بازدید 12837
۱

جمله تاریخی بلاژویچ در رختکن تیم ملی از زبان چلنگر

کد خبر: ۱۱۶۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹ 08 February 2023

میرسلاو بلاژویچ امروز در ۸۸ سالگی و بعداز تحمل یک دوره بیماری  درگذشت. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ بلاژویچ ملقب به چیرو در صعود به جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن، همراه تیم ملی ایران ناکام ماند. او در دوبلین باخت و در تهران نتوانست شکست دو بر صفر را جبران کند.

بلاژویچ به استفاده از مدافعان میانی بلند قامت همچون رحمان رضایی، مهدی هاشمی نسب و چند مهره دیگر عادت داشت و آنها را پرندگان آسمانی خود می‌نامید. او همچنین برانکو ایوانکوویچ جوان را به فوتبال ایران تحویل داد که خدمات بسیاری به تیم های ملی و باشگاهی ایران کرد.

رضا چلنگر مترجم مربیان کروات در فوتبال ایران با ابراز تاسف از درگذشت میرسلاو بلاژویچ درباره محبوبیت این مربی در ایران اظهار کرد: این محبوبیت فقط در بین بازیکنان و اعضای تیم نبود. او در بین مردم و رسانه‌ها هم محبوب بود. مردم بلاژویچ را که می‌دیدند، دور او حلقه‌ می‌زدند. آدم بزرگی از بین ما رفت. بعید می‌دانم دیگر چنین مربی محبوبی را پیدا کنیم.

جمله تاریخی بلاژویچ در رختکن تیم ملی از زبان چلنگر

او درباره عوامل صعود نکردن ایران به جام جهانی با بلاژویچ گفت: ما لیگ حرفه‌ای و نظم نداشتیم و در برگزاری اردوها و در اصول کار مشکلات زیادی برای‌مان وجود داشت. این شروع راه حرفه‌ای فوتبال ایران بود. حتی ایویچ هم متوجه شده بود که نمی‌تواند به تیم ملی نظم دهد اما بلاژویچ اولین بار اصرار داشت به همراه آقای صفایی فراهانی یک برنامه مدون و منظم را ایجاد کنند.

 

بلاژویچ برخی از تابوهای غلط را شکست

مترجم میرسلاو بلاژویچ اضافه کرد: مثلا یکی از مسائل این بود که تیم ملی فقط در روزهای «فیفادی» باید اردو برگزار کند و سروشکل حرفه‌ای بگیرد. از نظر بعد اجتماعی نیز به راحتی با همه ارتباط خوبی برقرار می‌کرد و متوجه شده بود باید چگونه عمل کند. با همین روحیاتش موفق شد خط‌شکن شود و برخی از تابوهای غلط را در فوتبال بشکند. 

او ادامه داد: ایران جنگ را پشت سر گذاشته بود و فوتبالمان هم نظم خوبی نداشت. یک نفر باید به فوتبال ما سر و شکل حرفه‌ای می‌داد که بلاژویچ و صفایی فراهانی این کار را شروع کردند و بعد از آن برانکو و دادکان ادامه دادند. بالاخره فوتبال ایران شکل و شمایل پیدا کرد.

چلنگر درباره نسل‌سازی این مربی در فوتبال ایران گفت: او اولین‌بار از بازیکنانب غیر از بازیکنان استقلال و پرسپولیس دعوت کرد و این مساله در فوتبال ایران رایج شد. اولین بار از فولاد خوزستان و از پاس بازیکن دعوت کرد. جواد نکونام اولین بار توسط بلاژویچ دعوت شد. او نظم را در چارچوب ملی و خارج از چارچوب ملی در ایران ایجاد کرد.

بلاژویچ گفت جلوی عراق به خاطر شهدا بجنگید

او با اشاره‌ به خاطره‌ای از این مربی در روز بازی ایران و عراق بیان کرد: ما به کشوری رفتیم که ۸ سال با آن‌ها در جنگ بودیم. پسر صدام در راس کار بود. ما به هتل الرشید رفتیم و او دید «شهید دوران» چطور با جنگنده‌اش به طبقه سیزدهم آن ساختمان کوبید. اتفاقات جنگ و کلاه‌خودهای بسیار زیادی از شهدای ایرانی را دید.

چلنگر اضافه کرد: دیدن آن صحنه‌ها روی بلاژوویچ تاثیر داشت. روز بازی مسائل فنی را به بازیکنان گفت و بعد از آن به بازیکنانمان گفت مسائل فنی یک طرف ماجراست. بدانید بسیاری از هموطنان شما به خاطر شما جانشان را از دست دادند. به احترام آن‌ها تمام تلاشتان را انجام دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جهت اطلاع شما از زبان یکی دیگر از خلبانان قبل ازهتل در نزدیکی میدان سقوط کرد ولی امنیت کنفرانس به هم ریخت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار