بازدید 27368

واکنش آمریکا به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد ادعا کرد که ممکن است هدف از سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان، ایجاد اختلاف میان ترکیه و سوئد بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲ 24 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: در خصوص تحولات روزهای اخیر باید بگویم که ما از آزادی بیان در هر دموکراسی حمایت می کنیم اما همانطور که نخست وزیر سوئد اعلام کرد سوزاندن کتاب هایی که برای بسیاری مقدس است، عمیقا توهین آمیز است. ممکن است اقدامی قانونی باشد اما انجام آن وحشتناک باشد.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن مدعی شد که این اقدام همچنین می تواند تلاشی عامدانه برای تضعیف اتحاد میان متحدان و شرکای اروپایی ما باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که فنلاند و سوئد آماده پیوستن به ناتو هستند و در نهایت عضویت در ناتو به موافقت همه اعضا نیاز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: ما از محکوم کردن این اقدام خاص خودداری نمی کنیم. بدون شک این اقدام وحشتناک است. این یک فرد خصوصی و شاید هدف، ایجاد اختلاف میان ترکیه و سوئد که متحدان نزدیک ما هستند، بوده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد همچنین ممکن است این فرد به دنبال ایجاد اختلال در روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بوده و این اقدامی از سوی دولت سوئد نبوده است.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد گفت که دبیرکل سازمان ملل از محکوم کردن قاطعانه آتش زدن قرآن کریم حمایت می کند.

دوجاریک تصریح کرد: این یک نشانه دیگر از نفرت درحال رشد علیه بسیاری از مذاهب مانند اسلام و یهودیت است و چنین اقداماتی باید به صورت واضح محکوم شود و ما آنها را محکوم می کنیم.

«راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی - دانمارکی روز شنبه یکم بهمن ماه در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند. او برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.

این اقدام غیرانسانی شهروند اروپایی از سوی کشورهای مسلمان به شدت محکوم شد. مصر، کویت، ایران، امارات متحده عربی، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و گروه انصارالله نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرد و در توییتی نوشت: نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر