بازدید 5793

فشار آمریکا بر عراق برای دور کردن بخش انرژی از ایران

الجزیره در گزارشی نوشت: سوالات زیادی درباره نتایج سفر هیات بلند پایه عراقی به ریاست فواد حسین وزیر امور خارجه این کشور و شماری دیگر از مسئولان عراقی به آمریکا مطرح می شود.
کد خبر: ۱۱۶۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹ 17 February 2023


به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، در این گزارش آمده است: این سفر که نهم فوریه جاری آغاز شد و بیش از شش روز به طول انجامیده، دارای ابهامات زیادی است علی الخصوص اینکه موسسه خاورمیانه آمریکا در گزارشی آورده است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور بر هیات عراقی فشار آورده تا بخش انرژی این کشور را به سمت و سویی دور از ایران سوق دهد و با اتهامات مربوط به «کمک رسانی بخش بانکداری عراق به ایران برای دور زدن تحریم های غرب»برخورد جدی کند.

سفری مبهم و مرموز

الجزیره در ادامه این گزارش، از سفر هیات عراقی به واشنگتن به سفری مرموز و مبهم تعبیر کرده و آورده است: «عراق حدود سه ماه است که با افزایش شدید نرخ دلار در برابر دینار این کشور در بازارهای موازی روبروست و همین موضوع دولت را برآن داشت تا برای کنترل آن و پرهیز از اعتراضات مردمی، نرخ دلار را  به طور رسمی از ۱۴۶۰ دینار به ۱۳۱۰ دینار  در ازای هر دلار کاهش دهد؛ موضوعی که به نظر می رسد به هیچ وجه موفقیت آمیز نبوده و نرخ دلار در بازارهای موازی همچنان حدود ۱۴۳۰ دینار برای هر دلار معامله می شود.

در این گزارش همچنین آمده است: کنفرانس مطبوعاتی مشترک فواد حسین با آنتونی بلینکن بر شدت ابهام سفر این هیات عراقی به واشنگتن افزوده است؛ چرا که دو طرف درباره اهمیت تداوم روابط آمریکا و عراق در تمامی سطوح سخن به میان آوردند بدون اینکه به جزئیات بیشتر در این خصوص اشاره کنند.

در گزارشی که موسسه خاورمیانه آمریکا منتشر کرده، آمده است: دولت عراق روی این موضوع حساب باز کرده بود که فواد حسین و رئیس بانک مرکزی عراق بتوانند دولت آمریکا را برای تعلیق یا تعویق محدودیت های فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) علیه انتقال دلار به عراق متقاعد کنند اما همین موسسه در گزارش خود اعلام کرد که واشنگتن هیچ قولی در این زمینه به عراق نداده است.

پشت پرده آنچه در واشنگتن می گذرد

«احسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی(الفکر السیاسی) در این باره به الجزیره می گوید: به نظر می رسد هیات عراقی نتوانسته است آمریکا را متقاعد کند که پلت فرم الکترونیکی بانک مرکزی عراق را متوقف کند یا فعالیت آن را به تعویق بیندازد.

الشمری ادامه داد: آمریکا به هیات عراقی ابلاغ کرده که آماده همکاری با بغداد در زمینه سازوکارهای پیاده سازی این پلتفرم الکترونیکی و تحویل دلار به عراق براساس اسناد اثبات کننده کاربر نهایی ارز آمریکا مطابق با سامانه سوئیفت است.

براساس گفته وی، آمریکا همچنین به عراق ابلاغ کرده که دولت این کشور باید در واگذاری دلار به عراقی های مشمول تحریم های آمریکا مشارکت نکند.

این تحلیلگر عرب، دلیل طولانی شدن سفر هیات عراقی به واشنگتن را پرونده های دشوار مورد بحث میان آنها دانسته و گفته است: مذاکرات عراق و آمریکا در همین حد نبوده و واشنگتن با هیات عراقی مسائل فراوانی را در ارتباط با توافق چارچوب راهبردی در میان گذاشته و بر لزوم از بین بردن تنش مین بغداد و اقلیم کردستان و حل و فصل پرونده های نفت و گاز بین آنها تاکید کرده است.

رعد هاشم پژوهشگر سیاسی عراقی نیز در این باره می گوید: از ابهام سفر هیات عراقی به واشنگتن مشخص می شود که به این هیات دستور داده شده است که جزئیات گفتگوهای خود در واشنگتن را رسانه ای نکنند .

هاشم در گفتگو با الجزیره با اشاره به اینکه هیات عراقی، اوضاع اقتصادی و مالی مربوط به دلار و تفاهماتی با وزارت خزانه داری آمریکا و بانک فدرال این کشور را بررسی کرده است، می گوید: ممکن است ضرب الاجل مشخصی مثلا سه ماه، برای عراق به منظور جلوگیری از قاچاق دلار به ایران، سوریه، لبنان و روسیه در ازای تسهیلاتی در خصوص تامین دلار برای عراق و سامانه سوئیفت تعیین شده باشد.

میزان رضایت آمریکا از دولت السودانی

الجزیره در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه سوالاتی پیرامون اینکه آمریکا چقدر از دولت کنونی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی رضایت دارد، در ادامه اورده است: غانم العابد پژوهشگر موسسه مطالعات «رؤی» در پاسخ به این سوال می گوید: آمریکا به بغداد درباره تعویق فعالیت های پلت فرم الکترونیکی در ازای وعده های حمایت از دولت عراق در روابطش با اردن و کشورهای حاشیه خلیج(فارس) هیچ امیدی نداده است. چنین حمایتی طبق شرایط و ضوابط خواهد بود وحمایت واشنگتن از دولت السودانی برخلاف آن ادامه نخواهد یافت.

العابد درباره سفر السودانی به واشنگتن که مدت هاست در مورد آن سخن به میان می آید، نیز گفت: هنوز معلوم نیست آیا السودانی به این زودی ها به واشنگتن خواهد رفت یا خیر. این سفر معیار دانستن میزان رضایت آمریکا از دولت او خواهد بود و برای پی بردن به آن باید حداقل یک ماه صبر کرد.

عبدالرحمن المشهدانی استاد اقتصاد دانشگاه عراق (الجامعه العراقیه)در بغداد در گفتگو با الجزیره با اشاره به اینکه اعمال اجرای سامانه سوئیفت بر عراق توسط واشنگتن فرصتی برای دولت عراق خواهد بود تا پرونده های قاچاق دلار به خارج از کشور را کنترل کند، به الجزیره می گوید: این فرصت قبلا به هیچ یک از دولت های سابق عراق داده نشده بود. هیات عراقی قصد نداشت از واشنگتن بخواهد که فعالیت این سامانه اللکترونیکی را به تعویق بیندازد زیرا می دانست که چنین موضوعی محال است. عراق تنها نحوه سازماندهی پرداخت های نقدی، نظارت، حسابرسی و نحوه کمک رسانی رزرو فدرال آمریکا به بانک مرکزی عراق جهت دستیابی به ثبات پولی در داخل عراق را با طرف آمریکایی در میان گذاشته و وظایف کنترل نرخ ارز و تعیین ارزش پول عراق برعهده دولت عراق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی