بازدید 14286
عباسعلی کدخدایی:

رای دادگاه لاهه درمورد آمریکا که در پی شکایت ایران صورت گرفت، الزام آور است / امیدواریم این رای هرچه زودتر اجرایی شود

اقدامات غیرقانونی آمریکا از سال‌های بسیار قبل هم‌چنان علیه نهادها و مردم ایران ادامه و استمرار داشت و متأسفانه این اقدامات در سال‌هایی توسعه پیدا کرد و اموال شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات ایرانی، مشمول توقیف و ضبط بر اساس قوانین نامشروع آمریکا شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ 31 March 2023

رای دادگاه لاهه علیه آمریکا که در پی شکایت ایران صورت گرفت، الزام آور است/ امیدواریم این رای هرچه سریعتر اجرایی شود

 

تابناک _ عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: رای امروز دادگاه لاهه علیه آمریکا، که در پی شکایت ایران صورت گرفت، الزام آور است.

دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبر ۲۱ سیما درباره رأی امروز دادگاه لاهه در محکومیت آمریکا در پرونده شکایت ایران بیان کرد: اقدامات غیرقانونی آمریکا از سال‌های بسیار قبل هم‌چنان علیه نهادها و مردم ایران ادامه و استمرار داشت و متأسفانه این اقدامات در سال‌هایی توسعه پیدا کرد و اموال شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات ایرانی، مشمول توقیف و ضبط بر اساس قوانین نامشروع آمریکا شد.

وی افزود: از طرفی طبق قوانین نامشروع آمریکا، امکان طرح دعوا در محاکم داخلی آن‌ها وجود نداشت و تنها راه باقی مانده، طرح دعوا در مراجع بین‌المللی بود؛ با تلاش وزارت خارجه، دولت و معاونت حقوقی از سال ۱۳۹۵ اقدامات منسجم حقوقی برای طرح دعوا در دادگاه لاهه آغاز شد.

دکتر کدخدایی گفت: البته آمریکایی‌ها در آغاز مدعی عدم صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری شدند که دیوان در سال ۱۳۹۷ خود را برای ورود به دعوا صالح شناخت و امروز پس از یک‌سال ادامه‌ی جلسات استماع، رأی ماهیتی پرونده صادر شد که به نفع موسسات ایرانی است.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این رأی از جمله آرای روشنی است که اقدامات آمریکا را محکوم کرده و آمریکا به نقض تعهدات بین‌المللی محکوم شده، و این عبارت در ادبیات حقوقی بین‌المللی بسیار صریح است و آمریکا در پی نقض تعهدات بین‌المللی و هم‌چنین نقض بندهای متعدد عهدنامه مودت ۱۹۵۵، برای پرداخت غرامت و جبران خسارت مسئولیت دارد؛ تعیین خسارت و غرامت هم بر عهده دو دولت و طرفین است و اگر به توافق نرسند، خود دیوان می‌تواند بنا به درخواست یکی از طرفین این خسارت و غرامت را تعیین کند.

دکتر کدخدایی درباره سازوکارهای اجرای حکم دادگاه لاهه نیز عنوان کرد: آرای دیوان بین‌المللی دادگستری برای دولت‌ها الزام‌آور است و دولت‌ها مکلف به اجرای آن هستند؛ دولت آمریکا در ابتدای طرح دعوا توسط جمهوری اسلامی ایران، ادعای عدم صلاحیت دیوان را داشت که رد شد و در طول رسیدگی ماهیتی هم ادعاهای مختلفی داشت؛ از جمله اینکه اقداماتش را به ماده ۲۰ عهدنامه مودت استناد می‌کرد که « اقدامات مغایر امنیت ملی آمریکا بوده و آمریکا به این خاطر ضبط و توقیف اموال شرکت‌های ایرانی را انجام داده است» که این استدلال هم رد شد و الان جایی نمانده تا آمریکا اعتراضی در عدم اجرای رأی داشته باشد و امیدواریم در اجرای رأی نیز زودتر به نتیجه برسیم و رأی اجرایی شود.

رای دیوان لاهه چه بود؟

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، رأی «اموال و دارایی‌های ایران» را که هفت سال پیش از سوی ایران علیه آمریکا مطرح شده بود، صادر کردند. ایران در دادخواست خود از دیوان خواسته بود که اعلام نماید، آمریکا با مصادره اموال بانک مرکزی و سایر شرکت‌ها، عهدنامه مودت میان دو طرف را نقض کرده است.
 

در این رای، دیوان رأی داد که آمریکا برخی مفاد عهدنامه مودت را نقض کرده، اما ایران نتوانسته نقض برخی دیگر از مفاد ادعایی را اثبات نماید. 

آمریکا به ادعای نقش ایران در انفجار‌های بیروت در سال ۱۹۸۳ و به‌ دنبال پرونده «پترسون و دیگران علیه ایران» رأی به مصادره نزدیک به ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران و سایر شرکت‌های ایرانی داد. این موضوع باعث شد تا ایران به خواسته بازپس گیری این دارایی‌ها علیه آمریکا طرح در دیوان دعوا کند.
 

دیوان در رأی روز گذشته خود در پاراگرف‌های ۳۴ تا ۵۴ رای خود اعلام می‌کند، از آنجا که بانک مرکزی ایران را نمی‌تواند شرکت تلقی کند، چون عهدنامه مودت، تنها ناظر بر شرکت‌هاست، پس در نتیجه، صلاحیتی برای ورود به مصادره اموال بانک مرکزی ندارد.
 

دیوان در این رای می‌گوید، چون ایران نتوانسته است ماهیت کافی برای فعالیت‌های تجاری بانک مرکزی را اثبات کند در نتیجه، نمی‌تواند آن را یک شرکت تجاری تلقی نماید. نکته جالب آنکه دیوان در رأی خود می‌گوید، چون ایران تصور می‌کرده است که معیار «شرکت‌ بودن» ربطی به ماهیت فعالیت‌ها ندارد، در نتیجه تلاشی هم برای اثبات تجاری بودن فعالیت‌های بانک مرکزی نداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
دادگاه لا هه گفته صلاحیت اظهار نظر ندارد رسانه ملی و حقوقدانان حکومتی می گویند آمریکا را محکوم کرده این تناقض ناشی از چیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
ناشی از اینکه مسوولان ما تصور دیگری از دنیا دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
از بیان تو معلومه دنبال چی هستی
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
دقیقا
دادگاه لاهه گفته در صلاحیتش نیست
در ثانی فرض کنید بخواهد اجرا شود کدام نهاد الزام آور میکند ان را؟؟؟؟
شورای امنیت
یعنی این حکم برمیگردد زیر دست خود آمریکا در شورای امنیت!!!جالبه؟

ان وقت آمریکا عضو دایم شورای امنیت می اید اجازه تصویب ان را میدهد؟؟؟؟؟یا ان را وتو میکند؟؟؟؟؟؟

اظهارات این عضو شورای نگهبان تعجب آور است
علی
| United States of America |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
ببم جان
به مغزت زیاد فشار نیار، چشمهاتو باز کن و خوب بخون. نوشته آمریکا گفته دادگاه لاهه صلاحیت نداره. اگه دادگاه لاهه خودش بگه خودش صلاحیت نداره اصلأ ورود نمی‌کنه، ولی نه فقط ورود کرده بلکه رأی هم صادر کرده. حدث میزنم عینک تو تیرانا گرونه و خواهر مریم پول این قرطی بازی ها رو نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
دوست عزیز واقعیت تلخی را گفتم تا شما و مانند شما تعقل
کنید در ضمن حدس زدن درست است نه حدث
تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
امریکا و شرکا نابود باید گردند تمام
دادگاه که یه چیز دیگه گفت !!!!
قاضی دادگاه لاهه گفته که این دادگاه صلاحیت بررسی پرونده را ندارد، شما می گید الزام آوره!
قوانین دادگاه لاهه هیچ ضمانت اجرایی ندارد جناب حقوقدان !
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
هیات امریکایی از این حکم استقبال کرده
هیات ایرانی از این حکم استقبال کرده

پیدا کنید پرتغال فروش را
رای بدن این تحریم های ضد بشری رو بردارن واجب تره تا اموال اصلاح طلب هارو آزاد کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
آلبانی نشین های بیشعور چه منفی میدن به لغو تحریم های مردم ایران. مردم واقعی ایران بشناسید اینا کیا هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
مگه تحریم ها نعممت نبودند؟؟؟
حالا که این دادگاه اینقدر برای نظام ارزش و اعتبار دارد باید منتظر بمانیم تا ببینیم نظر این دادگاه در مورد پروند ساقط کردن هواپیمای اوکراینی چیست؟!
"عهدنامه مودت میان دو طرف را نقض کرده است."
واقعا حنده داره ...40 ساله مرگ بر امریکا گفتن از دهنمون نیفتاده اونوقت با چه رویی رفتید بر اساس عهد نامه 60 سال پیش شکایت کردید ؟! عهدنامه مودت ؟ دوستی ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
طنز تلخ تاریخ
ما عهدنامه مودت با آمریکا داشته ایم
علی
| United States of America |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
مرگ بر آمریکا گفتن جنایته یا تسلیحات شیمیایی در اختیار صدام گذاشتن؟ همه هم میدونن حمله آمریکا به عراق برای از بین بردن مدرک جرم و شهود در دادگاه احتمالی برای رسیدگی به این جنایت بوده.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
جواب ۱۶۳۸: نظرت در مورد لعن کردن ال سعود چیست؟؟؟؟
یمن تمام شد؟؟
یک تحلیل نادرست دیگر هم برای ان بنویس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
بیشتر سلاحهای عراق از کشور دوست و برادر روسیه (شوروی)بود شما می دانید سلاحهای متعارفش که ۹۸درصدش صادر شده از کشور مورد نظر بوده و سلاحهای شیمیایی هم بیشترش ساخت آلمان شرقی بوده که آن هم زیر نظر روسیه بوده و بقیه هم ساخته روسیه بوده حالا نمی دانم چرا شما از واقعیت فرار می کنید
الان هر کدام از دولت ها میگن ما در دادگاه لاهه پیروز شدیم. اگر دلار گرون بشه معلومه امریکا راست میگه و اگر ارزون بشه معلومه ایران راست میگه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
دلار که گرون شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
چه ربطی داره؟
خیلی باحالی یجور مثل خبر مرگ دادن بود
بازم دم ظریف گرم که سال 95 اقدام کرده برای پس گرفتن 2میلیارد دلارپول بانک مرکزی و شرکتهای ایرانی
یکی میگه رای دادگاه لاهه ضمانت اجرایی نداره اون یکی میگه پو ل اصلاح طلبارو پس گرفتن از همه با مزه تر این یکی که میگه با چه رویی رفتن برا 2 میلیارد دلار شکایت کردن اینا فکر می کنن سیاست خاله بازیه کلا از مرحله پرتابن
منتظرباشیدالان آزادیم کند
چه دورانی شده دیگه نمیشه چاخان هم تحویل مردم داد
امریکا و شرکا نابود باید گردند تمام
دادگاه گفته من صلاحیت ندارم بروید باهم مذاکره کنید دو سال وقت داده تا بعد تصمیم بگیرند .
خلاصه اگر پولتان را می خواهید باید تفاهم کنید .
آقای کدخدایی! به همین خیال باش
دقت کنید، دیوان گفته چون عهدنامه مودت فقط ناظر بر شرکت‌هاست پس در نتیجه، صلاحیتی برای ورود به مصادره اموال بانک مرکزی ندارد.. منظور این است که آمریکا صلاحیتی برای ورود به مصادره امپال بانک مرکزی نداشته، چون بانک مرکزی شرکت نیست. پس رای به نفع ایران بوده
آیا تاثیری بحالوروز مردم داره برگشت این پولها، اینکه دم یسریا کلفتر بشه، به ما مردم خدازده ربطی نداره ما همچنان گرفتار ی لقمه نونیم
اموال اگرازاد بشودچیزی دستگیر مردم نمیشود،،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها