بازدید 10243

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال جاری

یک کارشناس بازار مسکن گفت: ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کنار بهبود روابط بین‌الملل که نشانه‌های آن اواخر سال گذشته بروز کرد، می‌تواند منجر به تقویت ارزش پول ملی، افزایش اشتغال، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن، رشد صنایع وابسته و بالا رفتن سطح رفاه عمومی شود و تاثیر قابل توجهی در مهار تورم و حتی ریزش قیمت مسکن دارد.
کد خبر: ۱۱۶۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ 23 March 2023

به گزارش «تابناک»، حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تحقق شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» با بهبود شاخص‌های بخش مسکن امکان‌پذیر می‌شود. مسکن به عنوان یک حوزه پیشران که سهم حدود ۳۰ درصد در گردش نقدینگی کشور دارد، اثرگذاری بالایی در اقتصاد و تورم عمومی ایجاد کرده است. اکثر صنایع و تولیدات داخلی و همچنین بخشی از واردات به بخش مسکن وابسته است. بنابراین رونق یا رکود اقتصاد کلان به نوعی به بخش مسکن مربوط می‌شود.

وی افزود: اگر تولید در تمامی سطوح رشد کند می‌توان تورم را مهار کرد. در بخش مسکن نیز همین‌طور است. از طریق افزایش ساخت و ساز، نوسانات بازار ملک قابل کنترل خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که مسکن نقش برجسته‌ای در سبد خانوار دارد، گفت: مسکن برای برخی اقشار و مستاجران بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود. بنابراین واضح است که سر و سامان دادن به وضعیت بازار مسکن تا حد قابل توجهی به کنترل تورم کمک می‌کند. از طرف دیگر وقتی تولید مسکن بالا رود با توجه به فراگیری این بخش به رونق اقتصاد منجر می‌شود، باعث افزایش اشتغال و نهایتا رشد سطح رفاه عمومی خواهد شد.

محتشم تاکید کرد: دولت باید تعادل بین عرضه و تقاضا را در بخش مسکن ایجاد کند. از حدود ۱۰ سال قبل برآوردهایی صورت گرفت و اعلام شد که لازم است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که اگر این اقدام انجام می‌شد تا سال ۱۴۰۴ به نقطه سر به سر می‌رسیدیم، اما طی این سال‌ها تولید یک میلیون مسکن محقق نشد؛ لذا با کسری در این بخش مواجهیم که باید جبران شود.

وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال گفت: این طرح عمدتا در حومه شهرها اجرا می‌شود اما در حال حاضر درون کلان‌شهرها متقاضیان از توانایی کافی برای خرید یا اجاره خانه برخوردار نیستند. دولت باید در این حوزه از توانایی بخش خصوصی برای افزایش تولید و عرضه‌ مسکن در کلان‌شهرها استفاده کند و به تقویت آن بپردازد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: پروژه‌های مسکن مهر هنوز بعد از گذشت حدود ۱۵ سال در بعضی از شهرهای اطراف تهران تکمیل نشده است. طرح اقدام ملی در سال ۱۳۹۸ و نهضت ملی در سال ۱۴۰۰ هم به آن پیوند خورد. با توجه به این‌که پروژه‌های مسکن زمان‌بر هستند انتظار داریم در  نیمه دوم سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شود. این اقدامات می‌تواند اثرات خوبی در بازار مسکن داشته باشد.

محتشم هم‌چنین درباره افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران در سال جاری گفت: این عدد در هزینه تولید محصولات صنایع و کارخانجات اثر می‌گذارد. مولفه‌های دیگری مثل مالیات بر ارزش افزوده که دولت قصد دارد از تولیدکنندگان مواد اولیه اخذ کند به اضافه افزایش خدمات و عوارض شهرداری، نظام مهندسی و سود متعارف سازندگان منجر به تغییر قیمت تمام شده مسکن خواهد شد. اما امیدواری‌هایی هم وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تحولات اخیر سیاست خارجی و بهبود روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد. اگر این توافقات به تقویت ارزش پول ملی بینجامد، ثبات بازار مسکن و حتی ریزش قیمت‌ها دور از دسترس نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
آقای کارشناس الان در دفتر املاک به دنبال خرید خانه تا با رشد قیمت مسکن ارزش ریالش را حفظ کند. خودش هم به این حرفها باور نداره اما چه کنه که مجبوره بزنه
باعث تاسف است که دید اساتید اینست که افزایش چندر غازی حقوق کارگران بر روی قیمت مسکن تاثیر می گذارد.. داداش این افزایش دلاره که روی شیر مرغ و قیمت گوشت شتریکه در بیابان چرا می کند اثر گذاره و چسبندگی قیمت داره برید خودتان را ... فرض کنید...
آقای کارشناس مسکن،باید واقع بینانه نظر کارشناسی داد نه بر اساس رخ دادهای روی کاغذ.
هویج ترشی بادنجان ترشی نخوری یه چیزی میشوی
فقط حرف
وی افزود: اگر !!!!!!!!!!!!!تولید در تمامی سطوح رشد کند می‌توان تورم را مهار کرد. در بخش مسکن نیز همین‌طور است. از طریق افزایش ساخت و ساز، نوسانات بازار ملک قابل کنترل خواهد بود.
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
دوست عزیز
تا وقتی که خانه های خالی بسیار زیادی که در تملک افراد خاصی بمنظور بالابردن قیمت خالی نگه داشته شده مدیریت نشود و وارد چرخه مصرف نشود و تا زمانی که تعریف نرخها توسط افراد و گروههای خاصی ازجمله دلالان املاک و مشاورین املاک و .... انجام میشود هر چقدر هم که ساخت و ساز بشود به آمار همین خانه های خالی اضافه میشود و هیچ مشکلی حل نمیشود
اگر این توافقات به تقویت ارزش پول ملی بینجامد، ثبات بازار مسکن و حتی ریزش قیمت‌ها دور از دسترس نخواهد بود.
در ایران کمبود کارشناس داریم .اینها کارشناسی نمی کنند . با فضای ایران و دنیا آشنانیستندصرفایکسری اظهارنظربدون پشتوانه است .
همین کارشناس یکسال دیگر درمورد همین حرفها نظر بدهد
این جناب هم مثل خیلی ها در دنیای خیالی خودش سیر می کند. یک میلیون مسکن؟؟؟ مگه قراره کسی معجزه کنه.
بهای مسکن کمر مردم را شکسته است
دلار دوبرابر شد، تورم 50% شد. بعد مسکن ارزون بشه؟ نه جانم اون هم کم کم میاد بالا تا به همون به قیمت دلار برسه
با سلام و احترام
من برای حل مشکل مسکن در کشور ۲ شاه کلید اصلی و اساسی به دولتمردان محترم معرفی میکنم (البته اگر دولت محترم عزم و اراده جدی و واقعی برای حل مشکل مسکن داشته باشد)

۱ – مدیریت خانه های خالی .
۲ – مدیریت تعداد و نحوه درآمد بنگاههای مشاورین املاک .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
بله دقیقا
تا وقتی که خانه های خالی بسیار زیادی که در تملک افراد خاصی بمنظور بالابردن قیمت خالی نگه داشته شده مدیریت نشود و وارد چرخه مصرف نشود و تا زمانی که تعریف نرخها توسط افراد و گروههای خاصی ازجمله دلالان املاک و مشاورین املاک و .... انجام میشود هر چقدر هم که ساخت و ساز بشود به آمار همین خانه های خالی اضافه میشود و هیچ مشکلی حل نمیشو
تا وقتی که خانه های خالی بسیار زیادی که در تملک افراد خاصی بمنظور بالا بردن قیمت خالی نگه داشته شده مدیریت نشود و وارد چرخه مصرف نشود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی