بازدید 8327

بیانیه وزارت امور خارجه درباره توافق با عربستان + جزئیات/ بیانیه وزارت خارجه چین درباره توافق تهران ـ ریاض

در بیانیه وزارت امور خارجه، که شنبه شب انتشار یافته، آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام‌های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸ 11 March 2023

بیانیه وزارت امور خارجه درباره توافق با عربستان+متن بیانیه

بین الملل تابناک: وزارت امور خارجه درباره توافق ازسرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه، که شنبه شب انتشار یافته، آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام‌های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود.

وزارت خارجه در این بیانیه افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران، با این تحرک نشان داد، در مسیر تامین منافع ملت ایران و نیز ملت‌های مسلمان، دوست و همسایه منطقه و همچنین به کارگیری ظرفیت های منطقه‌ای برای تحقق و تحکیم صلح و ثبات فراگیر و تأمین منافع مشترک و جمعی دولت‌ها و ملت های منطقه، عزم جدی داشته و گام های موثر و رو به جلو طراحی کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با ابراز اطمینان نسبت به نقش و آثار مثبت این توافق در تأمین منافع مشترک دو ملت ایران و عربستان و دیگر ملت های منطقه، لازم می داند از ابتکار، میزبانی و نقش جمهوری خلق چین در تحقق این توافق و نیز از نقش مؤثر دولت‌های دوست و همسایه، عراق و عمان در این زمینه قدردانی نماید.

روز جمعه ۱۹ اسفند ماه و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ خبری منتشر شد، مبنی بر توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه آینده؛ روابطی که دی ماه ۱۳۹۴ و در پی حمله به سفارت این کشور در تهران و همچنین سرکنسولگری عربستان سعودی در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، یک طرفه از سوی سعودی‌ها قطع شد و بعد از هفت سال قرار است از سر گرفته شود.

پکن: به پیشبرد عادی‌سازی روابط بین تهران و ریاض ادامه می‌دهیم

روز شنبه وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن قصد دارد به پیشبرد عادی سازی روابط میان تهران و ریاض ادامه دهد.

بر اساس بیانیه‌ای که بر روی وبسایت وزارت امور خارجه چین منتشر شده است، برداشته شدن اختلافات بین ایران و عربستان سعودی بر آزاد شدن کشورهای منطقه از مداخله‌های خارجی تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت.

در این بیانیه آمده است: «مقامات چین همچنان به کمک کردن به عادی سازی روابط میان ایران و عربستان سعودی ادامه خواهند داد.»

در بیانیه وزارت امور خارجه چین تاکید شده است: «چین انتظار دارد که عربستان سعودی و ایران گفت‌وگو را تقویت کنند. جمهوری خلق چین آماده فراهم کردن کمک مثبت و سازنده در این زمینه است.»

اتحادیه عرب: توافق عربستان و ایران موجب ثبات در منطقه می‌شود

واکنش های بین‌المللی و منطقه‌ای به توافق عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد، به نحوی که اتحادیه عرب از این توافق استقبال کرد.

شبکه خبری العربیه به نقل از احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب گزارش داد، توافق بین ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، می‌تواند بر ثبات در منطقه تأثیرگذار باشد و به درگیری بین دو کشور پایان دهد.

وی با بیان اینکه درگیری ایران و عربستان، هفت سال به طول انجامیده است، گفت: این توافق، اقدامی است که می‌تواند نشانگر مرحله جدید مثبتی در روابط دوجانبه باشد که احتمالا باعث ثبات در منطقه خواهد شد.

این مقام اتحادیه عرب همچنین از تلاش های چین، عراق و عمان برای حصول این توافق قدردانی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
مذاکرات ایران و عربستان مدتها در عراق و عمان برگزار می شد اما نتیجه نداد و حالا چین وارد شد ممکن است موقت از جنگ و خونریزی در منطقه جلوگیری شود ولی پای استعمار جدید بنام چین در منطقه باز می شود .چین از موضع قدرت ایران و عربستان را وادار کرده است که صلح کنند چرا که مانع منافع چین در منطقه است .
چی دادیم چی گرفتیم دکترین یعنی چه
تا حالا که می‌گفتید عربستان بد هست چی سد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
شما هم که تا دیروز دنبال اینترنشنال بودین چی شد چرا ناراحتین الان
دست شما درد نکنه
حیف زحمت عزیزان اگر سفارت ال سعود باز بشه این دفعه آتشش باید زد ما شهید ندادیم که ال سعود دوباره برگرده از حوثی ها خجالت نمی‌کشد؟
در رابطه با بیانیه وزارت امور خارجه خواستم بگم شخص رییسی چند سال پیش میگفتن ما احتیاج به رابطه با عربستان نداریم و ... حالا شدن با مدیریت احسن ایشون در بر قراری رابطه با کشور دوست و همسایه عربستان ؟راستی برادران دیوار رو معلومه الان کجایند
هر موضوعی که در این مملکت رخ بدهد و شریعتمداری کیهان را راضی کند در نهایت به ضرر ملت ایران هست
به سفارت عربستان وحشیانه حمله می کنید و انتظار دارید که عربستان از شما تشکر هم بکنه؟ یا العجب!
زمانیکه‌ رئیسی دادستان کل کشور بودند‌ و روابط‌ ایران و عربستان‌ بوسیله تندروهای مغرض داخلی و با حمله به سفارتخانه این کشور‌ تیره شد سخنان ایشان بعنوان دادستان کل کشور‌ واقعا جای تامل دارد‌ و چقدر با آنچه امروز در محتوای این خبر امده‌ متفاوت است‌ !!!!
انچه‌ انروز‌ خط قرمز‌ دولت وقت بود امروز‌ افتخاری برای رئیسی است‌ . ولی خوب آنهایی که از این تیرگی روابط‌ سوختند و ضرر کردن‌ هرگز نه عمرشان تجدید میشه نه ضررشون‌ جبران‌ میشه‌ !!!! ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌
بارک اله چین توزورت خوب میرسه که ماراسرمیز مذاکره باعربستان بیاری فقط ترا بجدت قسم جیبمون راآخرسرخالی نکن وهرچه داریم نبرچون ازتومعرفت بعیده چون که کسی ندیده هرچندهرکه ازراه میرسه میخواهدکلاهمون رابردارد تویکی هم روش !
یه تناقض دردناکی وجود داره . دو قطب شیعه و سنی جهان اسلام رو کسی آشتی میده با هم که نه تنها مسلمان نیست ، بلکه خداباور هم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
واقعا خیال میکنید اون دو تای دیگه خدا باور هستند؟
ظاهرا چین بعد از سفر رئیس جمهور این کشور به عربستان،ایران رو به قطع روابط اقتصادی و عدم حمایت از ایران با وتوهاش تهدید کرده و ایران رو به زور قانع به مذاکره و پذیرش شرایط عربستان کرده.چینی ها از تهدیداتی که ایران برای منافع اقتصادی این کشور در خلیج فارس ایجاد میکنه راضی نیستن.
دوستانی که مدام تهدید به جنگ و بستن خلیج فارس میکنن به این میگن عزت که ایران تسلیم خواسته های چین و روسیه شده کلا؟
بنده مخالف روابط عادی با عربستان نیستم،ولی فقط کاشکی نذاشته بودن کار به جایی بکشه چین با زور و تهدید ایران رو راضی کنه.سیاست خارجی بسیار کند و ضد منافع ملی داریم.
از اول انقلاب ما گرفتار تندروی های وحشتناکی بودیم که ضررهای زیادی برای کشور داشت. خصوصا حمله به سفارتخانه ها!!! از آمریکا گرفته تا عربستان و آذربایجان!!! بابا کمی تعامل با دنیا را بعد از ۴۴ سال یاد بگیرید... الآن ۱۴۰۰ سال قبل نیست که با شمشیر و قلدری به جان کشورهای دیگر بیفتیم!! الآن موقع تعامل و تنش زدایی و پیشرفت اقتصادی و سیاسی در سایه آرامش است
تا دیروز میگفتید مرگ بر آل سعود حالا کاسه گدایی دست گرفتید؟!!!!!
احیای توافقنامه 25سال پیش خاتمی با عربستان
اصولگراها هم دارند راه میافتند! شعارهای الکی جواب نداد
بزودی به دنبال احیای برجام با دکترین ظریف می روند
بنظر من عاملین حمله ۷سال قبل به سفارت عربستان باید جواب پس دهند و محاکمه شوند
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام‌های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود.
یعنی جمهوری اسلامی حاضر شده بره زیر بلیط چین ولی معترضین داخلی رو به رسمیت نشناسه و به حرف شون گوش نده
البته رابطه دو طرفه با همسایه ها خیلی خوبه اما نه اینکه 7 سال لجبازی کنی بعدش چین گوشت رو بکشه تو رو وادار کنه سازش کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
چی شد تا دیروز که بن سلمان دوست و رفیق شفیقتنون بود الان شاکی شدید که چرا توافق کردن
این توافق نیست تحمیل چین است عربستان با قرار داد های بزرگ پای چین را بیش از گذشته به منطقه باز کرد و آنها اجازه نخواهند داد منافعشان بخطر بیفتد .
یک عده هم هستند فقط غر می زنند توافق بشه غر میزنن نشه غر میزنن دلار گرون شه غر میزنن بیاد پایین باز شاکین ملت غرغرو و همیشه شاکی داریم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
شما به دل نگیرید برادر، مردمانی بدبخت هستن که فریب شبکه های معاند رو خوردن رفتن از دولت دلار خریدن 60 تومن، الان باید به دولت بفروشن 40 تومن
دم چین گرم سیاستمدار واقعی اینا هستن نه امریکا که روسیه و اکراین و انداخته به جون هم!! سیاستمدار واقعی منافعش و از کم هزینه تربن راه دنبال می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ببخشید ٬ جسارتا کمی تا قسمتی پرت تشریف ندارید؟
هیچی بابا چین گفت من در عربستان سرمایه گذاری کردم امنیت باید داشته باشد هیچ کدومتون شلوغ نکنید بچه های خوبی باشید باهم دوست باشید وگرنه بد می‌شود به همین سادگی به همین خوشمزگی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار