آقا قیمته میخوای زیاد کنید فردا هم دو روز مهلت میدین پول واریز کنیم مگهر بریم بانک بزنیم زود تر قیمته اعلام بفرمایید تا ببینیم چه خاکی باید سرمان بریزیم
گل بو د به سبزه نیز اراسته شد اون ادمی که حقوق رو با تورم وقیمت ماشین یکی میکنه اخه ادم عاقل بله شما با ی‌کسال حقوقت بتونی ماشین بگیری نه اینکه ۱۵ سال توصف باشی اونم با همین قیپت
والا انقدر که صنعت خودرو به تورم و اقتصاد و جان و مال مردم لطمه و تخریب وارد کرد غرب و تحریم های امریکا نکرد به هیچ کس هم پاسخگو نیستن چون پشتشون به چین و رانت خودرو خود چینی ها گیر است
به خدا بسه دیگه شما رو نمیدونم اما چقدر باید پس انداز کنیم به جایی نرسیم لعنت به این زندگی
این بازیه به مرگ گرفتن به تب راضی شدنه ،الان مردم به 60 درصد راضی میشن مثل دلار که قبلا 38 بالا بود الان به 50 خیلی راضین
خدا پدر هرکی بیامرزه که جلوی گرونی میگیره آخه پراید همون ۷میلیون زیادشه
یک زمانی گفتند خودرو خارجی وارد نکنید از تولید داخل حمایت کنید مردم بیکار میشن.بعد تا تحریم ها شروع شد اولین نفرها همین خودروسازان پا گذاشتن روی گردن مردم.خیانتی که اینها به مردم کردند را دشمنان ایران نکردند.
بنظرم واردات خودرو رو آزاد کنن هرچی خواستن قیمت خودرو رو افزایش بدن
‌اخه با همین دلار بالای ۵۰ تومان اختلاف قیمت خودرو وارداتی با کشور همسایه سه برابر
نمونه اش هایما ۸ در ایران ۳٫۵ میلیارد تومان ، در عراق کمتر از یک میلیارد تومان
اگر دولت بفکر مردمه و میخاد بازارو اروم کنه
باید خودرو قدیمی اسقات کنه و به مردم ضعیف خودرو اقساطی بده الان که همه چیز قابل ردیابیه خانواده ها چندتا خودرو دارن
خاک برسر ما مردم......خلاص
باسلام خودروها را بافیمت پایین به خارجی ها می فروشند خودمان باید اینجور عذاب بکشیم خودرو صادر نکنند ودرکنارش خودرو وارد بکنند بریزند توبازار ببین قیمتها شکسته می شود یانه منه کارگر باید ماهی چقدر کارکنم وچیزی نخورم تا آخر عمرم تا بتوانم یک ماشین بخرم با این وضعیت خریدن ماشین فقط مال پولدارها است نه قشر ضعیف
شورای رقابت قصد تحریک مردم وتعطیلی صنعت خودروسازی رادارد
سلام خدمت مردم بیچاره و مسولین از خدا بی خبر .چقدر میخواهید این مردم رو اذیت کنید تا دلتون خنک بشه بس نیس آخه این چه زندکی که سر مردم آوردید.همه چیز شده فکر و خیال همه چیز شده آرزو. برای یه ماشن دوزاری این همه اذیت کردن به خدا که ظلمه
با سلام
به نظر من شورای رقابت ومسئولین خودرو سازی بیانات رهبر عزیز و سال مهار تورم را مد نظر قرار دهند تا خیر دنیا و آخرت را برای خود و مردم کشور خواستار شوند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی