بازدید 2492

از نقاط ضعف ما این بود که مردم را به حاشیه راندیم

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: یکی از نقاط ضعف‌های ما در طول ۴۳ سال انقلاب این است که ما مردم را که پایه‌های اصلی نظام هستند به حاشیه راندیم و دولت‌ها را اصل و محور تحولات قرار دادیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ 02 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا، با توجه به آغاز دهه فجر با اشاره به دستاوردها و ضعف‌های کشور گفت: امام خمینی (ره) آرمان‌هایی برای انقلاب اسلامی در مانیفیستی طراحی و اعلام کردند، در عین حال که این آرمان‌ها ابعاد گسترده‌ای داشت، ضد استبداد، ضد استکبار، ضد صهیونیسم، ضد اشرافی‌گری و ضد استثمار بود. چند بعدی بودن انقلاب، آرمان‌های خاص خود را هم در خارج از این موارد داشت. اما اگر بخواهیم به محورهایی از آن اشاره کنیم می‌توانیم به تغییر رژیم از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی بحث مردم‌سالاری دینی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و همچنین پایان سلطه غرب و استبداد بود.

وی تصریح کرد: محور دیگری که مهم‌ترین بحث را در برمی‌گیرد، ایجاد ساختارهای جدید در نظام بود که در جمهوری اسلامی به وجود آمد و آن ساختارها بر مبنای عدالت، استقلال و آزادی پایه‌گذاری شد. که در همین خصوص شاهد هستیم، در انقلاب و نهادها، ساختارهایی که تشکیل شد، عمدتا برای رفع ضعف‌هایی بود که عدالت سیاسی و اجتماعی را فراهم کند.

کنعانی‌مقدم گفت:‌ هر انقلابی به لحاظ اینکه خواستگاه آن تغییر و دگرگونی است، با مشکلاتی مواجه می‌شود. نیروهایی وجود دارند که در مقابل آن مقاومت و ایستادگی می کنند و دشمنانی هستند که سعی می‌کنند نگذارند پایه‌های یک نظام مردم‌سالار شکل بگیرد. استکبار مثل آمریکا و چه صهیونیسم و دیگران همه عواملی بود که مانع از این شدند که ما شاهد به ثمر رسیدن آرمان‌های انقلاب در ابعاد سیاسی – اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مبانی دیگر باشیم.

وی افزود:‌ نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در ضعف‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ما به جای آنکه بیایم ملت‌سازی کنیم که امام خمینی (ره) و رهبری هم بر آن خیلی تاکید داشتند و تلاش کردند بحث الگوی ایرانی – اسلامی را به عنوان یک الگوی سبک زندگی شکل دهند و امت اسلامی را متحد و یکپارچه و وحدت و انسجام را حفظ کنند، گرفتار دولت‌سازی شدیم. در این دولت‌سازی‌ها تمام توان خود را به کار گرفتیم و حتی از سرمایه عظیم اجتماعی هم استفاده کردیم تا دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. اما در این زمینه، در مقاطعی با مشکلاتی مواجه شدیم که همان دولت‌ها از بنی صدر گرفته تا دولت‌های بعدی به ما صدمه زدند. به همین دلیل، یکی از نقطه ضعف‌های ما این است که ما مردم را که پایه‌های اصلی نظام هستند را به حاشیه راندیم و دولت‌ها را به عنوان اصل و محور تحولات قرار دادیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که با توجه به فرمایشات امام در بدو ورود به کشور چقدر توانستیم این توصیه‌ها را عملیاتی کنیم، گفت: صحبت‌های امام در دوازدهم بهمن ماه، فصل الخطابی بر پایان رژیم پهلوی و سلطنتی و آغاز مردم سالاری بود. اینکه امام فرمودند من در دهن دولت می‌زنم و با پشتوانه این مردم دولت تعیین می‌کنم، کلیدی‌ترین صحبتی است که ما می‌توانیم به آن اشاره کنیم و در برنامه‌های گام دوم انقلاب هم باید آن را دنبال کنیم. امام عملا تیر خلاصی به تلاش‌های آمریکا زد که برای حفظ شاه و اینکه شاه می‌خواست با بهانه‌های مختلف به دنبال روی کار آوردن دولت‌های ملی و همچنین به وجود آوردن کودتای ۲۸ مرداد دیگر باشد تا بر مردم تسلط پیدا کند اما عملا هم توطئه آنان با این بیانات حضرت امام خنثی شد و هم اینکه مردم با تمام قوا وارد صحنه شدند و طومار رژیم را در هم پیچیدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل