بازدید 3161

افزایش عوارض ساختمانی در پایتخت

کد خبر: ۱۱۶۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹ 12 February 2023

اعضای شورای شهر تهران عوارض ساختمانی را برای سال ۱۴۰۲ در مناطق شمالی تهران ۳۰ درصد و در مناطق جنوبی ۲۵ درصد افزایش دادند.

به گزارش ایسنا، در جلسه امروز شورای شهر بررسی عوارض صدور پروانه ساختمانی روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و صارمی معاون شهردار تهران در مورد این لایحه گفت: لایحه عوارض صدور پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای شورای شهر تهران تعیین شده است و بحث عدالت شهری و کاهش فاصله شمال و جنوب در این لایحه لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه امسال لایحه درآمد پایدار شهری در مجلس به قانون تبدیل شده و اساس و رکن اصلی این لایحه نیز قانون است، ادامه داد: لایحه عوارض امسال در نحوه تعیین عوارض شفاف است و همچنین نحوه محاسبه عوارض، ساده سازی شده است و تجمیع و به روز رسانی مستندات عوارض را در دستور کار قرار دادیم و همچنین در این لایحه تنها یک عنوان عوارض وصول می‌شود. چرا که بعضا این مشکل وجود داشت که ما تحت عناوین مختلف عوارض از یک متر مربع ساخت و ساز دریافت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه وحدت رویه و همچنین هوشمندسازی در نحوه محاسبه عوارض در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در سال آینده تلاش خواهیم کرد که نرم افزاری تهیه شود که افراد بتوانند در هنگام دریافت پروانه ساختمانی عوارض‌شان را محاسبه کنند و حذف اخذ عوارض مضاعف و همچنین تدقین تخفیف بافت فرسوده مطابق اسناد فرادستی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های شورای شهر سهم عوارض در قیمت نهایی ملک در محور جنوبی تهران یعنی خط خیابان انقلاب به پایین یک تا سه درصد خواهد بود و افزایش نرخی که ما در نظر گرفتیم بر اساس مصوبه وزارت کشور است و بیشتر از نرخ تورم نیست.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در راستای بررسی این لایحه پیشنهاد داد که یک فرمول خاص برای تعیین عوارض صدور پروانه ساختمانی اخذ شود به گونه‌ای که با محور قرار دادن خیابان انقلاب، در محور جنوبی ۲۵ درصد و در محور شمالی ۳۰ درصد افزایش عوارض ثبت شود.

وی افزود: برخی نقاط مانند شمیران نو و مناطقی در منطقه یک که فاضلاب آنها در کوچه رها می‌شود موارد خاصی هستند که باید بعدا برای آنها تصمیم گیری کنیم.

به گزارش ایسنا، این پیشنهاد با کسب اکثریت آراء رأی آورد و بر همین اساس افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی عوارض ساختمانی به تصویب رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر