بازدید 3845
۳

مشاهده ۱۸ قلاده یوزپلنگ آسیایی طی سال ۱۴۰۱

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره تعداد یوزهای مشاهده شده در سال ۱۴۰۱ گفت: در طول امسال شش فرد یوز ماده با ۱۰ توله و دو فرد یوز نر ثبت کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵ 11 March 2023

به گزارش «تابناک»، غلامرضا ابدالی در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت یوزهای مشاهده شده در منطقه حفاظت شده توران اظهار کرد: در طول امسال شش فرد یوز ماده با ۱۰ توله و دو فرد یوز نر ثبت کرده‌ایم.

وی درباره جنسیت توله‌ یوزها افزود: جنسیت توله‌ها مشخص نیست چراکه از فاصله دور رصد شده‌اند. نسبت به سال‌های گذشته آمارهای بهتر و خوبی درباره مشاهده یوزهای جدید داشته‌ایم.

آخرین وضعیت «توران» و «آذر»

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره آخرین وضعیت «توران» و «آذر» نیز  اظهار کرد: اکنون این دو توله یوز ماده در پارک ملی توران حضور دارند و حالشان خوب است.

وی با اشاره به تفاوت وضعیت «توران» و «آذر» نسبت با «پیروز» توضیح داد: زمانی که این دو توله یوز ماده تحویل سازمان حفاظت محیط زیست داده شدند حدودا دو هفته کنار یوز مادر بودند و از شیر او تغذیه کرده بودند. بدین جهت نسبت به «پیروز» که شیر مادر را نخورده بود بنیه قوی‌تری دارند. این دو توله نسبت به سن مشابه پیروز سرحال‌تر هستند و مشکلات «پیروز» مانند مسائل گوارشی را ندارند.

ابدالی درباره وضعیت تغذیه این دو توله اظهارکرد: اکنون هر دو توله گوشتخوار هستند البته درکنار آن از مکمل‌ها نیز تغذیه می‌کنند.

«ایران» باردار می‌شود؟

وی درباره وضعیت بارداری ایران تصریح کرد: وضعیت ایران هم خوب است اما فعلا سونوگرافی بارداری برای او انجام نشده است.

همکاری وزارت راه و شهرسازی با سازمان حفاظت محیط زیست

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره آخرین رایزنی‌های سازمان با وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: وزارت راه کاملا با ما همراه است که امیدواریم اقدامات مشترکی را که برای ایمن سازی جاده‌ها انجام می‌دهیم‌ به نتیجه رسد.

وی درباره این اقدامات مشترک توضیح داد: فنس‌کشی بخشی از جاده‌ها و نصب تابلوهای هشداردهنده از برنامه‌های ما است همچنین تامین روشنایی حاشیه جاده از دیگر برنامه‌ها است چراکه با روشن بودن محل گذر یوز هم یوزپلنگ‌ها متوجه خطر و هم رانندگان متوجه حضور یوزها شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اضافه کرد: پیامک‌هایی نیز با محتوای «به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی نزدیک می‌شوید. آرام و با احتیاط رانندگی کنید» هنگام عبور رانندگان از مسیرهای حضور یوز ارسال می‌شود.

ابدالی در پایان درباره اقدامات انجام شده گفت: بخشی از جاده‌ها قبلا فنس‌کشی و تابلوها نیز کار گذاشته شده بودند. برای  سایر قسمت‌ها هم درحال انجام اقدامات لازم هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
80 میلیونی ایرانی آیا توان محافظت از فقط 18 یوز ایرانی را دارند ؟؟ ضمنا این یوزها سمبل حیات وحش ایران هستند . پس با جان و دل مراقب شون باشم
تو رو جون جدتون ولشون کنید
قول میدن منقرض نشن
فقط شما بی خیالشون بشید همین
خدا خیرشون بده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل