بازدید 3521

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن رو به افزایش است

همه ساله با سرد شدن هوا و شروع فصل پاییز و زمستان و به دنبال آن استفاده نادرست از وسایل گرمایشی و بی‌توجهی به نکات ایمنی در به‌کارگیری این وسایل، با رشد آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مواجه هستیم؛ به نحوی که آمار تلفات گازگرفتگی در این بازه زمانی به بیش از دو برابر تعداد تلفات در نیمه نخست سال می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۶۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ 03 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور طی دوسال گذشته، نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد تلفات مسمومیت با گاز مونوکسید مربوط به نیمه دوم هر سال است، به نحوی‌که از ۷۸۴ فوتی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سال گذشته، ۷۱.۷ درصد در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

دقت در به‌کارگیری و استفاده درست از وسایل گرمایشی و تهویه مناسب محیط‌های سرپوشیده تا حد زیادی از مرگ و میر ناشی از مسمومیت با این گاز می‌کاهد.

هشدار پزشکی قانونی

سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به هموطنان توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتاً به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

مسمومیت در شهرهای مازندران

به طوریکه چند روز گذشته سخنگوی اورژانس مازندران در  گفت‌وگو با ایسنا، برای چندمین بار در هفته‌های متوالی از خبر مسمومیت و مرگ ناشی از مونوکسید کربن در شهرهای مازندران  گفت.

اشک‌پور افزود: در این حادثه دو آقای ۵۵ و ۳۱ساله دچار مسمومیت با گاز Co شدند و  این حادثه در منطقه گلیجان شهرستان تنکابن اتفاق افتاد. 

وی در توصیه‌ای افزود: استفاده از گاز پیک نیک در فضای در بسته و فاقد تهویه خطر آفرین است. 

گاز جان ۳۲ مازندرانی را ۱۰ ماه امسال گرفت

طی ۱۰ماهه سال جاری ۳۲ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند، که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ نفر گزارش شده است.

بنا به مرکز اطلاع رسانی پزشکی قانونی مازندران، از کل تلفات مسمومیت با گاز در ۱۰ماهه امسال ۲۵ نفر مرد و ۷ نفر زن هستند.

شهرستان نور بیشترین فوتی

بر اساس این گزارش  شهرستان نور با ۸ ، ساری با ۵ ، محمود آباد با ۴ فوتی بیشترین و شهرستان های نوشهر ، فریدونکنار ، تنکابن و بهشهر هر کدام با یک فوتی کمترین فوتی  و همچنین آبان با ۱۵ فوتی بیشترین ماه گزارش شده است.

در همین راستا پزشکی قانونی مازندران نیز هشدار داد و گفت: به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به هم میهنان توصیه می کند در فصل پاییز و زمستان هم میهنان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

هم‌میهنان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

به گزارش ایسنا، مردم ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی درباره سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و بررسی و اطمینان از عدم نقص مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند و در این‌ میان اگاهی سازی رسانه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست