بازدید 10465

موافقت مجلس با واردات خودرو با عمر کمتر از ۵ سال

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اعضای این کمیسیون در مصوبه‌ای با واردات خودرو با عمر کمتر از ۵ سال موافقت کردند.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴ 08 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با مصوبه امروز خود اجازه دادند تا در سال ۱۴۰۲ خودروی دست دوم سبک و سنگین با عمر کمتر از ۵ سال به کشور وارد شود.

وی افزود: همچنین با مصوبه امروز اعضای کمیسیون تلفیق عوارض گمرکی واردات ماشین‌آلات خطوط تولید از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار کرد: اعضای کمیسیون تلفیق همچنین دولت را مکلف کردند تا سهم ۱۵ درصدی خود از حقوق معادن را هر سه ماه یک بار به صندوق معین هر استان واریز کند.

قالیباف: واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد انجام می‌شود/ تا تصویب بودجه باید منتظر ماند

در پی موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال در سال آینده، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود، معتقد است که تا زمان تصویب نهایی قانون بودجه و ابلاغ و اجرای آن هیچ موردی قطعی نیست و باید منتظر ماند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در جلسه ۱۰ بهمن ماه، واردات خودروهای کارکرده با عمر پنج تا هشت سال را تصویب کرد.

این درحالی بود که از همان ابتدای بحث‌ها پیرامون تصویب آزادسازی و از سرگیری واردات خودرو به کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اعلام خبر آزادسازی واردات خودروها، تصریح کرد: بخشنامه ممنوعیت واردات که اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد، دیگر تمدید نخواهد شد و مجدد واردات همچون روال سابق طبق ضوابط قبلی انجام می‌شود. اما این نکته را فراموش نکنیم که واردات خودروهای دست‌دوم همچنان ممنوع خواهد بود.

اما با توجه به اینکه طی چند سال‌ اخیر که ورود خودروهای خارجی به کشور بنا بر مصلحت‌اندیشی‌ها ممنوع بوده و از همین روی، سرعت افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران سریع بوده و روندی صعودی داشته است؛ گمانه‌زنی‌ها بر این بود که در کنار تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی تا پایان بهار ۱۴۰۲، واردات خودروهای کارکرده که قیمتی پایین‌تر از قیمت نو آن‌ها دارد، می‌تواند به کنترل قیمت‌ خودروهای خارجی در بازار کمک کند. ضمن اینکه خودروهای کارکرده خدمات پس از فروش را هم تضمین می‌کند ، بنابراین می‌تواند مفید واقع شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز این موضوع را تاکید می‌کند و معتقد است که یقیناً واردات خودرو دست دوم بسیار به نفع مردم خواهد بود و منجر به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

در نهایت اما عصر روز گذشته (سه‌شنبه)، جلال رشیدی‌ کوچی-عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲-از موافقت اعضای این کمیسیون با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال در سال آینده در حساب توئیتر خود خبر داده و آن را خبری خوش خوانده و اعلام کرد: ''در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ اجازه واردات انواع خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس تا ۵ سال کارکرد به دولت داده شد.''

پس از آن حجت الله ‌فیروزی- عضو دیگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲- نیز ضمن تاکید بر اینکه کمیسیون تلفیق پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن برای الحاق به تبصره ۷ لایحه بودجه را تصویب کرده است، تصریح کرد: این مصوبه در جهت تنظیم‌گری در بازار خودرو و با هدف تنظیم عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور مطرح شده است که به موجب آن واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال به کشور آزاد شود.

البته تاکید می‌شود که این موضوع زمانی به صورت رسمی تأیید می‌شود که پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مواد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی برسد.

تا تصویب نهایی لایحه بودجه و ابلاغ و اجرای آن زمان خیلی مانده است

در این رابطه امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر صبوری تا زمان تصویب نهایی این موضوع، اظهار کرد: باید منتظر ماند تا لایحه بودجه سال آتی در قالب قانون در وهله اول تصویب شود. تا مصوب شدن بودجه سال آینده ، کار بسیار است و پس از آن نیز اجرا و ابلاغ آیین‌نامه مصوب به این زودی‌ها نخواهد بود و طول خواهد کشید؛ بنابراین موردی را تا نمایندگان مجلس در صحن علنی تصویب نکنند، قطعی نیست.

وی اعلام کرد: اما فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۰
اين اتفاق خيلي وقت پيش بايد مي افتاد تا سرمايه ملت همينطور بخار نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
عمرا اگر مافیای خودرو اجازه بده
فقط تصویب مهم نیست اجرا مهمتره! اگر این قانون هم بخواد به سرنوشت واردات خودروهای صفر کیلومتر که امسال قرار بود وارد بشه هیچ امیدی نباید بهش داشت! مافیای داخلی و خودروسازان وطنی تمام تلاششان رو میکنن که اجرا نشه.
از هواپیما دست دوم رسیدیم به خودرو دست دوم خدا قوت مجلسی ها
آره حتما این واردات رو هم میدن به خود ایران خودرو و سایپا!!
خدایا به کجا رسیده ایم که واردات خودرو دست دوم را نماینده خبری خوش برای مردم می داند
خوب است دست دوم عربها به ایران می رسد
سرزمینی با این همه ثروت نفت و گاز و معادن و خاک و .......
لباس تاناکورا خودرو دست دوم
با تشکر از مسوولین زحمتکش و فعال و خدمت گذار
واردات خودرو دست دوم البته با تعرفه 1000 درصد !!!
شما اول اون خودروهای صفرکیلومتر وارداتی که دو ساله باهاش مردم رو سرکار گذاشتین بیار توو بازار بعد وعده و دروغ جدید بگو. بعدشم با این قیمتایی که شماها روی ماشینا میذارین فقط خودتون و آقازاده ها میتونین بخرین چیزی دست ما نمیرسه
واقعا ناراحت کننده است
ماشینهایی که در دنیا عمر مفیدشون تموم شده و باید اسقاط بشه رو با افتخار وارد میکنیم و به مردم منت هم می‌گذاریم
بماند که کی حق واردات داره و کی مسئولیت خدمات پس از فروش اونا رو یه عهده میگیره
دروغ بزرگ
ابزار جدید برای خالی کردن جیب مردم ایران
ای بابا این مجس هم توبره بخدا تا بحال معلوم شده این دوتا شرکت داخلی با مدیریت دولتی با این شرایط انحصاری به هر علت محال ممکنه بتونن ماشین درست حسابی تولید کنن بیست سی سال تجربه داره اینو میگه دیگه دست دست واسه وی میکنن خدا عالمه
چقدر بدبخت شدیم واقعا!!!! توی کشورهای پیشرفته یه ماشین رو بیشتر از چهارسال سوار نمیشن !! حالا ما باید زباله های اونا رو سوار بشیم!!!
یک خودرو 200 تا 300 میلیونی را بیش از یک میلیارد به مصرف کننده عرضه می کنند و طی بیست سال از رده خارج می شود یعنی سالی 50 میلیون پولی از دست می رود و از طرفی سود 700 میلیون سالی 160 میلیون می شود یعنی سالی حدود 200 میلیون خریدا خودرو از دست می دهد که سالی 5 هزار لیتر بنزین به قیمت 40 هزارتومان می شود یعنی مردم در ایران چند برابر یک فرد در خارج از ایران برای داشتن ماشین هزینه می کنند
ببینید وضعیت مردم ایران بکجا رسیده که باید ماشینهای از رده خارج خارجی ها را بخرند خدا میدونه با این ماشینها چجوری رانندگی شده همین مونده با خرید این ماشینها از صبح تا شب توی تعمیرگاه باشیم و بدنبال قطعه یدکی که انهم پیدا هم نمیشه باشیم
با احترام به نظر دوستان. همين خودروی ٥سال کار کرده از نو همه خودروهای فعلی داخلی با کیفیت تر هستند.ما تو مناطق آزاد اینو لمس کردیم.
ساختار اقتصادی کشور نیاز به اصلاح جدی دارد . منابع بیشتر از آن است که خودروی دست دوم وارد کشور بشود مدیریت های غلط بایستی با جدیت کامل از ساختار اقتصادی کشور حذف شوند .
این پیشنهاد بسیار از دلسوزان مردم در سالهای گذشته بود و مجلس متاسفانه خیلی عقب تر است.
اما باز هم جای تشکر دارد که چنین تصمیمی گرفتند. لا اقل آلودگی و آب شدن سرمایه مردم را بدنبال دارد. البته اگر دولت برای این خودروها هم تعرفه های سنگین معین نکند.
کسانی که غیرت منفی یشان گل کرده مگر نمی بینند خودروهای تولیدی بیست سال پیش خارجی ها در ایران در حال حاضر از قیمت نوی آنها در کشورهای همسایه با همین دلار 45000 تومان هم گرانتر است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار