بازدید 9921
۱

جیمز وب نیامده جایگزین پیدا کرد

این تلسکوپ که Habitable Worlds Observatory نام دارد، اوایل دهه 2040 عملیاتی خواهد شد و برای کشف جهان‌های قابل سکونت ساخته شده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 19 January 2023

به گزارش تابناک، دیجیاتو نوشت: ناسا در جلسه اخیر انجمن نجوم آمریکا، اطلاعاتی در مورد یک تلسکوپ فضایی نسل بعدی به نام «رصدخانه جهان‌های قابل سکونت» (Habitable Worlds Observatory) را به اشتراک گذاشت که عملاً می‌تواند جانشین جیمز وب باشد. در این جلسه، «مارک کلمپین»، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا، جزئیات کمی در مورد این تلسکوپ ارائه کرد که ممکن است در اوایل دهه 2040 راه‌اندازی شود.

رصدخانه جهان‌های قابل سکونت به‌طوری برنامه‌ریزی شده که مخصوصاً به دنبال سیارات به اصطلاح Goldilocks خواهد بود، جهان‌هایی با شرایطی که می‌توانند حیات را پرورش دهند. مقامات ناسا، از رصدخانه جهان‌های قابل سکونت، به عنوان اولین رصدخانه از برنامه Great Observatories سازمان فضایی یاد کرده‌اند.

تفاوت تلسکوپ جدید با جیمز وب
کلمپین در سخنرانی خود گفت که رصدخانه Habitable Worlds با هدف تعمیر و نگهداری و ارتقاء طراحی خواهد شد، برخلاف جیمز وب. با این وجود، رصدخانه آینده ناسا در مقایسه با سایر تلسکوپ‌های فضایی این سازمان می‌تواند حضور طولانی‌تر و دائمی‌تری در فضا داشته باشد. همچنین تعمیر و ارتقاء این رصدخانه به صورت رباتیک انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل بررسی‌های انجام شده در صنعت فضایی طی چند دهه اخیر، پیدا کردن جهان‌های قابل سکونت به جز زمین، با استفاده از تلسکوپی بوده که به طور خاص برای چندین هدف طراحی شده است. دانشمندان برای انجام این کار یک رصدخانه 11 میلیارد دلاری را پیشنهاد کرده بودند که دارای یک تلسکوپ 6 متری است و می‌تواند نور را در طول موج‌های نوری، فرابنفش و نزدیک به فروسرخ بگیرد.

جستجوی حیات فرازمینی یکی از تلاش‌های بی وقفه ناسا بوده است. مریخ نورد استقامت (Perseverance) در مریخ در حال جمع‌آوری نمونه‌های سنگی است تا بتواند شواهدی مبنی بر وجود حیات میکروبی باستانی در این سیاره به دانشمندان ارائه کند. علاوه بر مریخ، دانشمندان امیدوار هستند که کاوشگرهای آینده بتوانند نشانه‌هایی از حیات را در اقیانوس زیرسطحی اروپا، قمر مشتری یا دریای متان در قمر تیتان زحل پیدا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
پروپاگاندا یعنی همین!
جیمزوب همین الان هم نسل قدیم محسوب میشود و کافی هست به تلسکوپ ساخت چین اشاره کنیم که به زودی به فضا ارسال خواهد شد.
کاوش در مریخ توسط چین هم انجام میشود! همزمان با ناسا، کاوشگر چینی نیز بر روی سطح مریخ فرود آمده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل