بازدید 6513

نظر پلیس درباره شنیدن موسیقی موقع رانندگی

سرهنگ زارع به رانندگان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از اثرات نامطلوب صدا در رانندگی های طولانی، تا حد امکان از شنیدن دائم موسیقی خودداری کنند.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ 25 March 2023

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: شنیدن دائم موسیقی وهر گونه صدای بلندی در حین رانندگی، اثرات نامطلوب فیزیولوژیکی بسیاری بر راننده وارد می‌کند.
 
سرهنگ اصغر زارع افزود: ازجمله اثرات نامطلوب صدا در رانندگی، تاثیر آن بر سیستم اعصاب و نیز تحریک ضربان قلب است؛ صدای مداوم‌موسیقی یا هر نوع صدای بلند دیگر می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و تعداد تنفس و مقدار مصرف اکسیژن را در فرد بالا ببرد که این تغییرات اثرات نامطلوبی بر سایر دستگاه‌ها و اندام‌های بدن می‌گذارد.
 
رئیس پلیس راه استان اصفهان، کاهش قدرت تطابق دید به‌دلیل عواملی همچون قرارگرفتن طولانی مدت درمعرض صدای بوق،موسیقی و موتورخودرو را عامل مهمی در افزایش خطر تصادف عنوان کرد و گفت: راننده ای که به‌دلیل عواملی همچون قرارگرفتن طولانی مدت در معرض صدای موسیقی، بخاری یا کولر ماشین، بوق زدن و همچنین صدای موتور خودرو قدرت تطابق چشم خود و تعقیب اشیا را به مقدار قابل توجهی از دست می‌دهد وچشم‌های او عکس العمل کندی نسبت به نور نشان می دهد و هر لحظه در معرض خطر تصادف قرار می‌گیرد.
 
سرهنگ‌ زارع افزود: ضعیف شدن قدرت تطابق دید در رانندگان بین شهری که مجبور به رانندگی بیش از هشت ساعت هستند بیشتر مشاهده می‌شود؛ گاه حالاتی مانند سر گیجه، تهوع و اختلال در راه رفتن ممکن است در چنین راننده ای مشاهده شود که در بیشتر موارد ناشی از قرار گرفتن در معرض صداست.
 
وی استاندارد صدا در کارهایی که نیاز به تمرکز و دقت کافی دارد را بین ۴۵ تا ۵۵ دسی بل عنوان‌کرد و گفت: اگر صدا بیشتر از این مقدار باشد و راننده نیز حدود هشت ساعت با آن در تماس باشد، حالات اشاره شده در وی دیده خواهد شد.
 
سرهنگ زارع به رانندگان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از اثرات نامطلوب صدا در رانندگی های طولانی، تا حد امکان از شنیدن دائم موسیقی خودداری کنند.
 
وی ادامه داد: همچنین شنوایی خود را هر ۶ ماه یا یک سال کنترل کنند و تا حد ممکن با عایق کاری صحیح موتور، تعمیر موتور معیوب که صدای غیر طبیعی دارد، تعمیر بخاری و ‌دیگر بخش‌هایی که موجب افزایش شدت صدا داخل کابین ماشین می شود، از ایجاد صداهای اضافی جلوگیری کنند.
 
رئیس پلیس راه استان اصفهان افزود: اگر راننده در هنگام رانندگی نسبت به صدا حساسیت نشان داد و یا عوارضی مانند کم شدن قدرت تحمل، دلهره، عصبانیت، افزایش ضربان قلب مواجه شدند، از ادامه رانندگی باید خودداری کند و یا برای مدتی به استراحت بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
سلام و تبریک. ممکن است منبع این مطلب را اعلام فرمایند؟
با احترام به پلیس

در این خصوص پزشکان و روانشناسان باید نظر تخصصی و علمی بدهند.....
میخوای یه جریمه هم برای موسیقی گوش دادن وضع کنین یا توو هر خودرو یه مامور بذارین که کسی موسیقی گوش نده. توو این کارا که خوب زرنگین
استاد !!!! نظرتون در مورد شنیدن مداحی و روضه خوانی در ماشین چیه؟!!!!!!!
به نظرک این توصیه ها را یک دکتر گوش باید انجام دهد
چى بگم اخه به اين سرهنگ
الحمداله که همه مرجع فتوا شده اند و پلیس هم باید رساله چاپ کند
سؤال؟

آيا مطالب فوق نظر شخصي مسئول محترم است يا در اين خصوص تحقيقات علمي و دانشگاهي هم انجام شده است و ايشان بر اساس نتايج اين تحقيقات سخن گفته اند؟ اگر چنين است كدام تحقيق علمي؟ مرجع و ماخذ اين مطلب كجاست؟
شنیدن صدای رایو یا موسیقی یا سخنرانی رانند بیشتر تمرکز دارد و از خواب جلو گیری می کند
خواهشا شما بفرمایید ماشین های لگنی تولیدیتان را استاندار سازی کنید . آنها پیشکش. شما ها بلدید کیفیت را فدای کمیت بکنید. فقط به دنبال منافع مالی هر چی تولید میکنید هستید نه منافع جان مردم.
بهتر است سرهنگ زارع و دیگر همکاران او به وظیفه ذاتی سازمانی خود بپردازند و در زمینه های غیر تخصصی وارد نشوند. روان‌شناسان فرانسوی در حدود هفتاد سال پیش ثابت‌ کرده بودند که موسیقی باعث تمرکز حواس در رانندگی است و برای همین دستگاه پخش یکی از وسایل رعایت استاندارد و اجباری تجهیزات داخل همه نوع وسایل نقلیه است. اگر وسیله ای دستگاه پخش نداشته باشد، اجازه عملیاتی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
من هم با نظر شما موافقم اما آالودگی صوتی سیستم صوتی بعضی از خودرو ها آانچنان غیر طبیعی وبلند است که اعصاب رانندگان خودرو های دیگر نیر بهم میریزد تا چه برسد به راننده وسرنشینان.در این خودرو ها راننده کمتر متوجه صداها بیرونی مثل بوق هشدار راننده های دیگر میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار