بازدید 3601
۲

سرطان حاصل آلودگی هوا در اصفهان

سرطان مهمان ناخوانده آلودگی هوا در اصفهان است و امروزه آلاینده ها به عنوان یکی از علل اصلی افزایش انواع سرطان‌ها به شمار می رود.
کد خبر: ۱۱۶۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲ 07 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بر اساس آمار موجود وزارت بهداشت سرطان روند رو به افزایشی دارد و سالانه ۱۱ هزار بیمار جدید به جمعیت بیماران سرطانی در اصفهان اضافه می‌شود.

بنابر آخرین آمار ثبت شده در معاونت درمان، بالاترین آمار ابتلاء به سرطان در شهرضا، شاهین شهر و لنجان ثبت شده است و بر اساس آمار سال ۹۶، اصفهان در سرطان پستان جایگاه دوم، سرطان خون جایگاه سوم کشوری و سرطان تیروئید در جایگاه چهارم قرار دارد که طی این سال‌ها جایگاه اصفهان تغییر کرده و در رتبه‌های بالاتر قرار گرفته است.

شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اصفهان سرطان پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیروئید ثبت شده و میانگین سن ابتلاء به سرطان ۵۹.۵ سال تخمین زده شده است و مطابق داده‌های آماری DALY، تنها بر اثر سرطان روده بزرگ در کشور ۱۶۰ هزار سال عمر مردم ایران به علت مرگ زودرس و ناتوانی ناشی از این سرطان کاهش می‌یابد.

مقایسه آماری سرطان روده بزرگ در اصفهان با کشور نشان می‌دهد که از هر صد هزار نفر سالانه ۷ نفر از مبتلایان به سرطان روده بزرگ در کشور فوت می‌کنند که این آمار برای اصفهان ۸ نفر است.

دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیشگیری از سرطان اظهار می‌کند: لازمه پیشگیری از سرطان برنامه‌ریزی‌های دقیق و طولانی مدت در حوزه‌ها و حیطه‌های مختلف است.

زهرا روانخواه به خبرنگار مهر می‌گوید: در زمینه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از چند سال پیش در خصوص سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم اقدام کرده به طوری که امروزه در همه مراکز بهداشتی شهری و روستایی استان این خدمات به صورت رایگان قابل ارائه به گروه هدف برنامه است.

وی می‌افزاید: نتیجه این برنامه‌ها کشف موارد بسیاری از این سرطان‌ها در مراحل اولیه بوده که در این مرحله سرطان را به یک بیماری قابل درمان تبدیل می‌کند.

راه اندازی یک مرکز سرطان در بیمارستان فارابی

رئیس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ارتباط با خدمات درمانی به بیماران سرطانی به خبرنگار مهر می‌گوید: تا آخر سال دستگاه پت اسکن در بیمارستان فارابی اصفهان راه اندازی می‌شود که پیش از این بیماران برای انجام پت اسکن به خارج از استان مراجعه می‌کردند.

شهربانو مظاهری اظهار می‌کند: پت اسکن یک روش تصوبرداری پیشرفته به منظور تشخیص دقیق، مشاهده مستاستاز و بررسی مؤثر بودن درمان و تشخیص عود سرطان در مبتلایان است.

وی به تعداد محدود پت اسکن‌ها در سطح کشور اشاره کرد وافزود: از آنجائیکه راه اندازی یک مرکز سرطان در بیمارستان فارابی در چشم انداز دانشگاه است بنابراین استقرار پت اسکن در این بیمارستان جزو برنامه‌های دانشگاه بوده است

رئیس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تمرکز زدایی درمان سرطان را از بیمارستان سید الشهدا و در مرکز شهر و کم کردن بار ترافیک را از اهداف پیش روی دانشگاه عنوان کرد.

شهروندان برای اهدای سلول‌های بنیادی به بیمارستان سیدالشهدا مراجعه کنند

وی از راه اندازی فیزیوتراپی مخصوص بیماران سرطانی تا آخر سال خبر می‌دهد و می‌گوید: مرکز پذیره نویسی اهدای سلول‌های بنیادی در بیمارستان سید الشهدا راه اندازی شده است و شهروندان جهت اهدای سلول‌های بنیادی به این مرکز مراجعه کنند.

رئیس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: اصلاح مراکز شیمی درمانی در بخش دولتی و خصوصی مطابق با آئین نامه وزارت بهداشت و راه اندازی بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید منتظری نجف آباد، راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان سید الشهدا و الزهرا از دیگرخدمات ارائه شده به بیماران سرطانی است.

کمبود جراح سرطان چالش پیش روی درمان بیماران سرطانی است

مظاهری از چالش‌های پیش رو را کمبود جراح سرطان و جراح سرطان پستان و فوق تخصص گوارش در بیمارستان‌های دولتی نام برد و افزود: با کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش دولتی به‌ویژه در شهرستان‌ها مواجه هستیم همچنین در عرصه رادیولوژی و نمونه برداری این کمبودها احساس می‌شود.

وی با اعلام اینکه تعرفه‌های جراحی در بخش دولتی و غیر دولتی قابل مقایسه نیست، گفت: با اصلاح تعرفه‌ها می‌توان از توان نیروی متخصص در بخش‌های دولتی استفاده کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
فقط هوا نیست
زباله های هسته ای هم هست
در بین مردم نایین و انارک و خوروبیابانک و نطنز هر روز امار سرطان داره میره بالا
واقعا اگر دولت کاری برای این موضوع در سطح کشور انجام ندهد ناراحت کننده خواهد بود‌. باید اراده ای پیدا شود که با هر زوری شده(خودروی برقی و .....)موضوع حل شود. ما نمیخواهیم فرزندانمان سرطانی شوند. به چه کسی این را بگوییم؟ چه کسی فریاد مارا می شنود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان