بازدید 18767

«پیروز» تلف شد

پیروز توله یوز پردیسان که به علت نارسایی کلیوی از پنج شنبه هفته گذشته (پنجم اسفند) در بیمارستان دامپزشکی مرکزی بستری شده بود، بعد از انجام دیالیز تلف شد.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲ 28 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ۱۰ اردیبهشت ماه امسال خبری منتشر شد که دوستداران محیط زیست را بسیار خوشحال کرد اینکه سه توله یوز از ایران یوزپلنگ ایرانی که در توران در اسارت بود به روش سزارین متولد شد، پدر این توله‌ها فیروز نام دارد که با هدف تکثیر در اسارت، از طبیعت زنده گیری شده بود و در نهایت سه توله یوز از فیروز و ایران به دنیا آمد البته این خوشحالی چندان طول نکشید چون خبر رسید که مادر توله‌ها را تحویل نمی‌گیرد. این اول ماجرا بود، مراحل شناساندن توله ها به مادر سه روزی طول کشید اما نتیجه نداد و به علت سرد بودن هوا توله‌ها دیگر از مادر جدا و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و غذا دهی دستی آغاز شد.

از آنجا که یوزپلنگ گونه‌ای حساس و منحصر به‌فرد است از این رو نگهداری از توله‌های آن هم کار دشواری است؛ با توجه به اینکه تجربه‌ای هم در این زمینه در کشور وجود نداشت، این شد که خبر رسید اولین توله یوز در ۱۴ اردیبهشت یعنی سه روز پس از به دنیا آمدن تلف شد، با این خبر نگرانی ها زیاد شد، اما دیری نپایید که دومین توله هم در ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد بعد از آن گمانه زنی ها نسبت به اینکه امکان تلف شدن توله سوم هم وجود دارد آغاز شد که بعد از آن سازمان حفاظت محیط زیست یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ ها از آفریقا را دعوت کرد، پیتر کالدول به ایران آمد و پنج روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.

بعد از آن توله‌ای که فقط ۳۰۰ گرم بود جان گرفت و شروع کرد به رشد کردن، نامش را پیروز گذاشتند چون از دو برادر دیگر خود قوی تر بود و توانسته بود مشکلات و بی مادری را پشت سر بگذارد، در نهایت پیروز از توران در سمنان به پردیسان در تهران منتقل شد بعد از آن یک تیمارگر به صورت شبانه روزی به مراقبت از پیروز پرداخت، اکنون ۱۰ ماه است که این توله در پردیسان نگهداری می‌شود؛ در این مدت فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد اما از همه آنها جان سالم به در برد.

چندی پیش تیمارگر حیات وحش که وظیفه حفاظت از این توله یوز را بر عهده دارد به خبرنگار محیط زیست ایرنا درباره دشواری‌های نگهداری از پیروز گفته بود، به گفته علیرضا شهرداری از همان ابتدا مشکلات گوارشی در توله احساس می شد، زمانی که پیروز به پردیسان آمد داستان ما هم در تهران آغاز شد، توله ها در یک شرایط چندان مناسبی و با شیر مناسبی تغذیه نشده بودند و همین مشکل برای پیروز هم بود؛ روزهای اول شرایط بدی بود، در این مدت شیری رسیده بود که حامیان خارج از کشور فرستاده بودند البته وقتی پیتر کالدول به ایران آمد آن شیر را هم رد کرد و شیر جدیدی با خود آورد ما هم از این شیر استفاده کردیم، با این وجود کالدول گفت که هیچ شیری در دنیا مناسب یوزپلنگ نیست.

وی افزود: به هر حال با همه سختی ها کار را آغاز کردیم، گاهی توله شرایط خوبی داشت ناگهان از پا می افتاد؛ حتی یک بار به علت انجام عمل تنقیح تا ۱۲ ساعت سرش را تکان نداد، آن زمان ۸۰۰ گرم بود و قدرت تحمل این فشار را نداشت، تا چند ساعت حتی یک قطره آب هم نخورد اما به مرور قطره قطره شیر خورد و جان گرفت اما بعد از مدتی دوباره تب کرد و تبش به ۴۰ درجه رسید دوباره درمان آغاز شد و با پشتکاری که این توله داشت آن را هم پشت سر گذاشت.

با وجود تمام این سختی‌ها پیروز به ۱۰ ماهگی رسید در تمام این مدت گویی تمام ایران همدل با تیمارگرش نگران وضعیت این توله بودند و مدام سلامتی حیوان را دنبال می کردند، اما هفته گذشته خبر رسید که وضعیت پیروز خوب نیست و به بیمارستان منتقل شده است، البته از همان ابتدا کارشناسان معتقد بودند که چون از شیر مادر تغذیه نکرده است بنابراین سیستم ایمنی بدنش آنطور که باید قوی نمی شود و در برابر بیماری ها شکننده و ضعیف خواهد بود، اکنون این گفته به حقیقت پیوست و پیروز در دامپزشکی مرکزی بستری شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی پیروز توله یوز نر بوستان پردیسان، با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی، این توله یوز شامگاه جمعه (پنجم اسفند) به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال یافت.

غلامرضا ابدالی افزود: با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایش‌هایی که انجام شد، موضوع انسداد روده‌ها که قبلا مطرح شده بود، منتفی شد اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد، پارامترهای خونی و دفع حیوان نیز در آزمایشات لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی اظهار داشت: با توجه به توصیه های دامپزشکان معالج، تصمیم گرفته شد تا این حیوان همچنان تحت نظر در بیمارستان دامپزشکی باقی بماند که امیدواریم با اقدامات درمانی شرایط به حالت عادی برگردد.

روز گذشته نیز بیمارستان دامپزشکی مرکزی که پیروز در آن بستری است با انتشار ویدویی اعلام کرد که یکشنبه ۷ اسفندماه وضعیت پیروز در مقایسه با روزهای قبل اندکی بهتر شده اما هنوز به ثبات نرسیده است، تفاوت پیروز امروز نسبت به روزهای قبل این است که خودش توانست مقداری آب بخورد ، بر این اساس شب گذشته تصمیم بر دیالیر پیروز گرفته شد که رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی دراین باره در ویدیویی درباره وضعیت پیروز توضیح داده بود که دیالیز پیروز توله یوز پردیسان آغاز شده و در حال انجام است.

امیر مرادی گفت: بعد از اینکه پیروز به بیمارستان منتقل شد، با اقدامات انجام شده سعی کردیم علایم بالینی و فیزیولوژیک حیوان را ثابت نگه داریم، وضعیت خوب نبود بلافاصله اقدامات درمانی را آغاز کردیم و در پنج روز گذشته سعی شد شرایط آنزیم کلیوی و عوارض ناشی از بالا رفتن آن کنترل شود که آن را مدیریت کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدا مساله دیالیز از اینجا شروع شد که از من پرسیدند آیا گزینه ای وجود دارد که بشود انجام داد؟ توضیحی که دادم این بود که در ارتباط با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در این شرایط یکی از گزینه ها بحث دیالیز است اما در مورد پیروز به رغم اینکه اکنون مرکزی این کار را انجام نمی دهد اما همه امکانات از جمله دستگاه دیالیز در دسترس است اما اینکه حیوان شرایط انجام این کار را دارد باید سنجیده شود.

مرادی گفت: البته انجام این کار الزاما به معنای این نیست که با انجام دیالیز می توانیم مشکل کلیوی پیروز را رفع کنیم، هر پیش فرضی متعاقب این اقدام برای ما محفوظ است حتی ممکن است حیوان را که اکنون شرایط مناسبی ندارد حین انجام دیالیز از دست بدهیم، اما همه تلاش خود را می کنیم که ریسک را به حداقل برسانیم و بتوانیم با اقدامات انجام شده، آنزیم های کلیوی را به حد استاندارد نزدیک کنیم تا درمان خاصی که تمرکزشان بر راه اندازی مجدد کلیه و تنظیم آنزیم ها است فرصت عمل کردن داشته باشند.

اما گویا پسر ایران نتوانست دوام بیاورد و خبر رسید که پیروز تلف شد. پیروز دو روز دیگر ۱۰ ماهه می‌شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱۹
هردم از این باغ بری میرسد
ناکارامدی در همه سطوح و همه کارها دیگر شاخ و دم ندارد محض رضای خدا یک کار را در مملکت درست انجام بدهید لابد مرگ یوزپلنگ هم توطیه خارجی دسیسه اجانب است کلا هیچ کناهی متوجه مسوولان نیست و مبرا و مصون از خطا و گناه هستند
پاسخ ها
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
یوزپلنگ 10ماه تحت نظر شما بود تلف شد
ناشناس
| France |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
این مصیبت عظمارابه حیوان دوستان افراطی تسلیت عرض میکنیماالبته درضمن قدیم ترهااگرحیوانی میمردمیگفتند سقط شد امروزه میگویندتلف شده شبیه درگذشت انسانهاکاروسرنوشتمان بکجاکشیده است که ارزش حیوان وحشی ودراین مورددرنده به اندازه انسانهاشده آنها ترقی نکرده اندماسقوط کرده ایم دیگر انسانهانعوذبالله اشرف مخلوغات نیستندببینید بشریت وانسانیت چه سقوطی کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
ناشناسی که ارزش انسان رو از حیوان پایین تر عنوان کردی و گفتی برای از بین رفتن حیوان از کلمه سقط
استفاده کردی به عرض شما برسونم ارزش حیوان از همه انسانهای دنیا بالاتر است.حیوانات بسیار با شعورتر از امثال تو هستن .به اندازه نیازشون میخورن.می اشامند کسی رو قضاوت نمیکنند . زیر اب نمیزنن.دروغ نمیگن مال مردم نمیخورن.غیبت نمیکنن
محیط زیست رو الوده نمیکنن.ریا کار نیستن و هزاران
صفت دیگه ای که تو اشرف مخلوقات بهش مینازی.سقط رو امثال ادم هایی مثل تو بایدبشن که طرز تفکر اینچنینی دارن.بهت توصیه میکنم حیوان بودن رو امتحان کنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
آقای ناشناس با پرچم فرانسه چرا جدا کامنت ننوشتی؟
یعنی جرأت نداشتی نظرت رو در معرض رأی عموم بگذاری؟
خدا ازتون نگذره
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
خدابشماعقل بدهد
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
دنیا جای افرادی مثل شما نیست
خدایا این دلخوشی های ما رو نگیر
پاسخ ها
مهرگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
خدادبه شما عقل بده . که نمیفهمید سرمایه ملی چیه . که نمیفهمید این حیوون در معرض خطره که نمیفهمید بدون چرخه ی طبیعی حیوانات انسان ها هم میمیرن میفهمین؟
بیچاره پیروز، تنها بدشانسی بزرگش این بود که در ایران به دنیا اومد. این بچه نماد امید مردم شده بود.
چون نماد امید بود تلف شد
برای پیروز......
میلیون ها سال بدون دخالت شما زندگی کردند لطفا فقط دخالت نکنید می توانید!؟
برای پیروز و احتمال ...
خسته نباشید ......
مگه میشه فقط یه بار فقط یه روز ما تو ایران یه خبر خوب بشنویم؟!
برای پیروز و احتمال انقراضش ...
توی طبیعت رهاش میکردین امکان زنده موندش خیلی بیشتر بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
متاسفانه تغذیه با شیر نامناسب بوده و کل سیستم بدنش رو بهم ریخته بود. فرقی نمی کرد کجا بود
برای پیروز و انقراضش
وقتی اینکاره نیستید در طبیعت و محیط زیست دست نبرید، به هر چیزی دست می‌زنید خرابش می کنید بذارید سیر طبیعی خودش رو طی کنه
یک نمونه کار درست نشون بدید که انجام داده اید و ختم به خیر شده
نماد مردم ایران بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
نمادمردم ایران عقل وشعوروفهم است نه حیوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
به یـزدان که گرما خرد داشتیم ….. کجا این سر انجام بد داشتیم؟
برای پیروز و احتمال انقراقضش ... هیییی
تلف نشد بلکه کشته شد
خوش به حالش از زندگی در این جهنم راحت شد
پس احتمال انقراضش به واقعیت تبدیل شد!
برای پیروز و احتمال انقراضش.
بی عرضه ها .............
از نظر اهل فن قدیمی هر حیونی که مادرش بهش شیر نده یعنی اگه با تمام توان هم ازش مراقبت بشه یک نقصی داره که بالغ نشده تلف میشه
کار خداست که مادر میفهمه بچش بدرد بخوره یا نه
حیف پولی که هدر رفت.........روزی 200 میلیون
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
بله در حیوانات اینطوره. متاسفانه در انسان ها چنین چیزی نیست. وگرنه الان روزی چند میلیون برای امثال شما هدر نمی رفت.
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
طب سنتی اسلامی منظورت است همین طبی که می خواست با روغن کرونا رو درمان نمی کنند
تم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
والا بنده دوتا سگ در باغم دارم
توله کوچولو 5 روزه بودند چشماشون باز نمیشد از خیابونهای دماوند پیدا کردم مادرشون رو ماشین زده بود
با خانومم با شیر یک ماه تهران نگهشون داشتیم در آپارتمان
در همون دماوند خانم دکتر دامپزشکی هست مسن ولی بسیار حاذق و شریف
براشون شناسنامه گرفتم واکسنهاشون رو مرتب زدم و الان دو ساله شونه نگهبان باغچه هستند و فوق العاده قوی و سالم و عالین( خیلی بهتر از سگهای نژاد دار همسایه هامون در دماوند که ترسو هستند)
جالبه یکبار هم ازین غذا سوسولیهای گرون ندادم و هفته ای یکبار خودم یا همسرم براشون فقط 50 کیلو اسکلت مرغ میریزیم( و ته مونده غذای هفتگی سفره مون در تهران)
اینکه 200میلیون در روز برای این یوز هزینه کنی و زنده نمونه حتما بیماری مادرزادی داشته که در همون اوایل قابل تشخیص بوده
مرگ این حیوان فقط خطای نگهدارنده هاش بوده و باید بپذیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
حرف مفت نزنی نمیشه, حیف مملکت با وجود امثال تو
بیماری حتما باید سزارین کنم توی ذهن خیلی از خانوما فرو رفته. فکر نمیکردم دامپزشک این یوز بخت برگشته هم همینجوری فکر کنه! راستی حق الزحمه دامپزشک بایت زایمان طبیعی با سزارین فرق میکرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
جالبه هیچ کدوم از تیم پزشکی خانم نبودن اما جنابعالی باز ربط دادی به خانمها. بشین سر حات عمو. پیروز به خاطر توهم دانایی امثال شما تلف شد
چند میلیارد خرج این پروژه شد؟
پاسخ ها
خدری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
کمتر از خرجی که برای فرستادن یک میمون بدبخت به فضا شد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
بیشتر از بودجه نهادهای عریض و طویل و بی خاصیت نیست مطمئن باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
هر چقدر باشه برای حفط محیط زیست لازمه البته خرج کردنش باید توسط کار بلد باشه
هر چیزی که نشانه ای از علاقه مردم باشد، به آن بی اعتنایی می‌کنند. تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد.
واقعا که عرضه نگهداشتن یک بچه یوزپلنگ رو هم نداشتین ، معلوم بود که در حد اینکارها نیستین .
حیف این همه امید و آرزوهای یک ملت که بر باد دادین!!!
در حرف و ادعا در دنیا رتبه اول هستیم ولی پای عمل کردن کار به جایی میرسه که حتی گفتهاشونم تکذیب میکنن نگهداری از این حیون اگر میسپردن به مردم الان سر حال و سالم به حیاتش ادامه میداد
جایی که پلنگ پر بریزد ؛ از مردم لاغری چه خیزد؟
پیروز را بی سوادی کادر پزشکی
ضعف شدید مدیریت محیط زیست
دخالت بی جا در کار طبیعت
جدا کردن از مادر
و حماقت مسئولین کشت
پیروز فقط یک یوز نبود ، اون سمبل غرور یک ملت بود
در روزگاری که نیاز به امید داشتیم
همین امید کوچک هم رفت
ای کاش یک درصد از این پولهای که به اسم پیروز و به جیب دیگران خرج شد صرف آب و غذا برای یوزهای داخل طبیعت می شد به همه عزیزان محیط زیست التماس مس کنیم تو طبیعت خدا دخالت نکنید خدا خیرتان دهد اصلا برای طبیعت کاری نکنید بهتر است طبیعت سالم تر می ماند
ای کاش ما هم تلف بشیم و
راحت بشیم از دست این مسئولین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
خدارحمتش کنه وماراهم عاقبت بخیرکنه آمین یارب العالمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
با این اوضاع نگران نباش، زیاد طول نمی کشه که ما هم تلف بشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
دستتو بکن تو پریز برق خودتو راحت کن
خدا میدونه روزی چند تا از بچه پلنگ های ایرانی توسط حیوانات درنده و یا در تصادفات با حتی توسط مادر خودشون‌کشته و خورده می‌شوند حالا این یکی هم‌روی بقیه .
برای ازدیاد و پرورش پلنگ ایرانی می‌توان براحتی از روش سلول‌های بنیادی دهها و صدها و بلکه هزاران پلنگ رو تکثیر نمود .

القصه اینقدر غصه پلنگ نخورید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
معذرت میخوام که کامنت مزخرفتو لایک کردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
یوزپلنگ بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
شما به مغزت فشار نیار حیفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
خیلی عذر میخوام ولی اونقدر..که هنوز نمیدونی پیروز یوز بود نه پلنگ.
مرگ پیروز باخت ایران بود
مشکل اینجاست که مسئولین این کشور هیچ کار مثبتی را نمیتوانند به سرانجام برسانند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
یعنی اگر به نتیجه درست میرسید باید تعجب می کردیم وگرنه دکتری که یه تشخیص جنیسیت ساده رو بلد نیست و می گفا سه توله ماده هستن واقعا قاتل است
در این جهنمی که مسولین برای مردم ساختن و نامش را بهشت گذاشتن تنها نور شادی و افتخار برای ایرانی ها بود با بی لیاقتی مسولین از دست زفت
برید از بقیه کشورها یاد بگیرید
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
خب برویادبگیر مگه خودت اهل ایران نیستی ،فقط نق زدن وقرتی بازی روخب یادمیگیرید
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
صمد رو امروز بهش کلی پول بابت نظرات میدن
وقتی امثال شما بدون تخصص و مهارت مسئولیت دارین مهم نیست کشور چقدر ادم متخصص داره چون یکی مثل تو نمیزاره کارش رو بکنه
شما از یک بچه پلنگ نتونستید مراقبت کنید بعد باید انتظار داشته باشیم که 90 میلیون رو مدیریت کنید و زندگی خوبی براشون بسازید.
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
قول میدم خودت پای مرغ روهم نمیتونی ببندی.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
اومدی دونه دونه زیر همه نظرات چرت نوشتی بابتش چقدر بهت می دن؟ ببینممگه همه باید همه کار بکنند؟ هر کاری متخصص خودش رو داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
به صمد:
فکر کردی اونایی که الان در راس هستن می تونن پای مرغ ببندن؟
اگر مادر داشت یا یه خانم که چندتا بچه بزرگ کرده بالاسرش بود زنده مونده بود..
وای خدا ...خیلی ناراحت شدم..خیلی حیف شد..گناه داشت..نازی
واقعا تاسف باره. اول گفتن سه توله ماده هستن. یعنی یه تشخیص جنسیت ساده رو نمی دونستند و بقیه ماجرای دردناکی که توسط این فراد کارنابلد رقم خورد و در نهایت این شد.
این کلانتری تا همه چیز رو نابود نکنه و همه رو نکشه ول نمیکنه
بجهنم که تلف شد. دهنمونو سرویس کردید که پیروز تلف شد بدبختی کمه بیام برا این گربه هم عذا دار بشیم ما خودمون داریم تلف میشیم
اگه پیروز رو باگربه های پارک های تهران گذاشته بودن، حتما عمرش بیشتر بود از این نگهداری غیراصولی و ناآگاهانه
واقعا...........................................
خدا ازتون نگذره که حتی تو کامنت هم نمیشه به معنای واقعی کلمه حقتون رو به نوشت
ارزشش از خیلی ادما بیشتر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
نگوئیدارزشش ازآدمهابیشتربودبگوئیدآدم نماهائی هستندکه ارزششان ازحیوان کمتراست
قطار پیشرفت اقای ریسی به ایستگاه پیروز هم رسید
اینا که همه حیوانات تحت مراقبتشون میمیرند
خوب چرا اصرار دارند حیوانات رو از خانه های شخصی بگیرند؟ حداقل اونها به خاطر درآمد یوتیوب هم شده ازشون مراقبت می کنند
اینا برای جون آدمیزاد هم ارزش قایل نمیشن این حیوون بیچاره که جای خود داره هیچ تجهیزاتی برای حیوانات تو این مواقع و بیماریها تو ایران وجود نداره و این خیلی بده
اینم کشتید ؟ ترو بخدا از اول انقلاب تا حالا یک نمونه بگویید که شما توانسته باشید مثبت انجام داده باشید .
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
حرف مفت نزن ،تازه سر ازتخم درآوردی فکرکردی ازاول ایران همینطوری بوده انقدر پروبال بهتون دادن که خودتون
روباآمریکا وآلمان مقایسه میکنید درصورتیکه تخم مرغمونم رو باید واردمیکردیم.
مگه چقدر هزیه میشد همان اول با هواپیما مبفرستادیش تو یکی از بهترین کلینیکهای دنیا به خدا مردم همه هزینه را میدادند.تاز عارضه کلیه یک دفعه از کجا امد این را برای مردم روشن کنید
راحت شد ، تو اين كشور هيچكس دوام نمياره ! الا ....
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
تیم ضعیف پزشکی و نا بلد کشتنش
چقدر دلم گرفت از نگاه معصومانه این نماد ملی و صد افسوس که رفت
قطار پیشرفت از روی پیروز رد شد
برو بابا. یه یوزپلنگ بوده دیگه. جهنم که مرد.
این همه آدم میمیره یه سری آدم معلوم الحال برای استفاده های سیاسی خودشون از کاه کوه میسازن. روزی هزاران حیوان در جهنم میمیرن یا طعمه حیوان دیگری میشوند.
خب چرانفرستادینش خارج معالجه بشه....مگه هزینه نمیکنید مهمون خارجی دعوت میکنید و توصداسیما مصاحبه میکنید و پخش میکنید وبرای ماهم هیچ فایده و عایدی نداره و میزنیم اون کانال تانبینیمش
به بچه های مدرسه شیمیایی میزنن ، یک دختر بچه هم کشته شد، پیروز رو ولش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
هر دو مهم هستند. هر چیزی جای خودش
تک بعدی بودن مملکت رو به اینجا رسونده
تبریک میگم... این موفقیت بزرگ رو به همه مسئولین تبریک میگم... مثل همیشه گل کاشتید...
واقعا جای افسوس داره خیلی ناراحت شدم هر روز بزرگ شدن و رشدش رو دنبال میکردم چقد ذوق داشتم برای دیدن عکساش از صبح دقیقا انگار یکی از عزیزانم رو از دست دادم چقد بهش امید داشتیم نمیدونم ماها انقد ناراحتیم اقای شهرداری چطور با این قضیه کنار میاد
بهتر از همه مادرش میدانست که این توله بیمار لاعلاج است به همین جهت رهایش کرد.حالا شما رفتین اینو بزرگ کنیین؟! حیف اون پولی که حیف و میل کردین.
نمیدانم چی بگم از این مملکت ما که بیشتر روزمون و با خبرای ناراحت کننده می‌گذرانیم.لااقل اون دوتا یوز دختر تو طبیعت رها کنید شما توانایی نگهداری ندارید
در طبیعت رهاش میکردن با مادرش زنده میموند چرا تو کار طبیعت دخالت میکنید. فقط مراقب بودید شکار نمیشد.
قبول کنیم در رمینه دامپزشکی پیشرفتی بسیار کند تر و مغفولانه تری نسبت به پزشکی داشته ایم.

اجنمالا پیروز ها ترجیح میدهند نسلشان در ایران منقرض شود تا با این همه عذاب بمیرند.
خدا رو شکر! پول خرج آدمهای بیچاره بشه نه یک حیوان بیمار
کلا هر موجودی در مملکت در کمترین زمان رو به فناست.
متاثر شدم حیف شد واقعا. خسته نباشید شماها خیلی زحمت کشیدید حقتون نبود دستمزد زحماتتون این باشه ولی نمیشه کاریش کرد انشاالله بچه های بعدی ایران سالم و سلامت بیان و بزرگ بشن
حیف شد.
حیوونکی بدون پدر و مادر برادراش تنهایی 10 ماه سختی کشید
با قاطعیت میگم ، تیم دامپزشکی مسبول از ضعیفترین تیمهای ایران بودن ، همینظور که تو خیلی ار مناصب همینطور هست. فقط با رانت و کیسه دوختن حیون رو تلف کردن. نباید حیون رو بیهوش میکردن. با سند و مدرک میشه ثابت کرد
همه کارامون اینطوریه. رو هر کاری اینها دست میزارن خراب میشه
یک مشت مدعیان سواد هیچ کاری هم الهی شکر جز ادعا بلد نیستید!
پیروز نماد امید ملت ایران..نماد تمام دلخوشی ها که خاموش شد
مشکلات ما و جامعه ما فقط حفظ پیروز بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
یکی از هزاران
باید در مراسم رسمی و با تشریفات به خاک سپرده شود
کاشیکی حیونکی رو به یه کشور خارجی اهدا می کردن
فقط رزومه سزارین یوزپلنگ رو بچسب بقیه اش به جهنم .
ناشایسته سالاری در همه امورات نهادینه شده....
عرضه نگهداری از یک توله یوزپلنگ راهم ندارند
نتیجه نگهداری حیوانات در پشت بام بهترازاین نمیشود
برویدوضعیت اسفبار بقیه حیوانات درباغ وحش ها راببینید
داغی بر داغهای این ملت داغدیده افزوده شد.
بمیرم براش خییلی خوشگل بود چشماش تو اون چشما یه بغض خاصی بود از اول حیف که دیگه اون چشمای قشنگ رو نمی بینیم
بی عرضه ها ببر ایران رو و پلنگ ایران رو هم منقرض کردید
یکسالگیتو ندیدی کوچولوی معصوم و دوست داشتنی
آقای شهرداری تو نمونه یک انسان واقعی هستی،درسته پیروز رو از دست دادیم اما دنیا به وجودانسانهایی مثل تو نیاز داره،واینکه خبر بارداری ایران دوباره به ما امید داده،خدا حفظت کنه عزیزم
نور به قبرش بباره
پیروز تلف شد
دستتون درد نکنه حداقلش اینکه رئیس سازمان محیط زیست باید استعفاء بده
شروین بدبخت را داشتن برای یک بیت که درباره پیروز بود مینداختن زندان ولی آقایان مسئول دست در جیب انگار نه انگار که اتفاقی افتاده
آقای رئیسی کار به این سادگی را نتوانستید مدیریت کنید لطفا استفعا بدید
باداشتن نارسائی کلیه ازبدو تولد تاکنون ،چطورپیروزدوست داشتنی امید یک ملت ،رشد خوبی داشت به جای اینکه هرروزنحیف وناتوانترازروز قبل بشه ،ماکه باورنمیکنیم ،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار