بازدید 4513

همه آنچه باید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید

بخش استان ها به طور همزمان در  ۱۴ استان برگزار خواهد شد.گلستان با ۳۴ اجرا، آذربایجان شرقی ۲۰، کرمانشاه ۱۸، خراسان شمالی ۱۴، زنجان ۱۲، هرمزگان ۱۲، جنوب کرمان ۱۱، کهکیلویه بویراحمد ۱۱، مازندران ۸، همدان ۶، بوشهر ۶، البرز۵، لرستان ۵ و گیلان با ۴ اجرای صحنه‌ای میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰ 18 February 2023

همه آنچه باید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد تا گروه بزرگی از هنرمندان عمدتاً جوان طی شش روز روی صحنه حاضر شوند و توانایی‌هایشان را در معرض داوری متخصصین و داوران قرار دهند و برای رسیدن به جوایز این رویداد با هم رقابت کنند.

به گزارش «تابناک»؛ دوره سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر از روز 28 اسفند 1401 در بخش‌های استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستانهای موسیقی و پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین الملل آغاز شد و تا سوم اسفند 1401 تداوم خواهد داشت. در آغاز این رویداد ارکستر ملی ایران با رهبری همایون رحیمان و خوانندگی امیرحسین سمیعی و علی چراغی اجرا داشت.

در تهران، تالار وحدت در بخش بین الملل و ارکسترال با ۹ اجرا، تالار رودکی در بخش ردیف دستگاهی و مسابقه موسیقی ایران با ۲۳ اجرا، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بخش بین الملل با ۱۱ اجرا و فرهنگسرای ارسباران در بخش سرود و موسیقی نواحی با ۱۹ اجرا میزبان جشنواره هستند. امسال برای اولین بار مجموعه کوشک هنر به سالن‌ها اضافه شده که با ۱۳ برنامه اجراهای موسیقی نواحی در آن سالن برگزار می‌شود. سالن میلاد نمایشگاه بین المللی نیز موسیقی مردمی را با ۱۲ برنامه میزبانی خواهد کرد.

بخش استان ها به طور همزمان در  ۱۴ استان در حال برگزاری است. گلستان با ۳۴ اجرا، آذربایجان شرقی ۲۰، کرمانشاه ۱۸، خراسان شمالی ۱۴، زنجان ۱۲، هرمزگان ۱۲، جنوب کرمان ۱۱، کهکیلویه بویراحمد ۱۱، مازندران ۸، همدان ۶، بوشهر ۶، البرز۵، لرستان ۵ و گیلان با ۴ اجرای صحنه‌ای میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود. به گفته بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر سی و هشتم، در مجموع 2126 هنرمند اعم از شرکت کننده و موزیسین در این دوره از جشنواره مشارکت دارند.

بخش پژوهش به مدت پنج روز به میزبانی رادیو گفتگو و بصورت زنده برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی و کارشناسان درباره موضوعات حوزه موسیقی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

بخش رقابتی به منظور حضور جریانهای نوین موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورتهای شنیداری به ایده پردازی واجرا بدون پیش‌داوری مرسوم در ساخت و اجرای موسیقی متداول می پردازد که در این دوره به عنوان جایزه ویژه به جشنواره اضافه گردیده است.

جایزه باربد با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به ویژه ایده و اجراهای صدا وموسیقی نسل جوان برگزار میشود.

همه آنچه باید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید

بخش غیر رقابتی با هدف شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیتهای خلاقانه ی هنرمندان و گروههای موسیقی سراسر کشور، با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی برگزار می شود.

جشنواره جشنواره‌ها که برای نخستین بار بعنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره حضور دارد، پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه ای برگزیده در دوره های گذشته برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود. موزه هنرهای امام علی (ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌ها، یعنی نمایشگاه سی و هفت دوره قبلی جشنواره فجر در بخش پوستر، جدول و پخش ویدئوهای دوره‌های جشنواره قبل است.

جایزه ترانه نیز متن ترانه‌هایی که از مهر 1400 تا مهر 1401 به‌صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی و حقوقی  پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیئت داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

همچنین جایزه موسیقی و رسانه در دو محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در زمینه نقد و هم‌افزایی حوزه‌ موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه های مختلف موسیقی، به ویژه موسیقی نواحی و خرده فرهنگ ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار می شود.

در بخش سرود 10 گروه برای نخستین بار در یک سالن مجزا طی ایام جشنواره روی صحنه خواهند رفت و براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، تقدیر از فعالان سرود و انتخاب بهترین گروه سرود براساس آرای مردمی از دیگر برنامه های این بخش است.

بخش بین الملل با محوریت موسیقی و باهدف تعامل و تبادل فرهنگی و هنری و با حضور گروه‌های خارجی برگزار خواهد شد که میزبان هشت اجرا از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان است. امسال در یک تنوع مختلف موسیقایی این کشورها کنار هم حضور دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر