بازدید 3184

شمار قربانیان زلزله ترکیه به بیش از ۴۱ هزار نفر رسید

شمار قربانیان زمین لرزه در ترکیه از ۴۱۰۰۰ نفر عبور کرد.
کد خبر: ۱۱۶۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷ 20 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از تاس، آژانس مدیریت اضطراری ترکیه (AFAD) اعلام کرد که تعداد قربانیان زمین لرزه‌های ویرانگر در جنوب شرقی این کشور از ۴۱۰۰۰ نفر فراتر رفته است.

این نهاد مسئول در ترکیه اعلام کرد: «بر اساس آخرین اطلاعات، ۴۱ هزار و ۲۰ شهروند ما در اثر زلزله در ده استان جان خود را از دست داده اند.»

دو زمین لرزه قوی ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری در روز ۶ فوریه استان قهرمان مرعش ترکیه واقع در جنوب شرقی این کشور را لرزاند. این زمین لرزه‌ها و صدها پس لرزه در ده استان و همچنین کشورهای همسایه از جمله سوریه احساس شد.

در این زلزله کشورهای ترکیه و سوریه بیشترین خسارت جانی و مادی را دیدند و وضعیت اضطراری در ۱۰ منطقه زلزله زده ترکیه اعلام شده است.

پیش از این نیز، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که امدادگران از ۸۸ کشور در عملیات جستجو و نجات پس از زمین لرزه‌های ویرانگر ترکیه شرکت کردند. وزیرخارجه ترکیه گفت: «در مجموع ۱۰۲ کشور کمک‌های خود را ارائه کرده‌اند. تیم‌های نجات از ۸۸ کشور در تلاش جستجو و نجات در کشور ما شرکت کردند. تیم‌های ۲۳ کشور مأموریت‌های خود را به پایان رسانده و به کشور خود بازگشتند. بقیه در ترکیه به کار خود ادامه می‌دهند.»

به گفته چاووش اوغلو، در مجموع، بیش از ۱۱۰۰۰ امدادگر خارجی وارد ترکیه شدند. حدود ۵۳۰۰ نفر از آنها هنوز در خاک کشور باقی مانده‌اند.

از سوی دیگر، شبکه TRT ترکیه روز جمعه گذشته گزارش داده بود که بیش از ۱۵۰ نفر مظنون به دست داشتن در غارت و سرقت در منطقه زلزله زده ترکیه بازداشت شده‌اند. این شبکه به نقل از وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد: با توجه به ۳۱۹ حادثه، بازرسی از ۲۴۳ نفر آغاز شد و پس از انجام تحقیقات، ۱۵۲ نفر بازداشت شدند.

همچنین خبرنگار اعزامی المیادین به ترکیه از بازداشت بیش از ۲۵۰ پیمانکار برای بازجویی درباره دلایل ریزش سریع ساختمان‌ها در اثر زلزله خبر داد. معاون رئیس جمهور ترکیه هم از خسارت دیدن کلی و جزئی بیش از ۵۹۷ هزار ساختمان در پی زلزله در این کشور خبر داد.

همزمان با وقوع زلزله بزرگ ترکیه و تبعات پس از آن، یک روزنامه چاپ ترکیه گفته بود که حزب حاکم این کشور قصد ندارد به دلیل زلزله مرگبار اخیر، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تغییر دهد. بنا به اعلام این رسانه‌ای ترکیه‌ای، دو تاریخ از پیش مطرح شده برای برگزاری زمان انتخابات در ترکیه همچنان روی میز بدون تغییر باقی مانده است.

در گزارش این روزنامه ترکیه‌ای آمده است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خواهان برگزاری رأی گیری انتخاباتی در ۱۴ ماه مه است، در حالی که برخی از اعضای حزب حاکم ۱۸ ژوئن را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات مطرح کرده‌اند. با این حال هنوز هیچ تصمیم یا برنامه‌ای در درون حزب حاکم برای تغییر زمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به تاریخ دیگری وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان