بازدید 8207

«سنتوري» مجوزدار به خانه‌ها آمد

بر روي جلد سي‌دي عرضه شده‌ي «سنتوري» نوشته شده است:«اگر كپي اين فيلم را قبلا ديده‌ايد با خريد يك نسخه فيلم اصلي، ضمن اداي دين به صاحبان اثر شاهد مجموعه كاملي از پشت صحنه و موسيقي متن باشيد.»
کد خبر: ۱۱۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۳ 26 August 2010
«سنتوري» داريوش مهرجويي سرانجام بصورت قانوني و مجوزدار پس از چهار سال در شبكه نمايش خانگي طي دو روز اخير توزيع شده است.

به گزارش ايسنا، اين ساخته‌ي داريوش مهرجويي در سال 85 توليد شد و در جشنواره‌ي فجر همان سال بصورت محدود به نمايش درآمد و چند ماه بعدتر براي اكران عمومي دچار مشكل شد و سرانجام در اواخر سال 86 نسخه‌ي غيرمجاز فيلم به بساط دستفروش‌ها آمد.

اين روزها در شهريور ماه 89 پس از بيش از سه سال عرضه‌ي غيرمجاز فيلم،فيلم در سه سي‌دي توسط موسسه «هنر هشتم» به شبكه نمايش خانگي آمده است.

بر روي جلد سي‌دي عرضه شده‌ي «سنتوري» نوشته شده است:«اگر كپي اين فيلم را قبلا ديده‌ايد با خريد يك نسخه فيلم اصلي، ضمن اداي دين به صاحبان اثر شاهد مجموعه كاملي از پشت صحنه و موسيقي متن باشيد.»





و در بخش ديگري از طرح روي جلد فيلم آمده است:«اين فيلم توليد سال 85 است و با مدت زمان 100 دقيقه با درجه كيفي ب با پروانه نمايش به تاريخ 23 اسفند ماه 88 به همراه كليپ موسيقي و پشت صحنه فيلم و با صداي محسن چاووشي با قيمت 1500 عرضه شده است.»

پرونده‌ي نيم‌باز اكران «سنتوري» پس از چهار سال

در تير ماه سال 86 در حاليكه دو روز به آغاز نمايش فيلم "سنتوري" داريوش مهرجويي باقي مانده بود؛ نمايش اين فيلم به تعويق افتاد.

در همان مقطع يك مقام آگاه در معاونت سينمايي وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خبرنگار ايسنا گفته بود:«تعويق اكران فيلم "سنتوري" جدي است و با مناسب شدن شرايط، احتمالا اين فيلم در آينده اكران خواهد شد.با توجه به اينكه پروانه نمايش براي فيلم "سنتوري صادر شده است، علت اصلي تعويق اكران آن شرايط و فضاي خاص حاكم بر سينماست و فيلم مشكل محتوايي ندارد.»

و سرانجام جلسه‌ي فوق‌العاد شوراي صنفي نمايش برگزار شد و اعلام شد "محاكمه" ايرج قادري به جاي فيلم "سنتوري" از سوم مرداد ماه سال 86 در گروه قدس به نمايش درمي‌آيد.

درحالي كه خبرهاي از تعويق اكران فيلم سنتوري منتشر مي‌شد،زنده‌ياد فرامرز فرازمند تهيه‌كننده فيلم "سنتوري" مطرح كرده بود: «اعلام رسمي درباره‌ي تعويق اكران فيلم "سنتوري" به ما نشده است.»

وي مي‌گفت:«مسلم آنست مسايل و مشكلات ديگري كه هيچ ارتباطي به فيلم "سنتوري" ندارد، به اين فيلم منتقل شده است؛ چگونه مي‌شود، فيلمي كه از خرداد ماه پروانه نمايش دريافت كرده است و تا هفته‌ي گذشته تمام مجوزهاي لازم براي تبليغات و بيلبورد به آن داده شده به يك‌باره فضا براي نمايش آن تغيير مي‌كند.

اگر فيلم مشكلي داشت چرا پروانه نمايش دادند؟! مديران سينمايي به ما اعلام مي‌كردند كه فيلم را نمي‌توانيم به نمايش بگذاريم و فيلم توقيف است.»

محمود اربابي مدير وقت اداره‌ي نظارت و ارزشيابي چند ماه بعدتر در شهريور ماه 86 در جمع خبرنگاران مطرح كرده:«اكران فيلم «سنتوري» به دلايلي كه بحث مراقبت از سينما مطرح است، به تعويق افتاد و اين نشان مي‌دهد منطق و دقت نظر وجود داشته است.»





اما هفت ماه از عدم نمايش فيلم "سنتوري" سرانجام در اسفند ماه سال 86 نسخه‌ي قاچاق و غيرمجازاين فيلم در خيابان عرضه شد و در همان مقطع تهيه‌كننده‌ي فيلم "سنتوري" از دوستداران سينماي داريوش مهرجويي درخواست كرد كه سي‌دي‌هاي غيرقانوني عرضه شده اين فيلم را در سطح شهر خريداري نكنند و فروشندگان آن را به نيروي انتظامي معرفي كنند.

در پي اين درخواست بود كه رييسيان رييس وقت كانون كارگردانان به ايسنا گفته بود: «وقتي فيلمي همچون "سنتوري" در جشنواره‌ي فيلم فجر به‌نمايش عمومي درمي‌آيد و پس از به دلايلي اكران عمومي نمي‌شود، پهن شدن سايه شوم قاچاق بر اين فيلم كاملا طبيعي به نظر مي‌رسد.»

وي اعتقادش را اينگونه مطرح مي‌كرد:«اگر اين فيلم به نمايش درمي‌آيد و بعد مشكل عدم نمايش به‌وجود مي‌آيد، خسارت وارده را بايد مسوولين جشنواره و مديران سينمايي برعهده بگيرند و از نظر حقوق معنوي وقتي گروهي داراي مجوز قانوني هستند، عاقلانه‌تر اين است كه فيلم‌شان به شكل قانوني به نمايش دربيايد تا مخاطب و اصلاحاتي كه صورت مي‌گيرد، شكل قانومند داشته باشد.

وقتي فيلمي به شكل وسيع قاچاق مي‌شود، چندين‌ برابر مخاطب سالن به صورت پنهاني و غيرقابل كنترل نسخه‌ي اصلاح نشده‌ي آن را به تماشا مي‌نشينند. بنابراين بايد پرسيد بازتاب تأثير مخاطب در كدام يك از اين دو صورت موجه‌تر است؟!»

اين كارگردان با اشاره به موضوع فيلم «سنتوري» گفته بود:«طي سال‌هاي اخير فيلم‌ها و مجموعه‌ها و سريال‌هاي مختلفي درباره مواد مخدر ساخته شده كه 20 درصد تأثير اين فيلم را هم بر روي جوانان نمي‌گذارند، بنابراين اگر اين موضوع را اصل قرار دهيم نه اشكالات آن را؛ از هر زاويه‌اي فيلم "سنتوري" مي‌توانست تأثير بسيار بالاتري در مخاطبين جوان داشته باشد و حتما فيلم پرمخاطبي مي‌شد.»

و در همان مقطع داريوش مهرجويي خواستار اكران سريع فيلم شد و سينماگران نيز از اين پيشنهاد حمايت كردند.

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي سينماي وقت نيز اعلام كرده بود:«نمي‌توانيم با اطمينان بگوييم، فيلم "سنتوري" از چه مرحله‌اي وارد عرصه‌ي قاچاق شده است، اما در هر حال مسئوليت اين ماجرا با شخص تهيه‌كننده فيلم است.»

اربابي درباره‌ي پيشنهاد داريوش مهرجويي پيرامون نمايش عمومي اين فيلم هم به ايسنا گفته بود:«اينكه اين فيلم در اين شرايط به اكران عمومي درآيد، دليل منطقي نيست و ما نمي‌توانيم منفعل عمل كنيم، اما از روز اول به تهيه‌كننده فيلم اعلام كرده بوديم با توجه به اينكه شما از لحاظ مالي دچار مشكلاتي خواهيد شد، رايزني‌هايي براي جبران خسارات انجام خواهيم داد، اما آن‌ها ترجيح دادند صبر كنند تا فرصت اكران فيلم فراهم شود.»

وي اذعان كرده بود:«گزينه مطرح شده بابت نمايش عمومي "سنتوري" در اين شرايط ربطي به اداره نظارت و ارزشيابي ندارد و بايد از طريق معاونت سينمايي اين درخواست پيگيري شود.»

صفارهرندي وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي چند هفته‌ بعدتر در اسفند ماه 86 مطرح كرد:«شواهد و قرايني در دست است كه براساس آن مي‌توان نقش عوامل فيلم «سنتوري» در توزيع قاچاق آن را مورد بررسي جدي قرار داد.»

وي معتقد بود:«نسخه قاچاقي كه هم‌اكنون در كشور پخش شده از روي نسخه‌اي تكثير شده‌ي است كه تنها در اختيار عوامل دست‌اندركار اين فيلم بوده است. اكران اين فيلم در خارج از كشور و نيز فرستادن آن روي شبكه اينترنت از طريق يكي از كشورهاي همسايه تخلف بوده، به همين دليل از دستگاههاي قضايي و امنيتي مي‌خواهم عوامل آن را شناسايي و مجازات كنند.»

در حالي كه عوامل «سنتوري» فيلم را به صورت غيرقانوني از كشور خارج و آن را به نمايش گذاشته‌اند اما مسئولان دولتي را متهم مي‌كنند، كه اين موضوع به لحاظ قضايي و حقوقي قابل پيگيري است.

او ضمن دفاع از عملكرد معاونت سينمايي وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ جعفري‌جلوه ـ در عدم صدور مجوز اكران به اين فيلم تاكيد كرد كه اين تصميم امري قانوني و مسبوق به سابقه بوده است.

اما اواخر سال 86 صفارهرندي رسما اعلام كرد: «فيلم «سنتوري» به احترام سينما، هنرمندان،‌ اعتقادات مردم و فرهنگ عمومي ما هرگز نمايش داده نمي‌شود.»

وي اظهار اميدواري كرد:«داريوش مهرجويي به عنوان فيلم‌ساز برجسته‌ي كشور در كار خلق آثار مناسب، فعاليت خود را ادامه دهد.»

و پس از چهار سال و دريافت مجوز پروانه نمايش خانگي در اسفند ماه 88 چند ماه قبل‌تر و پيش از عرضه در نمايش خانگي، برخي مديران پرديس‌هاي سينمايي پيشنهاد دادند، «سنتوري» بصورت تك سانس در برخي پرديس‌ها اكران شود.

اما عليرضا سجادپور مدير اداره‌نظارت و ارزشيايي با اين پيشنهاد موافقت نكرد و گفت:««سنتوري» با مساعدت معاون سينمايي رفع توقيف شده است، اما به هرحال فيلمي است كه چندين سال مانده و از زمان اكرانش گذشته است. علاوه بر اين، اين فيلم در زمان ساخت در شبكه قاچاق پخش شده بود و همان‌طور كه ما قبلا هم گفته‌ايم، بهتر است اين نوع فيلم‌ها در چرخه اكران سينمايي قرار نگيرند.»

وي در عين حال گفته بود:«در ضمن اگر اين فيلم به اكران هم درنيايد مشكلي براي آن پيش نمي‌آيد، چراكه با رفتن به شبكه خانگي «سنتوري» دهها هزار بيننده خواهد داشت و اين تعداد به مراتب بيشتر از چندين هزار مخاطب يك سينماست. اين موضوع هم به هيچ عنوان ايجاد محدوديت براي اين فيلم محسوب نمي‌شود، بلكه همان‌طور كه گفتم عملي است در راستاي حفظ قانون.»

و اين روزها در اوايل شهريور ماه نسخه‌ي مجوزدار «سنتوري» در شبكه نمايش خانگي عرضه شده است.

اين نسخه نسبت به نسخه‌ي غير مجاز فيلم چند سكانس كمتر دارد، اما به همراه آن سي‌دي كليپ و پشت‌صحنه‌ي فيلم هم عرضه شده كه مخاطب را براي خريد اين نسخه جذب كند.

«سنتوري» كه هجدهمين فيلم داريوش مهرجويي است با بازي بهرام‌رادان، گلشيفته فراهاني، مسعود رايگان، ،رويا تيموريان محمد سلوكي ساخته شده است.

تورج منصوري در مقام مدير فيلمبرداري، رضا درميشيان دستيار كارگردان، محمدرضا شريفي‌نيا: مجري طرح در «سنتوري» همكاري داشته‌اند.

تهيه كنندگان اين پروژه، داريوش مهرجويي و زنده‌ياد فرامرز فرازمند هستند و همچنين اردلان كامكار موسيقي آن را ساخته است.

مهرجويي نيز ويژگي «سنتوري» را موضوع اعتياد و به كارگيري مقوله موسيقي، در آن دانسته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
من ای فیلم رو 3 بار دیدم ولی سی دی قانونیش رو تهیه میکنم و باز هم میبینم.
خسته نباشن واقعا
ولی خوب به خاطر محسن چاوشی عزیز میخرم سیدیشو دوباره با اینکه دیدم
واقعا خسته نباشند. همه ملت فیلمو دیدند. اقایون تازه مجوز دادند.
به نظر شما کسی هست که این فیلم رو ندیده باشه وبخواد پول بده و با سانسوری که کردن ببینه؟؟؟ همون بهتر که مجوز نمی دادن چون به تارخ پیوسته این فیلم
اوني كه تا حالا ندیدتش کیه ؟ نوش دارو بعد مرگ سهراب !
حتما می خرم وانرا می بینم جهت شادی روح تهیه کننده آن مرحوم فرازمند
میدونید چقدر به تهیه کننده و کارگردان خسارت زدید؟ مجوز دادید ولی چرا پس از 4 سال؟؟؟
حالا كه تهيه كنندش رو دغ دادين مرد مجوز داديد؟ خدا رحتمش كنه! ولي عوامل اين قضيه بايد جواب پس بدن. من 4 بار ديدمش و هر بار هم واقعا لذت بردم. ولي حالا دينم رو ادا مي كنم و مي خرمش و به همه كساني هم كه ديدن توصيه مي كنم براي شادي روح تهيه كننده مظلومش و دلگرمي ساير دست اندركارانش براي ادامه كارشون حتما اين كار رو بكنن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر