بازدید 20094
پایان تلخ یک رویا

قدرت خرید کم شد؛ وعده واردات خودروی اقتصادی آب رفت!

یکی از شروط واردات خودرو را به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم؛ این سخن وزیر صمت حدود شش ماه قبل است؛ وعده‌ای که با توجه به صحبت اخیر سخنگوی وزارت صمت، قرار نیست محقق شود، چون قدرت خرید مردم کم شده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵ 06 March 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ورود خودرو‌های خارجی به بازار آن هم در روز‌های پایانی سال؛ این جدیدترین وعده خودرویی وزارت صمت برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی است. به گفته سخنگوی وزارت صمت، حدود ۱۱۹ هزار تن برای خودرو‌های وارداتی نام نویسی کردند و طی روز‌های آینده، اولویت بندی این افراد برای بسته ۱۰۰ هزار خودروی خارجی مشخص و سازوکار عرضه اعلام خواهد شد.

اما در این میان، یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفت، تحقق یا عدم تحقق واردات خودروی اقتصادی در این سبد خودرویی است.
چند ماه قبل، درست زمانی که خبر‌های واردات خودرو از داغ‌ترین خبر‌هایی اقتصادی بود، مسئولان وزارت صمت بر ورود خودروی اقتصادی به بازار تاکید داشتند.

برای نمونه، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست خبری آبان ماه گفته بود: در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده است. منطقی در پاسخ به این که تعریف از خودرو‌های اقتصادی چیست، گفته بود: خودرو‌هایی است که قیمت تمام شده آن حدود ۶ هزار دلار است و اغلب مشخصه‌های خودرو‌های مدرن امروز را داشته اند. وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قیمت ریالی خودروی اقتصادی چقدر است، اظهار داشت: با توجه به قیمت امروز دلار، خودروی اقتصادی حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

فاطمی امین وزیر صمت نیز شهریورماه در این باره گفته بود: یکی از شروط واردات خودرو را به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وزیر صمت همچنین آبان ماه تاکید داشت: تا پیش از این گفته می‌شد که خودرو‌های بی کیفیت وارد کشور خواهد شد، در حالی که چنین نیست و خودرو‌هایی با قیمت متعادل تر وارد خواهد شد؛ بنابراین شائبه ورود خودرو‌های بی کیفیت منتفی است.

در زمانی دیگر یعنی آذرماه نیز عالی‌ترین مقام وزارت صمت بیان داشت: ابتدا باید خودرو‌های اقتصادی وارد شود تا با عرضه خودرو فضای بازار خودرو آرام بگیرد؛ بنابراین، تاکید مسئولان این حوزه بر اولویت واردات خودرو‌های اقتصادی بود؛ خودرو‌هایی که بسیاری از مردم ماه‌ها در انتظار ورود آن هستند، ولی هفته گذشته همزمان با آغاز فرآیند ثبت نام خودرو‌های وارداتی، الزام واریز ۵۰۰ میلیون تومان برای ورود به لیست انتظار اولویت بندی خرید این خودروها، باعث شد تا تحقق ورود خودروی اقتصادی که به گفته معاون وزیر صمت، حدود ۲۰۰ میلیون قیمت دارد، به یک وعده کاغذی تبدیل شود.

در پایان سخنگوی وزارت صمت نیز در نشست خبری دهم اسفندماه به این موضوع واکنش نشان داد و آب پاکی را روی دست متقاضیان خودروی اقتصادی ریخت.

امید قالیباف گفت: خودروی اقتصادی در جهان تعریف مشخصی دارد و مجوز‌هایی که طرح شده است نیز به درستی تعیین شده، اما کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا خودرو‌های استاندارد اقتصادی جهان نیز در کشور قیمت بالایی داشته باشند.

این گفته سخنگوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قرار نیست مردم خودروی اقتصادی وارداتی خرید کنند، چون قدرت خریدشان کاهش یافته و خودرو‌های اقتصادی دنیا در بازار داخلی به قیمت بالایی می‌رسد.

هرچند این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید دارد که مجوز خودروی اقتصادی طرح شده، ولی عدم عرضه خودرو به قیمت اقتصادی که پیشتر از زبان معاون وزیر صمت به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان بیان شده بود، نشان از عدم تحقق وعده خودروی اقتصادی وارداتی دارد.

اساسا وقتی قرار است ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان نیمی از قیمت خودرو پرداخت شود، نباید انتظار ورود خودروی خارجی صفر کیلومتر با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان را در بازار داشت؛ بازاری که به شدت با نوسان قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند و حالا با گذشت چندین ماه وقفه و تعلل در واردات خودرو، از نبود خودروی اقتصادی خارجی هم باید آسیب ببیند.

به نظر می‌رسد، برای تحقق واردات خودروی اقتصادی باید منتظر بسته خودرویی مجلس برای ورود خودرو‌های دست دوم و کارکرده در سال آینده باشیم تا شاید این بار خودرو‌هایی در رده قیمتی محصولات داخلی و اقتصادی راهی بازار ایران شود؛ چشم اندازی که دست کم چند ماهی زمان می‌برد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
احسنت
بالاخره یکی حرف حساب زد
دوستان وزارت صمت فقط وعده دادن و آخرش هم هیچ و هیچ
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
همیشه قوانین به نفع قشر مرفه بوده است و فاصله طبقاتی هر روز بیشتر از دیروز؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
ایرانی زیر 1 میلیارد چینی بین 1 الی 2 میلیارد خارجی وارداتی بالای دو میلیارد البته حرف رو همه میتونند بزنند
به قول فرد ظریفی، خودمان می خواهیم اینطور زندگی کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
عوضش عزت داریم
دولت باید بر اساس کاری که کارکنان انجام میدهند حقوق بدهد نه بر اساس مدرک و سابقه. اگر یک کارمند با مدرک سیکل و یکسال تجربه همان کاری را انجام میدهد که یک کارمند با مدرک دکترا و ۳۰ سال سابقه باید حقوقشان دقیقا با هم برابر باشد. علاوه بر این دولت باید حقوقبگیران اضافه را که ۹۰ درصد کارکنان دولت میشوند بازخرید کند تا تورم کاهش و قدرت خرید بالا رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
آیا برای پس از باز خرید این 90 درصد هم برنامه ای داری؟
چه زجری می‌کشند دانایان اگر ایمانشان به خدا قوی نبود همه نادانان ا می‌کشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
رسول خدا (ص): يَأتِي زَمانٌ يَذُوبُ فِيهِ قَلبُ الْمُوْمِنِ كَمَا يَذُوبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ قِيلَ: بِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: مَمَّا يَرَي مِنَ الْمُنْكَرِ لَا يَستَطِيعُ تَغييرَهُ.
روزگاري بيايد كه دل مومن همچون نمك در آب ذوب شود پرسيدند: چرا اين گونه مي شود؟ فرمود: چون كارهاي زشت را مي بيند و نمي تواند تغييري در آنها ايجاد كند.
شاید بخاطر عدم استقبالی که اینها انتظار داشتند در ثبت نام خودرو خارجی اینطور میفرمایند
آخه چطور میشه نوع خودرو را ندانی و بیایی 500میلیون برای قسمتی از قیمت خودرو قفل کنی
بعد خودرو را زدند 900میلیون
اگر 10هزار دلار یا دوازده هزار دلار خریده باشند یعنی 285میلیون تومان سی درصد هم گمرکات و .. باید حدود 400میلیون
اینها می فرمایند 5500میلیون برای قسمتی از قیمت
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
اگه بدن 285 میلیون چطور پراید بفروشن 300 میلیون ..
امروز حتی خودرو پراید را هم خودرو لوکس و غیرمتعارف کرده اند. هنر حضرات همین است و این قربانیان این هنرمندان، مردم ستمدیده اند.
:))))))))))))))))))))))))))))))
خودروی اقتصادی در بازار آشفته سیاست مانند بقیه کالاها غیر اقتصادی شده
یه میلیارد ؟؟!! یه سر به بازار بزن ببین قیمتا کجاست ، ماشین های وارداتی فقط برای قشر مرفه جامعه خواهد بود وگرنه الان که تولیدات داخل به یه میلیارد رسیده ، این طرح هم مثل تمامی طرح های اجرا شده در کشور مسضعفین به کام سرمایه داران خواهد بود
اقای فاطمی به کدوم وعده عمل کرد که به این یکی عمل کنه؟؟؟

وقتی میبینه مجلس خودیه و مردم هم دستشون به جایی بند نیست... هر کاری میکنن و فقط وعده میدهند..
دیگه چه فرقی میکنه مردم دیگه سر شدند براشون دیگه فرق نمیکنه ارزون بشه گرون بشه بالا بره پایین بیاد ،فقط نمیدونم کی میخواهند بیدار شوند این مردم
چه کرده اید با اقتصاد که یک زندگی نرمال و معمولی هم یک رویا شده است !
مردم چقدر ساده هستند که با طناب دولت سیزدهم برن داخل چاه ، تا به امروز دولت غیر از واکسن کرونا چه کاری به نفع مردم کرده ، هر نوع گرفتاری بود درست کرد ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
واکسن راهم روحانی سفارش داده بود
یاد واکسن فایزر افتادم که قرار بود برای زنان باردار و پزشکان بیمارستان ها تجویز شود ولی آخر سر معلوم نشد به چه کسانی تجویز شد و حتی واردات آن را تکذیب هم کردند. الان هم به اسم مردم و اقشار متوسط برای خودشان خودرو وارد میکنند. عجب زمانه ای شده این دوران ما
خودرو زمانی از حالت یک کالای سرمایه ای خارج می‌شود که حضرات سیر شوند و خزینه پر شده باشه و همه سیر بشن. ولی تعداد زیاده و حالا حالاها باید مردم را سرکیسه کنند. اصلا مال خودشونه مملکت به شما چه.
مصداق بارز فریب مردم در گفتار خود مسوولین بارز و نمایان است، چطور ممکن است دکتر منوچهر منطقی که خود ۹ سال مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو بوده معنی و مفهوم استاندارد جهانی خودروی اقتصادی زا نمیداند و اونطور جواب خبرنگار را میدهد و میگوید خودروی اقتصایس ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون وارد و دست مشتری میرسد ، بهد که ۵۰۰ میلیون تومان را از مردم فریب زده میگیرند حالا تعریف استاندارد جهانی خودرو اقتصادی توسط امید قالیباف عوض میشود و یهو قیمت از بالای یک میلیارد تومان سر در می اورد
برادران خواهران بنده بعنوان کارشناس خودرو تمام ۹ سالی که اقای منطقی مدیرعامل بودن خدمت ایشون بودم بهیچ وجه بهیچ وجه این مسوولین عرضه حتی وارد کردن بدون حاشیه را ندارن اساسا هسچ کاری از اینا بر نمیاد شما دلار را ملاحظه بفرمایید اقای فرزین طی ۴۰ روز تصدی بانک مرکزی ۴ بار سبستم عرضه دلار را عوض کردن چون چیزی در چنته ندارن همش ازمون و خطا و از طرفی هم مردم و سرمایشون شده گوشت قربونی در ست یه عده نه باید بگم دو عده ادمای بی ایاقت و بی سواد
اینم بگم ما مردم هم توقع مونا خیلی بردیم بالا واقعا خودتونا بزارید جای مسوولین وقتی کلاس ششم بودین بزور میتونستیم مبصر کلاس بشیم و کلاسو اداره کنیم حالا فکر کنین با همین سطح سواد و درک و هوش بخاهیم یه کشور را اداره کنیم شدنیه ؟ نه
تمام کارحانه هاداخلی راببندیدوخودرودست دوم واردکنیدوالاعالی میشه
همین آقای سخنگو تا چندی قبل بعنوان مجری صدا و سیما همش انتقاد و مچ گیری می کردند..... الان که دستشون تو کار هستش ........؟؟؟؟؟؟؟
مرد عمل!!!!!!!!!!!!!!!!
خودروی ارزان یعنی بازار خودروی داخلی تموم می شود
وقتی به فرزند میرسلیم کسی چیزی نتونست بگه حالا می خوای به خود میرسلیم در خصوص تعیین قیمت خودرو حرف بزنی
از اولش اب در هاون کوبیدن بود خودرو ارزان برای مردم
دو تا اتفاق قابل ریکرد تومملکت باید بیوفته تا این حرف ها رو کسی خریدار باشه، چه تحولی رخ داده که بگیم یک گروهی جبهه ای داره برای بهبود کار می کنه این هم قدم بعدیش
قرار شد ماشین های وارد شود که همه مردم بخصوص قشر مستصعف هم استفاده کنند وعده 200 میلیون به مردم داده‌اند واین ماشین ها زیر صدو میلیون خریداری شده‌اند همه دنیا این را می‌دانند حتی آن پیر زن ی که در آخرین نقطه کشور زندگی می کند لطف کنید بیشتر مراعات کنید دنیا محل گذ ر است به فکر آنانی باشید که. چشم انتطار این روز بودند خودرو سازان
تمام کارهای این دولت همینه همش نادرست
خدایا خودت به داد ملت مظلوم و بی دفاع برس ........
۲۰۰ ملیون = ۴۰۰۰ ـ ۵۰۰۰ دلار
خودرو ۴۰۰۰ دلاری هم کیفیت پراید هست، لزومی به واردات نیست
واردات خودرو برای افراد ثروتمند است نه برای قشر پایین
یادش بخیر اصلا کیلویی چند؟!
پراید 350 م باشه چطو یه ماشین خارجی میاد 200 م در بیاد اونم ماشینش اگه کیا باشه اصلا ماشینی آوردن که هیچ کی نتونه بخر جز یه چند نفر دلال و خر پول اونم برا منفعت جیبشون وسلام
دولت فکر جیب خودش ویک عده ای کارمند بالا دست هست کاری به همه مردم نداره من تا حالا ندیدم یک مزیتی برای همه اعمال بشه به طور مساوی وبگن چون همه ایرانی هستیم ،نگاه وام کن ،نگاه ماشین کن ،نگاه بانک کن ،نگاه دلار ک
ما رئیس جمهور بی سواد نمیخواهیم
چطوره که تو عراق خودرو یک پنجم قیمت ایرانه؟
اونجا که تا دیروز صبح جنگ بود. حکومت موشک دار مقتدر نداره.
وعده سر خر من و ما
بزرگترین دستاورد این دولت نابود کردن ریال و به باد دادن گذشته حال و آینده مردم
وقتی به ضررشونه وارد نمیکنن همون جنس بنجل آشغال میدن ب خورد مردم بیچاره
چه طبقه ای میتونند خودروی 27 میلیاردی بخره !!
این یعنی مردم ایران!!!
آیا منظورشون از مردم ایران (اینها هستند!!)
اینها که همیشه و همه جا قدرت خرید ماشین خارجی دارند چه شما وارد کنید ای نکنید
الانم که وارد کردیه اید بالاترین خدمت را به حق این قشر مرفه کرده اید نه به حق ملّت ایران!!
مگه ما 27 میلیارد تومان پول داریم که نیم میلیاردش را بلوکه کنیم ثبت نام کنیم و 26 میلیون و نیمش را تکمیل کنیم و خودروی وارداتی دریافت کنیم!!!

ماشین جانبازا چی شد(بالای 50 درصد) !!!
بقیه جانبازا گویی جانباز نیستند!!
ای ننگ بر این تفکر
ما چه ملت ساده و خوش خیالی هستیم ، بابا صاحب این ماشین ها هنوز وارد تشده معلومه
از ما بهتران هوس ماشین صفر کرده اند همین !!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل