بازدید 5533

اهمیت تصفیه آب در زندگی روزمره ما

کد خبر: ۱۱۶۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹ 26 January 2023

اهمیت تصفیه آب در زندگی روزمره ما

تصفیه آب در زندگی روزمره ما و برای تضمین سلامتی مان موضوع پر اهمیتی است. تصفیه آب با استفاده از مواد شیمیایی مختلف و تجهیزات تصفیه آب انجام می شود. فیلترها و مواد شیمیایی مختلف هر کدام برای حذف نوع مشخصی از آلاینده های آب کاربرد دارند.

تصفیه آب با فیلتر آب و مواد شیمیایی مختلف شامل کربن فعال باعث از بین رفتن آلاینده های آن و تولید آب با خلوص بالا می شود. ناگفته نماند که مهم ترین وظیفه در فرایند تصفیه آب در مقیاس های مختلف بر عهده فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب است.

شاید از خود بپرسید آبی که در تصفیه خانه های شهری تصفیه می شود چرا باز هم در محل مصرف باید با دستگاه های تصفیه آب تصفیه مجدد شود!؟ 

درست است که آب در تصفیه خانه های شهری مورد تصفیه کلی قرار می گیرد، اما در مسیر رسیدن آب به محل مصرف و منازل مان باز هم دستخوش آلاینده هایی خواهد شد. بنابراین باید در محل مصرف نیز برای اطمینان از سلامت آب آن را به کمک فیلترهای متنوع دستگاه تصفیه آب تصفیه و سپس مورد استفاده قرار داد.

تجهیزات پیشرفته در تصفیه آب

تجهیزاتی که در فرایند تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند، شامل فیلترها و قطعات مختلف مورد استفاده در سیستم تصفیه آب می شود. مهم ترین تجهیزات تصفیه آب شامل موارد زیر هستند:

فیلترهای پیش تصفیه 

فیلترهای پیش تصفیه شامل فیلترهای الیافی و کربنی در دستگاه های تصفیه آب در بخش پیش تصفیه نصب می شوند. این فیلترها برای آماده سازی آب جهت ورود به مرحله اسمز معکوس و فیلترهای ممبران مورد استفاده قرار می گیرند.

در دستگاه های تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع آب ورودی و هدف از تصفیه آب از فیلترها و مواد شیمیایی دیگری نیز در بخش پیش تصفیه می توان استفاده کرد.

انواع فیلتر ممبران

فیلتر ممبران اسمز معکوس پر کاربرد ترین نوع فیلتر ممبران است، اما دیگر انواع فیلتر ممبران شامل فیلتر ممبران میکروفیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون نیز در بخش پیش تصفیه یا پس تصفیه دستگاه های تصفیه آب بسته به نوع کاربرد می توانند استفاده شوند.

تجهیزات اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری مانند گیج فشار در اغلب دستگاه های تصفیه آب برای اندازه گیری فشار آب ورودی یا خروجی به فیلتر ممبران مورد استفاده قرار می گیرند. دیگر تجهیزات اندازه گیری شامل TDS متر، فلومتر، کنترلر RO و ... نیز برای اندازه گیری پارامترهای کیفیت و کنترل عملکرد بخش های مختلف دستگاه استفاده می شوند. 

هوزینگ ها و پرشروسل

هوزینگ محفظه ای است که فیلترها داخل آن نصب می شوند. به محفظه ای که ممبران داخل آن نصب می شود نیز پرشروسل می گویند. پرشروسل وظیفه محافظت از فیلترهای ممبران در برابر فشار بالای سیستم را دارد.

برخی از مواد تصفیه کننده که با آنها زندگی می کنیم

مواد تصفیه آب شامل کربن اکتیو، آنتی اسکالانت، رزین سختی گیر، آنتراسیت و سیلیس، مواد ضد عفونی کننده مانند کلر و ... از مهم ترین عوامل در فرایند تصفیه آب هستند. از بین بردن سختی، جلوگیری از تشکیل رسوب در فیلتر ممبران، ا بین بردن عوامل میکروبی و ... همه توسط مواد شیمیایی تصفیه آب انجام می شود.

مهم ترین مواد شیمیایی تصفیه آب شامل موارد زیر می باشند:

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت از مواد شیمیایی مهم در فرایند فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب صنعتی است. اگر چه که این ماده برای تصفیه آب مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما برای محافظت از فیلترهای ممبران در برابر رسوبات آب نقش مهمی بر عهده دارد.

آنتی اسکالانت با ساختاری که دارد مانع از ته نشین شدن ذرات آلاینده آب شده و آنها را به ساختار خود جذب می کند. به این ترتیب از ایجاد رسوب و گرفتگی در غشای فیلتر ممبران جلوگیری می کند. استفاده از آنتی اسکالانت در همه دستگاه های تصفیه آب صنعتی یک ضرورت است. برای مطلع شدن از قیمت آنتی اسکالانت یا خرید آنتی اسکالانت می‌توان با یکی از شرکت های حوزه تصفیه آب مثل "آبین" ارتباط برقرار کنید.

کربن اکتیو یا فعال

خرید کربن فعال یا همان کربن اکتیو که ماده ای پرکاربرد در اغلب صنایع از جمله تصفیه آب و فاضلاب است را از قلم نندازیم. کربن اکتیو با خاصیت جذب سطحی بالایی که دارد در مقدار کم می تواند مقدار زیادی از آلاینده های آب شامل رنگ، بو، مزه نامطلوب، برخی فلزات سنگین و کلر آب را حذف کند.

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر با فرایند تبادل یونی باعث حذف یون های عامل سختی آب می شود. به ای ترتیب آب نرم تولید می شود که، برای بسیاری از کاربردها از حمله صنایع دارویی ضروری است. رزین سختی گیر دارای انواع مختلفی است که، با توجه به نوع عوامل یونی که باید از آب حذف شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

سیلیس

سیلیس برای حذف ذرات معلق و کدورت آب مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیس دارای دانه بندی مختلفی است و برای از بین بردن ذرات درشت معلق آب کاربرد دارد. سیلیس داخل مخزن فیلتر شنی به مقدار لازم ریخته می شود و در بخش پیش تصفیه دستگاه برای فیلتراسیون آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کلر 

کلر از مهم ترین مواد ضد عفونی کننده آب است که، در بسیاری از کاربردها برای گندزدایی آب مورد استفاده قرار می گیرد. مسئله مهم این است که کلر برای فیلتر ممبران مضر است و رسیدن مقدار اندکی از آن می تواند باعث تخریب غشای فیلتر ممبران شود. به همین دلیل از بی سولفیت سدیم برای حذف کلر باقی مانده از مرحله گندزدایی در بخش پیش تصفیه استفاده می شود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار