بازدید 4210

مقتول، نیت شیطانی داشت

کد خبر: ۱۱۶۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲ 17 January 2023

پسر افغان که هموطنش را در جریان درگیری با چاقو کشته در دادگاه مدعی شد مقتول قصد تعرض به او را داشته و در دفاع از خود مرتکب قتل شده است.

به گزارش جام‌جم، دهم مرداد سال گذشته مردی در تماس با پلیس تهران از وقوع قتلی در خانه‌ای اجاره‌ای در جنوب شهر خبر داد. پس از این تماس تیمی از ماموران راهی محل شده و با جسد مرد جوانی به نام سمیع روبه‌رو شدند که با ضربه‌های چاقو به قتل رسیده بود. سمیع از اتباع افغان بود و همراه دو نفر دیگر از هموطنانش به نام‌های سعید و شرف در این خانه زندگی می‌کردند. سعید ۱۷ساله در همان تحقیقات اولیه به قتل اعتراف کرد و مدعی شد در دفاع از خودش مرتکب قتل شده است.

به این ترتیب پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد و متهم به ریاست قاضی رضایی در شعبه دهم پای میز محاکمه ایستاد. در ابتدای این جلسه رئیس دادگاه گفت: « پدر مقتول چند روز قبل با حضور در دادگاه از طرف خودش و همچنین به وکالت از همسرش برای سعید درخواست قصاص کرد. او در این جلسه اعلام کرد روز محاکمه نمی‌تواند در دادگاه حاضر شود. »

قاضی رضایی سپس با تفهیم اتهام قتل عمدی، جرح غیر منتهی به قتل و ورود غیرقانونی به ایران، از سعید خواست از خود دفاع کند. سعید که حالا ۱۸ساله شده بود در دفاع از خود گفت: «همه اعضای خانواده‌ام در ایران زندگی می‌کنند. یک سال قبل به یک قاچاق‌بر سه‌میلیون تومان دادم و او مرا به تهران آورد. در اینجا با سمیع و شرف آشنا شده و با آنها همخانه شدم. روز حادثه وقتی از خواب بیدار شدم، دیدم سمیع صبحانه گرفته است. در حال خوردن صبحانه بودم که متوجه شدم نیت شیطانی در سر دارد و می‌خواهد مرا آزار دهد.

لباس‌هایم را جمع کردم و می‌خواستم از خانه بیرون بیایم که با چاقو سد راهم شد. قصد فرار داشتم و نمی‌دانم چطور چاقو به او اصابت کرد و باعث مرگش شد. قتل حدود ساعت ۶صبح رخ داد و صاحبکار شرف که از ماجرا با خبر شده بود، ساعت۱۰ با پلیس تماس گرفت و ماموران دستگیرم کردند.»

رئیس دادگاه: در بازجویی‌ها گفته بودی، وقتی چاقوی سمیع روی زمین افتاد، آن را برداشتی و به مقتول زدی اما حالا ادعای دیگری مطرح می‌کنی؟

سعید: من لباس‌هایم دستم بود و بعد از درگیری نفهمیدم چطور چاقو به او اصابت کرد و از روی عمد ضربه‌ای نزدم.

رئیس دادگاه: شریف به‌عنوان شاهد ماجرا گفته، تو و قربانی سر اجاره خانه اختلاف حساب داشتید و دعوا بر سر همین بود؟

سعید: من آن زمان ۶۰۰ هزار تومان پول نقد داشتم و نیاز مالی نداشتم که بخواهم به خاطرش دعوا کنم و دوستم را بکشم.

رئیس دادگاه: پزشکی قانونی در گزارش خود اعلام کرده بریدگی‌های متعددی روی بدن مقتول وجود داشته که ضربه چاقو به قلب، علت اصلی مرگ بوده است. این نشان می‌دهد قتل نمی‌توانسته ناخواسته رخ دهد. چه دفاعی داری؟

سعید: من نفهمیدم چاقو چطور به بدن او اصابت کرد و چند ضربه به او خورد.
​​​​​​​

سپس مریم صفری، وکیل تسخیری متهم در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از او گفت: «سعید و دو نفر دیگر در زیرزمین زندگی می‌کردند و ماهی ۱۶۰هزار تومان اجاره می‌دادند. کارشان جمع کردن ضایعات و فروش آن بود. مقتول چند بار قصد آزار و اذیت موکلم را داشته که موفق نشده بود. آخرین بار هم همین باعث درگیری مرگبار شد. سمیع و شرف به موکلم گفته بودند به او داروی خواب‌آور داده و چند بار در خواب به سعید تعرض کرده‌اند. شرف خودش در پرونده در مظان اتهام است و شهادتش برای دفاع از خود بوده است. سعید همه جا گفته قصد زدن نداشته و در بازسازی صحنه قتل هم این موضوع را تکرار کرده است. عمل موکلم قتل غیرعمد است.»

سعید هم در آخرین دفاعش، اتهام قتل عمد را قبول نکرد و گفت: «من قصد کشتن او را نداشتم.»

پس از آخرین دفاعیات متهم و وکیل مدافعش، قضات برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر