بازدید 12346
۸

دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ (ع) برگزار شد/ عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از جمله اتهامات متهمان پرونده است / ماجرای تغییر دستور داعش به متهم ردیف اول

محاکمه عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) با حضور متهمان و وکلای مدافعشان، اولیای دم و جمعی از جانبازان و شاهدان این حادثه در دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲ 15 February 2023

 

تابناک _ حجت الاسلام والمسلمین موسوی رییس کل دادگستری استان فارس، با اعلام این خبر‌ که جلسه دادگاه محاکمه پنج عامل حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) ـ که منجر به شهادت سیزده تن از هموطنان و زخمی شدن تعدادی از زوار و خادمان گردید ـ برگزار شده است، اظهار کرد: متهمان این حادثه تروریستی، اهل یکی از کشورهای همسایه هستند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به ارتباطات قبلی این پنج تروریست، تصریح کرد: متهمان عضو گروه داعش هستند و آشنایی اولیه این افراد از زمان حضورشان در زندان بگرام در افغانستان شکل گرفته است.

بر اساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در این دادگاه که به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و حضور حجت الاسلام سید بزرگ موسوی و کریم محمدی مستشاران شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز برگزار شد، نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، ضمن قرائت کیفرخواست به تشریح نحوه ارتباط متهمان با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ ـ که در جریان این عملیات تروریستی کشته شد ـ پرداخت.

نماینده دادستان، اتهامات وارده به متهمان را افساد فی الارض، بغی، عضویت در گروه تروریستی داعش و همچنین اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور عنوان و از دادگاه برای متهمان تقاضای صدور مجازات قانونی کرد.

در ادامه رسیدگی به این پرونده، رئیس دادگاه، نخست ضمن اخذ شکایت از اولیای دم و همچنین مجروحان و مصدومان حمله تروریستی، تقاضای آن‌ها از دادگاه را ثبت کرد و سپس متهم ردیف اول محمد رامز رشیدی را به جایگاه فرا خواند.

ماجرای تغییر دستور داعش به متهم ردیف اول

متهم رامز رشیدی با اقرار به عضویت در گروه تروریستی داعش و قبول مشارکت همکاری مستقیم با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) به توضیح نحوه همکاری در این عملیات تروریستی پرداخت و گفت: در شهر زرند کرمان مشغول به کار بودم و خانواده‌ام در تهران ساکن بودند که روز ۲۳ مهر ماه از سوی رابط گروه داعش در افغانستان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی دریافت کردم و به من دستور داده شد به زاهدان بروم.

متهم رامز رشیدی گفت: پیش از حرکت به سمت زاهدان دستور تغییر کرد و از همان طریق به من اعلام شد به شیراز بروم و خانه‌ای را در یکی از محلات دور از مرکز شهر اجاره کنم.

متهم رامز رشیدی در پاسخ به سوال رئیس دادگاه مبنی بر اینکه هزینه رهن منزل مسکونی از کجا تهیه شده بود، گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از طریق کارت بانکی یکی از نزدیکانم به من داده شد.

وی افزود: پس از چند روز از طریق پیام در فضای مجازی، دستوری مبنی بر تحویل امانتی به من صادر شد که پس از دریافت یک چمدان، متوجه شدم این امانتی سلاح کلاشنیکف به همراه ۸ خشاب و ۱۹۴ فشنگ جنگی است.

متهم ردیف اول پرونده ادامه داد، پس از آن فردی که هویت اصلی وی را نمی‌دانستم، به من معرفی شد تا به عنوان میهمان او را به خانه بیاورم و سپس در یک نوبت انفرادی و چندین نوبت دیگر به همراه به حرم شاهچراغ (ع) رفتیم و در آنجا به بررسی محیطی اطراف حرم پرداختیم.

متهم رامز رشیدی با اقرار به تهیه فیلم بیعت گرفتن عامل حمله تروریستی و ارسال به رابط خود در افغانستان، گفت: این موضوع یک شب پیش از حمله تروریستی انجام شد و فایل را از طریق فضای مجازی ارسال کردم.

وی با بیان اینکه در همان شب به من دستور داده شد که فردا شب یعنی غروب چهار آبان‌ماه همزمان با نماز مغرب عامل تیراندازی را به شاهچراغ (ع) ببرم، گفت: پس از همراهی وی تا مقابل ورودی حرم شاهچراغ (ع)، گزارش انجام دستورهای ابلاغ شده را ارسال کردم که همان لحظه دستور گرفتم شهر شیراز را ترک کنم.

متهم ردیف اول پرونده با اشاره به نحوه دستگیری خود گفت: پنج روز پس از این عملیات تروریستی در حالی که در خانه خودم در تهران بودم، دستگیر شدم.

درخواست وکیل متهم از دادگاه

در ادامه جلسه دادگاه، وکیل متهم ردیف اول پرونده به دفاع از موکل خود پرداخت و با اشاره به همکاری وی در دستگیری سایر عوامل دخیل در عملیات تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) خواستار تخفیف مجازات وی از هیات دادگاه شد.

در پایان، رئیس دادگاه با اعلام ختم رسیدگی این جلسه، ادامه رسیدگی به اتهامات سایر متهمان پرونده حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را به هفته آتی موکول کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
خدا لعنتشان کنه ، خبرنگار ازشون نپرسید چرا آدمای بیگناه رو میکشید؟
در پرونده حمله تروریستی به شاهچراغ هر قدر جلوتر می رویم ابهامات افزایش پیدا می کند.
مثال
1) اینکه حتی یک تصویر از حضورِ روزهای قبل از عملیات تروریستیِ محمد رامز و ابوعایشه (حامد بدخشان) در حرم شاهچراغ وجود ندارد عجیب است. حافظه دوربین های مداربسته حرم شاهچراغ برای چه مدت نگهداری می شود و اصولا اگر نشود موارد اینچنینی را از دوربین های امنیتی مکان های مثل شاهچراغ استخراج کرد، وجود و نصب این سیستم ها با چه هدفی صورت می گیرد؟
2. در مستند امنیتی "برای داعش" صراحتاً گفته می شود که محمد رامز یکی از عناصر نفوذ داده شده به داخل خاک ایران است و این فرایند نفوذ حداقل برای سایر افراد از مسیر ترکیه و مرز غربی ایران، به طور مفصل تشریح می شود. اما در دادگاه محمد رامز هیچ اطلاعاتی از تاریخ و شیوه ورود محمد رامز و ابوعایشه (حامد بدخشان) به ایران موجود نیست. محمد رامز در شهر زرند کرمان کار می کرده و خانواده اش ساکن تهران بوده اند و او در هنگام دستگیری در خانه اش در تهران دستگیر می شود. سوال اینجاست که محمد رامز از چه زمانی به ایران وارد شده است آیا او و خانواده اش در شهریور و مهرماه 1401 و با همان شیوه ی سایر اعضای داعش از مسیر ترکیه وارد شده و یا اینکه نفوذ او به داخل خاک ایران برای ماهها و شاید سالهای قبل باشد.
3. مطابق اطلاعات قبلی منتشر شده در اطلاعیه وزارت اطلاعات سبحان کمرونی تبعه آذربایجان است ولی محمد رامز به جای او متهم ردیف اول دادگاه است.

**نکته: یقیناً در فرایند بررسی ها ممکن است اطلاعاتی به دست آید که نتیجه گیری های گذشته را نقض کند ولی بعضی از اطلاعاتی که در دادگاه نسبت به مستند امنیتی برای داعش نقض می شود (مثل سوابق محمد رامز و تاریخ و شیوه ورودش به ایران یا سابقه حضورش در بگرام) و یا اسنادی که طبیعتاً و منطقاً باید موجود باشند اما نیست (مثل تصاویر روزهای قبل دوربین های امنیتی حرم شاهچراغ) چیزی نیست که متهم بتواند در آن خصوص سیستم اطلاعاتی که به انواع بانکهای اطلاعاتی دسترسی دارند، را فریب دهد.
اهل کدو م کشور ؟
افغانی که تو ایران فراوان هستند
افغانستان عزیز
خدا رو شکر اگه هیچی تو این مملکت سرجاش نباشه ولی همیشه نظم دادگاه رعایت شده.
دست شوما درد نکنه
اسامی و سن متهمان به روایت خبرگزاری فارس
۱.محمد رامز ر: عضو داعش، مجرد، ۲۴ ساله، شغل: آزاد، اقامت در تهران، در ۹ آبان ۱۴۰۱ دستگیر شده و با قرار بازداشت موقت، متهم است.

۲.محمد ر: عضو داعش، مجرد، ۲۰ ساله، اقامت در تهران، شغل: آزاد، در ۱۱ آبان ۱۴۰۱ دستگیر شده و به جرم تبانی با قرار بازداشت موقت، متهم است.

۳.سید نعیم ه ق: عضو داعش، مجرد، ۲۷ ساله، اقامت در کرج، شغل: آزاد، در ۱۰ آبان ۱۴۰۱ دستگیر شده و با قرار بازداشت موقت، متهم است.

۴.مصطفی ج ا: مجرد، ۲۳ ساله، اقامت در تهران، شغل: آزاد، در ۲۰ آبان ۱۴۰۱ دستگیر شده و با قرار بازداشت موقت، متهم است.

۵.حمدالله ک: متاهل، ۲۹ ساله، اقامت در سروستان فارس، شغل: آزاد، در ۹ آبان ۱۴۰۱ دستگیر شده و با قرار بازداشت موقت، متهم است.

در میان متهمان هیچ نامی از تبعه آذربایجان رافائل عادل اوف که قبلا نامش در اطلاعیه وزارت اطلاعات به عنوان هماهنگ کننده اصلی آمده بود نیست. همچنین دیگر اتباع غیرافغانِ دخیل در موضوع هم در لیست متهمین نیستند.
داعش که رد مسئولیت کرده بود!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست