بازدید 15629
گزارش تابناک از سقوط اخلاقی مسابقات باشگاهی کشور پس از بیست هفته از فصل جاری

جای خرید مهاجم، وکیل استخدام کنید! / لیگ فوتبال ایران غرق در همه صفات زشت و منفی

بیست هفته از لیگ به اصطلاح حرفه‌ای فوتبال ایران می‌گذرد و اولین خصوصیت آن در ذهن مخاطب عمدتا جوان، دعوا و اعتراض و جنجال و اتهام در ورزشگاه‌های خالی بوده است. ارکان قضایی فدراسیون توان بازگرداندن اخلاق به رقابت‌ها را ندارند.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹ 15 February 2023

پرونده هفته بیستم لیگ برتر فوتبال بسته شد. بدین ترتیب، دوسوم لیگ برتر بیست و دوم را پشت سرگذاشتیم و فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۲ وارد هفته‌های حساس و سرنوشت ساز خواهد شد؛ آن هم در لیگی که سه ضلع مثلث مدعیان اصلی قهرمانی، رقابتی شانه به شانه دارند.

پیش‌بینی واقع‌بینانه این است که با توجه به افزایش حساسیت مسابقات در ده هفته باقی‌مانده، وارد تونل وحشت دعوا و جنجال شویم و عوامل تیم‌ها از حالا در تدارک جنگ بیرون و درون زمین برای مرعوب ساختن رقبا و حریفان باشند.  

تاکنون مجموعا شاهد برگزاری ۱۶۰ دیدار از لیگ جاری بوده‌ایم و اگر اوضاع نرمال بود، می‌شد ارزیابی دقیقی از کیفیت فنی لیگ و تیم‌ها داشت؛ اما آنچه بیش از مسائل فنی و تاکتیکی مورد بحث و کارشناسی است، به حواشی پرتکرار و آزاردهنده مسابقات مربوط می‌شود.

جای خرید مهاجم، وکیل استخدام کنید! / لیگ فوتبال ایران غرق در همه صفات زشت و منفی

در حالی که رقابت‌های باشگاهی جهان از لیگ‌های اروپایی گرفته تا بازی‌های باشگاهی کشور‌های عربی و شرق آسیا، هر سال درپی ارتقای کیفی و استاندارد‌های حرفه‌ای هستند و نقش عوامل محیطی را در نتایج کاهش می‌دهند، در ایران حواشی و بلوا‌های کنار زمین و روی سکو‌ها، سرنوشت رقابت‌ها را تعیین می‌کند و کسی به فکر ساختار پوسیده و عقب‌ماندگی علمی فوتبال کشور نیست؛ حواشی‌ که همچون یک بوکسور حرفه‌ای، هوک‌های چپ و راست خود را روانه «چهره فوتبال» کرده و اگر کمی دقیق شویم، می‌بینیم که قیافه فوتبال‌مان کاملا دِفرمه شده است!

در لیگی که بهترین گلزنان آن تنها شش یا هفت گل تا هفته بیستم به ثمر رسانده‌اند، لزوم کارِ کارشناسی فنی وجود دارد، اما اوضاع عجیب‌تر از آن است که حتی کارشناسان تاکتیکی هم رغبتی به صحبت و اظهارنظر درباره مسائل فنی ندارند و کنکاش اخلاقی را بیشتر ترجیح می‌دهند. در واقع بررسی مجموعه‌ای از فاکتور‌ها که ارتقای کیفی فوتبال‌مان را به همراه خواهد داشت، مستلزم حرکت و فعالیت در مستطیل سبز است و حالا که یک نود دقیقه فوتبال، چند نود دقیقه حواشی و جنجال دارد، بدیهی است که بیشتر درباره شکایت، دادگاه، کمیته انضباطی و... صحبت شود.

در این شرایط عجیب نیست که اولویت‌ها تغییر کند و مثلا باشگاهی به جای اینکه مترصد جذب مهاجمی ششدانگ و گلزن باشد، در پی استخدام وکیلی مجرب برود تا در این بخش بتواند خواسته‌های باشگاه را برآورده کند!

در این میان پرسشی وجود دارد که پاسخ به آن چندان ساده نیست. اگر از طرفداران دو آتیشه و حرفه‌ای بپرسیم از آغاز لیگ تاکنون چند دیدار در ذهن دارند که از دیدن خودِ «فوتبال» لذت برده‌اند، احتمالا با آماری ناامیدکننده مواجه خواهیم شد؛ شاید از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر نرود.

 

جای خرید مهاجم، وکیل استخدام کنید! / لیگ فوتبال ایران غرق در همه صفات زشت و منفی

فوتبالی که اعتراض، دعوا، فریاد، بی‌احترامی، اظهارنظر‌های جنجالی، بیانیه، توهین، انگ، اتهام و ... به بخش اصلی و جدایی ناپذیر آن تبدیل شده، نباید هم از حیث کیفی نمره قبولی بگیرد. خرابی تا جایی پیش رفته که احتمالا بیشتر باشگاه‌ها بخشی به نام معاونت بیانیه‌نویسی تشکیل داده‌اند تا مبادا از رقبا عقب بمانند. بعضا شاهدیم که باشگاهی قبل و بعد از یک مسابقه بیانیه منتشر می‌کند و طبیعتا از سمت مقابل هم بی‌پاسخ نمی‌ماند. این دومینوی مخرب و آزاردهنده، عاملی در فروکاستن از زیبایی‌ها و جذابیت‌های ورزشی است که هوادارانی میلیونی در ایران دارد.

ارکان قضایی فدراسیون فوتبال هم با ترس از واکنش باشگاه‌ها و هواداران خشمگین، توان برخورد و مجازات مکفی خاطیان را ندارد، چون برخی مربیان هنوز حکم اقدامات جنجالی قبلی را دریافت نکرده، بار دیگر دست به تشنج و دعوا و اغتشاش می‌زنند و تمامی خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند. برخی نیز می‌گویند آیین‌نامه مسابقات لیگ ظرفیت کافی برای تنبیه بازدارنده متخلفان را ندارد.  

در این میان، تمرکز قضات کمیته انضباطی و سایر کمیته‌های قضایی فدراسیون بر صدور آرای مالی و جریمه نقدی، عنان کار را از دست برگزارکننده درآورده است. فحاشی را با ترازوی مجازات پولی می‌سنجند و توهین به داور را با چرتکه حساب می‌کنند.

فراموش نکنید رویه کنونی باشگاه‌ها که بدون استثنا عنوان «فرهنگی- ورزشی» را یدک می‌کشند، باعث شده عناصر مهم و لذتبخش فوتبال، جای خود را در ذهن و زبان میلیون‌ها هوادار به اهانت، دشنام، دشمنی و کینه‌جویی بدهد و مخاطب آن را هر روز کمتر کند.

 

مهدی ملکی/ روزنامه‌نگار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
من نمیدونم مسوولین چرا اقدامی در مقابله با اظهارات زشت ساپینتو و رفتارهای عجیب وغریب او بعمل نمی آورند؟ دیگر منتظر شنیدن چه جملاتی از طرف این ادم گستاخ باید باشیم تا کاری بکنیم؟!!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
یک سول چرا وقتی می بازه توهین و فحاشی نمی کند ولی وقتی میبره همه میگن فحش داده، یک جای کار ایراد داره
بدترازتوهین وفحاشی،توجیه مدیران تیمهاست،مربی واژه های جنگل وحیوان رابه کاربرده است،مدیرتیم به جای عذرخواهی،میگویدمنظوراوازجنگل،حیوان نبوده است.لابدمنظورش حفظ محیط زیست،وآزارنرساندن به حیوانات است.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
مربی تیم دیگر از کلمه لجن استفاده کرده توهین نیست، البته جایی که قانون حاکم نباشه قطعاً جنگل است
قیافه اون بچه همیشه حاشیه ساز رو ببینید که کنار ساپینتو دست به کمر ایستاده و داره کنار سرمربی اش به تماشاگران حریف دهن کجی میکنه ؟!!!!!
اگر حرفهایی که ساپینتو زد گلمحمدی گفته بود تا اخر عمر محرومش میکردند
مدیرعامل استقلال بجای عذرخواهی سعی کرده موضوع را لاپوشانی کنه و گفته منظور ساپینتو از حیوانات جنگلی رفتار غیر انسانی بوده !!!!!
چی درسته که این یکیش درست باشه
ای بابا، دیگه خواجه حافظ شیراز هم می فهمه اینا چرا بازیکن خارجی می گیرن!
ریشه مشکل کم گلزنی در فوتبال ایران، بازیکن نیست تقریبا همه لژیونر های ایران، مهاجم بودند ایراد از کم دانشی و محافظه کاری مربیان است.
فقط کافیست یکسال درب این دکان تخته شود ، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.اما افسوس که افراد کاربلد و دلسوز فوتبال به حاشیه رانده شده اند!!!!!!!!!!
عالی بود‌سیستم ایراد داره
فدارسیون ضعیف ،سازمان لیگ ضعیف ،مدیران عامل سیاسی باشگاها ،مربیان فاقد علم روز مربی گری و.....ازاین بهتر نخواهدشد
بدهید بخش خصوصی می داند چه کار کند .
وقتی فعالیتی که فقط بازی و سرگرمی است و به آن بهاء تجاری غیرمتعارف و ارزشی کاذب میدهیم میشود قالتاق بازی و کشک .
چي مون درسته ،كه فوتبالمون درست باشه؟
الان اگر به این موضوع هم انتقاد کنیم، کار بیگانگان بوده؟ اصولا فساد در فوتبال توسط بیگانگان انجام میشود؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها