بازدید 2578

عارف: امید به اصلاح باید راهبرد اصلی باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امید به اصلاح باید راهبرد اصلی باشد، گفت: برخورد روشنگرانه و مسئولانه با مشکلات و استفاده از خرد جمعی ایرانیان یک روش امیدوارانه برای عبور از شرایط فعلی است.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱ 20 February 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست شورای عالی بنیاد امید ایرانیان با تبریک عید مبعث و اعیاد شعبانیه و با قدردانی از اعضاء و تمامی ارکان بنیاد امید ایرانیان به جهت تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، به تاثیر شرایط کرونایی و فضای سیاسی -اجتماعی کشور بر فعالیت‌های این بنیاد اشاره کرد و با تاکید بر اجرای دقیق اساسنامه و مرامنامه و فعال‌تر شدن همه ارکان بنیاد ،گفت: برای عبور از شرایط فعلی کشور و رسیدن به یک شرایط مناسب جهت پیشرفت و توسعه و امیدواری به آینده و برای تاثیرگذاری در جامعه هیچ راهی جز عبور از انفعال نداریم و شاید در این ارتباط مناسب ترین راه "امید"باشد.

وی با اشاره به فلسفه نام گذاری بنیاد به نام " امید"  در اواخر دهه 80 ،تصریح کرد: "امید" از نظر ما  توجه به واقعیات موجود جامعه و تلاش برای اصلاح برخی روشهای اداره جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب است.

"امید به اصلاح " باید راهبرد اصلی باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مصائب و مشکلات کنونی  از روزی آغاز شدند که بدخواهان تصمیم گرفتند «امید به اصلاح» را از بین ببرند، تاکید کرد: "امید به اصلاح " علی رغم موانع و مشکلاتی که در این مسیر داریم  باید راهبرد اصلی باشد. برخورد روشنگرانه و مسئولانه با مشکلات و استفاده از خرد جمعی ایرانیان  یک روش امیدوارانه برای عبور از شرایط فعلی است در غیر این صورت فردا با حوادث ناگوارتری روبرو خواهیم شد.

عارف ادامه داد: ما در بنیاد امید ایرانیان اعتقاد راسخ داریم که مشکلات و مصائب ، هر چند بزرگ و پیچیده، اما به شرط تشخیص درست و عالمانه‌ی موئلفه‌های شکل‌گیری آنها و مدد از نخبگان در سطوح مختلف، در مقابل دانش و آگاهی نخبگان و احساس مسئولیت ملی ایرانی، کوچک و ساده هستند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: برای غلبه بر پیشروی فزاینده‌ی این شکاف، برای غلبه بر چرخه‌ی معیوب خشونت، ناامنی و توسعه نیافتگی، برای دفاع از حیثیت و منزلت ایرانیان عزیز، برای خنثی سازی نقشه‌های شوم دشمنان ایران، برای آینده‌ای بهتر برای میهن عزیز مان، برای پاسخگویی به مطالبات مردم ،جوانان و زنان و برای کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ،حاکمیت و همه نهادهای مردم نهاد و تشکل های سیاسی را به « خلق سیاست امید» فرا می‌خوانیم.

نیازمند رعایت اصول حکمرانی خوب هستیم

وی با بیان اینکه ما در بنیاد امید ایرانیان به اصل حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب  اعتقاد داریم و در چند سال اخیر بارها در نشست‌های مختلف بنیاد امید بر لزوم حکمرانی خوب سخن گفته شد،خاطرنشان کرد:ما نیازمند رعایت اصول حکمرانی خوب هستیم. نمی توانیم با اقدامات‌مان گسترش طبقه آسیب دیده را شاهد باشیم. نمی‌توانیم طبقه متوسط و نخبه کشور را تضعیف کنیم، نمی توانیم رویه‌های ضد علمی و ضد توسعه و پیشرفت داشته و انتظار بهبود اوضاع را داشته باشیم.نمی توانیم دستاوردهای جامعه نخبگان و دانشگاهیان را در زمینه های اجتماعی نادیده بگیریم و انتظار معجزه داشته باشیم.

پیروزی خود را در شکست طرف مقابل تعریف نکنیم 

وی ادامه داد:  معتقدیم که گام های صادقانه و امید ساز حاکمیت، از سوی دلسوزان، معنایی غیر از پذیرش احساس مسئولیت حکمرانی و پاسخی غیر از همراهیِ اکثریت مردم نخواهد یافت، که عقل سلیم و تجربه‌ی تاریخی‌مان، به ما یادآور می شود که؛ پیروزی خود را در شکست طرف مقابل تعریف نکنیم و اگر حاکمیت به مشارکت مردم برای غلبه بر اوضاع واقف شود، آنگاه پیروزی مردم و حاکمیت در یک راستا خواهد بود.

پیشنهادات 9گانه برای خلق سیاست امید از سوی حاکمیت

رئیس بنیاد امید ایرانیان در همین راستا پیشنهاداتی را برای برداشتن گام های موثر از سوی حاکمیت برای "خلق سیاست امید" مطرح کرد.

عبور از امنیتی سازی به فضای باز و قانونمند سیاسی ،بهره‌گیری از نظریات گروه‌های مرجع جهت وصول به راه حل‌های تسهیل‌گر سبک زندگی مردم،اصلاح سیاست‌ها در عرصه‌ی سیاست خارجی و تنش‌زدایی بیشتر در عرصه‌ی بین المللی و منطقه‌ای ،اولویت دادن به مصالح و منافع ملی در سیاست‌ها،تعیین گروهی از دلسوزان برای ارائه طرح عبور از وضعیت فعلی ،تداوم آزادی بازداشت شدگان اخیر بویژه دانشجویان،اصحاب رسانه ، هنرمندان و فعالان مدنی در پی عفو اخیر و جلوگیری از تداوم برخوردهای فراقانونی با اساتید دانشگاه ،عدم ورود نیروهای امنیتی و  لباس شخصی به محیط‌های آموزشی و نیز زمینه‌سازی برای گفت‌وگوی ملی و تعامل بین حاکمیت و نخبگان از جمله محورهایی است که عارف برای خلق سیاست امید به حاکمیت پیشنهاد کرد.

گفتنی است در این نشست جعفر توفیقی رئیس هیات مدیره و عبدالرحیم کرکه آبادی مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این بنیاد، برنامه ها و سیاست های دور جدید فعالیت های این نهاد مدنی را تشریح کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان