بازدید 2969

اهمیت تولید بار اول در توسعه زنجیره ارزش؛ صادرات و ارزآوری اقلام راهبردی بومی‌سازی شده در صنعت نفت و گاز

تجربه موفق تولید بار اول علاوه بر اشتغال‌زایی و در‌آمد زایی نیز برای کشور به ارمغان می‌آورند. این موضوع در نهایت به نفع صنایع بزرگ کشور نیز خواهد بود و موجب تقویت سیاست‌های صنعتی کشور و در نتیجه امکان‌بخشی برای توسعه زنجیره ارزش کشور خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳ 13 February 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز چهارشنبه 19 بهمن‌ماه تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت‎ علمی،‎ فناوری و‎ اقتصاد‎ دانش‌‎بنیان ریاست‎ جمهوری در زمینه تولید بار اول بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های راهبردی گلوگاهی صنعت نفت منعقد شد.

این تفاهم‌نامه در محورهای مختلفی تهیه شده است که هدف اصلی سیاست تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است. اهدافی از قبیل «بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز صنعت نفت»، «کاهش ارزبری و وابستگی صنایع نفت با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تولید اقلام مورد نیاز در این صنعت» و «ارتقاء تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی در تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت» که این تفاهم نامه در قالب یک تفاهم نامه دو میلیارد دلاری به امضای معاون علمی و فناوری و وزارت نفت دولت سیزدهم رسید. تجربه موفق استفاده و صادرات اقلام راهبردی بومی سازی شده در صنعت نفت و گاز نیز تاثیر بسیاری برای تداوم این سیاست مهم در جهت خنثی سازی و افزایش رقابت‌پذیر بین‌المللی صنعت نفت  کشور داشته است.

محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، درباره اینکه آیا حمایت از تولید بار ائل تجهیزات و ماشین‌آلات، کشور را در رسیدن به توسعه‌ صنعتی کمک خواهد کرد یا خیر، گفت: با توجه به وجود صنایع بزرگ در کشور که نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات هستند، این امکان وجود دارد که در خیلی از حوزه‌ها قطع وابستگی کشور نسبت به کشورهای دیگر ایجاد شود. تجربه موفق تولید بار اول علاوه بر اشتغال‌زایی و در‌آمد زایی نیز برای کشور به ارمغان می‌آورند. این موضوع در نهایت به نفع صنایع بزرگ کشور نیز خواهد بود و موجب تقویت سیاست‌های صنعتی کشور و در نتیجه امکان‌بخشی برای توسعه زنجیره ارزش کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر ما به صورت اصولی و با یک سناریو صحیح بومی سازی از طریق تجربه موفق چند ساله تولید بار اول به سمت و سوی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ حرکت کنیم، این توانایی در کشور وجود خواهد داشت که این تجهیزات و ماشین‌آلات بومی سازی و تولید بار اول شوند. در حال حاضر برخی از ماشین‌آلات به دلیل تحریم ها امکان واردات به داخل کشور را ندارند، اما اگر بتوانیم از طریق شرکت های دانش بنیان توانایی تولید بار اول و بومی سازی این تجهیزات و ماشین‌آلات را افزایش دهیم، همچنین با کمک سیاست تولید بار اول می‌توانیم علاوه بر صرفه جویی ارزی، به درآمدزایی ارزی نیز برسیم که گواه این موضوع تولید بار اول اقلام راهبردی صنعت پالایشگاهی و کاتالیست‌های صنعت پتورشیمی و توربین‌های نیروگاهی ایران بوده است که به کشورهای مختلفی صادر شده است.

آصفری با بیان اینکه از طریق سیاست تولید بار اول اقلام راهبردی امکان بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اشتغالزایی نخبگان در کشور فراهم شده است، گفت: باید در حوزه‌ دانش‌بنیان سیاست‌های تشویقی و سیاست‌های مالی لحاظ شود و تسهیلات لازم در اختیار افراد این حوزه گذاشته شود. ما هر چه قدر بتوانیم نیازمندی‌های داخل کشور را خودمان تولید کنیم، به نفع کشور خواهد بود و از خروج ارز جلوگیری می‌کند. سیاست تولید بار اول اقلام راهبردی امکان بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اشتغالزایی نخبگان در کشور فراهم شده است

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار