بازدید 2284

تظاهرات معترضان در بورکینافاسو علیه فرانسه

صدها نفر در اواگادوگو پایتخت کشور بورکینافاسو امروز در تظاهراتی یکصدا فریاد زدند: «مرگ بر فرانسه» و «زنده باد همکاری آفریقا و روسیه».
کد خبر: ۱۱۶۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴ 07 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تعداد زیادی از مردم بورکینافاسو امروز دوشنبه با برگزاری تظاهراتی اعتراض آمیز در شهر «اواگادوگو» پایتخت این کشور یکصدا علیه نیروهای فرانسوی حاضر در کشورشان فریاد زدند: خاک ما را ترک کنید.

به گزارش اسپوتنیک، صدها نفر در اواگادوگو تجمع کردند تا حمایت خود را از تصمیم دولت برای محکوم کردن توافقنامه کمک نظامی با فرانسه را ابراز کنند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، پرچم های بورکینافاسو، روسیه و کشور مالی را در دست داشته و پوسترهایی با مضامین «مرگ بر فرانسه»، «زنده باد همکاری آفریقا و روسیه» در دست داشتند.

تظاهرکنندگان به سمت اردوگاه «کامبوینزه» (Kamboinsé) که در آن یک پایگاه نظامی فرانسوی وجود داشت، حرکت کردند.

معترضان از حضور نظامیان فرانسه در کشورشان پس از پایان مهلت مقرر انتقاد کردند. آن‌ها خواستار خروج بقیه نظامیان فرانسوی حداکثر تا ۲۸ ماه مارس شدند.

فرانسه پیشتر یک اطلاعیه رسمی دریافت کرده بود مبنی بر اینکه باید نیروهای خود را از بورکینافاسو خارج کند.

بر اساس این اطلاعیه، نظامیان فرانسوی می بایست ظرف مدت یک ماه از بورکینافاسو خارج می شدند.

در ماه های پیش هم بورکینافاسو خروج نظامیان فرانسوی از این کشور را خواستار شده بود.

تلویزیون رسمی بورکینافاسو (آر تی بی) گزارش داده بود که دولت این کشور در تاریخ ۱۸ ژانویه جاری توافقنامه نظامی سال ۲۰۱۸ را که اجازه حضور نظامیان فرانسوی در بورکینافاسو را می داد، لغو کرده است.

این در حالی است که اعتراضات و تظاهرات علیه فرانسه در ماه های اخیر در بورکینافاسو تشدید شد.

مقامات بورکینافاسو اعلام کرده بودند که حکومت نظامی این کشور در بحبوحه افزایش احساسات ضدفرانسوی در حالی که این کشور غرب آفریقا برای توسعه روابط نزدیک تر با روسیه در حال حرکت است، از فرانسه خواسته است تا سفیر خود را فرابخواند.

«ژان- امانوئل اودرائوگو» (Jean-Emmanuel Ouedraogo) سخنگوی دولت بورکینافاسو به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که از «لوک هالاد» (Luc Hallade) سفیر فرانسه خواسته شده است تا این کشور را ترک کند.

همچنین ۱۲ آذر ماه بود که دولت نظامی بورکینافاسو با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پخش رادیو بین المللی فرانسه (RFI) در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

دولت نظامی بورکینافاسو دلیل این اقدام خود را پخش گزارش های نادرست و پخش بیانیه گروه‌ های مخالف رئیس جمهور اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی